Overstappen van EURO 95 naar 98
- wisqo
- Type auto: Golf MK5 GTI 5D
- Contacteer:
Overstappen van EURO 95 naar 98
Goedemiddag,
Ik ben sinds maandag de gelukkige eigenaar van een golf 5 GTI. Ik lees op de forums dat er liever euro 98 gewenst is.
Nu is mijn vraag of ik gewoon kan overstappen van euro95 naar 98. De jongen van wie ik hem kocht, zei dat het geen verschil uitmaakte en hij altijd 95 tankte.
Mijn tweede vraag is dan of ik de tank met 95 eerst helemaal leeg moet rijden of is tot het lampje gaat branden genoeg?
Alvast dank!
Ik ben sinds maandag de gelukkige eigenaar van een golf 5 GTI. Ik lees op de forums dat er liever euro 98 gewenst is.
Nu is mijn vraag of ik gewoon kan overstappen van euro95 naar 98. De jongen van wie ik hem kocht, zei dat het geen verschil uitmaakte en hij altijd 95 tankte.
Mijn tweede vraag is dan of ik de tank met 95 eerst helemaal leeg moet rijden of is tot het lampje gaat branden genoeg?
Alvast dank!
- Renekesgti
- Type auto: MK7 GTI CS
- Contacteer:
Re: Overstappen van EURO 95 naar 98
Je kunt gewoon overstappen, geen enkel probleem. Ook nu er nog 95 inzit. Dan meng je gewoon bij. Ik zou het zelf eerst bijna oprijden en een volledig verse tank 98 erin gooien. (Wel van de BP)
De klopsensor in je GTI herkent de 98 brandstof en kan daardoor meer voorontsteking geven. Hierdoor krijg je ook meer vermogen.
Daarnaast kun je Euro 98 aanvullen met E85. Op 40 liter kun je 8 liter E85 (Tamoil en paar andere) bijmengen om ongeveer octaan 100 te krijgen.
René
De klopsensor in je GTI herkent de 98 brandstof en kan daardoor meer voorontsteking geven. Hierdoor krijg je ook meer vermogen.
Daarnaast kun je Euro 98 aanvullen met E85. Op 40 liter kun je 8 liter E85 (Tamoil en paar andere) bijmengen om ongeveer octaan 100 te krijgen.
René
- wisqo
- Contacteer:
Bedankt voor je antwoord rene!
Ik ga vrijdag naar Duitsland dus zal het dan gelijk testen (hoorde dat de aral in duitsland ook goede benzine heeft). Helaas is de dichtsbijzijnde BP 25km van mijn huis, in de buurt alleen een Shell/Gulf en iets verder op een autoradam. E85 zegt mij niet zoveel, neemt dat risico's met zich mee?
Ik ga vrijdag naar Duitsland dus zal het dan gelijk testen (hoorde dat de aral in duitsland ook goede benzine heeft). Helaas is de dichtsbijzijnde BP 25km van mijn huis, in de buurt alleen een Shell/Gulf en iets verder op een autoradam. E85 zegt mij niet zoveel, neemt dat risico's met zich mee?
- Renekesgti
- Type auto: MK7 GTI CS
- Contacteer:
Laten we zeggen dat alles risico met zich meebrengt. Op de lange termijn weet men nog niet heel goed wat E85 doet met je auto.
Lees benzinepomp, leidingen etc. Ik tank het af en toe een beetje bij als ik langs een station kom waar ze dat verkopen.
Aral 102 altijd tanken! Liefst met wat jerrycans achterin voor thuis
Lees benzinepomp, leidingen etc. Ik tank het af en toe een beetje bij als ik langs een station kom waar ze dat verkopen.

- RobvR
- Type auto: MK1 GTI+G60+ED35
[quote="Renekesgti"
[/quote]
+1 .. en dat voor de prijs van octaan 95!

