Chiptuning (test)

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Hagar
Type auto: Golf VII GTI

Re: Chiptuning (test)

Bericht door Hagar »

wehoo schreef:@Hagar. Je haalt de inhoud van 2 artikelen door elkaar.
Ik haal nix door elkaar. Ik reageer op een tendentieus artikel en een opmerking van een "deskundige" die als 'onderbouwing' wordt gebruikt.

"Hogere prestaties met risico" en in de ondertitel "...in dagelijks gebruik enorme problemen..." Typisch Bild. :lol: Waarom plaats je zo'n artikel überhaupt?

Ze hadden beter een artikel kunnen schrijven over de cowboys in de wereld van autotuning, maar ja das lastiger want dan moet je zelf research doen en loop je het risico van een rechtszaak... Nee dan kun je beter wat open deuren intrappen waar niemand zich direct op aangesproken voelt. Het artikel dat je plaatste wordt alleen geschreven om de verkoop op te krikken, je hebt er niets aan.

Je gaat nog ff door met: "Bei mehr als 100.000 km, sagt Florian Büngener von ABT, hätte die Firma von einer Leistungssteigerung abgeraten" . Oei iemand van ABT, nu heeft het mijn belangstelling. Helaas lees ik vervolgens dat als de motor langer heeft gelopen (100k+) slijtage een extra risico is bij de hogere belasting van tuning. Echt waar? :roll:
Schippersss
Type auto: Passat CC TSI

Bericht door Schippersss »

En zo artikel neemt autoweek weer klakkeloos over en de paniek is weer gezaaid. Ben nog steeds van mening dat de soort tuner de boos doener is.
wehoo

Bericht door wehoo »

@Hagar. Dan weet ik niet hoe ik je het moet uitleggen. Dus nogmaals proberen: het artikel van de openingspost is van Autobild. Het artikel waar jij de persoon en het citaat uithaalt is niet van Autobild. Waar het dan vandaan komt en hoe dit artikel tot stand is gekomen staat in mijn vorige post.

Het laatste stukje van een artikel waarin o.a. iemand van ABT ter sprake komt is geplaatst zonder erbij te vermelden waar het is uitgegeven.

Dit alles n.a.v. je opmerking over tendentieus en boulevardpers, waarvan hopelijk duidelijk is, dat het tweede artikel niet uit de boulevardpers komt. T.a.v. het laatste stukje uit een artikel waarin ABT wordt genoemd. Ook dit komt niet uit de boulevardpers zoals Autobild, Autozeitung, Autoweek of Autoexpress.

Je hoeft het met de inhoud niet eens te zijn. Dat bevordert de discussie niet. Maar gooi aub geen zaken door elkaar en doe geen onderzoek van Auto Motor und Sport en de ADAC af met te zeggen dat het uit Autobild komt en daarom boulevardartikelen zijn.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Hagar

Bericht door Hagar »

wehoo schreef:@Hagar. Dan weet ik niet hoe ik je het moet uitleggen. Dus nogmaals...
Dat is me duidelijk hoor, de veronderstelde verwarring die jij me in de schoenen schuift laat ik deze keer voor wat het is.
wehoo schreef:Je hoeft het met de inhoud niet eens te zijn.
Ik ben het niet alleen niet eens met de inhoud van het artikel, ook de onderbouwing rammelt mi aan alle kanten. Dat juist jij dit artikel en de quotes plaatst verbaast me. Maar ik ben niet boos, alleen teleurgesteld. ;)
wehoo

Bericht door wehoo »

Het is niet "het artikel", maar "de artikelen". Namelijk 2, plus een klein aanhangsel betreffende ABT.
Dat is de kern van mijn opmerking. Dat komt dus niet over. Maar het zij zo.

