Hoe rijden jullie je bak?
Hoe rijden jullie je bak?
Hey mensen,
Ik vroeg mij gewoon is even af. Hoe rijden jullie in het algemeen met jullie wagentjes?
Ik zat laatst even rond te neuzen hoe de Launch Control werkt en dergelijke en begin nu wel degelijk jeukerige voetjes te krijgen om de LC is een keertje uit te proberen.
Maar aan de andere kant vraag ik mij af hoe goed zoiets kan zijn voor het blok.
Het lijkt mij dat zo een klap vanaf stilstand wel degelijk je koppelingsplaten laat slijten en je bak het niet al te fijn vindt.
Daarintegen vraag ik het me af hoe vaak jullie nou is door de week bij een stoplicht volgas wegrijden?
Elke keer als ik begin met rijden met een koud blok laat ik hem goed warm worden (90 graden) en gooi ik daarna geleidelijk het gas steeds een klein stukje verder open om het blok lekker warm te laten worden op een beschaafde manier.
Zo nu en dan geef ik wel is al rijdend en stilstaand een goed stukje gas en soms volgas.
Maar ik vraag me af of dat wellicht niet ook slecht kan zijn voor je blok?
In het algemeen rijd ik gewoon rustig op de snelweg en de normale wegen met een vaste snelheid zonder er als een maniac overal doorheen te gassen, alhoewel zo een auto je hiervoor behoorlijk uitdaagt.
Maar ik weet ook dat je soms wel is even volgas moet gaan om de carbon aanslag bij je zuigers en cilinderwanden even goed schoon te knallen.
Dus hoe rijden jullie in het algemeen rond? En hoevaak rijden jullie volgas rond? Of zijn jullie eigenlijk net een oma net zoals ik en durven jullie alleen soms voor een goede 8-12 sec volgas te geven voordat je bang bent iets te gaan slopen?
Ik vroeg mij gewoon is even af. Hoe rijden jullie in het algemeen met jullie wagentjes?
Ik zat laatst even rond te neuzen hoe de Launch Control werkt en dergelijke en begin nu wel degelijk jeukerige voetjes te krijgen om de LC is een keertje uit te proberen.
Maar aan de andere kant vraag ik mij af hoe goed zoiets kan zijn voor het blok.
Het lijkt mij dat zo een klap vanaf stilstand wel degelijk je koppelingsplaten laat slijten en je bak het niet al te fijn vindt.
Daarintegen vraag ik het me af hoe vaak jullie nou is door de week bij een stoplicht volgas wegrijden?
Elke keer als ik begin met rijden met een koud blok laat ik hem goed warm worden (90 graden) en gooi ik daarna geleidelijk het gas steeds een klein stukje verder open om het blok lekker warm te laten worden op een beschaafde manier.
Zo nu en dan geef ik wel is al rijdend en stilstaand een goed stukje gas en soms volgas.
Maar ik vraag me af of dat wellicht niet ook slecht kan zijn voor je blok?
In het algemeen rijd ik gewoon rustig op de snelweg en de normale wegen met een vaste snelheid zonder er als een maniac overal doorheen te gassen, alhoewel zo een auto je hiervoor behoorlijk uitdaagt.
Maar ik weet ook dat je soms wel is even volgas moet gaan om de carbon aanslag bij je zuigers en cilinderwanden even goed schoon te knallen.
Dus hoe rijden jullie in het algemeen rond? En hoevaak rijden jullie volgas rond? Of zijn jullie eigenlijk net een oma net zoals ik en durven jullie alleen soms voor een goede 8-12 sec volgas te geven voordat je bang bent iets te gaan slopen?
Golf 6 GTI Pearl White - JD Chip 298.6pk, 418.7nm, Carbonio, 1ste Cat verwijderd.
- KnuffelTurk
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 28 jan 2013, 22:32
- Locatie: Uit de Buurt
Re: Hoe rijden jullie je bak?
Ik rijdt eigenlijk bijna hetzelfde als jou goed warm laten lopen enz. Alleen ik trap hem toch wel iets vaker op zn staartje dat kan die echt wel hebben zolang je de turbo gewoon goed laat afkoelen voor het uitzetten is er niks aan het handje.Chrizu schreef:Hey mensen,
Ik vroeg mij gewoon is even af. Hoe rijden jullie in het algemeen met jullie wagentjes?
Ik zat laatst even rond te neuzen hoe de Launch Control werkt en dergelijke en begin nu wel degelijk jeukerige voetjes te krijgen om de LC is een keertje uit te proberen.
Maar aan de andere kant vraag ik mij af hoe goed zoiets kan zijn voor het blok.
Het lijkt mij dat zo een klap vanaf stilstand wel degelijk je koppelingsplaten laat slijten en je bak het niet al te fijn vindt.
Daarintegen vraag ik het me af hoe vaak jullie nou is door de week bij een stoplicht volgas wegrijden?
Elke keer als ik begin met rijden met een koud blok laat ik hem goed warm worden (90 graden) en gooi ik daarna geleidelijk het gas steeds een klein stukje verder open om het blok lekker warm te laten worden op een beschaafde manier.
Zo nu en dan geef ik wel is al rijdend en stilstaand een goed stukje gas en soms volgas.
Maar ik vraag me af of dat wellicht niet ook slecht kan zijn voor je blok?
In het algemeen rijd ik gewoon rustig op de snelweg en de normale wegen met een vaste snelheid zonder er als een maniac overal doorheen te gassen, alhoewel zo een auto je hiervoor behoorlijk uitdaagt.
Maar ik weet ook dat je soms wel is even volgas moet gaan om de carbon aanslag bij je zuigers en cilinderwanden even goed schoon te knallen.
Dus hoe rijden jullie in het algemeen rond? En hoevaak rijden jullie volgas rond? Of zijn jullie eigenlijk net een oma net zoals ik en durven jullie alleen soms voor een goede 8-12 sec volgas te geven voordat je bang bent iets te gaan slopen?
Met vriendelijke groet,
KnuffelTurk
____________________________________________________
''Grappen over vrouwen zijn niet leuk. Tenzij ze om te lachen zijn.''
KnuffelTurk
____________________________________________________
''Grappen over vrouwen zijn niet leuk. Tenzij ze om te lachen zijn.''
Re: Hoe rijden jullie je bak?
Zelf ben ik eigenlijk een rustige rijder.
Ik rijd de auto altijd eerst goed warm en dan bedoel ik, dat de olie op temperatuur komt.
Mocht de auto warm zijn, dan zit er nog wel eens een tussensprint in. (vaak praktische overkill)
Sta ik als eerste bij een verkeerslicht met alleen maar snelweg erachter......dan trek ik hem wel open ja (niet altijd), helemaal aantrekkelijk als er een Sjonnie naast me staat.
Launch control heb ik nog nooit gedaan en ben ik ook niet van plan.
Puur om het feit, dat ik het niet nodig vind.
Laatste 10 minuten van de rit, doe ik niet gek meer en laat de auto nog even nadraaien.
Met het uitzetten van de motor luister ik nog even of die "mooi" afslaat.
Ik rijd de auto altijd eerst goed warm en dan bedoel ik, dat de olie op temperatuur komt.
Mocht de auto warm zijn, dan zit er nog wel eens een tussensprint in. (vaak praktische overkill)

Sta ik als eerste bij een verkeerslicht met alleen maar snelweg erachter......dan trek ik hem wel open ja (niet altijd), helemaal aantrekkelijk als er een Sjonnie naast me staat.

Launch control heb ik nog nooit gedaan en ben ik ook niet van plan.
Puur om het feit, dat ik het niet nodig vind.
Laatste 10 minuten van de rit, doe ik niet gek meer en laat de auto nog even nadraaien.
Met het uitzetten van de motor luister ik nog even of die "mooi" afslaat.


Re: Hoe rijden jullie je bak?
Alsof ik 'm gestolen heb 

- staffpride
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
- Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Hoe rijden jullie je bak?
turbo afkoelen hoeft niet met onze tfsi tsi meuk
lc werkt prima, maar echt sneller weet ik nog niet, loopt niet altijd even mooi, kan je net zo goed in D beetje gas geven en rem los
ik rij zeer rustig als tie koud is, rij vlot weg bij t licht, maar das nog kwart/half gas met fwd

lc werkt prima, maar echt sneller weet ik nog niet, loopt niet altijd even mooi, kan je net zo goed in D beetje gas geven en rem los
ik rij zeer rustig als tie koud is, rij vlot weg bij t licht, maar das nog kwart/half gas met fwd

- MkVI Nmgn
- Berichten: 5037
- Lid geworden op: 11 jul 2011, 21:24
- Type auto: Golf7R
- Locatie: Gelderland zuid
Re: Hoe rijden jullie je bak?
staffpride schreef:Ik ben een rustige rijder

Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
- Patrick B
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:55
- Type auto: Golf MK5 GTI
- Locatie: Drenthe
Re: Hoe rijden jullie je bak?
Ik rij over het algemeen ook rustig.
Tot ik een dolle bui krijg.
Ik heb die 280 pk niet voor jan lul.
Wel met een warme motor natuurlijk.
Tot ik een dolle bui krijg.
Ik heb die 280 pk niet voor jan lul.
Wel met een warme motor natuurlijk.
Groetjes Patrick
--------------------------------------------------------------------------
Ziet er uit als de brandweer en gaat als de brandweer.
VW Golf V GTI Tornadorood / JD stage2 (287,6pk/407.6nm) / DSG Stage 1 / Carbonio air intake / 3" downpipe
--------------------------------------------------------------------------
Ziet er uit als de brandweer en gaat als de brandweer.
VW Golf V GTI Tornadorood / JD stage2 (287,6pk/407.6nm) / DSG Stage 1 / Carbonio air intake / 3" downpipe
Re: Hoe rijden jullie je bak?
Met die 90 graden bedoel je de watertemperatuur? De olietemperatuur is doorslaggevend. Die loopt minder snel op dan je watertemp (de koelwaterthermostaat staat bij 87 graden in meest geopende stand). Bij 80 graden olietemperatuur wordt je motor geacht op temperatuur te zijn. De 6-rijders hebben de olietemp. in hun MFA en de 5-rijders zijn geholpen met bijv. een Kufatec E-MFA. Het is aan te raden om met een niet-op-temperatuur-zijnde-motor, onder de 3000 tpm te blijven.Chrizu schreef: .... laat ik hem goed warm worden (90 graden) ....
Gr. Wehoo.


- sitechris
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 14:37
- Type auto: BMW 330i Touring
- Contacteer:
Re: Hoe rijden jullie je bak?
Motor altijd netjes warmrijden en daarna toch wel regelmatig even diep het gas intrappen. Wel altijd netjes turbo laten afkoelen. Stoplichtsprintjes doe ik eigenlijk nooit, ik heb niet zo veel zin om iedere maand bij de bandenboer te moeten bukken.
Voormalig GTI en GTD rijder. Nu een 2021 BMW 330i Touring (G21)
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Like mijn blog: http://www.driveaholic.nl
- ED60Letzebuerg
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
- Type auto: MK5 R32
- Locatie: Zuid Holland Zuid
Re: Hoe rijden jullie je bak?
Ik kan beter een bluemotion rijden zo rustig. En als ik hem doortrap dan ben ik net Ken Block 

Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32
Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
New: MK5 R32
Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
Re: Hoe rijden jullie je bak?
Met een draaikolk in je tankED60Letzebuerg schreef:. En als ik hem doortrap dan ben ik net Ken Block

- ED60Letzebuerg
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: 13 jul 2012, 17:12
- Type auto: MK5 R32
- Locatie: Zuid Holland Zuid
Re: Hoe rijden jullie je bak?
Ja daar lijk het af en toe wel op, maarja dat weet je van te voren natuurlijk als je zo iets koopt.RonnyR20 schreef:Met een draaikolk in je tankED60Letzebuerg schreef:. En als ik hem doortrap dan ben ik net Ken Block
Ex: MK5 GTI Edition 17/60
New: MK5 R32
Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
New: MK5 R32
Liever 6 klappers, dan 4 plofjes
Re: Hoe rijden jullie je bak?
Ik heb een 'enthousiaste' rijstijl maar laat de olie altijd op temperatuur komen. Hou er van om vlotjes door een bocht te gaan, op het woonerf altijd opvallend langzaam (hoe sneller de auto hoe leuker dat is), oprit van de snelweg is erg lekker om vol door te trekken, op 80 km/h wegen vind ik het leuk om in z'n 3 korte (tussen)sprintjes te maken, gewoon om de motor te horen en de versnelling te voelen. Pompend remmen (2x) en als je bijna stilstaat laat je 'm 2/3 meter uitrollen om te laten zien dat je het allemaal onder controle hebt.
Voor de rest rij ik erg defensief, nooit door rood, is m'n snelheid over het algemeen +20 km/h op doorgaande wegen als het niet druk is. Binnen de bebouwde kom hou ik me aardig aan de max. snelheid (met max bedoel ik dan ook max) en vanuit stilstand heb ik die snel bereikt...
Voor de motor moet dit geen probleem zijn, tis per slot van rekening een GTI. De voorbanden hebben het wel zwaar, die houden het niet langer vol dan 15K.

Voor de motor moet dit geen probleem zijn, tis per slot van rekening een GTI. De voorbanden hebben het wel zwaar, die houden het niet langer vol dan 15K.

- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Hoe rijden jullie je bak?
Waarom niet dan?bzb schreef:turbo afkoelen hoeft niet met onze tfsi tsi meuk![]()
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
- Keizer
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 20 apr 2013, 08:45
- Type auto: Golf Mk 5 GTI
- Locatie: Friesland
Re: Hoe rijden jullie je bak?
Golf 5 GTI- Stage 2 JD- 288.2 pk 422.9 Nm JM Downpipe+Bypass klep K&N inlegfilter Full Option + DsG stage 1 thanks to JD
- staffpride
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
- Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Hoe rijden jullie je bak?
Door een trein of zoKeizer schreef:
Zo iets haha Niet mijn schuld trouwens. Ik werd over het hoofd gezien.

- Keizer
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 20 apr 2013, 08:45
- Type auto: Golf Mk 5 GTI
- Locatie: Friesland
Re: Hoe rijden jullie je bak?
staffpride schreef:Door een trein of zoKeizer schreef:
Zo iets haha Niet mijn schuld trouwens. Ik werd over het hoofd gezien.
Nee door iemand van Structon Die eikel moest met het spoor bezig. En draait 15 meter voor me de weg op Toen was het een dikke rot klap trauma helikopter en alles er bij Toen zijn ze anderhalf uur bezig geweest om me er uit te knippen
Het enigste kutte was dat het de auto van een maat van mij was
En hoe ik dan nu rijdt. Als het beestje warm is. Dan is het drive like you stole it !!!! En weer netjes laten afkoelen voor behoud van mijn turbo En ik laat hem nog altijd eventjes een minuutje na draaien
Golf 5 GTI- Stage 2 JD- 288.2 pk 422.9 Nm JM Downpipe+Bypass klep K&N inlegfilter Full Option + DsG stage 1 thanks to JD
Re: Hoe rijden jullie je bak?
Hoi,
Ik zie vaker LC naar voren komen.
Kan iemand deze leek uitleggen wat dat is ?
Greetz tom
Ik zie vaker LC naar voren komen.
Kan iemand deze leek uitleggen wat dat is ?
Greetz tom
Re: Hoe rijden jullie je bak?
LC wil denk ik launch control zeggen voor de automaatrijders
Grtz. GTI_6
Re: Hoe rijden jullie je bak?
Launch control is een manier, om voor automaat-rijders (in ons geval dus de DSG) op de meest snelle manier vanuit stilstand weg te scheuren.
Hierbij zorgt de computer voor het meest ideale toerental en minimale wheelspin.
1. Zet ESP uit
2. DSG in S-stand
3. Linkervoet op de rempedaal
4. Rechervoet het toerental opvoeren
5. Rem loslaten
Hierbij zorgt de computer voor het meest ideale toerental en minimale wheelspin.
1. Zet ESP uit
2. DSG in S-stand
3. Linkervoet op de rempedaal
4. Rechervoet het toerental opvoeren
5. Rem loslaten

Re: Hoe rijden jullie je bak?
Weet ik eigenlijk niet of het daadwerkelijk goed of slecht is voor je dsg.Nailz schreef:Toch niet gezond voor de DSG?
Ik heb het zelf nooit gedaan, omdat ik het niet nodig vind en er gevoelsmatig toch een bepaald risico aan plak.
Dat gevoel zit ergens tussen "sneloptrekken" en "clutchdump" in.
Kan iemand misschien uitleggen, waarom een launch control, wel of juist geen kwaad kan?

Re: Hoe rijden jullie je bak?
"Peddle to the meddle (metal)", toerental loopt op tot 3000 rpm en blijf daar vanzelf hangen. Rem los..... koppeling schiet er met kracht in.
Wat dit bij langdurig gebruik voor invloed heeft op de koppeling, moge wel duidelijk zijn.
Wat dit bij langdurig gebruik voor invloed heeft op de koppeling, moge wel duidelijk zijn.

Gr. Wehoo.


Re: Hoe rijden jullie je bak?
Niet echt.wehoo schreef: Wat dit bij langdurig gebruik voor invloed heeft op de koppeling, moge wel duidelijk zijn.
Dat de koppeling er met kracht inschiet, dat is duidelijk.
Vandaar dat ik de term "clutchdump" gebruikte.
Maar feitelijk wil ik wel graag weten of iemand ooit een probleem (en welke?) heeft gehad, welke te wijten was aan de launch control?
Ik kan me zo voorstellen, dat niet alleen de koppeling een hoop stress heeft tijdens zo'n launch.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten