Als ik google op het begrip 'Petjesvolk' en inzoom op de context waarin de term voorkomt dan krijg ik onderstaande (niet uitputtende) bloemlezing:
jonge mannen, laag opleidingsniveau, sport: voetbal en autosport, vertonen groepsgedrag, hebben een hekel aan gezag, hoog testosteron gehalte, rijden graag in snelle auto's die ook als zodanig herkenbaar zijn, opvallend rijgedrag, kort lontje, zelfingenomen (binnen deze context).
Als je het dragen van een petje heel letterlijk neemt:
People wear hats (niet volledig) ...
to say that they are part of a group.
to convey a message.
to show status.
to show ethnicity.
to attract attention.
Iedereen geeft af op Petjesvolk maar bijna niemand lijkt zich als zodanig aangesproken te voelen. Eigenlijk bestaat Petjesvolk niet, de kenmerken zijn (voor zover we het hier over eens zijn) te divers. Dat zou het gebrek aan een eenduidige definitie meteen verklaren. Deze redenatie volgend zou je iemand dus ook niet kunnen stigmatiseren door hem/haar onder het Petjesvolk te scharen, dat is dan wel weer een geruststellende gedachte.

BTW, als je jezelf in minimaal 7 van de 10 eigenschappen (zie hierboven) herkent dan lijkt het me duidelijk dat je tot het Petjesvolk behoord.

Kheb voor de lol een polletje toegevoegd.