Onder deze link:
http://www.stavc.nl/pdfdb/incijfersnew/ ... ek2013.pdf
- de PDF m.b.t. de eerste halfjaar cijfers
2013, met op pagina 23 onderaan helaas deze vermelding:
Volkswagen Golf is al jaren de meest gestolen personenauto in Nederland. Gemiddeld worden er elke dag 6 gestolen.
Daarna komt Volkswagen Polo met 337 diefstallen en Mercedes- E met 232 diefstallen.
Quiksilver. Ik begrijp wel je woede.
Woede?
Niet echt, ik ben er juist heel erg laconiek onder geworden. Middels de feiten en het zoeken naar verbeteringen, waar mogelijk, hoop ik dat anderen nu en in de toekomst bespaard blijven van deze farce.
T.o.v. de eerste diefstal en de derde diefstal is er qua preventie vanuit de fabrikant niets noemenswaardig veranderd. De door jou geschetste punten schrijf je volledig toe aan het VAG-concern. Niet om dit te ontkennen, dit is ook zo bij het VAG-concern. Maar wel om het in een ander daglicht te stellen; het is bij de andere concerns precies hetzelfde.
Dit is wat ik stelde. Een aantal geschetste punten hieronder zijn in
combinatie (!) duidelijk VAG gerelateerd:
- de Bearlock op de optielijst zetten;
- standaard raam gravure (kenteken) aanbieden;
- (VAG probleem) de sleutel transponder codering verbeteren;
- (VAG probleem) het chassisnr. niet meer pontificaal zichtbaar achter het voorraam plaatsen, dit advies is al jaren geleden gegeven
door het LIV:
http://www.liv.nl/nl/nieuws/Pages/Gpsle ... autos.aspx
- (VAG probleem) de standaard vertraging van het alarm (30/15 sec) omlaag te brengen;
- (VAG probleem) betere misbruik preventie, v.w.b. de aanvraag van een (derde) sleutel via chassisnr;
- (VAG probleem) mechanische beveiliging ter preventie van manipulatie teller-unit/kabelboom
VAG is bekend met voornoemde punten en ook dat het (niet goedkope) fabrieksalarm al jaren omzeild wordt door een grote groep criminelen (Diefstal RNS + complete VW's, Audi's etc.), dan zal je als fabrikant tijdig moeten anticiperen en een strategie moeten ontwikkelen om dat tegen te gaan, door de beveiliging op de zwakke punten aan te passen.
- Bearlocks worden nergens standaard of in de optielijst meegeleverd.
Precies! Dus een mooie gelegenheid om hier mee te beginnen.
- Kenteken in raam graveren is voor de ons omringende landen eerder nadelig voor de consument, vanwege het al eerder genoemde feit dat het kenteken niet direct aan het voertuig is gekoppeld.
Hoezo is dit nadelig voor de consument in Nederland, want daar hebben we het nu toch over? Dat het kenteken in het buitenland is gekoppeld aan een persoon, wil niet zeggen dat wij hier dan maar moeten afzien van het beveiligen middels gravure.
- Codering van de sleutel (transponder) is bij alle merken een van de meest kritieke punten; een voortdurende wedstrijd tussen de fabrikant en de dief.
Ja en nee, van een aantal merken is bekend dat deze al enkele jaren gekraakt is, dus dan moet je niet dit pakket toch blijven gebruiken. VAG bestaat uit een zeer grote groep auto's (VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche). Wanneer je de cijfers 2012 en 2013 van al deze merken bij elkaar optelt, dan schrik je, je rot.
- VIN nummer niet zichtbaar plaatsen, is vooral een schijnbeveiliging. Het VIN nummer geeft je informatie over het voertuig via de databank van de fabrikant. Je kunt ermee de autogegevens t.a.v. het geleverde model zien. Prive-informatie is daarmee niet op te vragen. De dief kan dus zien of je voertuig af fabriek met xenon was uitgerust of niet. So what. Er zijn andere manieren op meer te achterhalen.
Met het pontificaal in het zicht stellen van het nummer achter het voorraam is het voor de Oostblokse "vrinden" mogelijk gebleken sleutels de verkrijgen in o.a. Roemenië. Daarom hebben de verzekeringsmaatschappijen aangesloten bij het LIV
http://www.liv.nl al
jaren geleden bij VAG verzocht om dit nr. niet zo zichtbaar te plaatsen. VAG negeert dit; waarom?
- Alarminschakeling verkorten. Standaard worden de voertuigen van VAG en andere leveranciers in die klasse niet met een alarm geleverd. Dat is een optie voor de consument. De reden hiervoor is uiteraard de prijspolitiek.
Je redenatie loopt hier wat vreemd. Als je geen alarm hebt, kun je uiteraard ook niet de inschakeling verkorten, duh
Echter, de fabrieksalarmen staan standaard op 30 seconden en daar moeten we vanaf. Dat geeft de dief minder gelegenheid de boel te manipuleren.
- Procedure van aanvraag van een derde sleutel verbeteren. Op zich is die procedure duidelijk. Je krijgt alleen een derde sleutel als je aantoont dat je de rechtmatige eigenaar van het voertuig bent. Dit is een procedure die omslachtiger is als het lijkt. Het dievengilde maakt overigens in de meeste gevallen geen gebruik van een voertuigspecifieke sleutel.
Onjuist. Zoals eerder aangegeven worden er onrechtmatig sleutels in o.a. het buitenland (maar ook in NL) bijgemaakt door malafide personeel. Centrale landelijke uitgifte en registratie van sleutels is weer een stap dichter bij een betere diefstal beveiliging.
- Mechanische beveiliging manipulatie teller-unit/kabelboom. Hier is wat voor te zeggen, maar dan zou het in een stalen kast geplaatst moeten worden. Dat is niet wenselijk voor de consument. Overigens zit de beveiliging achter het voorspatbord, dat op de betreffende plaats wordt opengeknipt. (geen geheim, algemeen bekend).
Wat storend is, is dat met de diefstal ervaring van de V (2003-2008), weinig is gedaan richting de VI (2008-2012) en ik ben benieuwd of dit bij de VII (2012-....) met het MQB platform wel is aangepakt. Of een stalen kast de oplossing is weet ik niet. VAG heeft genoeg techneuten in dienst om hier een werkbare oplossing voor te vinden.
Uiteraard deel ik je mening dat de fabrikant er veel (niet alles) aan moet doen om diefstal te voorkomen. Echter denk ik dat er grenzen aan zijn verbonden, die vooral te maken hebben met de prijsstelling, de haalbaarheid in relatie tot de kosten en de wensen van de consument, die de meerprijs zal moeten betalen.
Zou er een übergolf met technische hoogstandjes ter beveiliging komen met een prijskaartje van pakweg 50.000 euro. Zou hij niet verkocht worden. Dat heeft niemand er voor over. (ter vergelijking een GTI gaat dan naar de 60.000).
De punten die ik heb benoemd zijn weinig ingrijpend of kostbaar. De bedragen; 50.000 voor een golf en 60.000 voor een GTI, waar baseer je die concreet op?
Een Bearlock is rond de 500, het alarm sneller laten afgaan is een kwestie van de software aanpassen (gratis), kenteken graveren is een paar tientjes, de overige punten is een kwestie van anticiperen op de ervaringen en adviezen met de V en VI en lopen niet in de duizenden euro's per auto.
VAG had eerder kunnen anticiperen. De vraag is of ze de VII nu wél hebben aangepast en of ze adviezen vanuit verzekeringsmaatschappijen oppakken.