Aankoopkeuring: wel of niet?

Hoeft niet eens over auto's te gaan, alles kan besproken worden, maar hou het netjes.
Plaats reactie

Aankoopkeuring?

Nee, ik heb geen vertrouwen in de uitslag.
0
Geen stemmen
Nee, daar heb ik het geld niet voor over.
1
9%
Ja, altijd.
2
18%
Ja, ter onderbouwing van zaken die ik zelf heb geconstateerd.
2
18%
Anders, licht toe..
6
55%

Totaal aantal stemmen: 11

theo
Global Moderator
Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15

Aankoopkeuring: wel of niet?

Bericht door theo »

Naar aanleiding van dit draadje toch maar eens een polletje opstarten: http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... 728#p45728

We geven een hoop geld uit aan onze mooie bolide. Helaas is het zo dat bij aanschaf van een (jong) gebruikte auto het voorkomt dat je wat anders krijgt dan verwacht, een schadebak. Zeker in geval van een geimporteerd exemplaar is het moeilijk om de geschiedenis uit het land van herkomst te achterhalen.

Er zijn een aantal mogelijkheden om te onderzoeken of je (aan te kopen) auto schade heeft gehad (of heeft) wat niet deugdelijk is verholpen. Een mogelijkheid is een aankoopkeuring.
Deze kan je laten uitvoeren bij oa:
- de ANWB: http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop ... uring.html
- DECRA: http://www.dekra-claims-and-expertise.n ... r/318.html
- TUV Nord: http://www.tuv-nord.nl/occasion-keuring
- etc.

Natuurlijk kost het een paar honderd euro en is er een gerede kans dat er niets uitkomt en je auto perfect is.

Wat vind jij van een aankoopkeuring? Toelichting van je keuze is natuurlijk gewenst..
MkVI Nmgn
Type auto: Golf7R

Re: Aankoopkeuring: wel of niet?

Bericht door MkVI Nmgn »

Ik heb een aan gevinkt Anders, licht toe.

Ik heb het voordeel dat ik bij een Dealer werk en dan kan kijken via het systeem de geschiedenis van de auto's
En eventueel ook adressen van vorige eigenaren zien dus als ik het niet helemaal vertrouw kan ik altijd nog contact opnemen met een de vorige eigenaar en de rede vragen waarom deze auto bijvoorbeeld de verkoop in gegaan is na 3 maanden in bezit of dergelijken.
En heb nu al 2 GTI's laten staan omdat ik er geen lekker gevoel bij had.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Golf VI GTI Adidas
Type auto: Golf 6 GTI Adidas

Bericht door Golf VI GTI Adidas »

Zoals mijn eerdere bericht al zei (in het draadje van de Scirocco), kon ik het gewoon niet geloven dat een auto onderhuids total loss is verklaard. Mijn auto heeft ook een vage geschiedenis, maar met de gedachte van "zal wel kort in de lease zijn geweest oid en vervolgens van een Duitse handelaar naar een nette Nederlandse handelaar zijn verkocht"; met als resultaat dat ik de 4de eigenaar ben van een Golf 6 GTI met 14.000km op de klok. Na een maand of 4 zag ik echter dat de verf was beschadigd van de boutjes op het linker voorscherm en de motorkap waarbij ik toch wel even fronste, aangezien de verkoper mij had verteld dat het om een historisch schade-vrije auto ging. Verder heb ik niets aan de auto kunnen ontdekken wat betreft schade oid; ook onder de auto zag het er naar mijn weten keurig netjes en strak uit. Verder ook geen last van technische problemen of bijvoorbeeld een stuur dat begint te trillen op hoge snelheid (ik noem maar wat). Maar, na het verhaal over de Scirocco die gewoon total loss is onderhuids ga ik de verkopers niet meer vertrouwen op hun blauwe ogen en een km stand met (in mijn geval) maar 14.000 op de teller (wat kan daar nou mis mee zijn???)... M'n eigen stomme fout, ik weet het... Maar ik ga er vanuit dat alles goed is onderhuids ondanks het plaatwerk dat los is geweest/vervangen. Ga wel bij de volgende servicebeurt vragen of ze misschien sporen kunnen zien. Mocht dat het geval zijn, ben ik wel van plan om contact op te nemen met de handelaar, aangezien ik het zwart-op-wit heb staan dat het een historisch schade-vrije auto hoort te zijn.

Ik heb mijn les dus geleerd, en de volgende keer ga ik zeker vragen om een aankoopkeuring!
Golf VI GTI DSG DCC Adidas Edition - JD Chip op Maat/Lege Kat/Carbonio --> 298Pk en 425 Nm
Crokko
Type auto: Scirocco 3

Bericht door Crokko »

Anders, licht toe.

Al de wagens die ik tot nu toe heb aangeschaft komen bij de offiele dealers vandaan.
Redelijk jong, goede staat en ruime garantie periodes.

Een aankoopkeuring heb ik tot nu toe nooit laten uitvoeren.