Waarom ik het---> de artikelen plaats, is om diepgang te krijgen in de aard van het tunen en de gevolgen ervan. Met onderbouwing, die m.i. zeker in het tweede artikel staat. Maar wellicht "te hoog gegrepen".
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Hagar

Bericht door Hagar »

wehoo schreef:Het is niet "het artikel", maar "de artikelen". Namelijk 2, plus een klein aanhangsel betreffende ABT.
Dat is de kern van mijn opmerking. Dat komt dus niet over. Maar het zij zo.
Ja joh, laat gaan.
wehoo schreef:Waarom ik het---> de artikelen plaats, is om diepgang te krijgen in de aard van het tunen en de gevolgen ervan. Met onderbouwing, die m.i. zeker in het tweede artikel staat. Maar wellicht "te hoog gegrepen".
Zeker, dat blijkt wel. Ik snap van het bovenstaande ook niet veel (te diep). Ik vind het wel tof dat je het blijft proberen om me verder te helpen!
Spuugemmer
Type auto: MK1 GTI

Bericht door Spuugemmer »

Ik snap 1 ding echt niet lees net een reactie ik vind wel dat ik tot 225 pk kan gaan... Ja dat kan maar met 600 nm bij 3500 toeren gaat nog alles aan yoghurt.

Best voorbeeld is wel een tuner waar ik de naam niet van mag noemen die kon zonder problemen 400 pk uit een compleet standaard mk5 gti motor halen. Dat lukt ook wel maar over het gehele gebied was het koppel 400-420 nm. vergelijkbaar met wat een tfsi motor met downpipe en software doet echter met meer pk's aan het einde. klinkt absoluut fantastisch in de kroeg of op een forum 400 pk maar in werkelijkheid rijdt het als een natte krant.

Het is heel simpel welke vorm van tuning ook brengt risico's met zich mee. De extreme marge van de fabrikant wordt geminimaliseerd. Door luchtfilters/uitlaten oid aan te passen gaat het originele motormanagement uit zijn " standaardwaarde" deze gaat bijregelen op de gedane aanpassingen. Aan deze bijregeling zit echter ook een grens gaan de aanpassing buiten de regelgrenzen dan ontstaat er als nog een probleem. Het management gebruikt bij de tfsi/tsi motoren is gelukkig zo geavanceerd en hufterproof dat als hij het niet meer kan bij regelen hij in noodloop gaat om zo schade te vermijden. Let wel als er goede software aanpassingen worden gedaan dan blijven deze "extra" beveiligingen gewoon werken echter worden de grenzen waarbinnen geregeld kan worden steeds kleiner.

vergelijkbare discussie om het even bij het tunen vandaan te halen is er als je een tweedehands auto gaat kopen. Je hebt de keuze uit 2 identieke modellen, een uit 2008 met 80000 km op de klok of eentje uit 2012 met 100000 km op de klok. Welke van de 2 is dan de beste keuze? De jongere met meer kilometers of de oudere met minder kilometers?
Golf MK1 GTI
Doohie
Type auto: Golf VII R

Bericht door Doohie »

Ik begrijp echt niet waarom er enkele hier hard in de verdediging gaan
omtrent het tunen.
Begrijp meer dan 100% Wehoo..
Waarom kan hier eigenlijk niet normaal op gereageerd worden.
Al ben ik ook gedreven om de motor te laten tunen dit artikel laat nog maar eens duidelijk
zijn dat mijn gevoel juist was om m'n wagen terug standaard te zetten..lang nog voor dit artikel verscheen.
Vraag mij ook eigenlijk af waarom altijd zoveel turbodruk en vermogen er moet bijkomen,
Zou toch ook al zeer voelbaar en leuk zijn mocht men bv maar 0.900gr druk hebben ipv 1,2 a 1,3
of de motor een beheersbare 235pk of 350 Nm geven.
Hoop dat alle getunde Gti's het min of meer vol houden maar de meesten
gaan zelfs hun wagen tegen dan al niet meer hebben.
Tweedehands gaat binnen hier en een paar jaar veel overtunde Gti's hebben..ze gaan in hun handen
wrijven als ze nog een standaard Gti gaan kunnen aankopen.
Ik zou in wehoo plaats zelfs niet meer verder discussiëren,
begin van z'n topic is zeer duidelijk aan jullie wat je ermee wilt doen.
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”