+1 .. en dat voor de prijs van octaan 95!
Groet RobvR
- wisqo
- Contacteer:
Bedankt voor jullie antwoord! Als ik zondag terug ben, laat ik (mits ik tijd heb) nog wel even weten of ik verschil heb gemerkt.
ik haal 0-100 in 6.5 seconden en 250+ op 95, standaard gti, en ik ga echt de staat niet nog meer spekken, maar laat even weten of je wat merkt 

De staat spek je niet meer of minder door 95 of 98 te tanken.bzb schreef:ik haal 0-100 in 6.5 seconden en 250+ op 95, standaard gti, en ik ga echt de staat niet nog meer spekken, maar laat even weten of je wat merkt
Beide €0,73 de liter als ik me niet vergis.
Als je de staat niet meer wil gaan spekken, zul je minder moeten gaan rijden.

En heb je nog verschil gemerkt?
Ik merk geen verschil met euro 98 of 95. Verbruik blijft ongeveer hetzelfde.
Mvg, Ralph
Ik merk geen verschil met euro 98 of 95. Verbruik blijft ongeveer hetzelfde.
Mvg, Ralph
Ben 10% bio ethanol aan t bijmengen geweest ongechipt op 95 Ron, geen merkbaar verschil. Doe hierna weer zonder bijmengen kijken of dat wellicht minder power gevoel geeft.
- MkVI Nmgn
- Type auto: Golf7R
Ik heb wel merkbaar gevoel met 10% ethanol
De auto word net wat directer en onderin voel je het wat beter opgang komen
De auto word net wat directer en onderin voel je het wat beter opgang komen
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
-
- Type auto: Golf VII GTI Perf.
ik tank zoveel mogelijk aral 102.
en idd voor de prijs van euro 95 hier in ned.
ik woon maar 15 min van de pomp af,en op de rit erheen haal ik altijd warme broodjes in duitsland
en idd voor de prijs van euro 95 hier in ned.
ik woon maar 15 min van de pomp af,en op de rit erheen haal ik altijd warme broodjes in duitsland
VW plakt niet voor niets een sticker in het benzineklepje met de tekst min 98ROZ , in de mk1 gti en de ED35 tank ik alleen 98 of 102.
Grt Yal
Grt Yal
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Pas echt op met bijmengen van ethanol op de Euro 95, dit omdat in de 95 er standaard al 5% ethanol bijgemengd wordt. Bij Ultimate 98 zit in zijn geheel geen ethanol, dus heb je daar geen last van.bzb schreef:Ben 10% bio ethanol aan t bijmengen geweest ongechipt op 95 Ron, geen merkbaar verschil. Doe hierna weer zonder bijmengen kijken of dat wellicht minder power gevoel geeft.
Kan iemand hier een concreet antwoord op geven? Bij voorbaat dank voor de info.
Waarom is de euro 98 gewenst te tanken? Ik snap dat het meer vermogen geeft of kan geven en dat de auto beter rijdt, maar toch vraag ik me af wat nou werkelijk uitmaakt voor woon-werk verkeer.
Kan iemand hier een concreet antwoord op geven? Bij voorbaat dank voor de info.
Je haalt minder rendement uit je motor. Door het tanken van benzine met een mindere klopvastheid (lager octaangehalte) kun je een ongecontroleerde verbranding krijgen. Het zgn. pingelen, dat schadelijk is. Je motormanagement zal dit tegengaan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen. Met als gevolg minder rendement.
Gr. Wehoo.

- Race Eend
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Contacteer:
Perfect uitgelegd Wehoo.
Het is overigens wel octaan GETAL. Octaan gehalte wat veelal gebruikt is (en waar ik mezelf nog wel eens op betrap), bestaat niet, octaan is een getal wat aangeeft hoe 'klopvast - pingelvast' de brandstof is. Een brandstof met een hoger octaan nummer zal minder snel exploderen onder hoge druk/hoge temperaturen (zonder vonk). Een brandstof met hoger octaan getal verbrand dus eigenlijk 'trager'. Bij een turbo motor maakt dit niet uit, 1 graden voorontsteking (of zelfs 1 graden na-onsteking) of 4-5 graden voorontsteking (98+) is een wereld van verschil (25Nm koppel), dat het mengsel (98+) wat trager verbrand wordt ruimschoots gecompenseerd door het vervroegde ontstekingsmoment.
Bij een atmosferische motor met een lage compressie (denk hierbij aan een oude 1.6 benzine motor), kan een brandstof met hoger octaan nummer zelfs slechtere prestaties geven, 30 graden of 31 graden voorontsteking maakt nl bijna geen verschil meer.
http://www.youtube.com/watch?v=_C2dc2XJ0HE
Het is overigens wel octaan GETAL. Octaan gehalte wat veelal gebruikt is (en waar ik mezelf nog wel eens op betrap), bestaat niet, octaan is een getal wat aangeeft hoe 'klopvast - pingelvast' de brandstof is. Een brandstof met een hoger octaan nummer zal minder snel exploderen onder hoge druk/hoge temperaturen (zonder vonk). Een brandstof met hoger octaan getal verbrand dus eigenlijk 'trager'. Bij een turbo motor maakt dit niet uit, 1 graden voorontsteking (of zelfs 1 graden na-onsteking) of 4-5 graden voorontsteking (98+) is een wereld van verschil (25Nm koppel), dat het mengsel (98+) wat trager verbrand wordt ruimschoots gecompenseerd door het vervroegde ontstekingsmoment.
Bij een atmosferische motor met een lage compressie (denk hierbij aan een oude 1.6 benzine motor), kan een brandstof met hoger octaan nummer zelfs slechtere prestaties geven, 30 graden of 31 graden voorontsteking maakt nl bijna geen verschil meer.
http://www.youtube.com/watch?v=_C2dc2XJ0HE
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Ethanol heeft een hoog octaangetal en bevat geen octaan, het octaangehalte is 0.
Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de compressieverhouding van een motor kan zijn, en hoe hoger het rendement van de motor, en daardoor een lager brandstofverbruik. Het octaangetal zegt niets over het energiegehalte.
Ethanol heeft een hoger octaangetal dan benzine maar een lagere energie-inhoud.
Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de compressieverhouding van een motor kan zijn, en hoe hoger het rendement van de motor, en daardoor een lager brandstofverbruik. Het octaangetal zegt niets over het energiegehalte.
Ethanol heeft een hoger octaangetal dan benzine maar een lagere energie-inhoud.
Gr. Wehoo.

Even een opmerking : op de sticker van het benzineklepje staat " 98(95) " dus kun je tanken wat je wilt. Ook gemengd.
Mijn GTI krijgt Super E10 uit Duitsland te eten. Veruit de goedkoopste brandstof die je kunt krijgen en ik merk absoluut geen enkel verschil met welke superbenzine dan ook. De boordcomputer geeft een verbruik van 7,5 l/100 km aan.
Als iemand per se RON 98 of 100 of 102 of wat dan ook wilt tanken is dat ook goed, of het een meerwaarde heeft moet iedereen voor zichzelf beslissen.
"De waarheid ligt in de ogen des betrachters"
Mijn GTI krijgt Super E10 uit Duitsland te eten. Veruit de goedkoopste brandstof die je kunt krijgen en ik merk absoluut geen enkel verschil met welke superbenzine dan ook. De boordcomputer geeft een verbruik van 7,5 l/100 km aan.
Als iemand per se RON 98 of 100 of 102 of wat dan ook wilt tanken is dat ook goed, of het een meerwaarde heeft moet iedereen voor zichzelf beslissen.
"De waarheid ligt in de ogen des betrachters"

