Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
- NICO!
- Forumeigenaar
- Berichten: 3576
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
- Type auto: BMW iX3
- Locatie: Flevoland
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Hoorde het via via, hoop dat ze hier niet meelezen. Was het echt helemaal kapot?
Groeten, Nico
- staffpride
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
- Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Ja ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig wat de daadwerkelijke oorzaak van het probleem is?
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Kettingspanner defect/problemen.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
- staffpride
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
- Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Ja ok, maar waar ik dan nieuwsgierig naar ben is of de kettingspanner van het blok is losgebroken, wat wel eens gezegd wordt (preventief niks aan te doen dus) of zit het probleem in de spanner zelf ? (preventief vervangen voor een nieuwe "betere" kettingspanner)
Ik hoor/lees nou ondertussen zoveel verschillende verhalen over het probleem, maar de daadwerkelijke oorzaak van het probleem blijft vaag
Ik hoor/lees nou ondertussen zoveel verschillende verhalen over het probleem, maar de daadwerkelijke oorzaak van het probleem blijft vaag
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Durf ik niet te zeggen, auto moest nog uit elkaar, maar moest eerst origineel en daarna naar de dealer voor garantie.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Ik denk dat al dat gechip ook wel een extra reden is dat al die kettingen (spanners) kapot gaan.
Als ik zie dat sommige bijna 100 pk extra hebben, kan dat volgens mij niet echt goed zijn voor de motor en andere onderdelen van je auto.

Als ik zie dat sommige bijna 100 pk extra hebben, kan dat volgens mij niet echt goed zijn voor de motor en andere onderdelen van je auto.

- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Ruud, voor je wat schreeuwt, lees je eerst even in, in de materie. Dit slaat nl nergens op wat je nu zegt.golfruud schreef:Ik denk dat al dat gechip ook wel een extra reden is dat al die kettingen (spanners) kapot gaan.![]()
Als ik zie dat sommige bijna 100 pk extra hebben, kan dat volgens mij niet echt goed zijn voor de motor en andere onderdelen van je auto.
De ketting van je motor hoeft niet meer krachten te verwerken. Deze loopt gewoon met het toerental vd motor mee. Je wagen maakt getuned niet meer toeren dan origineel, je ketting hoeft dus ook niet meer krachten te verwerken.
Hebben we het over een turbo of koppeling, dan mag je naar tuning wijzen. Maar goed ik ken niemand hier op het forum die de turbo kapot heeft gehad. Hoogstens af en toe wat slippende koppelingen als er 100pk bij komt, maar dat hoort er een beetje bij, als je harder optrekt dan zijn je banden ook eerder versleten.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Ik heb de laatste tijd ook veel gelezen over dit probleem en vind dat VW dit erg slecht oplost.Na de problemen die de 3.2 motoren gaven in de golf 4 en 5 en audi m.b.t. de distri-kettingen snap ik eigenlijk niet dat ze bij de TSI motoren toch weer voor een ketting zijn gegaan.Ondanks dat er met m'n Golf V R32 niks gebeurt is was ik er wel erg bang voor als je de verhalen zo leest.Als je op 'steuerkette' zoekt kom je een hoop narigheid tegen bij de Golf 6 GTI en dan lees je ook dat Audi een betere coulance regeling hanteert dan VW.Ik was op zoek naar een leuke 6 GTI maar durf het toch niet echt aan...misschien als er een bevestiging komt dat het bij andere bouwjaren(dan 2009 en 2010)niet meer voorkomt en opgelost is.Voor mijn gevoel zou een ketting een motor-leven lang mee moeten kunnen gaan en niet om de 100.000 a 150.000 km vervangen moeten worden,dan verkoop je naar mijn mening een slecht product en zou een riem beter geweest zijn.
Greetz Erik.
Greetz Erik.
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Tja VW kan al jaren geen kettingen maken inderdaad. Bij de V5 en V6 motoren was het vaak bij 1.5 tot 2 ton mis, alhoewel die vaak eerst duidelijke bijgeluiden gingen maken en motorschade vaak wel mee viel (gewoon een dure ketting reparatie). Dat ze nu bij de TSI motoren al regelmatig bij 50.000km kapot gaan is wel dramatisch inderdaad. Je zou bijna verlangen dat het geheel vervangen werd (met de nieuwste part nr's) bij aanschaf van de wagen.
Bij de golf 5 gti en golf 6 R20 met distributie zie je NOOOIT dergelijke problemen, mits je de riem maar tijdig vervangt.
Bij de golf 5 gti en golf 6 R20 met distributie zie je NOOOIT dergelijke problemen, mits je de riem maar tijdig vervangt.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Hey Race Eend, Ik ken je nog van Seat-online, maar een vraagje. Moet ik me zorgen om maken van de ketting in mijn Golf 6 gti? Ik lees soms wel berichten, maar de ene zegt wel, en de andere zegt van niet.Race Eend schreef:Tja VW kan al jaren geen kettingen maken inderdaad. Bij de V5 en V6 motoren was het vaak bij 1.5 tot 2 ton mis, alhoewel die vaak eerst duidelijke bijgeluiden gingen maken en motorschade vaak wel mee viel (gewoon een dure ketting reparatie). Dat ze nu bij de TSI motoren al regelmatig bij 50.000km kapot gaan is wel dramatisch inderdaad. Je zou bijna verlangen dat het geheel vervangen werd (met de nieuwste part nr's) bij aanschaf van de wagen.
Bij de golf 5 gti en golf 6 R20 met distributie zie je NOOOIT dergelijke problemen, mits je de riem maar tijdig vervangt.
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Bij types van voor oktober 2010 volgens mij wel
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Oh jee, de mijne is van september 2010bzb schreef:Bij types van voor oktober 2010 volgens mij wel

Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Race Eend schreef:Ruud, voor je wat schreeuwt, lees je eerst even in, in de materie. Dit slaat nl nergens op wat je nu zegt.golfruud schreef:Ik denk dat al dat gechip ook wel een extra reden is dat al die kettingen (spanners) kapot gaan.![]()
Als ik zie dat sommige bijna 100 pk extra hebben, kan dat volgens mij niet echt goed zijn voor de motor en andere onderdelen van je auto.
De ketting van je motor hoeft niet meer krachten te verwerken. Deze loopt gewoon met het toerental vd motor mee. Je wagen maakt getuned niet meer toeren dan origineel, je ketting hoeft dus ook niet meer krachten te verwerken.
Hebben we het over een turbo of koppeling, dan mag je naar tuning wijzen. Maar goed ik ken niemand hier op het forum die de turbo kapot heeft gehad. Hoogstens af en toe wat slippende koppelingen als er 100pk bij komt, maar dat hoort er een beetje bij, als je harder optrekt dan zijn je banden ook eerder versleten.
Dat schreeuwen valt wel mee

Als het dan niet erg is dat een auto een chip tuning heeft gehad, waarom tunen jullie alle auto's dan terug voor hij naar de VW dealer terug gaat ??

- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Lijkt me vrij logisch. Als je importeur weet te vinden dat de auto getuned is, dan wijst hij de garantie op de motor af. Ook al is het iets wat op elk model stuk zou gaan.golfruud schreef:
Dat schreeuwen valt wel mee![]()
Als het dan niet erg is dat een auto een chip tuning heeft gehad, waarom tunen jullie alle auto's dan terug voor hij naar de VW dealer terug gaat ??
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Klopt, dat zal niet voor niets zijn, dat de garantie dan vervalt.Race Eend schreef:Lijkt me vrij logisch. Als je importeur weet te vinden dat de auto getuned is, dan wijst hij de garantie op de motor af. Ook al is het iets wat op elk model stuk zou gaan.golfruud schreef:
Dat schreeuwen valt wel mee![]()
Als het dan niet erg is dat een auto een chip tuning heeft gehad, waarom tunen jullie alle auto's dan terug voor hij naar de VW dealer terug gaat ??
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Natuurlijk, als men niet hoeft uit te keren, dan kost het ze geen cent, net als een verzekeringsmaatschappij , die zullen er ook alles aan doen om vaak niet te hoeven uitkeren.
Het is ook logisch dat de importeur garantie afwijst als je de wagen laat tunen, een importeur kan geen verschil maken tussen een goede tuner en 1 die er geen kaas van heeft gegeten.
Daarom kun je de wagen al heel wat jaartjes via ABT laten tunen, dan blijft je garantie bestaan (de tuning van ABT is echter een vast programma wat niet altijd bij elke individuele auto zo mooi aan sluit).
Het is ook logisch dat de importeur garantie afwijst als je de wagen laat tunen, een importeur kan geen verschil maken tussen een goede tuner en 1 die er geen kaas van heeft gegeten.
Daarom kun je de wagen al heel wat jaartjes via ABT laten tunen, dan blijft je garantie bestaan (de tuning van ABT is echter een vast programma wat niet altijd bij elke individuele auto zo mooi aan sluit).
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Ik begrijp het. Heeft JD er nooit aan gedacht om garantie te geven tegen een bepaalde vergoeding ?Race Eend schreef:Natuurlijk, als men niet hoeft uit te keren, dan kost het ze geen cent, net als een verzekeringsmaatschappij , die zullen er ook alles aan doen om vaak niet te hoeven uitkeren.
Het is ook logisch dat de importeur garantie afwijst als je de wagen laat tunen, een importeur kan geen verschil maken tussen een goede tuner en 1 die er geen kaas van heeft gegeten.
Daarom kun je de wagen al heel wat jaartjes via ABT laten tunen, dan blijft je garantie bestaan (de tuning van ABT is echter een vast programma wat niet altijd bij elke individuele auto zo mooi aan sluit).
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Heb je enig idee hoeveel zo'n reparatie kost als er een ketting knapt?golfruud schreef:
Ik begrijp het. Heeft JD er nooit aan gedacht om garantie te geven tegen een bepaalde vergoeding ?
Ik schat snel een tuning of 6. (4500-5000 euro)
Kortom, je moet het echt gaan verzekeren. Dat is mogelijk via target-automotive. Maar kost snel 600 euro extra. Als een klant dat bereid is extra te betalen, dan is dit een mogelijkheid.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Vw heeft bij de TSI motoren in de golf 7, de ketting vervangen voor een distributieriem! Geloof eerste controle rond de 300.000 km! 

