Accu leeg na 8dgn stilstaan. Wat voor nieuwe kopen?
Accu leeg na 8dgn stilstaan. Wat voor nieuwe kopen?
Ik ben op een heerlijke wintersportvakantie geweest (niet met de GTI).
De GTI heeft 8 dgn in het koude Nederland stil gestaan en toen ik gisteren terug van wintersport kwam en de GTI wilde starten was de accu hélemaal dood/leeg.
Starten met mijn vrij dunne (goedkope) startkabeltjes lukte zelfs niet. Met nog een extra set startkabels erbij (dus totaal dubbel zo dikke aders/minder weerstand ) gelukte het (hiervoor gebruikte ik de classic mini cooper van mijn partner. Daar zit een Optima Red Top accu in en dat kreng start alrijd na weken stil staan...)
Gisteren 60 kilometer gereden en vanochtend startte mijn GTI nog prima. Accu lijkt dus weer bij/opgeladen, maar vertrouw hem toch niet meer.
Ik heb een gps tracker op de accu hangen. Deze heeft dus 8dgn een klein beetje stroom van de accu gebruikt. Maar met een 'gezonde' accu mag die daardoor toch niet compleet leeg lopen? (Die gps tracker zit op een piepklein 12v naar 5v omvormertje die erbij zat). Verder heb ik geen apparaten die stroom wegtrekken als de GTI uit staat (ook geen beruchte rns510 power drain)...
Dus 8 dagen stil staan had toch gewoon goed moeten aan?
Als ik een andere accu moet kopen denk ik aan een Red Top. Maar die zijn zo klein. Passen deze in een GTI?
Er zit nu een Varta met een VW code er op (1J0......, ik weet het complete nummer ff niet, maar denk dat dit misschien gewoon nog de originele uit 2005 is)
Breed: 17.5cm
Hoog: 19cm
Lengte: 27cm
72 Ah
Wat adviseren jullie?
De GTI heeft 8 dgn in het koude Nederland stil gestaan en toen ik gisteren terug van wintersport kwam en de GTI wilde starten was de accu hélemaal dood/leeg.
Starten met mijn vrij dunne (goedkope) startkabeltjes lukte zelfs niet. Met nog een extra set startkabels erbij (dus totaal dubbel zo dikke aders/minder weerstand ) gelukte het (hiervoor gebruikte ik de classic mini cooper van mijn partner. Daar zit een Optima Red Top accu in en dat kreng start alrijd na weken stil staan...)
Gisteren 60 kilometer gereden en vanochtend startte mijn GTI nog prima. Accu lijkt dus weer bij/opgeladen, maar vertrouw hem toch niet meer.
Ik heb een gps tracker op de accu hangen. Deze heeft dus 8dgn een klein beetje stroom van de accu gebruikt. Maar met een 'gezonde' accu mag die daardoor toch niet compleet leeg lopen? (Die gps tracker zit op een piepklein 12v naar 5v omvormertje die erbij zat). Verder heb ik geen apparaten die stroom wegtrekken als de GTI uit staat (ook geen beruchte rns510 power drain)...
Dus 8 dagen stil staan had toch gewoon goed moeten aan?
Als ik een andere accu moet kopen denk ik aan een Red Top. Maar die zijn zo klein. Passen deze in een GTI?
Er zit nu een Varta met een VW code er op (1J0......, ik weet het complete nummer ff niet, maar denk dat dit misschien gewoon nog de originele uit 2005 is)
Breed: 17.5cm
Hoog: 19cm
Lengte: 27cm
72 Ah
Wat adviseren jullie?
Re: Accu leeg na 8dgn stilstaan. Wat voor nieuwe kopen?
Dit is overigens zo'n zelfde soort 12v-5v omvormer als welke ik op mijn accu heb ivm de gps tracker:

1000mA? Iemand die kan berekenen of dit idd de accu in een x aantal dagen leeg kan trekken?

1000mA? Iemand die kan berekenen of dit idd de accu in een x aantal dagen leeg kan trekken?
- Verlengsnoer
Ik heb toevallig een weken geleden mijn accu vervangen!
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... laden/accu
577400078 - Accu SILVER dynamic
Lengte 278mm
Breedte 175mm
Hoogte 190mm
12V
77Ah
Koudstartstroom (EN) 780A
Poolopstelling 0
Pooluitvoering 1
B13 houder
Let op de serviceinformatie
Ik heb de accu zelf vervangen en dit ging nog makkelijker dan verwacht!
http://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-o ... laden/accu
577400078 - Accu SILVER dynamic
Lengte 278mm
Breedte 175mm
Hoogte 190mm
12V
77Ah
Koudstartstroom (EN) 780A
Poolopstelling 0
Pooluitvoering 1
B13 houder
Let op de serviceinformatie
Ik heb de accu zelf vervangen en dit ging nog makkelijker dan verwacht!
edit
Laatst gewijzigd door bzb op 24 mar 2013, 22:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Optima 'waardeloos'?! Ik dacht het niet. De mini van mijn vriendin start er altijd direct mee. Ook na bijv een maand stil staan. Hetzelfde geld voor de Jeep Willies en Citroën 2cv van mensen die ik ken. Allen met Red Top.
Ik weet alleen niet hoe/of die geschikt is voor een moderne auto als de GTI?..
De Yellow Top wordt gebruikt bij heavy car audio en is een hele andere accu. Misschien ben je daar mee door de war?
@verlengsnoer: dat is een nette prijs voor die Varta! 77Ah is ook netjes en de startstroomcapaciteit is oa daardoor ook vrij krachtig, wat welkom is.
Ik weet alleen niet hoe/of die geschikt is voor een moderne auto als de GTI?..
De Yellow Top wordt gebruikt bij heavy car audio en is een hele andere accu. Misschien ben je daar mee door de war?
@verlengsnoer: dat is een nette prijs voor die Varta! 77Ah is ook netjes en de startstroomcapaciteit is oa daardoor ook vrij krachtig, wat welkom is.
Belangrijker is om naar de leeftijd van de accu te kijken en het gebruik ervan. Korte ritjes, korte oplaadtijd, niet volledig opgeladen. Bij lage temperaturen levert een gezonde accu 50% van zijn vermogen.
Gr. Wehoo.

Ik zou gewoon een Varta Blue kopen, werkt prima genoeg en levert iets meer power dan de standaard accu. Je hebt ook de Varta Silver, weer iets duurder, maar of het toegevoegde waarde biedt is mij niet geheel duidelijk.
2014 Audi A6 Avant 2.0 TFSI Sport Edition
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI
2018 VW Up! GTI
De juiste accu schijnt wel belangrijk zijn, verkeerde waardes kunnen dynamo schade opleveren. Hier is vast wel iemand die dit technisch kan onderbouwen.
MK5 liefhebbers verzamelen :http://www.facebook.com/loveformk5
Je kunt op de sticker in de kofferbak/serviceboekje zien welke er oorspronkelijk in hoort (hoorde) te zitten.
J0N (330A / 61Ah)
J1D (380A / 72Ah)
J1L (280A / 60Ah)

http://www.accudienst.nl/accu/auto-accu ... -turbo-gti
J0N (330A / 61Ah)
J1D (380A / 72Ah)
J1L (280A / 60Ah)

http://www.accudienst.nl/accu/auto-accu ... -turbo-gti
Gr. Wehoo.

Zal 12a een verschil maken kwa slijtage voor de startmotor Werner ? Want ik begreep dat te zware accu's de levensduur daarvan kunnen verkorten..
In de Variant hier zit ook een zwaardere uitvoering en die is inmiddels al 6 x de wereld rond.
(heeft zijn voordeel als hij langere tijd stilstaat)

(heeft zijn voordeel als hij langere tijd stilstaat)
Gr. Wehoo.

Gemeten rond de evenaar ? Ik gok zo'n 3 ton op de teller ?
Heb ondertussen even met de multimeter opgemeten hoeveel ampere mijn gps tracker vraagt en dit is 0.55A.
(In de gps tracker zelf zit ook nog een accu, en als die vol is, gebruikt hij automatisch die, totdat die weer bijgeladen moet worden, wat dus een visieus cirkeltje vormt als de GTI meerdere dagen uit staat)
Hoe kan je uitrekenen hoe lang het duurt voordat mijn 72Ah/20u accu (in winterse omstandigheden) hiermee leeg is?
En dan zal de GTI zelf ook nog wel als contact uit staat toch voor oa het interieuralarm en dergelijk wat stroom blijven vragen neem ik aan (hoeveel veel ampere zal da zijn)?....
(In de gps tracker zelf zit ook nog een accu, en als die vol is, gebruikt hij automatisch die, totdat die weer bijgeladen moet worden, wat dus een visieus cirkeltje vormt als de GTI meerdere dagen uit staat)
Hoe kan je uitrekenen hoe lang het duurt voordat mijn 72Ah/20u accu (in winterse omstandigheden) hiermee leeg is?
En dan zal de GTI zelf ook nog wel als contact uit staat toch voor oa het interieuralarm en dergelijk wat stroom blijven vragen neem ik aan (hoeveel veel ampere zal da zijn)?....
Niemand die beter opgelet heeft bij natuurkunde en dit voor mij uit kan rekenen?
Ps: als de interne accu van de gps Tracker vol is dan kan hij zo'n 3 dagen in standby blijven hier op voordat hij weer bij gaat laden (bij gemiddelde temperaturen, dus in de huidige kou zal ook dit accuutje korter mee gaan).
Ps: als de interne accu van de gps Tracker vol is dan kan hij zo'n 3 dagen in standby blijven hier op voordat hij weer bij gaat laden (bij gemiddelde temperaturen, dus in de huidige kou zal ook dit accuutje korter mee gaan).
Nou hup dan.
Niet dat het relevant is.
5,45 dagen als er niets anders wordt verbruikt, bij een goede accu in de juiste omgevingstemperatuur.
Ervan uitgaande dat het verbruik van de tracker 0,55 Ah (per uur) is.
Een 72Ah accu wordt geacht gedurende 20 uur 3,6 Ampère te leveren. Een 61Ah accu 3,05 Ampère. Een 60Ah accu 3 Ampère.

