Pas 6000km gereden, maar 1 jaar verstreken. Beurt doen?
Pas 6000km gereden, maar 1 jaar verstreken. Beurt doen?
In november 2011 ben ik afgestapt van longlife omdat ik veel korte stukjes rijd en de intervallen/hoe de boordcomputer het uitrekent, voor mij niet echt interessant leek.
In november stond er 98000km op de teller van mijn mk5 gti.
In november 2012 stond er 103000km op de teller, maar omdat hij het jaar ervoor door de dealer omgeschakeld was van longlife naar vast interval (15.000km óf 1 jaar) en op mjn display dus verscheen dat hij een beurt nodig had omdat het jaar verstreken was, heb ik hem een grote beurt laten geven incl brandstoffilter, alle luchtfilters en remvloeistof.
Nu, in november 2013 staat er 109000km op de teller.
Zoals jullie zijn rij ik dus weinig kilometers. Zo'n 6000 per jaar.
Logischerwijs geeft hij nu dus wéér aan dat onderhoud (kleine beurt?!?) nodig is, omdat er weer een jaar verstreken is.
Qua kilometers zit ik echter nog láng niet bij de 15.000km.
Al het onderhoud is altijd keurig volgens het vw boekje gedaan. Zo ook is de getande riem bij 85.000km vervangen toen ik hem 2e hands bij vw kocht.
Mijn vraag is, wat zouden jullie nu doen?
Wéér een beurt, ook al is er maar zeg 6000km door mij mee gereden en één jaar verstreken?
In november stond er 98000km op de teller van mijn mk5 gti.
In november 2012 stond er 103000km op de teller, maar omdat hij het jaar ervoor door de dealer omgeschakeld was van longlife naar vast interval (15.000km óf 1 jaar) en op mjn display dus verscheen dat hij een beurt nodig had omdat het jaar verstreken was, heb ik hem een grote beurt laten geven incl brandstoffilter, alle luchtfilters en remvloeistof.
Nu, in november 2013 staat er 109000km op de teller.
Zoals jullie zijn rij ik dus weinig kilometers. Zo'n 6000 per jaar.
Logischerwijs geeft hij nu dus wéér aan dat onderhoud (kleine beurt?!?) nodig is, omdat er weer een jaar verstreken is.
Qua kilometers zit ik echter nog láng niet bij de 15.000km.
Al het onderhoud is altijd keurig volgens het vw boekje gedaan. Zo ook is de getande riem bij 85.000km vervangen toen ik hem 2e hands bij vw kocht.
Mijn vraag is, wat zouden jullie nu doen?
Wéér een beurt, ook al is er maar zeg 6000km door mij mee gereden en één jaar verstreken?
- theo
- Global Moderator
- Type auto: Polo GTI+BMW X5 F15
Re: Pas 6000km gereden, maar 1 jaar verstreken. Beurt doen?
Ik zou 'm lekker een beurtje geven.
- Frits@Vrolijk
- Type auto: golf 6 Gti
theo schreef:Ik zou 'm lekker een beurtje geven.
Theo toch houden we het wel netjes

