Dat leek mij ook. Maar goed: welke thermostaat? Ik heb nog geen antwoird gezien op de eerdere vraag over de 2/3 thermostaten.Race Eend schreef:Koelwater op de meter, moet ook bij dit weer, gewoon op 90 graden (op de meter staan) na 5 minuten rijden (dan is hij dus 70 graden echt).
15 minuten voor het water boven de 70 graden is, is echt als het -10 is oid en zelfs dat is dan lang.
Ook hier thermostaat stuk.
Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Race Eend, weet jij het antwoord op deze door mij gestelde vragen?
Want ik wil graag bestellen en er aan beginnen:
" Ik ga hem dus bestellen en zsm samen met hem vervangen.
Is onderdeelnummer 06F121111F het complete huis wat ik nodig heb, of moet ik nog aan andere onderdelen denken?
En van welk 'merk' is de originele hoofdthermostaat? Bij het zoeken op internet zie ik de 06F121111F van verschillende merken als Gates, Vernet, Wahler, Facet, Vemo, Behr en Fae. Ook zit er nog al wat prijsverschil tussen deze merken."
Want ik wil graag bestellen en er aan beginnen:
" Ik ga hem dus bestellen en zsm samen met hem vervangen.
Is onderdeelnummer 06F121111F het complete huis wat ik nodig heb, of moet ik nog aan andere onderdelen denken?
En van welk 'merk' is de originele hoofdthermostaat? Bij het zoeken op internet zie ik de 06F121111F van verschillende merken als Gates, Vernet, Wahler, Facet, Vemo, Behr en Fae. Ook zit er nog al wat prijsverschil tussen deze merken."
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Geen idee welk merk het is, wij doen geen onderhoud, dat zijn echt vragen voor Hans Sloot bv.
Aan de andere kant, loop de dealer binnen, bestel dat ding, dan heb je hem altijd goed, kan nooit veel schelen met de internet prijs.
Aan de andere kant, loop de dealer binnen, bestel dat ding, dan heb je hem altijd goed, kan nooit veel schelen met de internet prijs.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Hallo,
bij mij een soortgelijk verhaal, afgelopen zondag (gisteren) viel het mij pas op. Ik had gisteren zo'n 80 km gereden in mijn GTI V, maar de thermostaat bleef aangegeven dat de motor op 70 graden warmte was. Naar mijn idee zou hij gewoon op 90 graden moeten staan.
Betekent dit dat mijn thermostaat kapot is? Zo ja, wat kan ik hieraan laten doen? En wat zijn normaal gesproken de ongeveer kosten?
bij mij een soortgelijk verhaal, afgelopen zondag (gisteren) viel het mij pas op. Ik had gisteren zo'n 80 km gereden in mijn GTI V, maar de thermostaat bleef aangegeven dat de motor op 70 graden warmte was. Naar mijn idee zou hij gewoon op 90 graden moeten staan.
Betekent dit dat mijn thermostaat kapot is? Zo ja, wat kan ik hieraan laten doen? En wat zijn normaal gesproken de ongeveer kosten?
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Vandaag gaat er bij mij een nieuwe in. Monteur belde me net dat het een rotklus is. 3-4 uur werk. Google bevestigt dit ook, dynamo moet er af. Thermostaat zelf bij VW €60 dacht ik.PH-GTI schreef:Hallo,
bij mij een soortgelijk verhaal, afgelopen zondag (gisteren) viel het mij pas op. Ik had gisteren zo'n 80 km gereden in mijn GTI V, maar de thermostaat bleef aangegeven dat de motor op 70 graden warmte was. Naar mijn idee zou hij gewoon op 90 graden moeten staan.
Betekent dit dat mijn thermostaat kapot is? Zo ja, wat kan ik hieraan laten doen? En wat zijn normaal gesproken de ongeveer kosten?