5,45 dagen als er niets anders wordt verbruikt, bij een goede accu in de juiste omgevingstemperatuur.
Een 72Ah accu wordt geacht gedurende 20 uur 3,6 Ampère te leveren. Een 61Ah accu 3,05 Ampère. Een 60Ah accu 3 Ampère.
Gr. Wehoo.

wehoo schreef:Nou hup dan.Niet dat het relevant is.
Dankje Wehoo. Erg gewaardeerd!
En voor mij zéker wel relevant, want ik heb mijn accu afgelopen zondag met een lader weer opgeladen en tot nu toe blijft hij het weer perfect doen.
Ik denk dus dat de accu niet zo zeer slecht/op was, maar dat de Tracker, oa kijkende naar jouw berekening, gewoon in 8 dagen stil staan in kou, gezorgd heeft dat de accu leeg was?!.
Want jouw berekende 5,45 dag is dus gebaseerd op perfecte condities en daar was qua temp dus zeer zeker geen sprake van. Ook het interne accuutje van de gps Tracker zal geen 3 dagen standby gehaald hebben...
Natuurlijk is de accu nu wel een keer compleet leeg geweest. Ik weet niet of deze (lood) accu nu, na een correcte cyclus compleet opladen (met goede lader), nog compleet/zgan gemaakt kan worden?
Oh en ps: wat verbruikt een golf in 'standby' aan (mili)Ampère (alarm en dergelijk)?
En zoals dus gezegd gebruikt mijn gps Tracker bij het opladen max0.55A. Gemeten met mijn multimeter. Is dit dus 0.55 ampère UUR? Dus Ah?
En zoals dus gezegd gebruikt mijn gps Tracker bij het opladen max0.55A. Gemeten met mijn multimeter. Is dit dus 0.55 ampère UUR? Dus Ah?
Bij koude weersomstandigheden: -30%. Belangrijker is de leeftijd van je accu en het gebruik. (Dagelijks) korte stukken laadt je accu niet volledig op.
Om het interne accuutje van de tracker vol te krijgen, is er ook meer vermogen nodig. Dat blijft dan om het even.
Het compleet leeg raken van deze lood(-start)accu verkort eerder de levensduur van deze accu.
(verbruik van de Golf GTI 5
) boordcomputer (canbus) blijft actief. RNS'en blijven ongeveer 30 minuten in standby.
(rainclosing: de regensensor wordt 24 uur gecheckt, waarna de ramen sluiten, ook al regent het niet)
Om het interne accuutje van de tracker vol te krijgen, is er ook meer vermogen nodig. Dat blijft dan om het even.
Het compleet leeg raken van deze lood(-start)accu verkort eerder de levensduur van deze accu.
(verbruik van de Golf GTI 5

(rainclosing: de regensensor wordt 24 uur gecheckt, waarna de ramen sluiten, ook al regent het niet)
Gr. Wehoo.

Wellicht overbodig, maar in mijn GTI van 2006 welke bijna alle elektrische opties heeft die je kan hebben, heb ik conform wagenkaart en dealer een nieuwe 72Ah accu geplaatst. Met mijn alarm, weet niet wat deze trekt, blijft de auto bij 3 weken lang stilstaan, gewoon startbaar. Accu is nu overigens 9 maanden oud.
Misschien heb je er wat aan en misschien niet, maarja meld ik niks heb je er sowieso niks aan
Misschien heb je er wat aan en misschien niet, maarja meld ik niks heb je er sowieso niks aan