Mvg Frits
-
- Type auto: R20
tuurlijk niet. Grote onzin zo'n beurt nu. Tenzij je zwemt in het geld en dan nog...
- Frits@Vrolijk
olie kan verzuren met korte ritten
Mvg Frits
Je rijd weinig kilometers, maar hoe rijd je die kilometers? Veel kleine stukjes? Of weinig ritten maar wel lange ritten.
PSR-Performance
Volkswagen Golf V R32 DSG - Seat Leon Cupra AWD Build!
Volkswagen Golf V R32 DSG - Seat Leon Cupra AWD Build!
-
flauwekul Frits. olie is na 250000 km nog prima blijkt na diverse testen in duitsland...Frits@Vrolijk schreef:olie kan verzuren met korte ritten
dus na 6000 km ?
- Frits@Vrolijk
Als het lange ritten zijn die hij maakt dan zal de olie zeker nog goed zijn
.Geloof ook niet in vaak olie vernieuwen
Maar altijd korte ritjes is echt fuck voor je olie .Kijk maar eens naar een auto die altijd korte ritten maakt naar de olie vuldop allemaal witte smurrie kom je dan tegen
.Geloof ook niet in vaak olie vernieuwen
Maar altijd korte ritjes is echt fuck voor je olie .Kijk maar eens naar een auto die altijd korte ritten maakt naar de olie vuldop allemaal witte smurrie kom je dan tegen
Mvg Frits
- theo
- Global Moderator
Wat kost een klein beurtje nou helemaal in vergelijking met andere kosten.
De olie zal vast nog goed zijn maar 6000 km/jr icm veel korte ritjes en heel veel stil staan; ik zou er niet op besparen.
De olie zal vast nog goed zijn maar 6000 km/jr icm veel korte ritjes en heel veel stil staan; ik zou er niet op besparen.
- Frits@Vrolijk
Je kan nooit bij iemand in zijn knip kijken voor de een is 100 euro niks voor een ander wel
Mvg Frits
- theo
- Global Moderator
Wat dacht je wat de afschrijving is? Verzekering? APK? etc. etc.Kleine beurt
Wanneer?
Elke 15.000 km of na één jaar, afhankelijk wat er het eerste wordt bereikt . Wat wordt er gedaan?
• Olie verversen
• Oliefilter vervangen
• Visuele controle van de remblokken
• Werking verlichting
• Ruitensproeiervloeistof bijvullen
Uw voordelen
• Controle van uw Volkswagen, zodat u er weer maximaal 15.000 kilometer of één jaar tegenaan kunt
• Originele Volkswagen onderdelen met twee jaar garantie
Kosten
Volkswagen benzinemotor: € 99,-
Alle beurten zijn volgens het boekje gedaan, ook nog de grote beurt.
Laat ik het dan zo zeggen, als ik geen 100 euro kan missen dan zoek ik een andere auto.
- MkVI Nmgn
- Type auto: Golf7R
€100?
Denk dat ie er 50 kwijt is als die het zelf doet.
En het is een half uur werk eventueel zal Chris je denk ik nog kunnen helpen.
Denk dat ie er 50 kwijt is als die het zelf doet.
En het is een half uur werk eventueel zal Chris je denk ik nog kunnen helpen.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
- Spuugemmer
- Type auto: MK1 GTI
Wat Tonnie zegt! 2 weken terug de mk6 gedaan. was met een half uurtje klaar. het uitlekken van de olie nam nog het meeste tijd in beslag.
Golf MK1 GTI
Heren bedankt voor alle bruikbare reacties.
Als de kleine beurt inderdaad zo'n 100,- kost dan laat ik het gewoon doen.
Ik dacht echter dat het een stuk duurder was maar ik kan door de war zijn met longlife.
Ik rij stukjes van zeg 10km (naar werk) en eens per week een langere rit van zeg 60km (en ook weer 60km terug).
Dus korte ritten en dat 'verzuurd' de olie inderdaad.
Zelf doen zoals Tonnie en Chris aangeven is ook zeker een optie.
Vraag me alleen het 'belang' van de stempels in boekje af. Die zou ik dan nu gaan missen terwijl er tot nu toe een keurige volgorde/ritme in zit.
Zou dat uitmaken bij inruil?
Ik dacht echter dat het een stuk duurder was maar ik kan door de war zijn met longlife.
Ik rij stukjes van zeg 10km (naar werk) en eens per week een langere rit van zeg 60km (en ook weer 60km terug).
Vraag me alleen het 'belang' van de stempels in boekje af. Die zou ik dan nu gaan missen terwijl er tot nu toe een keurige volgorde/ritme in zit.
-
Uit ervaring weet ik dat een GTI 5 toch altijd naar de handel zal gaan.
En die kijken niet op een stempel meer of minder in een boekje..
En die kijken niet op een stempel meer of minder in een boekje..
- MkVI Nmgn
- Type auto: Golf7R
Pm.Timvgti schreef:Heren bedankt voor alle bruikbare reacties.
Groetjes Tonnie
- Spuugemmer
- Type auto: MK1 GTI
Ik kan wel een stempeltje voor je zetten hoor.
Wat wil je een bloempje of een beertje?
Golf MK1 GTI
Woooww, 6000km in 1 jaar? Heeft een auto dan wel zin? Zonde joh! Van n GTI moet je toch juist genieten 
Maar dan moet je wel je olie verversen ja, al zij t door condens en zoals al reeds aangegeven.

Maar dan moet je wel je olie verversen ja, al zij t door condens en zoals al reeds aangegeven.
Heb je geen hondje? Ik wil een hondje. Of een stickertje die je vroeger van de juf kreeg. Ik kreeg hééél veel stickertjes. Ik was superslim en braaf! Met de nadruk op 'was'...Spuugemmer schreef:Ik kan wel een stempeltje voor je zetten hoor.

- Edition30
- Type auto: Edition 30
Dat "was" slaat dat ook slim, of alleen op braaf
Over de inruil, mijn 10 jaar oude Passat heb ik ingeruild bij een VW dealer, deze heeft ook niet in het boekje gekeken. En als je geen stempel hebt staan, krijg je er weer één als je een beurt laat doen bij de dealer. Aan de andere kant, een lidmaatschap bij een wielrijdersbond in NL helpt je ook op weg.

