Wel of geen GTI

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkVI.
Plaats reactie
Goromo
Type auto: Skoda

Wel of geen GTI

Bericht door Goromo »

Beste liefhebbers,

Mijn naam is Michel en kom uit het uiterste zuiden van het land.
Zoals de kop al aangeeft zit ik in een twee strijd.

Na 10 jaar dezelfde auto te hebben gereden nl. Een Skoda Octavia 1 combi zijn we op het moment aan het kijken om dit verdienstelijke karretje te bedanken voor zijn diensten.
Aanvankelijk ging mijn voorkeur weer uit naar een Skoda echter sputterde mijn wederhelft deze keer nogal tegen.
Na de vraag welke auto zij dan in gedachte had was haar antwoord resoluut GOLF 6.
Nu hebben wij voor de Skoda een golf 2 en golf 3 gereden en link ik deze periode aan onze wilde jaren :) .
M.a.w. Jonge wilde jaren -> Golf
Rustige jaren met kinderen -> Skoda.

Dus kwam het antwoord nogal als een verassing.

Maar eerlijk is eerlijk een Golf is natuurlijk ook geen straf en mag toch ook gerekend worden tot een gezinsauto.
Na herhaaldelijk op het internet gekeken te hebben naar het aanbod, werd mijn aandacht toch steeds naar de Gti getrokken.
Niet zozeer de PK's maar vooral het voorkomen en dan zowel interieur als ook het exterieur.
Maar dan komt het verstand weer om de hoek en vraag ik me af, hoe betrouwbaar is een Golf 6 GTI eigenlijk ?.
Is het een auto die je weer 10 jaar zorgeloos kunt rijden of valt dit in de praktijk tegen ?.
Wat is jullie ervaring op het vlak van betrouwbaarheid, duurzaamheid en kosten rondom onderhoud.

Een andere optie die ik overweeg is om een 122pk uitvoering aan te schaffen en deze zo aan te passen dat er aardig wat overeenkomsten met een echte GTI zijn (Natuurlijk geen GTI vermelding op de auto dan).
Alleen heb ik mijn twijfels of dat zo maar kan en buiten het feit dat ik bang ben dat de auto het predicaat krijgt "je wilt wel maar je kan niet" vraag ik me ook af of je uiteindelijk niet op een bedrag uitkomt die de aanschaf van een echte GTI overtreft.

Wat is jullie mening ?

Excuses voor het lange verhaal :lol:
Edition30
Type auto: Edition 30

Re: Wel of geen GTI

Bericht door Edition30 »

Welkom Michel,

Succes met de zoektocht.

Je vraagt dus op een GTI forum of je een nep GTI of een echte GTI moet gaan rijden. :roll: :lol:

Zelf hoop ik ook nog de nodige jaren met mijn GTI te mogen rijden, moet ook lukken. Goed onderhoud is dan wel belangrijk. Je moet zelf bepalen wat je wilt natuurlijk, maar er is flink wat verschil tussen een "gewone" Golf en een GTI en dat is meer dan een paar pk`s en een GTI plaatje. Dus ga eens rijden met beide auto`s. Kan zijn dat een GTI je niet veel doet en dan is het zonde om er meer geld voor neer te leggen, aan de andere kant bestaat de kans dat je nooit meer anders wilt. Dus het risico is groot dat je voor een GTI gaat ;)
Gr. Renco

Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Bootje_Ronald
Type auto: Golf MK6 GTi DSG

Bericht door Bootje_Ronald »

Welkom hier!

Beter een 'lang' verhaal dan een vage vraag... ;)

Een Golf is qua ruimte redelijk, het is alleen de vraag of er nog veel spullen meemoeten in de kofferbak (leeftijd kinderen)? Die ruimte is beperkt.

En qua uitvoering is een GTi prima geschikt, net zoals de reguliere uitvoering. GTi is natuurlijk wel wat anders geveerd en heeft een sportonderstel, maar is gewoon een fijne reisauto. Ik weet natuurlijk niet wat voor budget je voor ogen hebt, maar als ik je verhaal zo lees, kun je beter direct voor een GTi gaan. Alles after market kopen en inbouwen is veel kostbaarder. Ikzelf vind de DDC (elektronisch instelbare 'vering') ideaal. Staat 'ie op 'comfort' dan is de vering wat soepeler, zet je 'm op normaal of sport merk je echt het verschil. Dat zal bij een 122pk uitvoering niet mogelijk zijn.