Op moment ik twijfel of de auto of de verkoper betrouwbaar is, ben ik eerder geneigd om even door te zoeken naar iets wat meer zekerheid geeft.
(zekerheid is vaak ook wat duurder)
Afbeelding
MkVI Nmgn

Bericht door MkVI Nmgn »

@ Crokko de twee auto's waar ik het overhad staan bij Volkswagen Dealers,
Zoals ik eerder heb voorbij zien komen een goede auto vinden is niet makkelijk,
Daarom ga ik Dinsdag nog een poging wagen en misschien word het deze keer wel wat,
Ook deze auto waar ik na ga kijken trek ik morgen van top tot teen helemaal na.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
Crokko
Type auto: Scirocco 3

Bericht door Crokko »

@Tonnie
100% zekerheid heb je nooit, daarom vind ik garantie zo belangrijk.
En die geeft een VW dealer.
Na de garantie, bestaat er nog een stukje service. Ik heb daar persoonlijk positieve ervaring mee.

Heb je een slecht gevoel bij een auto, tja dan houdt het gelijk op.
Zeker met zulke bedragen moet de aankoop van het begin tot het einde een goed gevoel geven.
Succes iig morgen :D
Afbeelding
Roman77

Bericht door Roman77 »

Anders gekozen, een vriend van mij werkt ook bij een VW dealer dus vraag altijd aan hem de auto na te trekken, verder heb ik mijn auto's vaak van liefhebber gekocht.

Mijn MKV van een jongen gekocht die nog net geen tranen in zijn ogen had toen ik weg reed, dat gaf mij een goed gevoel.
bzb

Bericht door bzb »

anders:

zelf tot op het bot onderzoek gedaan, heb daarbij zelfs het idee dat dat meer waarde heeft dan alleen een aankoop keuring.

auto's die ik niet vertrouw of me niet aan staan (ik heb daar een zesde zintuig voor denk ik ik zie het al hoe ze op de wielen staan.

ik heb wel makkelijk praten want ik zou nooit een auto kopen ouder dan 1 a 2 jaar

als het echt niet ander kan zou ik zeker een aankoopkeuring overwegen
kevin78
Type auto: Golf MK5 GTI

Bericht door kevin78 »

koop altijd bij dealer .. En van 1ste eigenaar. Met jaar garantie. Loop je volgens mij weinig risico..
Girlzdad
Type auto: Trabant

Bericht door Girlzdad »

Ik heb "altijd" gestemd.
Wie mijn topic heeft gelezen weet wel waarom ;)
bzb

Bericht door bzb »

jij heb ook een aankoopkeuring gedaan?
MkVI Nmgn

Bericht door MkVI Nmgn »

Vandaag geen aankoopkeuring gedaan,
Zal het mooier vertellen auto gekocht zonder erin gereden te hebben :lol:
Groetjes Tonnie
Girlzdad
Type auto: Trabant

Bericht door Girlzdad »

bzb schreef:jij heb ook een aankoopkeuring gedaan?
Bij deze auto niet jammer genoeg.
Het had mij veel minder zorgen opgeleverd.
Schippersss
Type auto: Passat CC TSI

Bericht door Schippersss »

MKV Nmgn schreef:Vandaag geen aankoopkeuring gedaan,
Zal het mooier vertellen auto gekocht zonder erin gereden te hebben :lol:
Was daar een rede voor? of weet al hoezo iets rijd? kan me wel voorstellen dan niet elke 6gti precies het zelfde rijd en kraakt enzo.
MkVI Nmgn

Bericht door MkVI Nmgn »

De rede was dat die op de brug stond en alles werd gecontroleerd en kreeg meteen een Beurt,
En kraken welke golf 6 gti doet het niet daar is de volume knop voor uit gevonden op de radio,
En de rest wat eraan is rijd ik hem bij mij op het werk de werkplaats in en word gemaakt omdat die volledig garantie zit.
Groetjes Tonnie
bzb

Bericht door bzb »

Nou van harte, is het die witte geworden?
MkVI Nmgn

Bericht door MkVI Nmgn »

Ja het is de witte geworden.
Groetjes Tonnie
HC1973
Type auto: Golf VI GTI

Bericht door HC1973 »

Tot op heden nooit een keuring laten doen. Wel check ik de laatste jaren altijd uitgebreid de historie. Ook kijk ik de auto zelf goed na op symetrie van de naden, spuitwerk, chassis, interieur, etc (zie checklist Autoscout24). Ik streef naar zo veel mogelijk zekerheid.

Mijn GTI heb ik bewust nieuw gekocht omdat ik 100% zekerheid wilde. Ik wil hem in ieder geval 4 a 5 jaar rijden, dus wilde geen "auto met een verhaal". Mijn Seat FR heb ik bij de officiële dealer gekocht van 1e eigenaar met 12K op de klok en een jaar garantie + bovenstaande check. Ook heb ik een vriend meegenomen die alles van VAG weet/kent. Dit heeft goed gewerkt. Ben erg tevreden met deze VAG kanonnen ;-).
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Afbeelding

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
Plaats reactie

Terug naar “Wat je maar wil”