Edition 30 united grey, full milltek, S3 intercooler, carbon airintake, Fiscon tel/boordcomputer.
- NICO!
- Forumeigenaar
- Berichten: 3576
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 16:22
- Type auto: BMW iX3
- Locatie: Flevoland
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Waarom denk je dat Abt zo duur is met tuning? Daar zit die verzekeringspremie al in. Voor iedere 10 die niet kapot gaan, kan VW er 1 zonder bijkomende kosten repareren.
Groeten, Nico
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Is het zeker dat de bouwjaren NA oktober 2010 geen last hebben van dit ketting probleem?Of is het zo dat deze auto's nog niet genoeg gedraaid hebben en het zo lijkt alsof er na oktober 2010 geen problemen meer zijn.Zijn er ook andere onderdelen(zoals kettingspanners)gemonteerd in de GTI 6 Na oktober 2010...zo ja,dan zou je zeggen dat VW het probleem erkent.
Greetz Erik.
Greetz Erik.
- HC1973
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 09 jul 2011, 14:55
- Type auto: Golf VI GTI
- Locatie: Regio Breda
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar. Ben er een tijd terug nog proberen achter te komen via mijn dealer, maar die was op dat gebied niet scheutig met informatie. Immers aangeven dat bij de latere modellen van de GTI de ketting geen probleem meer is, is impliciet aangeven dat dit bij eerdere versies wel het geval is.Er32k schreef:Is het zeker dat de bouwjaren NA oktober 2010 geen last hebben van dit ketting probleem?Of is het zo dat deze auto's nog niet genoeg gedraaid hebben en het zo lijkt alsof er na oktober 2010 geen problemen meer zijn.Zijn er ook andere onderdelen(zoals kettingspanners)gemonteerd in de GTI 6 Na oktober 2010...zo ja,dan zou je zeggen dat VW het probleem erkent.
Greetz Erik.
Nu:
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
- VW Golf VI GTI DSG, DDC, Deep Black, 18" Detroit&
- Seat Ibiza FR, Magic Black

Hiervoor:
- Audi A4 Avant Proline Business 2.0 TFSI & Audi A4 1.8T
- Peugeot 106 GTI & Peugeot 106 XSI
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
voor zover ik weet, maar dat is allemaal maar van horen zeggen e.d. hebben ze de kettingspanner veranderd, ik lees veel over kalenderweek 45 waarin het gebeurt is. als iemand het hele verhaal weet graag is dat ook weer geklaard.
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Het is allemaal leuk en aardig, maar ik begin me nu wel zorgen om te maken, betreft het ketting verhaal. De mijne gti is van september 2010, en heeft nu bijna 23000 km gelopen. Maar de plaatselijke dealer bij mij begint nu ook langzaam te twijvelen.
Re: Ketting geknapt bij mijn oude GTI.
Op de duitste fora staat een hoop info, in princiepe valt alles voor deze tijd in de risico groep al zijn er 'maar' 10 tallen defect op 10 duizenden motoren. Maar toch...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten