Hoeveel boost hoort een ABT chip te vragen (mk5)?
Hoeveel boost hoort een ABT chip te vragen (mk5)?
Met mijn vorige auto (nog steeds in bezit overigens) was ik erg vaak bezig met het loggen van boost (JD chip op maat), simpelweg omdat ik het leuk en interessant vond, er de eerste maal bij JD op de bank wat mis was, waardoor hij zijn vermogen toen niet haalde (ik kwam er twee weken later achter dat een bobine slecht was) en omdat je er oa uit op kan maken hoe gezond het druksysteem nog is.
Met mijn MK5 GTI (axx 2005) heb ik hier echter nooit zo veel aandacht aan besteed.
Hij is voorzien van een ABT chip met certificaat (240pk opgegeven) (niet mijn keus, maar van 1e eigenaar).
Aan de ene kant jammer, omdat ik nu minder snel over zal stappen op een stage 1 JD chip (verschil is minder groot dan bekeken vanaf een standaard 200pk), aan de andere kant natuurlijk leuk dat het er al op zat.
Ik hoor vaak dat ABT chips erg 'veilig' zijn afgesteld, hun opgegeven vermogen niet halen, etc, etc.
Ergens ook wel te begrijpen, want er werd natuurlijk fabrieksgarantie op afgegeven...
Nu ben ik toch nieuwsgierig geworden naar wat mijn ABT chip qua boost vraagt en levert (dit mede omdat ik wil checken of oa mijn DV, waarvan ik niet weet welke versie ik erin heb, nog volledig functioneert. Ik heb in ieder geval geen foutcodes, maar dat blijkt ook niet altijd te hoeven!?).
Ik heb nog geen fatsoenlijke boostlog kunnen maken omdat het te druk was op de nabije wegen en in je in je eentje wat handjes te kort komt.
Goede logs in 3e en in 4e versnelling, van 1500rpm tot redline zal ik dus nog maken (handleiding loggen van boost: http://www.goapr.com/support/datalogging.php).
Heb er al wel eentje gemaakt op een wat beroerd kort stukje weg, in 4e versnelling (dsg in manual) van 2000rpm tot 5000rpm en daarna gas los, vcds groep 115.
De eerste 'Absolute pressure' is neem ik aan de gevraagde druk, de tweede 'Absolute pressure' is neem ik aan de geleverde druk.
Ik denk dat die benaming aan mijn (niet originele) vcds versie 908.1 ligt. Met andere versies zie ik de woorden 'Requested pressure' en 'Absolute pressure', wat dus duidelijker is, maar nieuwere versies stonden even niet op mijn notebook.
Ik heb alvast wat vragen:
- Het hoogst gevraagde is 2090mbar, wat dus omgerekend (min omgevingsdruk) zeg 1.1Bar boost betekend. Is dit niet wat laag? (of is dit dus bewust door abt gedaan ivm duurzaamheid/garantie)
- Vanaf 2300rpm haalt hij de gevraagde druk (dus compleet opgespoeld) en steeds de gevraagde druk vast tot 5000rpm (meer rpm kon ik op dat weggetje niet maken). Na de 5000rpm zou het standaard k03'tje neem ik aan sowieso gevraagde hogere druk (van bijv 1Bar) niet meer vast kunnen houden? Of is bij ABT de gevraagde druk bij hogere rpm's bewust naar rato aangepast?
Ik kan me bijv herinneren dat bij mijn TT (1.8turbo) door JD gewoon over een veel groter bereik ik meen iets van 2400mbar (dus zeg 1.4Bar) gevraagd bleef worden, wat hij (ko3) natuurlijk bij hogere toeren nooit meer haalde, maar het bleef wel gewoon gevraagd worden...
- Het hele gebied zijn gevraagde en geleverde druk om en nabij altijd keurig gelijk, behalve van 2400rpm tot 2800rpm, daar geeft hij best wat meer boost dan gevraagd, zeg 0.2Bar. Hoort deze 'overboost' wel?
- Zijn er nog anderen met vcds logs met stage 1?
- Is er in mijn geval (qua vermogen) winst te behalven met het laten verwijderen van de voorkat?
Hier de betreffende log in de 4e versnelling:
https://dl.dropbox.com/u/21854296/Groep ... elling.htm
Hier nog een log in de 3e versnelling, maar ook hier niet al te beste condities (kort weggetje, verkeer, handen te kort, etc.):
Met mijn MK5 GTI (axx 2005) heb ik hier echter nooit zo veel aandacht aan besteed.
Hij is voorzien van een ABT chip met certificaat (240pk opgegeven) (niet mijn keus, maar van 1e eigenaar).
