Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Volgens mij, gezien het tijdstip van plaatsen, slaapt frits niet goed ivm de tikken in zijn ongechipte blok
Ben iig blij dat ik altijd geluk heb gehad met het tunen van me auto's.
Nooit problemen gehad zoals in het artikel beschreven en een olieverbruik van bijna niks.
Heb trouwens heerlijk geslapen
Denk ook niet dat die voorbeeld foto's in het artikel aan 270 pk te danken zijn, lijkt mij beetje stennismakerij van de auteur.
Alles kan kapot, zelf originele gelaten blokjes.
Gaat ook voornamelijk over diesels, en laten die turbo's nou ontzettend op hun flikker krijgen door het egr.
Het is leuk al die millieumaatregelen, maar doet de levensduur niet ten goede.
Het variabele schoepensysteem wat vastgekoekt zit door de egr, heeft al menig turbine de nek gekost.
Ik vraag me af hoe vaak JD een kapot blok heeft gezien na zijn tuning... ik denk niet vaak!!
Verkeerde tuning zorgt bijvoorbeeld voor te hoge temperaturen in de verbrandingskamer (te veel brandstof), wat vaak gebeurd bij de diesels. Maargoed de tuners van dit forum kunnen dit vast haarfijn uitleggen.
Wel weet ik dat tuning van een motorblok niet altijd een hogere slijtage zorgt. Neem bijvoorbeeld de Audi A4 1.8TFSI blokken, die worden afgeleverd in verschillende vermogens(120pk en 160pk. JD tuning 210PK) alleen maar vanwege de bijtelling/uitstoot.
Nog een voorbeeld; Volvo heeft dit ook met zijn 5 cilinder diesel blokken de 2.4D (130pk) is exact hetzelfde als de D5(163pk), maar dmv software aangepast. En kan zelfs door Rica veilig doorgetuned worden naar 200+PK. Mijn vader heeft met zijn 2004 S60 350000km gereden met zijn 2.4D op 200+PK, reeds verkocht aan een vriend die er dagelijks mee naar Leiden rijdt vanuit Alkmaar, tussenstand 450000km.
VW Golf GTE MY16 VCDS / VagCom Service Noord Holland
rabies schreef:Frits, iedereen hier met een complete andere uitlaat heeft er slecht 10pk bij ja, en iedereen met een chip is nu bang want ze zijn hun blok aan het slopen.
Ik gok dat er mensen zijn die vannacht heel slecht geslapen hebben. Dat is niet omdat ze zich druk maakte over hun spellingsprobleem, nee over hun TFSI-blok !
Nu is er hier wel een onderwerp waarin allemaal uitdraaien van een testbank gepost worden, maar dat is gewoon onzin. 10pk want jij zegt het.
Ze balen nu enorm na het lezen van jou bijdrage, hadden ze maar nooit gechipt laat staan een uitlaat. Ze slopen hun blok. Een medewerker van de chipper zit hier ook op het forum maar die denkt maar aan 1 ding : geld. Hij geeft totaal niet om onze hobby, maar zit hier puur voor de centen.
Tevreden Frits ?
Iemand die zich druk maakt over een spellingsprobleem en mensen persoonlijk aanvalt omdat hij of zij een andere mening heeft tja dan snap ik de rest van het verhaal ook
En zoek nog een aannemer die voor de lol werkt als je nog een adres hebt graag .
En die 10 pk van de uitlaat je neemt ook dat wat je kan gebruiken om de boel aftebranden letterlijk he geeft niks kerel leef je uit
Hier laat ik het maar bij doe jij met golfje wat je wil doe ik dat ook
Het wordt steeds leuker hier op het forum Wellus niettus wellus niettus Wehoo plaatste het ter informatie, geloof je wat erin staat helemaal top, geloof je het niet ook helemaal top!
De EGR van een tdi moet je ook afdoppen of software matig dichtzetten.
Mijn inmiddels ex-tdi had bij 2 ton een nieuwe turbo nodig , of dat zonder chiptuning ook het geval zou zijn geweest weet ik niet.
Wel hoor ik vaker dat turbo's de geest geven , mijne floot al toen ik de auto nieuw kocht.....
Afijn de auto rijd al ruim 120.000km met chip en loopt perfect , erg snel indien nodig en nog zuiniger dan origineel als je beheerst rijd....
Ik zeg chippen kan best , indien je naar een goede tuner gaat die niet de laatste pk eruit perst , met goed onderhoud en niet als idioot rijd.
Ik rijd liever 3 ton met chip dan 3,5 ton zonder
ps. mijn Edition 35 blijkt af fabriek ruim 260pk en 350nm te hebben , moet ik mij nu zorgen maken
Spuugemmer schreef:Volgens mij is het niet meer dan logisch dat meer vermogen meer slijtage met zich meebrengt.
Een kwestie van "samenspel" van het vermogen en de gebruikte materialen. Kan er zo 520 pk uit persen zonder overmatige slijtage. Het is dan ook geen gepimpte GTI. Hetgeen wil zeggen dat de gebruikte materialen erop aangepast zijn.
Spuugemmer schreef:Neemt niet weg dat niet software aanpassen en wel een uitlaat nemen even grote onzin is.
En andersom?
Op het moment dat je twee identieke motoren hebt en een met de beste materialen en een standaard zoals deze uit de fabriek komt dan zal de slijtage nagenoeg gelijk zijn. Echter de kans dat er iets kapot gaat doordat er meer (teveel) kracht op staat is wel aanwezig. Er wordt hier ook gesproken over pk's.... Deze maken helemaal niets kapot. Dat doet koppel en extreem hoge toerentallen. De TFSI motor maakt voor de gebruikte slag bijzonder weinig toeren maar dat hoeft ook niet meer te zijn want de gebruikte turbo's zijn veel te klein.
Jazeker. Als je van mening bent dat software niet goed is voor je auto dan is een andere uitlaat dat ook niet door de door mij eerder aangegeven reden. Ben alleen bang dat men dit niet wil inzien aangezien het de persoon zijn droom is om een uitlaat onder zijn golfje te zetten.
Spuugemmer schreef:Volgens mij is het niet meer dan logisch dat meer vermogen meer slijtage met zich meebrengt.
Een kwestie van "samenspel" van het vermogen en de gebruikte materialen. Kan er zo 520 pk uit persen zonder overmatige slijtage. Het is dan ook geen gepimpte GTI. Hetgeen wil zeggen dat de gebruikte materialen erop aangepast zijn.
Spuugemmer schreef:Neemt niet weg dat niet software aanpassen en wel een uitlaat nemen even grote onzin is.
En andersom?
Op het moment dat je twee identieke motoren hebt en een met de beste materialen en een standaard zoals deze uit de fabriek komt dan zal de slijtage nagenoeg gelijk zijn. Echter de kans dat er iets kapot gaat doordat er meer (teveel) kracht op staat is wel aanwezig. Er wordt hier ook gesproken over pk's.... Deze maken helemaal niets kapot. Dat doet koppel en extreem hoge toerentallen. De TFSI motor maakt voor de gebruikte slag bijzonder weinig toeren maar dat hoeft ook niet meer te zijn want de gebruikte turbo's zijn veel te klein.
Jazeker. Als je van mening bent dat software niet goed is voor je auto dan is een andere uitlaat dat ook niet door de door mij eerder aangegeven reden. Ben alleen bang dat men dit niet wil inzien aangezien het de persoon zijn droom is om een uitlaat onder zijn golfje te zetten.
Nee hoor eigenwijs zijn is weer wat anders .En zal na het plaatsen van een andere uitlaat ook de software laten veranderen
Wehoo schreef:En andersom?
Spuugemmer schreef:Jazeker. Als je van mening bent dat software niet goed is voor je auto dan is een andere uitlaat dat ook niet door de door mij eerder aangegeven reden. Ben alleen bang dat men dit niet wil inzien aangezien het de persoon zijn droom is om een uitlaat onder zijn golfje te zetten.
Ik neem aan dat dit het antwoord is op de gestelde vraag.
Met andersom bedoel ik: de software aanpassen en de uitlaat niet. Hetgeen in eerste instantie gedaan wordt bij chiptuning. Waar het artikel in tendens over gaat.
Nog even inhaken op het gestelde van verschillende topicschrijvers over (zgn.) identieke motoren, die in het ene voertuig met minder kracht werken en in het andere met meer kracht. Zie onderstaande gegevens:
Chiptuning war seinerzeit ein heißer Renner, als VW/Audi ihren TDI eine deutliche Leistungssteigerung angedeihen ließen. Beim 1,9 Liter TDI gab es eine Variante mit 131 PS statt 110 vorher. Viele der kurz vorher ausgelieferten 110 PS Maschinen wurden per Chiptuning auch auf die 131 PS und darüber gebracht. Nur: die 131 PS Maschine hatte ab Werk deutlich belastbarere, andere Lagerschalen, Lagerböcke und einen anderen Ladeluftkühler mit deutlich mehr Durchsatz an heruntergekühlter Ansaugluft. Dies alles wiesen die chipgetunten Maschinen dann natürlich nicht auf und begannen ihren Tod auf Raten.
Voor als iemand het interessant vindt, de rest van bovenstaand artikel:
zunächst einmal: es gibt effizientes und effektfreies Chiptuning. Beliebt ist es bei Turbodiesel-Direkteinspritzern und auch (aber weniger) bei Turbo-Benzinern. Dort bringt es auch zusätzlich Leistung.
Unsinnig ist es bei Saugmotoren, denn da kann ein Chip kaum was ausrichten und im Extremfall Leistung kosten, weil er die Kenndaten der Maschine verändert, aber keinen Angriffspunkt findet, wo er Leistung locker machen kann.
Ganz anders bei Turbomotoren. Die Chipkennung sorgt ausnahmslos für erhöhten Ladedruck, vorwiegend dadurch, dass die Steuerung des Wastegate (Überdruckablass) so geändert wird, dass es später öffnet. Manchmal erfolgt der Druckeinsatz auch früher. Dies bringt eine teils erhebliche Leistungssteigerung - beinhaltet allerdings auch erhebliche Nachteile für die Lebensdauer. Es gibt nicht wenige TDI-Maschinen, die ihren Lebensgeist schon bei 60.000 km aufgaben. Durchgebrannte Kolbenböden und Auslassventile, zerstörte Pleuellagerschalen, Brüche der Kolbenpleuel.
Die Ursachen: Durch die Druckerhöhung ohne bauliche Veränderungen steigt die Belastung speziell der Lagerschalen extrem und erhöht den Verschleiß um ein Vielfaches. Das ist einfach mechanisch erklär- und einsehbar. Ebenso läuft die Maschine jedoch auch heißer, denn es wird im Vergleich zur Druckerhöhung und Leistungssteigerung zu wenig Kraftstoff verbrannt. Die Einspritzkennung erfährt nämlich keine Veränderung. Der eingespritzte, frische Kraftstoff sorgt für eine Innenkühlung der Brennräume. Erfährt das Kraftstoff-LuftSauerstoff-Gemisch eine Abmagerung, steigt die Temperatur im Brennraum und verbleibt in der Abkühlphase während den Arbeitstakten. Das liegt daran, weil die Zwangsbeatmung durch den Turbolader, dessen Ladedruck erhöht wurde, den Brennräumen ein Zuviel an Luft und Sauerstoff gegenüber der nicht veränderten Einspritzmenge an Kraftstoff quasi einpresst. Dadurch sind durchgebrannte Kolbenböden und Auslassventile erklärbar.
Ein weiterer Punkt bei Zahnriemensteuerung ist eine erhöhte Dauerbelastung des Riemens - was zumindest deutlich kürzere Wechselintervalle mit sich bringt. Ebenso sollten die Ölwechselintervalle um ein Drittel der Fahrstrecke verkürzt werden.
Entscheidet man sich für ein Chiptuning, sollte man unbedingt bei einem seriösen Anbieter abklären, was an baulichen Veränderungen erforderlich ist. In aller Regel ist ein größerer und durchsatzfähigerer Ladeluftkühler zwingend notwendig, damit die in die Brennräume eingepresste Luft für mehr Innenkühlung sorgt. Ein separater Ölkühler unterstützt diesen Schritt zusätzlich. Das ist aber erst die halbe Wahrheit - abzuklären gilt noch, ob belastbarere Lagerschalen verbaut werden müssen.
Eigen ervaring is wenselijk, maar geeft tegelijkertijd een vertekend en zeer beperkt beeld. Met mijn eigen auto's heb ik dit niet. Gelukkig niet. Wel met de vele contacten in de auto-industrie, dealers en (technische) publicaties t.a.v. motortechniek en elektronica. Daarom ben ik ook van mening dat hierdoor een breder beeld ontstaat. Hetgeen dan daardoor weer objectiever is dan het feit dat er 2 "miskopen/leveringen/exemplaren" zijn gedaan. (Dat op zich natuurlijk heel vervelend is).
Laatst gewijzigd door wehoo op 22 aug 2013, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Publicaties en onderbouwing.
In het Duits: daar rijden de meest getunede auto's en wordt het meeste onderzoek gedaan.
Je länger ein Fahrzeug in Betrieb ist, desto größer ist nach Angaben von Joachim Wein, Sachverständiger beim TÜV Nord in Hannover, der Verschleiß. Motor, Getriebe und Fahrwerk zeigen mit zunehmendem Alter und Kilometerstand mehr Abnutzungserscheinungen. Hinzu kommt, dass laut Wein eine Leistungssteigerung etwa durch Chiptuning den Verschleißvorgang beschleunigt. Schließlich sind Motorteile und Getriebe durch die Mehrleistung größeren Belastungen ausgesetzt. "Verlangt man einem älteren Motor eine höhere Leistung ab, ist die Wahrscheinlichkeit deutlich höher, dass Teile kaputt gehen", so Wein.
Wie stark Chiptuning die Technik beanspruchen kann, lässt sich aus Tests des Dekra-Prüflabors in Klettwitz (Brandenburg) schlussfolgern. Die Sachverständigen haben die Auswirkungen von Chiptuning-Sätzen für einenVW Golf V untersucht. Dabei wurden laut Dekra-Experte Steffen Schmidt Abgastemperaturen von 200 Grad über der Serientemperatur gemessen. Außerdem wurden Turbolader-Drehzahlen festgestellt, die 10.000 Umdrehungen pro Minute über der Werksauslegungsdrehzahl lagen.
Folgeschäden von Motor-Tuning sind gestiegen
"Wenn ich ein Fahrzeug in diesen Ausmaßen tune, ist das mit einer spürbaren thermischen Mehrbelastung verbunden", erklärt Schmidt. Diese wirke sich vor allem auf Auslassventile, Ventilsitze, den Turbolader und die Kraftstoffpumpe aus. "Für ein älteres Fahrzeug ist solch ein Chiptuning sicherlich nicht gut", meint Schmidt.
Nach Angaben von Jens Hadler, Leiter der Dieselmotorenentwicklung bei VW in Wolfsburg, sind die Folgeschäden von Motor-Tuning in den vergangenen Jahren deutlich gestiegen. So gingen mittlerweile ein Drittel bis die Hälfte der in VW-Vertragswerkstätten festgestellten Schäden an Turboladern auf Chiptuning zurück. Zu den häufigen Schäden gehörten außerdem angeschmolzene Kolben und defekte Steuertriebe für die Einspritzanlage. VW sehe daher jegliches Motor-Tuning kritisch.
Pauschale Aussagen, ab welcher Laufleistung ein Motor-Tuning für Fahrzeuge riskant wird, lassen sich laut Dekra-Experte Schmidt nicht machen. Ein hoher Kilometerstand ist nicht zwangsläufig bedenklich: "Die Laufleistung der Serienmotoren wird immer größer. 200.000 bis 300 000 Kilometer sind bei sorgfältiger Wartung keine Seltenheit mehr", sagt Schmidt. Allein die Abgasreinigungssysteme müssten heute laut Gesetz mindestens 80 000 Kilometer funktionieren.
Wie lange ein älterer Motor nach einem Chiptuning hält, hängt laut Schmidt entscheidend vom technischen Zustand und der Vorbelastung ab - ob der Vorbesitzer beispielsweise alle Service-Termine wahrgenommen hat und den Wagen schonend gefahren ist. "Das Risiko früherer Schäden ist da, lässt sich aber nicht beziffern."
Keine Garantie für Tuning von Oldies
Unter anderem wegen dieser Ungewissheit gewähren Tuning-Anbieter für das Umrüsten älterer Fahrzeuge und solcher mit hohem Kilometerstand keine Garantie. In der Regel gibt es sie nur für maximal zwei Jahre alte Autos mit einer Laufleistung bis 100.000 Kilometer. Das ist auch bei Abt Sportsline in Kempten so. "Das Risiko ist einfach größer", sagt Abt-Sprecherin Marieke Teunissen. Bei der Neuwagenumrüstung könne der Tuner davon ausgehen, dass alle Fahrzeuge im gleichen technischen Zustand sind - bei älteren keineswegs.
Die Verantwortung, ob einem Gebrauchten ein Motor-Tuning zuzumuten ist, liegt daher beim Besitzer. Er allein trägt auch das Risiko - und zwar auch für nach dem Tuning-Eingriff aufgetretene Schäden an der übrigen Technik, wie Arnulf Volkmar Thiemel vom ADAC-Technikzentrum in Landsberg (Bayern) zu bedenken gibt. So könne der Autohersteller Garantie- und Kulanzansprüche etwa bei Getriebeproblemen verwehren, indem er auf Mehrbelastungen als Folge des Chiptunings verweist.
Um die Risiken genauer abschätzen zu können, müsste ein älteres Fahrzeug zunächst komplett durchgecheckt werden - inklusive Motor- und Ölanalyse. "Das muss aber der Kunde machen", sagt Abt-Sprecherin Teunissen. ADAC-Experte Thiemel rät, auf den Zustand des Fahrzeugs zu achten: "Wenn der Motor schon leckt, macht es wenig Sinn, noch Geld in ein Motor-Tuning zu investieren." Auch ein erhöhter Spritverbrauch und ein lückenhaft geführtes Service-Heft können laut Steffen Schmidt von der Dekra auf hohe Vorbelastungen deuten.
Lager eines Turboladers lassen sich schwer überprüfen
Die Beschaffenheit der Zylinderwände und im Öl enthaltene Metallspäne könnten ebenfalls Auskunft über den Verschleißzustand des Motors geben, ergänzt TÜV-Experte Joachim Wein. Darüber hinaus ließen sich in einer Werkstatt die Leistungs- und Kompressionswerte des Motors messen. Liegen sie unter den vom Werk vorgegebenen Grenzwerten, kann auch das auf verschlissene Motorteile deuten.
Die durch Chiptuning am stärksten belasteten und damit für Motorschäden kritischsten Bauteile wie etwa die Lager eines Turboladers oder die Auslassventile lassen sich laut Dekra-Experte Schmidt dagegen nur schwer überprüfen. Womöglich ist es daher vernünftiger, auf Tuning-Experimente ganz zu verzichten und den Alternativvorschlag des Sachverständigen zu beherzigen: gleich ein Auto zu kaufen, dessen Leistung den eigenen Anforderungen entspricht.
In het Nederlands:
Hoe langer een voertuig in werking is, des te groter, volgens Joachim wijn expert bij TÜV Nord in Hannover, dragen. Motor, versnellingsbak en onderstel show met leeftijd en kilometerstand meer slijtage. Daarnaast is volgens de wijn over door een toename van de performance chip tuning versnelt het slijtageproces. Tenslotte worden motoronderdelen en tandwielen blootgesteld via het extra vermogen grotere ladingen. "Als men vraagt om een oudere motor van een hogere macht, de kans is veel groter dat onderdelen afbreken," zegt wijn.
Hoe sterk chiptuning kan aanspraak maken op de techniek van het testen van de DEKRA testlaboratorium in Klettwitz (Brandenburg) worden gesloten. De deskundigen hebben de effecten van de chip tuning kits onderzocht voor VW Golf V. Luid DEKRA expert Steffen Schmidt uitlaatgastemperaturen van 200 graden werden gemeten over de temperatuur-serie. Verder werden turbo snelheden geconstateerd dat ongeveer 10.000 omwentelingen per minuut van de plant design snelheid waren.
Gevolgschade van motor tuning zijn toegenomen
"Als ik een auto tune in deze omvang is het een geassocieerd met aanzienlijke thermische belasting," zegt Schmidt. Dit beïnvloedt het vooral op uitlaatkleppen, klepzittingen, de turbocompressor en de brandstofpomp. "Voor zo'n chiptuning is een oudere auto zeker niet goed," zegt Schmidt.
Volgens Jens Hadler, hoofd van de Diesel Engine Development bij Volkswagen in Wolfsburg, hebben de gevolgschade van de motor tuning in de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Dus nu waren een-derde tot de helft van die opgenomen in VW herstellers schade aan turbo chiptuning weer aan. Om de frequente schade ook gesmolten en defecte regelplunjer actuators voor het brandstofinjectiesysteem. Daarom zie geen VW motor tuning kritisch.
Algemene verklaringen waaruit een kilometerstand motor tuning voor voertuigen is riskant, niet kan worden gemaakt op basis van DEKRA Expert Schmidt. Een hoge kilometerstand is niet per se verwerpelijk, "., De kilometerstand van de serie motoren toeneemt 200000-300000 kilometer met zorgvuldig onderhoud niet langer een zeldzaamheid", zegt Schmidt. Alleen de emissieregelsystemen zou hebben minstens 80.000 km vandaag werken volgens de wet.
Hoe lang een oudere motor stopt na een chip-tuning, volgens Schmidt is sterk afhankelijk van de technische staat en de vertekening van - bijvoorbeeld als de eigenaar alle service-afspraken heeft uitgevoerd, en de auto wordt voorzichtig gereden. "Risico van eerder opgelopen schade, maar kan niet kwantificeren."
Geen garantie voor het tunen van Oldies
Mede vanwege deze onzekerheid subsidie Tuning provider voor inbouw oudere voertuigen met een hoge kilometerstand en dergelijke geen garantie. Meestal zijn ze slechts voor maximaal twee jaar oude auto met een kilometerstand tot 100.000 kilometer. Dit is ook bij Abt Sportsline in Kempten manier. "Het risico is gewoon groter," zegt abt woordvoerster Marieke Teunissen. Bij het hermonteren van de tuner auto's konden aannemen dat alle voertuigen in dezelfde technische staat - niet ouder.
Verantwoordelijkheid als een gebruikte auto is een motor tuning daarom onredelijk, ligt bij de eigenaar. Hij alleen draagt het risico - en ook voorgedaan na de tuning procedure schade aan de rest van de techniek, zoals Volkmar Arnulf Thiemel ADAC technologiecentrum in Landsberg (Beieren) wijst. Dus de automaker kon garantie en goodwill beweringen over met versnellingsbak problemen te ontkennen, door te wijzen op extra kosten als gevolg van chiptuning.
Om de risico's nauwkeuriger te beoordelen, dient een ouder voertuig voor het eerst volledig worden gecontroleerd door middel van - inclusief motor en olie-analyse. "Het moet, echter, maakt de klant," zegt abt woordvoerster Teunissen. ADAC Thiemel deskundige adviseert om aandacht te besteden aan de conditie van het voertuig: "Als de motor wordt al lekt, heeft het weinig zin om geld te investeren in een motor-tuning." Ook kan verhoogd brandstofverbruik en een fragmentarisch run dienst boekje interpreteren volgens Steffen Schmidt van de DEKRA bij hoge voorbelasting.
Dragen van een turbo kan moeilijk te controleren zijn
De conditie van de cilinderwanden en metaalsplinters in de olie kan ook informatie over de staat van slijtage van de motor te geven, aangevuld TÜV expert Joachim wijn. Daarnaast zich in een werkplaats prestatie en compressiewaarden van de motor maatregel. Als ze onder de grenzen die in de fabriek, kunnen ook aangeven versleten motoronderdelen.
Het zwaarst belast door chiptuning en daarmee voor motorschade kritische componenten zoals de lagers van een turbo of de uitlaat kan luid DEKRA Expert Schmidt, is echter moeilijk te controleren. Misschien is het daarom redelijk om experimenten tuning om volledig af te zien en het alternatieve voorstel van de deskundige acht: het hebben van een auto waarvan de prestaties voldoen aan hun eigen behoeften te kopen.
VW Golf GTE MY16 VCDS / VagCom Service Noord Holland
Jazeker. Als je van mening bent dat software niet goed is voor je auto dan is een andere uitlaat dat ook niet door de door mij eerder aangegeven reden. Ben alleen bang dat men dit niet wil inzien aangezien het de persoon zijn droom is om een uitlaat onder zijn golfje te zetten.[/quote]
Frits, laat het nou gewoon rusten kerel. Het is het allemaal niet waard. Chippen geeft gewoon veel meer fun in de GTI, dat zal iedereen beamen die met gechipte GTI/Scirocco rijdt. Echter, je zal er genoegen mee moeten nemen dat je eerder tankt, vaker olie ververst, eerder een remblokje vervangt etc etc. Tuurlijk kosten stijgen, maar de fun is het dubbel en dwars waard. Maar ik ben er dik van overtuigd dat indien je 1) netjes warm rijdt voordat je gas geeft 2) netjes laat afkoelen en 3) Niet altijd loopt te trappen en 4) goede brandstof tankt (min 98) de auto er prima dezelfde levensduur mee kan bereiken als eentje die niet gechipt is.
Ik kan me hier op het forum namelijk nog geen enkele JD gechipte gti herinneren die stuk is gelopen. Je moet dan wel heel gek doen. De loop van een niet gechipte GTI is mooi, beter kan bijna niet. Dat wordt met chippen wat rauwer uit mijn ervaring ook al is het vermogensverloop net zo strak op de dyno (soms zelf strakker). Alleen als je eenmaal met een chip hebt gereden dat is een STD GTI wel heel tammetjes. Het is gewoon zo kicken die lekkere duw in je rug. Een dikke diesel laat een standaard GTI namelijk al snel zijn achterkant zien en dat kan eigenlijk niet vind ik.
Als laatste, soms is het gewoon goed om niet te reageren op reacties die je niet bevallen. Uiteindelijk zijn we allemaal haantjes die hun gelijk willen halen. Denk er het jouwe van. Als jij graag alleen een uitlaat wilt doe en geen 270 of 300 pk hoef je het bij anderen er niet in te wrijven. Jou overtuigen dat chippen je blok niet sloopt kan niet, gebeurd het toch dan zul je het aan het chippen wijten. Raar is het wel dat je niet wilt chippen en nu weer wel zie bovenstaand.
René.
Nee hoor eigenwijs zijn is weer wat anders .En zal na het plaatsen van een andere uitlaat ook de software laten veranderen[/quote]
Renekesgti schreef:.........Ik kan me hier op het forum namelijk nog geen enkele JD gechipte gti herinneren die stuk is gelopen.
..........overtuigen dat chippen je blok niet sloopt kan niet, gebeurd het toch dan zul je het aan het chippen wijten.
Op dit forum zijn een aantal GTI's met mankementen voorbij gekomen. Op dit forum zijn de meeste GTI's gechipt door .. vul zelf maar in... . Ik leg geen verbanden tussen het een en het ander, dat gebeurt door de publicaties van de verschillende onderzoeken. Waarin wordt aangetoond dat chippen overmatige slijtage geeft en hierdoor de levensduur van de motor beïnvloedt.
+10 En dat mensen boos worden om een andere mening dan zei zelf hebben of graag willen horen .Ben blij dat er nog mensen zijn die kritiek kunnen hebben en nog fatsoenlijk blijven Nu weer on topic .lees vanavond wel weer verder hoe of wat
Laatst gewijzigd door Frits@Vrolijk op 22 aug 2013, 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Neem aan dat je voornamelijk op het kettingprobleem doel wehoo.
Alleen al van dit forum:
Spuugemmer zijn gti 6, tonnie zijn gti 6 en meen r1schiedam zijn gti 6 hebben allen met dit probleem te maken gehad en zijn niet getunede wagens.
Alleen die van tonnie had software van abt (fabrieksaf)
En heb al meerdere ongetunde gti 6 gehoord met het beruchte kettingprobleem, zelfs al bij 28000 km.
En de 1.4 tsi kamt natuurlijk nog meer met deze problemen.
Denk ook niet dat je dat puur aan de tuning kan wijten.
staffpride schreef:Neem aan dat je voornamelijk op het kettingprobleem doel wehoo.
Bedoel dit niet specifiek. Maar het is natuurlijk wel een issue t.a.v. de slijtageproblemen.
Er zijn op dit forum nog wel andere problemen in de loop van (ik dacht) 5 jaar (inclusief AWforum) voorbij gekomen, die terug te voeren zijn op slijtage. De oorzaak laat ik in het midden. Bewijslast is moeilijk te leveren.
Wehoo, 2 slechte vw's zijn zomaar een selectie uit de ervaring. Maar goed als jij jezelf als alwetende ziet en mij maar als iemand met 2 miskopen prima. Maar had je hoger ingeschat.
Spuugemmer schreef:Wehoo, 2 slechte vw's zijn zomaar een selectie uit de ervaring. Maar goed als jij jezelf als alwetende ziet en mij maar als iemand met 2 miskopen prima. Maar had je hoger ingeschat.
Zoals je het nu stelt, heb ik het niet gezegd. Ik zei: "miskopen/leveringen/exemplaren" niet met de bedoeling om jou daarvan de schuld te geven. Ik zei er ook nog bij: "dat op zich natuurlijk heel vervelend is". Dat 2 slechte VW's een selectie is uit de ervaring, stond er in jouw verhaal niet bij. Het doet nu vermoeden dat er meer ervaringen zijn van slechte auto's (misschien VW's).
Verder heeft het m.i. niets met alwetend te maken en jou te betitelen als iemand die miskopen koopt. Het heeft wel alles te maken met gedegen onderzoek dat door verschillende partijen gedaan is en wordt. Zonder verder iemand zwart te maken.
Verbaasd mij deze discussie hier. We weten met z`n allen dat chippen een flinke meerwaarde heeft (rijplezier) voor je auto en de ervaring laat zien dat er geen problemen zijn met gechipt GTI`s. Ja af en toe een koppeling, maar is dat toe te schrijven aan het chippen (een paar keer verkeerd wegrijden met een F1 auto en de heleboel moet worden gereviseerd). En die paar auto`s met problemen hier op het forum waren heel vaag qua verleden. Daarnaast is het veel belangrijker hoe je met de auto omgaat. Dus goed onderhouden (o.a. op tijd olie verversen) en goed berijden. En ja met een gechipte auto een uur lang op topsnelheid rijden lijkt mij niet goed, maar ongechipt lijkt mij dit ook niet bevorderlijk.
En dan de zogenaamde test, hoe waren de auto`s gechipt, hoe zijn ze onderhouden en bereden enz. Daarnaast vind ik de uitkomst ook wel opmerkelijk, nl. als je meer vermogen wilt, moet je een duurdere auto kopen. Is dit niet juist wat de (Duitse) auto-industrie wilt
Ongenuanceerd artikel van een boulevard blad (komt uit de keuken van Bild, de Privé in het Duits maar 10x erger). Sensationele artikelen zorgen voor hogere verkopen...
Zolang VW zelf af fabriek tuning levert is er binnen dezelfde bandbreedtes geen reden voor zorgen. Bij auto's waar dit niet kan is voorzichtigheid op z'n plaats, niet elke auto/motor is geschikt voor tuning. Ga je toch tunen dan neem je risico, is toch niets bijzonders?
Je länger ein Fahrzeug in Betrieb ist, desto größer ist nach Angaben von Joachim Wein, Sachverständiger beim TÜV Nord in Hannover, der Verschleiß.
(NL: hoe langer de auto gebruikt wordt, des te meer slijtage)
Nee echt? Met dit soort onderbouwingen meteen verder klikken. Gebakken lucht, bang makerij, open deuren...
Het enige waar je mi wel een punt van zou kunnen maken is het ontbreken van een specifiek keurmerk voor autotuners. ABT had een deal met VW, als de basis voor dit contract ook voor andere tuners zou kunnen gaan gelden dan heb je (denk ik) meer controle over de kwaliteit van tuners. Nu zie je vaak bedrijven die stunten met tuning, zonder kwaliteitseisen lijkt me dat niet wenselijk.
@Hagar. Je haalt de inhoud van 2 artikelen door elkaar. Het openingsartikel komt van Autobild. Een tijdschrift, wijd verbreid in Europa met haar handelspartners. (o.a. Autoweek, Autoexpress). Eigendom van Axel Springer Verlag in Hamburg.
Het tweede artikel, waaruit jij de desbetreffende persoon citeert, komt uit een onafhankelijk onderzoek van de ADAC. O.a. in opdracht van Auto, Motor & Sport. Dit tijdschrift, onderdeel van Motor Presse Stuttgart, maakt geen onderdeel uit van de Axel Springer Verlag. Dit neemt niet weg dat bepaalde delen (o.a. testen) aan andere uitgevers worden doorverkocht. Deze worden dan in hun tijdschriften gepubliceerd. Echter op die wijze, dat er wel mag worden gekort op de tekst, maar de inhoud van het verhaal in zijn oorspronkelijke context niet mag worden veranderd. Zo werd een gedeelte van het onderzoek in verkorte vorm gepubliceerd in Spiegel Online. (eigenaar Spiegel Verlag in Hamburg).
Uit het tweede artikel haal je een citaat van een onderzoeker. Je maakt hier een one-liner van door het wezenlijke deel van het citaat weg te laten. Hierdoor onstaat er een ander beeld en is je conclusie, die je aan dit beeld ophangt, onjuist.
Je länger ein Fahrzeug in Betrieb ist, desto größer ist nach Angaben von Joachim Wein, Sachverständiger beim TÜV Nord in Hannover, der Verschleiß. Motor, Getriebe und Fahrwerk zeigen mit zunehmendem Alter und Kilometerstand mehr Abnutzungserscheinungen. Hinzu kommt, dass laut Wein eine Leistungssteigerung etwa durch Chiptuning den Verschleißvorgang beschleunigt. Schließlich sind Motorteile und Getriebe durch die Mehrleistung größeren Belastungen ausgesetzt. "Verlangt man einem älteren Motor eine höhere Leistung ab, ist die Wahrscheinlichkeit deutlich höher, dass Teile kaputt gehen", so Wein.
Het eerste artikel staat dus helemaal los van het tweede artikel, ware het niet dat het onderwerp hetzelfde is. Maar van oorsprong komen ze niet van dezelfde testpersonen, noch uitgevers.
Door de tekst uit zijn verband te halen met het citeren van één regel en door weglating van de essentie van het verhaal, creëer je zelf een beeld, dat je de boulevardpers verwijt.
Je kon het ook niet weten, omdat je de achtergronden van de testen niet kent en deze (nog) niet geopenbaard werden in dit topic. Interessant om te zien welke reacties hierdoor ontstaan en welke vooroordelen hun eigen leven gaan leiden. Schaar a.u.b. Auto, Motor und Sport en de ADAC niet onder de boulevardpers.
Voorbeeld: je weet waarschijnlijk (nog) niet waar deze zin uit het testartikel vandaan komt:
Bei mehr als 100.000 km, sagt Florian Büngener von ABT, hätte die Firma von einer Leistungssteigerung abgeraten. Schließlich bedeutet mehr Leistung auch höhere Drücke im Motor, wodurch die Kurbeltrieb-Belastung steigt. Kupplung, Getriebe und Antriebswellen müssen ebenfalls mehr verkraften. Selbst wenn die Hersteller Reserven eingeplant haben - je älter die Technik, desto anfälliger ist sie. "Weit mehr als 30 Prozent sind bedenklich", sagt Büngener.