Onderhoud zal waarschijnlijk wel wat duurder zijn, je Octavia zal een atmosferisch blok hebben en dus minder gevoelig. Alles wat er niet op zit, kan ook niet stuk gaan...Of je 10 jaar zorgeloos kan rondrijden kan niemand je garanderen, maar dat is met geen enkele auto te garanderen. De Golf is in principe een betrouwbare auto, er zijn alleen de laatste tijd veel problemen met de distributieketting in met name de lichtere blokken. Daar is zat over te lezen...

Ik persoonlijk denk dat als je op zoek gaat naar een gezonde GTi (leeftijd, km-stand, opties, onderhoud, garantie, etc) dat je daar lange tijd plezier van zult/kunt hebben. GTi is alleen wat dorstiger en zal wat meer kosten in de verzekering. Er zijn zat GTi-rijders die thuis een gezin hebben, maar af en toe toch ook even willen 'boenen'.

Fyi: ik heb hiervoor een Passat 3.2V6 4M Highline Business gereden, en ja, dat was in het begin even wennen aan minder ruimte. Kan je dus niet uit eigen ervaring een 'lange termijn ervaring' geven. Maar heb de auto nu een maand of drie en bevalt erg goed. Ben een relaxte rijder, maar ik hou van opties en comfort. En met name bij tussenacceleraties moet een blok gewoon presteren zonder eerst te moeten nadenken...Daar hebben we JD voor...:lol:

Succes met je speurtocht en er zullen vast nog wel wat reacties volgen van leden die al langer een GTi rijden...
Groet, Ronald
MK6 GTi- Executive Plus / Advance
TheDGM
Type auto: Golf MK5 GTI

Bericht door TheDGM »

Je komt wel heel dicht bij het bedrag uit van een echte GTI. Heb er ook voor gekeken :oops:.

Ik weet niet of je het zelf al een beetje heb uitgerekend maar het zou wel ongeveer hierop uit moeten komen:
- Bumperset ongespoten & niet origineel €745,- (mp)
- GTI Achterspoiler ongespoten €120 (mp)
- Setje tweedehands detroits +- €900,- (mp)
- Kwaliteit schroefset +- 500,-
- GTI uitlaat +- €250,- (mp)
Dan kom je al uit op zo'n €2500,- exclusief de kosten van spuiten en montage. En niet te vergeten dat je dan waarschijnlijk nog geen eens xenon, led achterlichten en sport interieur heb.

De Golf 6 GTI is volgens mij een erg betrouwbare auto en zal net als de 5 GTI ook jaren meegaan.

Wat betreft de keuze voor de 122 pk versie... Zoek eens op Google 1.4 tsi. Alhoewel je ook het één en ander kan vinden over de 2.0 tsi heb ik er hier op het forum nog niet zoveel over gelezen.
MK5 GTI 60 edition | 18" Detroit Summer | 17" Denver Winter | Full Leather | OEM Xenon | Sonnyboy | RNS510 | Non Modified Engine |

Afbeelding

Gr. Dave
TheDGM

Bericht door TheDGM »

Ook stel ik mezelf vaak deze vraag als ik een neppe GTI zie of (nu dan) lees over een ombouw van een normale golf naar een GTI: Waarom ombouwen naar een GTI en niet naar een R20? De R ziet er toch net iets dikker uit als de GTI? Het is allebei nep, maar ik heb liever dat iemand denkt dat ik in een Golf R rijd dan in een GTI. Of ben ik de enige die zo denkt?
MK5 GTI 60 edition | 18" Detroit Summer | 17" Denver Winter | Full Leather | OEM Xenon | Sonnyboy | RNS510 | Non Modified Engine |

Afbeelding

Gr. Dave
Roderik
Type auto: MK5 GTI ed30

Bericht door Roderik »

TheDGM schreef:ik heb liever dat iemand denkt dat ik in een Golf R rijd dan in een GTI.
Sja, ik heb liever helemaal geen golf dan een 'nep' GTI/R Maar dat is persoonlijk denk ik ;)
Bootje_Ronald
Type auto: Golf MK6 GTi DSG

Bericht door Bootje_Ronald »

Roderik schreef:
TheDGM schreef:ik heb liever dat iemand denkt dat ik in een Golf R rijd dan in een GTI.
Sja, ik heb liever helemaal geen golf dan een 'nep' GTI/R Maar dat is persoonlijk denk ik ;)
+1...

Wil je aan de 'buitenwereld' laten zien wat je hebt? Denk dat je het lekker voor jezelf moet doen (of in mijn geval laten). Maar ieder het zijne of hare natuurlijk!

Bedenk ook dat een 'omgebouwde' auto minder inruil oplevert dan een 'origineel'. Nu niet belangrijk, maar weer wel als je overgaat naar een andere auto...
Groet, Ronald
MK6 GTi- Executive Plus / Advance
Goromo
Type auto: Skoda

Bericht door Goromo »

@ edition 30 - Ik weet het is natuurlijk voeken in de kerk om te vragen te stellen over een nepperd GTI.
@ Bootje_Ronald - Het gezin bestaat uit Vader Moeder Zoon van 9 en dochter van 8.
Wat de bagage betreft is dat meestel niet meer dan vier voetbal tassen op de zaterdag.
En mochten we dan al een keer op vakantie gaan met de auto kan er nog altijd een skibox op het dak.
Is toch ook een fraai gezicht GTI met skibox :lol:

Natuurlijk is het zo dat als je mooi en snelle auto wil rijden, dit meer geld kost dan het rijden van een Skoda 1.6 103 PK.
Maar ik wil voor mezelf een aantal dingen duidelijk hebben voordat je vast zit.
Ik weet zeker dat als ik een proefrit ga maken ik verkocht ben en er geen weg terug meer is.
Alleen had ik graag geweten of een Golf 6 GTI net zo betrouwbaar is als iedere andere auto en wat zijn de onderhoudskosten van een GTI.
Wat ik lees over het verbruik zal dit niet slechter zijn dan de 10 liter op de 100 (tussendoor) en 7,5 liter op de 100 (autoweg) zijn, als ik de berichten lees.

Wat het budget betreft hoop ik een mooie GTI te vinden onder de €25.000,-
Is dit een reeel bedrag of kan je het dan maar beter uit je hoofd zetten ?.

In ieder geval bedankt voor de reacties tot dusver
MkVI Nmgn
Type auto: Golf7R

Bericht door MkVI Nmgn »

Voordat geld vind je een hele mooie GTI van eind 2009 begin 2010 wat wel een must is xenon en km stand rond de 50k of minder zorg op zijn minst dat deze auto das welt garantie heeft en verleng deze meteen tot maximaal zodat je zorgeloos kan rond rijden
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
TheDGM

Bericht door TheDGM »

Roderik schreef:

Hetzelfde geldt ook voor mij hahaha, het gaat alleen om het idee. 8-)

Afbeelding

Gr. Dave
RobvR
Type auto: MK1 GTI+G60+ED35

Bericht door RobvR »

Goromo schreef:@ edition 30 - Ik weet het is natuurlijk voeken in de kerk om te vragen te stellen over een nepperd GTI.
@ Bootje_Ronald - Het gezin bestaat uit Vader Moeder Zoon van 9 en dochter van 8.

Alleen had ik graag geweten of een Golf 6 GTI net zo betrouwbaar is als iedere andere auto en wat zijn de onderhoudskosten van een GTI.
Wat ik lees over het verbruik zal dit niet slechter zijn dan de 10 liter op de 100 (tussendoor) en 7,5 liter op de 100 (autoweg) zijn, als ik de berichten lees.

In ieder geval bedankt voor de reacties tot dusver
Ik heb 2 jongens waarvan er één van 1.85 m. Hij zit perfect achterin, ruimte genoeg. Ook als we met z'n vieren op vakantie gaan kan zelfs de hoedenplank gewoon plat. Beetje aanpassen met wat je meneemt.
Als je een budget tot 25.000,- hebt dan hoef jij je ook geen zorgen te maken over de kosten. Ik merk zelf niet echt dat meer kwijt ben dan bij mijn vorige auto's. Ik zorg er wel voor dat ik alleen met een warme motor gas geef (olie 90+) en de turbo de kans geef om af te koelen als ik bijna op bestemming ben.
Benzineverbruik zit bij mij op 1:12,5 gemiddeld (over de afgelopen 35.000 km). Dat zijn meest korte ritjes, geen randstad ritjes maar Limburg ritjes :mrgreen: Ik rij over het algemeen rustig maar trap ook geregeld het gas in.

Een TSI ombouwen naar een GTI zou ik niet doen. De prijs zal dan zeker die van een GTI benaderen en de extra pk's betekend ook meer veiligeheid (tenminste als je er verstandig mee om gaat). In gevaarlijke situaties heb je dan 2 opties; remmen of gasgeven.
Succes met je zoektocht.
Groet RobvR
Vince82

Bericht door Vince82 »

Ook een belangrijk punt. Ik zou wel voor de 5 deurs uitvoering gaan. Met kinderen die mee moeten lijkt mij een 3 deurs niet echt praktisch.
p78
Type auto: mk5 gti

Bericht door p78 »

ik ben net verhuisd (rij met een 5 gti)

en ik was verbaasd over de hoeveelheid die er in zo'n 5 kan, dus zal een 6 nog iets groter zijn

en tja het rijplezier, daar koop je hem voor :lol:
hendri
Type auto: Golf mk4 GTI

Bericht door hendri »

TheDGM schreef:Ook stel ik mezelf vaak deze vraag als ik een neppe GTI zie of (nu dan) lees over een ombouw van een normale golf naar een GTI: Waarom ombouwen naar een GTI en niet naar een R20? De R ziet er toch net iets dikker uit als de GTI? Het is allebei nep, maar ik heb liever dat iemand denkt dat ik in een Golf R rijd dan in een GTI. Of ben ik de enige die zo denkt?

Ik rijd dan nog liever in een normale golf wat eigenlijk een R is.
xavier gti
Type auto: golf 6 gti dsg

Bericht door xavier gti »

welkom en ga voor een originele gti !
Golf Gti mk 6 // Carbon Steel // Dsg //Full Milltek // Carbonio // Stage 2 + By DVX @ 292 pk 444 NM // 18" detroit -yokohama //eibach sportsline //
Gengar
Type auto: VW Golf 6 GTI

Bericht door Gengar »

Je leeft maar een keer, dus koop een GTI! 8-)
p78
Type auto: mk5 gti

Bericht door p78 »

hendri schreef:
TheDGM schreef:Ook stel ik mezelf vaak deze vraag als ik een neppe GTI zie of (nu dan) lees over een ombouw van een normale golf naar een GTI: Waarom ombouwen naar een GTI en niet naar een R20? De R ziet er toch net iets dikker uit als de GTI? Het is allebei nep, maar ik heb liever dat iemand denkt dat ik in een Golf R rijd dan in een GTI. Of ben ik de enige die zo denkt?

Ik rijd dan nog liever in een normale golf wat eigenlijk een R is.
sorry voor the offtopic, maar bij sleepers moet ik altijd aan deze denken

Afbeelding

Afbeelding
Albert260

Bericht door Albert260 »

Tja, ik meng me toch maar even in deze thread.
Waarom? komt me bekend voor, met uitzondering van jouw keuze om nog niet zo veel om pk's te geven.

Zo'n zes jaar geleden zat ik met hetzelfde dilemma. Had weliswaar motorisch potente auto's gereden maar altijd van het type "family".
Veel ruimte voor de kids en veel bagageruimte. De laatste auto een V70 2.5T.
Heb toen een proefrit gemaakt met de GTI V en was verkocht. Zoals hier al opgemerkt, een auto met voldoende zitruimte voor vier volwassenen en opmerkelijk veel bagageruimte voor een hatchback.

Een lang verhaal kort; ik bezit inmiddels een GTI VI en heb nog altijd enorm veel pret met deze auto.
Geen problemen, zeer potente motor en goede wegligging.
Let wel: voor mijn werk rijd ik tegenwoordig en Audi A3 TDI. De wegligging en "strakheid" van deze auto is iets beter maar de binnenruimte en bagaruimte zijn echt minder. In de weekeinden laat ik me af en toe verleiden tot een rondje om de kerk met de GTI. Gewoon omdat-ie zo geweldig rijdt.

Succes met je keuze!
Edition30
Type auto: Edition 30

Bericht door Edition30 »

Albert260 schreef:Tja, ik meng ..............................................
..............................................
......................................
ekeinden laat ik me af en toe verleiden tot een rondje om de kerk met de GTI. Gewoon omdat-ie zo geweldig rijdt.

Succes met je keuze!
Dit klinkt als de "Albert260", klopt dat?
Gr. Renco

Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
yal
Type auto: mk1gti-mk2gti16v

Bericht door yal »

@ Goromo , een gewone golf ombouwen naar een gti zou ik nooit doen.
Als het ding platgereden wordt of gejat , zie dan je centjes maar eens terug te krijgen.

Na ruim 12jaar incognito gereden te hebben in een Bora (met 186 pk en 452nm :mrgreen: ) en nu weer een gti (ED 35) rijd ik liever in een Wolf in Schaapskleren dan andersom.
Bij de Bora keek niemand op of om als ik flink gasgaf , bij de GTI ben je meteen een aso etc.

Ook weten de dieven wel raad met een gti.

Zoals Tonnie al zei , neem een goede garantie want de distributiekettingen willen weleens sneuvelen ook bij de 1,4 tsi!
De golf R en Edition 35 hebben geen ketting maar een riem , breken dus ook niet maar moet je wel vervangen.

Dus goed zoeken , proefrijden in meerdere GTI's ( :lol: ) en goede garantie nemen.
Ik heb mijn garantie ook verlengd , 2 jaar erbij en max. 100.000km voor Eur.349,-......, dan heb ik 4jaar geen gedoe.

Succes ermee,

Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Plaats reactie

Terug naar “GOLF VI GTI”