Ik weet niet of jouw klachten op een thermostaat duiden of wat anders.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Ik heb vandaag de hoofdthermostaat bij vw dealer besteld. Kost 49,- euro zei hij.feddomw schreef: Vandaag gaat er bij mij een nieuwe in. Monteur belde me net dat het een rotklus is. 3-4 uur werk. Google bevestigt dit ook, dynamo moet er af. Thermostaat zelf bij VW €60 dacht ik.
Volgende week ga ik hem samen met forumlid/vriend spuugemmer vervangen.
Gelijk ivm kleine beurt (oliefilter/oliewissel).
Scheelt héle hoop centen aan arbeidsloon en is nog gezellig ook.
Ik laat jullie weten of mijn temp daarna weer netjes op 90 graden komt (en niet hard terugloopt/afkoelt tijdens rijden op snelweg/met rijwind zoals dat nu dus gebeurd omdat thermostaat altijd maar open blijft staan).
Voor degenen die ook vermoeden dat hun thermostaat stuk is:
Bekijk je temp DIGITAAL op je climatronic (code 19.2), want analoog staat ie al in het midden vanaf 75 (tot 108) graden, maar dat is dus mooi geen 90 graden wat hoort.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
49 ex BTW idd....Timvgti schreef:Ik heb vandaag de hoofdthermostaat bij vw dealer besteld. Kost 49,- euro zei hij.feddomw schreef: Vandaag gaat er bij mij een nieuwe in. Monteur belde me net dat het een rotklus is. 3-4 uur werk. Google bevestigt dit ook, dynamo moet er af. Thermostaat zelf bij VW €60 dacht ik.
Volgende week ga ik hem samen met forumlid/vriend spuugemmer vervangen.
Gelijk ivm kleine beurt (oliefilter/oliewissel).
Scheelt héle hoop centen aan arbeidsloon en is nog gezellig ook.
Ik laat jullie weten of mijn temp daarna weer netjes op 90 graden komt (en niet hard terugloopt/afkoelt tijdens rijden op snelweg/met rijwind zoals dat nu dus gebeurd omdat thermostaat altijd maar open blijft staan).
Voor degenen die ook vermoeden dat hun thermostaat stuk is:
Bekijk je temp DIGITAAL op je climatronic (code 19.2), want analoog staat ie al in het midden vanaf 75 (tot 108) graden, maar dat is dus mooi geen 90 graden wat hoort.
Ik hoor morgen wel wat de schade is, er zat bij mij e.e.a. tegen omdat een Torx dol gedraaid was, en om die uit te boren moest de voorkant helaas los. Ik zal direct ritje maken, als niet binnen 5 minuten de analoge op 90 staat MOET het de koelwaterregelaar zijn (de kleine thermostaat).
Viel me wel op dat het ontwerp niet echt ideaal is, de aansluitingen op de thermostaat zijn vaste leidingen, met flexibele leidingen heb je meer speling om erbij te komen...
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Thermostaat zit er in. Vanochtend gereden met Climatronic gecheckt onder 19-2: temp gaat lekker naar 90gr en blijft daar zo'n beetje met normaal rijden: 92, 89, enz.
6 uur arbeid gekost, omdat een Torx dol was dus. Alles is nu weer goed. Zonder die lamme Trox had het ook wel 4u gekost aldus mijn monteur.
6 uur arbeid gekost, omdat een Torx dol was dus. Alles is nu weer goed. Zonder die lamme Trox had het ook wel 4u gekost aldus mijn monteur.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Gelukkig dat dit het probleem was. Stuk beter voor je motor als ie netjes op temperatuur komt (ik durf sinds mijn temp dus niet meer naar 90 loopt, helemaal niet meer stevig te rijden).feddomw schreef:Thermostaat zit er in. Vanochtend gereden met Climatronic gecheckt onder 19-2: temp gaat lekker naar 90gr en blijft daar zo'n beetje met normaal rijden: 92, 89, enz.
6 uur arbeid gekost, omdat een Torx dol was dus. Alles is nu weer goed. Zonder die lamme Trox had het ook wel 4u gekost aldus mijn monteur.
