Kapotte motor door tunen ??

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
golfruud

Kapotte motor door tunen ??

Bericht door golfruud »

De meeste mensen klagen wel dat een aantal motoren kapot zijn gegaan omdat de kettingen van VW niet goed waren.
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoeveel van deze auto's gechipt waren door bv. JD of andere chiptuners.
Oftewel komen de klachten eerder naar boven als de auto gechipt is. :? :?
MkVI Nmgn
Type auto: Golf7R

Re: Kapotte motor door tunen ??

Bericht door MkVI Nmgn »

Ik heb eerder al gelezen dat Chiptuning niks met de kettingen mankementen te maken heeft,
En zover ik weet zijn 3 motoren met ketting spanner problemen geweest op dit Forum en die kapot gelopen waren 1 was gechipt en de andere 2 niet dacht ik, Het gaat dan wel om de Golf VI met deze spanner problemen die compleet van het blok afbreekt.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
golfruud

Bericht door golfruud »

MkVI Nmgn schreef:Ik heb eerder al gelezen dat Chiptuning niks met de kettingen mankementen te maken heeft,
En zover ik weet zijn 3 motoren met ketting spanner problemen geweest op dit Forum en die kapot gelopen waren 1 was gechipt en de andere 2 niet dacht ik, Het gaat dan wel om de Golf VI met deze spanner problemen die compleet van het blok afbreekt.
Sommigen hebben niet alleen chiptuning maar ook andere aanpassingen.
Maar kan dat ook niet komen omdat er veel meer kracht op de spanner komt omdat hij getund ( chip of ander aanpassingen) is. ??
Misschien heeft dat er niets mee te maken, ik weet het niet.
MkVI Nmgn

Bericht door MkVI Nmgn »

Ik zelf denk niet dat het met tuning te maken heeft waarom gebeurt het ook bij die auto's dan zonder tuning?
En de keus is altijd aan iemand om zijn auto wel of niet te tunen maar als Tuning zo slecht is voor de motor waarom bestaat er dan een ABT Tuning waarbij je fabrieksgarantie houd? Ik kan je uit ervaring zeggen dat een ABT rommel is, Je denkt dat je een staaljager hebt door die koppelpieken geef mij maar Jd heb je tenminste constante koppel en je versnellingsbak krijgt niet zo een opdonder als bij ABT chiptuning.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
ErikGTI

Bericht door ErikGTI »

Hoi Tonnie,

Toch denkt JD daar ZELF anders over.
Zij vinden de Abt tuning op de MKVI erg netjes. ;) (ergens terug te lezen in dit forum)

Ik heb nu voor de 2 maal een Abt tuning op een MKVI laten doen en merk absoluut geen pieken...ook voelt de DSG zelfs stukken beter aan dan standaard (DSG schakelmomenten vind ik standaard op de 6 slechter dan op de 5 )....

Hij voelt niet alleen als een straaljager maar ...... :twisted:

Kijk ik geef toe dat er niets gaat boven intensief maatwerk...maar om het als rommel af te doen.... ;)
golfruud

Bericht door golfruud »

ErikGTI schreef:Hoi Tonnie,

Zij vinden de Abt tuning op de MKVI erg netjes. ;) (ergens terug te lezen in dit forum)

Ik heb nu voor de 2 maal een Abt tuning op een MKVI laten doen en merk absoluut geen pieken...ook voelt de DSG zelfs stukken beter aan dan standaard (DSG schakelmomenten vind ik standaard op de 6 slechter dan op de 5 )....

Kijk ik geef toe dat er niets gaat boven intensief maatwerk...maar om het als rommel af te doen.... ;)
En misschien weet ABT de grens (daarom garantie)en andere tuners niet. (geen garantie) ;)
MkVI Nmgn

Bericht door MkVI Nmgn »

ErikGTI schreef:Hoi Tonnie,

Erik zoals ik zei in de praktijk is het heel anders Toen ik mijn type 5 had zonder chip en wel als een milltek en twintake kwam mijn koppelgelijk aan een ABT chip, na het Tunen reed ik een andere auto helemaal super hij trok een heel stuk mooier door en bleef deze maar gaan, Nu rijd ik met een ABT chip in mijn type 6 en als ik de kickdown intrap dan heb ik vanaf de 3500 tot 5500 toeren koppel en dan zakt die weg dat voel je en met overschakelen moet je echt tot de 6000+ door trekken anders kom je onder de koppel grens en moet die weer wat opkomen en bij een JD chip is het gas geven welke versnelling dan ook en hij blijft maar door trekken zonder dat je voelt dat het minder word en dat heeft ABT wel heel duidelijk daarom ik vind het niet kunnen je betaald grof geld voor ABT en gevoelsmatig is het snel maar daar blijft het bij,
golfruud schreef:
En misschien weet ABT de grens (daarom garantie)en andere tuners niet. (geen garantie) ;)
Weet niet welke grens je bedoeld maar 47000km koppeling kapot vind ik niet echt een Grens van ABT :lol:
Dat betekent dus als je een nieuwe auto koopt met ABT en je verlengd je garantie niet ben je de ***, Zoals ik al eerder beschrijf hier boven die klappen in de rug met ABT sloopt wel meer als alleen een koppeling je banden gaan ook in één keer 3x zo hard.
Groetjes Tonnie
ErikGTI

Bericht door ErikGTI »

Tonnie, ik kan je volgen maar ik heb GEEN klappen in de rug....
We zien elkaar heus wel weer eens ergens op een meting dan kunnen we eens rijden en/of vergelijken in de praktijk.