Aan de ene kant jammer, omdat ik nu minder snel over zal stappen op een stage 1 JD chip (verschil is minder groot dan bekeken vanaf een standaard 200pk), aan de andere kant natuurlijk leuk dat het er al op zat.
Ik hoor vaak dat ABT chips erg 'veilig' zijn afgesteld, hun opgegeven vermogen niet halen, etc, etc.
Ergens ook wel te begrijpen, want er werd natuurlijk fabrieksgarantie op afgegeven...
Nu ben ik toch nieuwsgierig geworden naar wat mijn ABT chip qua boost vraagt en levert (dit mede omdat ik wil checken of oa mijn DV, waarvan ik niet weet welke versie ik erin heb, nog volledig functioneert. Ik heb in ieder geval geen foutcodes, maar dat blijkt ook niet altijd te hoeven!?).
Ik heb nog geen fatsoenlijke boostlog kunnen maken omdat het te druk was op de nabije wegen en in je in je eentje wat handjes te kort komt.
Goede logs in 3e en in 4e versnelling, van 1500rpm tot redline zal ik dus nog maken (handleiding loggen van boost: http://www.goapr.com/support/datalogging.php).
Heb er al wel eentje gemaakt op een wat beroerd kort stukje weg, in 4e versnelling (dsg in manual) van 2000rpm tot 5000rpm en daarna gas los, vcds groep 115.
De eerste 'Absolute pressure' is neem ik aan de gevraagde druk, de tweede 'Absolute pressure' is neem ik aan de geleverde druk.
Ik denk dat die benaming aan mijn (niet originele) vcds versie 908.1 ligt. Met andere versies zie ik de woorden 'Requested pressure' en 'Absolute pressure', wat dus duidelijker is, maar nieuwere versies stonden even niet op mijn notebook.
Ik heb alvast wat vragen:
- Het hoogst gevraagde is 2090mbar, wat dus omgerekend (min omgevingsdruk) zeg 1.1Bar boost betekend. Is dit niet wat laag? (of is dit dus bewust door abt gedaan ivm duurzaamheid/garantie)
- Vanaf 2300rpm haalt hij de gevraagde druk (dus compleet opgespoeld) en steeds de gevraagde druk vast tot 5000rpm (meer rpm kon ik op dat weggetje niet maken). Na de 5000rpm zou het standaard k03'tje neem ik aan sowieso gevraagde hogere druk (van bijv 1Bar) niet meer vast kunnen houden? Of is bij ABT de gevraagde druk bij hogere rpm's bewust naar rato aangepast?
Ik kan me bijv herinneren dat bij mijn TT (1.8turbo) door JD gewoon over een veel groter bereik ik meen iets van 2400mbar (dus zeg 1.4Bar) gevraagd bleef worden, wat hij (ko3) natuurlijk bij hogere toeren nooit meer haalde, maar het bleef wel gewoon gevraagd worden...
- Het hele gebied zijn gevraagde en geleverde druk om en nabij altijd keurig gelijk, behalve van 2400rpm tot 2800rpm, daar geeft hij best wat meer boost dan gevraagd, zeg 0.2Bar. Hoort deze 'overboost' wel?
- Zijn er nog anderen met vcds logs met stage 1?
- Is er in mijn geval (qua vermogen) winst te behalven met het laten verwijderen van de voorkat?
Hier de betreffende log in de 4e versnelling:
Hier nog een log in de 3e versnelling, maar ook hier niet al te beste condities (kort weggetje, verkeer, handen te kort, etc.):
Re: Hoeveel boost hoort een ABT chip te vragen (mk5)?
this eigenlijk heel simpel. de gevraagde druk is de door ABT geprogrammeerde druk(nu weet je gelijk wat ABT aan druk hoort te leveren). dit is dus wat hij zou moeten halen aan druk. geleverde is wat hij levert. als hij de gevraagde druk niet haalt heb je lekkage en zou je DV dus wel is stuk kunnen zijn 
de overboost heb ik ook regelmatig. de turbodruk piekt dan en word vervolgens netjes terug geregeld voor de ECU.
wat er gebeurd als je de voorste kat verwijderd? dan gaat je turbo meer druk leveren en krijg je nog meer boost pieken. vervolgens regelt je ECU de turbo druk weer terug. je krijgt er dus wel vermogen bij. maar optimaal is het natuurlijk niet. de auto haalt zn druk natuurlijk makkelijk dan. als je erna een Remap doet word de gevraagde druk natuurlijk omhoog gegooid waardoor hij continu meer druk gaat leveren.

de overboost heb ik ook regelmatig. de turbodruk piekt dan en word vervolgens netjes terug geregeld voor de ECU.
wat er gebeurd als je de voorste kat verwijderd? dan gaat je turbo meer druk leveren en krijg je nog meer boost pieken. vervolgens regelt je ECU de turbo druk weer terug. je krijgt er dus wel vermogen bij. maar optimaal is het natuurlijk niet. de auto haalt zn druk natuurlijk makkelijk dan. als je erna een Remap doet word de gevraagde druk natuurlijk omhoog gegooid waardoor hij continu meer druk gaat leveren.
Nog even naar je logjes gekeken. Kan je vertellen dat je systeem gewoon dicht is hoor. Geen dv lekkage. Je turbo druk piekt mooi op 1.2 bar en houd erna 1 tot 0,9 bar goed vast. Hij haalt over het gehele vlak makkelijk zn druk. 1.0 bar is natuurlijk niet super veel druk nee. Een jd chipt draait 1.4 bar. Maar meer druk wil niet altijd zeggen meer vermogen
Bedankt voor je duidelijke uitleg en fijn dat mijn druk netjes over gehele gebied gehaald wordt, dus gezond is.
1.0Bar is idd niet zo veel...
Wat is standaard? 0.7Bar max?
Ben benieuwd wat het verschil in praktijk is tegen een mk5 gti met JD chip.
Vrees dat het de extra zeg 800,- euro niet waard is.
Misschien maar door naar stage 2. Dan is het natuurlijk wel weer interessant
1.0Bar is idd niet zo veel...
Wat is standaard? 0.7Bar max?
Ben benieuwd wat het verschil in praktijk is tegen een mk5 gti met JD chip.
Vrees dat het de extra zeg 800,- euro niet waard is.
Misschien maar door naar stage 2. Dan is het natuurlijk wel weer interessant

Nog mensen met vcds groep 115 logs?
Veel meer druk ga je met een k03 niet halen denk ik!
Ik heb stage twee en heb hem pas ook gelogd op groep 115,
En ik haal ook maar 1,2 bar! Dus daar zit al weinig verschil in! Ik vindt het dus juist best netjes voor een ABT chip!
Ik heb stage twee en heb hem pas ook gelogd op groep 115,
En ik haal ook maar 1,2 bar! Dus daar zit al weinig verschil in! Ik vindt het dus juist best netjes voor een ABT chip!
Gr Jimmy.
GTI VI DSG /Carbon Steel crey/ Milltek downpipe / Milltek Cat-Back (GT100, Non resonated) / DVX Performance Stage 3+, K04 / CTS intercooler / CTS Cold Air Intake / HPFP / 380 PK - 490 nm
GTI VI DSG /Carbon Steel crey/ Milltek downpipe / Milltek Cat-Back (GT100, Non resonated) / DVX Performance Stage 3+, K04 / CTS intercooler / CTS Cold Air Intake / HPFP / 380 PK - 490 nm
Net als ik in mn vorige posts al zei. alleen turbo druk zegt niets. de nieuwe 2.0 TSI blokken draaien naar mij weten over het al gemeen veel minder boost. 1.2 is wel een beetje max. volgens mij draaien de 2.0 TFSI met een JD stage 2 gewoon 1.4 bar.
met standaard software is 0,7 inderdaad max wat je draait aan druk
met standaard software is 0,7 inderdaad max wat je draait aan druk
- Race Eend
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Contacteer:
Precies druk zegt lang niet alles, de abt tuningen leveren met de 1.1 bar maar 330-340Nm. Terwijl de JD chips met dezelfde druk al 365 leveren (en met 1.2 bar vaak al 380Nm).
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Waar ligt dat aan Race eend? Welke waardes hebben daar invloed op dat bij bijv Abt bij gelijke druk als bij Jd er toch minder nm's vrij komen?Race Eend schreef:Precies druk zegt lang niet alles, de abt tuningen leveren met de 1.1 bar maar 330-340Nm. Terwijl de JD chips met dezelfde druk al 365 leveren (en met 1.2 bar vaak al 380Nm).
- Spuugemmer
- Type auto: MK1 GTI
Druk is niet het enige waarmee meer vermogen behaald kan worden. Voorontsteking kan je ook veel winst mee halen. Laderdruk is enkel de hoeveelheid lucht die in de verbrandingskamer komt. Als je daarna niets met die lucht doet leverd het alsnog niets aan vermogen op.
Golf MK1 GTI
Dat is het geheim van de smit tim
je kan natuurlijk veel met ontstekings momenten doen. Maar ook met brandstof inspuiting/lucht verhouding. Daarbij geageerd een auto nog op veel meer dingen zoals een gasklep of lambda sensoren etc. Alles is regelbaar. En daardoor is niet alles afhankelijk van laaddruk. Je hoort mensen wel vaak makkelijk praten. Ja ik heb de turbodruk oplaten schroeven. Maar in werkelijkheid gebeurd er natuurlijk veel meer. Actie reactie