Over de inruil, mijn 10 jaar oude Passat heb ik ingeruild bij een VW dealer, deze heeft ook niet in het boekje gekeken. En als je geen stempel hebt staan, krijg je er weer één als je een beurt laat doen bij de dealer. Aan de andere kant, een lidmaatschap bij een wielrijdersbond in NL helpt je ook op weg.
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Begin januari gaat ie voor de kleine beurt. Had eerder geen tijd.
Tegelijk met een wissel van de ashoes rechts voor. Daar zit een klein scheurtje in zag ik. Kwam al wat dikke olie uit. Vorig jaar bij de beurt was de linker al aan de beurt. Rechts was toen nog goed...
Wat voor olie zouden jullie kiezen? Ik heb nu nml nog invloed daar op...
Er van uitgaande dat het dus geen long life interval bij mij hoeft te worden.
Rij zeg 6000k per jaar zoals jullie lazen. Dus zal hem weer laten inprogrammeren op 15000k of één jaar (wat het eerst aan de beurt is).
Tegelijk met een wissel van de ashoes rechts voor. Daar zit een klein scheurtje in zag ik. Kwam al wat dikke olie uit. Vorig jaar bij de beurt was de linker al aan de beurt. Rechts was toen nog goed...
Wat voor olie zouden jullie kiezen? Ik heb nu nml nog invloed daar op...
Er van uitgaande dat het dus geen long life interval bij mij hoeft te worden.
Rij zeg 6000k per jaar zoals jullie lazen. Dus zal hem weer laten inprogrammeren op 15000k of één jaar (wat het eerst aan de beurt is).
- Chris5gti
- Type auto: Golf 5 GTI
Naar mijn mening heeft het echt wel meerwaarde voor de auto als hij netjes ieder jaar OF 15.000 km een beurt heeft gehad . Als ik een auto koop en het boekje is niet (of niet voledig) ingevuld koop ik hem niet ! Zeggen veel mensen oh ja heb de beurten zelf gedaan dat zit wel goed . Nou kan ook goed zijn gedaan door iemand met verstand . Kan ook bij een prutser gedaan zijn wat goedkope olie van de Aldi erin heeft gekiept , je weet het natuurlijk nooit . En daarbij als je een gti koopt vind ik moet je het ook ervoor over hebben hem regelmatig te onderhouden , het is immers een liefhebber auto wat ook wel wat extra aandacht kan (en mag ) gebruiken . Bij mijn auto word het in iedergeval wel altijd stipt op tijd gedaan en niet naar longlive intervallen, maar naar een jaar of 15.000 km . Maar ieder zoals hij wil natuurlijk ..
Inderdaad Chris. Vindt ik ook.
Daarom laat ik nu, ondanks pas 6000km gereden in 1 jaar, de beurt doen.
Vraag alleen nu nog wat advies mbt welke olie beste bij mijn korte ritjes/weinig km's past.
Vraag alleen nu nog wat advies mbt welke olie beste bij mijn korte ritjes/weinig km's past.
- KeesGTI
- Type auto: Golf MK5 GTI ED30
Ik zou het net zo doen. Èèn van eigenschapen van die longlife olie is natuurlijk wel dat de olie minder snel verouderd, alleen is dit dan de keus van je zelf als je voor longlife kiest of gewoon. (kwa prijsverschil)Timvgti schreef:Inderdaad Chris. Vindt ik ook.
Zelf heb ik wel gekozen voor longlife terwijl ik ook 6000-8000km rij per jaar.
Golf V GTI Edition 30
Golf II GTI 16V
Golf II GTI 16V
-
- Type auto: MK7 GTI JD 1 266pk
- Contacteer:
Wat is dit voor kleutergebral over een V GTI die nauwelijks wordt gereden en eens per jaar wat nieuwe olie nodig heeft. Dit forum is toch niet voor dit soort geleuter? De reacties geven dat ook al aan, stempeltjes! Misschien is schrijven met gekleurde inkt ook wat? 

Groet, Ralf
Vanaf 2 febr. '17 weer Golf VII GTI, carbonsteel grey metallic, JD chip stage 1
Febr 13 tm jan. '17 Polo blue GT[/i] tot grote tevredenheid.
Lekker snel karretje en mooie looks (maar geen Golf GTI). Sportief maar ook zeer efficiënt.
Februari 11 t/m dec. '12 witte Golf GTI edition 30
2006 t/m 2011 rode Golf GTI (150.000 mee gereden)
Vanaf 2 febr. '17 weer Golf VII GTI, carbonsteel grey metallic, JD chip stage 1
Febr 13 tm jan. '17 Polo blue GT[/i] tot grote tevredenheid.
Lekker snel karretje en mooie looks (maar geen Golf GTI). Sportief maar ook zeer efficiënt.
Februari 11 t/m dec. '12 witte Golf GTI edition 30
2006 t/m 2011 rode Golf GTI (150.000 mee gereden)