Ik ben wel zo dat als ik merk dat Abt mij geen kick geeft of iets "verkeerds" gedaan heeft dat ik ondanks de leasemaatschappij (verbod) een en ander onmiddelijk laat veranderen door JD. :twisted:

Vooralsnog heb ik er nu nog geen reden toe ;)

Btw ik heb nooit problemen gehad met mijn vorige MVI met Abt en die werd bij 70.000 km gejat...dus ja nu mogen er van mij wel problemen aan komen :evil:
Race Eend
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

De ketting van je motor hoeft niet meer krachten te verwerken. Deze loopt gewoon met het toerental vd motor mee. Je wagen maakt getuned niet meer toeren dan origineel, je ketting hoeft dus ook niet meer krachten te verwerken. (drijfstangen moeten wel meer krachten verwerken, maar die gaan nooit kapot als je onder de 440nm blijft bij de 200-210pk motoren)

Hebben we het over een turbo of koppeling, dan mag je naar tuning wijzen. Maar goed ik ken niemand hier op het forum die de turbo kapot heeft gehad. Hoogstens af en toe wat slippende koppelingen als er 100pk bij komt, maar dat hoort er een beetje bij, als je harder optrekt dan zijn je banden ook eerder versleten.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Spuugemmer
Type auto: MK1 GTI

Bericht door Spuugemmer »

Race Eend schreef:De ketting van je motor hoeft niet meer krachten te verwerken. Deze loopt gewoon met het toerental vd motor mee. Je wagen maakt getuned niet meer toeren dan origineel, je ketting hoeft dus ook niet meer krachten te verwerken. (drijfstangen moeten wel meer krachten verwerken, maar die gaan nooit kapot als je onder de 440nm blijft bij de 200-210pk motoren)

Hebben we het over een turbo of koppeling, dan mag je naar tuning wijzen. Maar goed ik ken niemand hier op het forum die de turbo kapot heeft gehad. Hoogstens af en toe wat slippende koppelingen als er 100pk bij komt, maar dat hoort er een beetje bij, als je harder optrekt dan zijn je banden ook eerder versleten.
Volgens mij toert de motor sneller op waardoor de versnelling van de ketting ook hoger is. Dus er komen wel degelijk andere krachten op te staan. Hij gaat niet harder rond dan met een standaard motor er komen dus geen hogere middelpunt zoekende krachten op te staan. Maar de trekkracht neemt wel toe.

Ik ken wel iemand die meerdere turbo's kapot heeft gehad. Maar dat wil nog niet zeggen dat dit door de software komt.
Golf MK1 GTI
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Spuugemmer schreef:
Volgens mij toert de motor sneller op waardoor de versnelling van de ketting ook hoger is. Dus er komen wel degelijk andere krachten op te staan. Hij gaat niet harder rond dan met een standaard motor er komen dus geen hogere middelpunt zoekende krachten op te staan. Maar de trekkracht neemt wel toe.
Dat zou dus betekenen dat iemand die vaker terug schakelt ook eerder zijn ketting sloopt (immers toert je motor dan ook harder op). Wat te denken van een ander vliegwiel etc etc.

Kortom. Maakt niet uit.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat in ieder geval de inlaatkleppen MAKKELIJKER opnenen door de verhoogde turbodruk. Immers wanneer een auto zwakke klepveren heeft, dan wil hij zijn inlaatkleppen nog wel eens open drukken (sommige leon cupra modellen hebben hier ook last van: http://www.etuners.gr/en/index.php?s=12&t=166 )

Hier nog een stukje discussie van een ander forum:
http://www.skodaforum.eu/topic/2236-obd ... entry45237
Spuugemmer
Type auto: MK1 GTI

Bericht door Spuugemmer »

Race Eend schreef:
Spuugemmer schreef:
Dat zou dus betekenen dat iemand die vaker terug schakelt ook eerder zijn ketting sloopt (immers toert je motor dan ook harder op). Wat te denken van een ander vliegwiel etc etc.

Kortom. Maakt niet uit.
Dat maakt dus in deze kwestie wel uit bij gelijk rijgedrag.
Golf MK1 GTI
Doohie
Type auto: Golf VII R

Bericht door Doohie »

[quote="ErikGTI"]Ik heb nu voor de 2 maal een Abt tuning op een MKVI laten doen en merk absoluut geen pieken...ook voelt de DSG zelfs stukken beter aan dan standaard (DSG schakelmomenten vind ik standaard op de 6 slechter dan op de 5 )....
quote]

Wordt bij Abt tuning automatisch de dsg ook aangepast misschien.?
Zoja wat veranderen ze dan allemaal.
Race Eend
Contacteer:

Bericht door Race Eend »

Nee, ABT past de bakken niet aan.

Door je hogere koppel is het waarschijnlijk fijner rijden laag op toeren. Dus heb je er niet zo'n erg in dat hij laag op toeren rijdt.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”