Duidelijke uitleg Wehoo en Race-eend. Maar welk voordeel of nadeel heeft het tanken van euro 98 of euro 95 bij regulier stadsverkeer? Ik vraag namelijk doordeweeks geen hoog vermogen van de auto, alleen van A naar B zeg maar.
Bij hoog vermogen snap ik dat het waarschijnlijk wel degelijk uitmaakt. Maar heeft het ook reinigende werking? En verminderd dit dan ook de sludge? Wordt de motor ook heter na ontbranding van de benzine bij 1 slag?
Ik merk als ik 95 tank of 98, weinig tot geen verschil in verbruik. GTI blijft dorstig haha
9,7/100 L/100km
In het instructieboekje staat inderdaad ook dat je 95 ook kan tanken, met een klein verlies aan vermogen. Dat is voor woon-werk verkeer geen probleem, maar als dit op langere termijn schadelijk is, ga ik toch helemaal over op 98.
Bij hoog vermogen snap ik dat het waarschijnlijk wel degelijk uitmaakt. Maar heeft het ook reinigende werking? En verminderd dit dan ook de sludge? Wordt de motor ook heter na ontbranding van de benzine bij 1 slag?
Ik merk als ik 95 tank of 98, weinig tot geen verschil in verbruik. GTI blijft dorstig haha

In het instructieboekje staat inderdaad ook dat je 95 ook kan tanken, met een klein verlies aan vermogen. Dat is voor woon-werk verkeer geen probleem, maar als dit op langere termijn schadelijk is, ga ik toch helemaal over op 98.
nou het zou volgens het verhaal hierboven beter verbranden met 95 bij normaal rijden, dus minder kool in de motor dan denk ik ook, ik merk geen verschil in verbruik bij normaal verkeer, ik wissel regelmatig af (95/95 action mix/98/102, en rij elke dag hetzelfde stuk met vrijwel gelijke snelheid. ik haal altijd 1/13 1/14 bij normaal rijden voor 66 km, warmer weer maakt het een stuk zuiniger
De GTI krijgt voornamelijk Aral Ultimate 102. Het verschil is te merken in de gretigheid en het oppakken van de motor. Op lange afstanden bij cruise-snelheid in het verbruik (alhoewel dat bij een GTI betrekkelijk is, afhankelijk van de manier hoe je er mee rijdt). Aral 'zweert' door toevoeging van additieven voor een schonere motor.
ARAL Ultimate
Bessere Motor-Innenreinigung
Korrosionsschutz
Reduzierte Schaumbildung
Leiserer Motorlauf
Geringere Emissionen (HC, CO minus 20 %)
Geringerer Verbrauch (durchschnittlich 2 %)
Leistungssteigerung (durchschnittlich 4,5 %)
95, 98 en/of super E10 kan in de GTI. E10 is goedgekeurd door VW (alhoewel er discussies zijn t.a.v. de oplossende eigenschap van Ethanol, waardoor pakkingen beschadigen en corrosie kan optreden).
Voordeel E10, 95 is prijs. Nadeel is het behaalde rendement. (3% meer verbruik, dat bij een GTI ook weer betrekkelijk is).
De manual geeft aan dat je ook 95 mag tanken en zegt tevens dat het aangegeven vermogen niet gehaald wordt.
Tuners geven aan om minstens 98 te gebruiken; je begrijpt wel waarom.
(overigens makkelijk praten, bij een literprijs van 1,62 voor Aral Ultimate 102)
ARAL Ultimate
Bessere Motor-Innenreinigung
Korrosionsschutz
Reduzierte Schaumbildung
Leiserer Motorlauf
Geringere Emissionen (HC, CO minus 20 %)
Geringerer Verbrauch (durchschnittlich 2 %)
Leistungssteigerung (durchschnittlich 4,5 %)
95, 98 en/of super E10 kan in de GTI. E10 is goedgekeurd door VW (alhoewel er discussies zijn t.a.v. de oplossende eigenschap van Ethanol, waardoor pakkingen beschadigen en corrosie kan optreden).
Voordeel E10, 95 is prijs. Nadeel is het behaalde rendement. (3% meer verbruik, dat bij een GTI ook weer betrekkelijk is).
De manual geeft aan dat je ook 95 mag tanken en zegt tevens dat het aangegeven vermogen niet gehaald wordt.
Tuners geven aan om minstens 98 te gebruiken; je begrijpt wel waarom.
(overigens makkelijk praten, bij een literprijs van 1,62 voor Aral Ultimate 102)
Gr. Wehoo.