Jammer dat je aardig wat centen aan voornamelijk arbeidskosten kwijt bent. Maargoed het moet natuurlijk gewoon gebeuren.
Ik hoop dat het werk bij mij mee zit.
Hoe warm wordt je olie nu? (Code 15.0).
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Goed dat je het zegt, ik wilde nog checken wat olie was, ik wist alleen nog 19-2.Timvgti schreef:
Ik hoop dat het werk bij mij mee zit.
Hoe warm wordt je olie nu? (Code 15.0).
Ik kom er op terug!
- Edition30
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
- Type auto: Edition 30
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Kunnen wij grijze Golf V-ers, de olietemperatuur checken met de airco? Wist ik niet.Timvgti schreef: Hoe warm wordt je olie nu? (Code 15.0).
Bij mijn vorige auto (Passat) dacht ik dat de temp. meter altijd zo laag aangaf, totdat ik in de gaten kreeg dat in de winter (een echte) de verwarming niet echt lekker warm werd. Kortom, de thermostaat kapot. Daarna weer fier op 90.
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Jázekers Rens!Edition30 schreef:Kunnen wij grijze Golf V-ers, de olietemperatuur checken met de airco? Wist ik niet.Timvgti schreef: Hoe warm wordt je olie nu? (Code 15.0).
Maar ALLEEN op onze United Grey versies
VW Climatronic Readouts
1. Hold down "ECON", and press the "up-vent" button (next to recirculation). Both temperature displays will read 00 or 00'0, and you can release the buttons once they do.
2. Twist the LEFT temperature knob until the display above reads 19’0.
3. Twist the FAN knob until the left temperature display reads 19’1 (like 19.1).
4. The right temperature display is now a digital speedometer! HOW COOL IS THAT!!!
--- For tach (in x100), twist the FAN knob until the left temperature display reads 19’3 (like 19.3)
--- To reset and go back to normal operation, hit the ECON button once.
These are the different settings the Climatronic can display. The numbers on the left indicate the “CHANNEL” it MUST be SET to:
• 1.0: Temp as read by sensor in middle fan speed knob.
• 1.4: Light intensity falling on same sensor.
• 4.0: Outside Temp – front bumper
• 4.1: Outside Temp – roof.
• 4.2: Outside Temp – rear bumper (inside temp?)
• 15.0: Oil Temp
• 19.0: Uncorrected Speed (Km/h)
• 19.1: Uncorrected Speed (Mp/h)
• 19.2: Coolant Temp
• 19.3: Tachometer (x100rpm)
• 19.4: Oil Pressure
• 25.0: Voltage
Er zijn nog veel meer waardes dan deze bovenstaande voorbeelden.
Meer:
http://www.my-gti.com/224/volkswagen-cl ... iagnostics
- Edition30
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
- Type auto: Edition 30
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Hé Tim, bedankt.
Had het wel een keer gehoord dat zoiets kon in het verre verleden, maar had nooit iets gehoord over de olie. Ga er keer mee spelen.
Had het wel een keer gehoord dat zoiets kon in het verre verleden, maar had nooit iets gehoord over de olie. Ga er keer mee spelen.
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Motor Temp 19-2 blijft keurig rond de 90.
15-0 gaat direct naar 95 en is daar niet weg te slaan. En ik bedoel ook direct naar 95. Leek me vreemd: even Googlen en kom tot de conclusie dat 15-0 NIET olie temp is. Het regent ook klachten op vele Duitse en Engelse fora dat er op geen ENKELE wijze de olie-temp te achterhalen is.
15-0 gaat direct naar 95 en is daar niet weg te slaan. En ik bedoel ook direct naar 95. Leek me vreemd: even Googlen en kom tot de conclusie dat 15-0 NIET olie temp is. Het regent ook klachten op vele Duitse en Engelse fora dat er op geen ENKELE wijze de olie-temp te achterhalen is.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Die 15-0 loopt idd max tot 95. Dus dat zal helaas toch niet de olie temp zijn.feddomw schreef:Motor Temp 19-2 blijft keurig rond de 90.
15-0 gaat direct naar 95 en is daar niet weg te slaan. En ik bedoel ook direct naar 95. Leek me vreemd: even Googlen en kom tot de conclusie dat 15-0 NIET olie temp is. Het regent ook klachten op vele Duitse en Engelse fora dat er op geen ENKELE wijze de olie-temp te achterhalen is.
Terug naar de DIGITAAL AANGEGEVEN KOELVLOEISTOF TEMP: nu het buiten weer iets warmer zie ik binnen de bebouwde kom (waar ik meeste tijd rij) de meter na een tijdje op 90 graden staan.
Digitaal komt hij in bebouwde kom tot zeg 88 graden. Met beetje rijden loopt dit wat terug naar zeg 80 graden, maar dit is allemaal nog altijd hoog genoeg om hem analoog in het midden op 90 te houden (waardoor de berijder die dus nooit digitaal kijkt, denkt dat er niks mis is).
Pas als ik de snelweg op duik, en dus echte rijwind ga pakken, loopt hij digitaal langzaam terug tot 70 graden. En dat is dus het punt dat je analoog ook gaat zien. Want onder de 75 graden gaat hij analoog ook uit het midden.
Bij 70 digitale graden staat de analoge naald één streepje voor de 90.
Als je de snelweg af gaat, loopt de temp vlot weer wat op.
Blijft hij bij jou op snelweg ook altijd digitaal 90 graden? En in stad? Boven of onder die 90 digitaal?
Ik hoop maar dat het mijn HOOFDthermostaat is en niet zo'n ander thermostaatje.
Zondag gaan spuugemmer en ik nml de hoofdthermostaat vervangen.
Gelijk 7liter g12+ koelvloeistof gekocht om hele systeem nieuw te vullen en olie en oliefilter om maar gelijk te combineren met kleine beurt.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Ik let er de laatste tijd extra op, ik vind het nog steeds lang duren. Maar dat kan natuurlijk psychisch zijn. Laatst naar Amsterdam na 13 minuten nog steeds geen 90gr onder 19-2, maar bij rijwind en 6gr natuurlijk minder warmte dan langzaam rijden en af en toe stilstaan. 120km/u koude wind tegen de radiator schiet natuurlijk niet echt op.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
13 minuten lijkt mij nog niet echt lang.feddomw schreef:Ik let er de laatste tijd extra op, ik vind het nog steeds lang duren. Maar dat kan natuurlijk psychisch zijn. Laatst naar Amsterdam na 13 minuten nog steeds geen 90gr onder 19-2, maar bij rijwind en 6gr natuurlijk minder warmte dan langzaam rijden en af en toe stilstaan. 120km/u koude wind tegen de radiator schiet natuurlijk niet echt op.
Maar áls je eenmaal digitaal de 90 graden haalt, blijft hij daar dan altijd? Of loopt hij bij 120km/u ook flink terug in temp?
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Nee, loopt niet zo terug als bij jou. Maar lijkt toch bij jou duidelijk dat de thermostaat te open blijft staan? Zou toch rond de 80 of zo weer dicht moeten gaan.
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Welke temp haal je dan?feddomw schreef:Nee, loopt niet zo terug als bij jou. Maar lijkt toch bij jou duidelijk dat de thermostaat te open blijft staan? Zou toch rond de 80 of zo weer dicht moeten gaan.
(Dus minimum, nadat je eenmaal de 90 digitaal had bereikt)
Ik hoop iig dat mijn hoofdthermostaat idd gewoon altijd open blijft staan. Dan is alles dus na vervanging opgelost.
- Patrick B
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:55
- Type auto: Golf MK5 GTI
- Locatie: Drenthe
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Na dat ik dit gelezen heb ik vanavond ook maar eens een ritje gemaakt.
Analoog blijft mijn metertje net voor de 90 graden staan.
Digitaal duurt het ongeveer 25 minuten voordat de engine temp(19.2) 90 graden aan geeft bij 130kmh.
87 graden is zo bereikt maar de laaste 3 graden duurt wel 10 min.
Op de terugweg had ik honger gekregen dus ff langs de mcdrek.
De auto staat stationair te draaien (5min)en mijn engine temp loopt terug naar 84 graden en is op de terugweg naar huis,met een snelheid van 50kmh niet meer boven de 86 graden gekomen.
Klopt dit allemaal of heb ik ook een slecht werkende thermostaat.
Analoog blijft mijn metertje net voor de 90 graden staan.
Digitaal duurt het ongeveer 25 minuten voordat de engine temp(19.2) 90 graden aan geeft bij 130kmh.
87 graden is zo bereikt maar de laaste 3 graden duurt wel 10 min.
Op de terugweg had ik honger gekregen dus ff langs de mcdrek.
De auto staat stationair te draaien (5min)en mijn engine temp loopt terug naar 84 graden en is op de terugweg naar huis,met een snelheid van 50kmh niet meer boven de 86 graden gekomen.
Klopt dit allemaal of heb ik ook een slecht werkende thermostaat.
Groetjes Patrick
--------------------------------------------------------------------------
Ziet er uit als de brandweer en gaat als de brandweer.
VW Golf V GTI Tornadorood / JD stage2 (287,6pk/407.6nm) / DSG Stage 1 / Carbonio air intake / 3" downpipe
--------------------------------------------------------------------------
Ziet er uit als de brandweer en gaat als de brandweer.
VW Golf V GTI Tornadorood / JD stage2 (287,6pk/407.6nm) / DSG Stage 1 / Carbonio air intake / 3" downpipe
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
@patrick B: ik weet niet of jouw thermostaat ook 'slecht' werkt. De jouwe haalt iig gewoon wel de 90 graden digitaal en blijft daar dan ook ongeveer ook al pak je veel rijwind/snelweg.
Je zegt dat je analoge naald nèt voor de 90/midden blijft staan? Dat is dan wel vreemd. Want die hoort gestabiliseerd in het midden te staan vanaf al 75 digitale graden (tot 108 graden).
Over die laatste drie graden tot de 90: ik meen dat je thermostaat zich pas opent bij 87 graden. Dus tot 87 graden gaat vrij vlot (koelvloeistof legt dan korte route af) en pas boven de 87 graden gaat ie open en loopt koelvloeistof dus door hele blok. Dan duurt het in mijn ogen dus idd wat langer om die laatste drie graden erbij te bereiken tov die eerste 87.
Maar bijv. Race Eend moet denk ik wat meer kunnen vertellen over jouw temp en het feit of dit 'goed' is of niet.
In ieder geval loopt jouw temp op snelweg bij 100km/u+ snelheid niet zo heftig terug tot bijv 70 graden digitaal (wat bij mij dus nu gebeurd)?
Oh en helaas gaan we mijn thermostaat toch nog niet deze zondag vervangen. Want als er iets afbreekt (bijv slangetje oid) dan kan je die op een zondag niet ff gelijk nieuw kopen en dan sta je. Slimme tip van spuugemmer. Nu dus maar op zoek naar een andere datum.
Je zegt dat je analoge naald nèt voor de 90/midden blijft staan? Dat is dan wel vreemd. Want die hoort gestabiliseerd in het midden te staan vanaf al 75 digitale graden (tot 108 graden).
Over die laatste drie graden tot de 90: ik meen dat je thermostaat zich pas opent bij 87 graden. Dus tot 87 graden gaat vrij vlot (koelvloeistof legt dan korte route af) en pas boven de 87 graden gaat ie open en loopt koelvloeistof dus door hele blok. Dan duurt het in mijn ogen dus idd wat langer om die laatste drie graden erbij te bereiken tov die eerste 87.
Maar bijv. Race Eend moet denk ik wat meer kunnen vertellen over jouw temp en het feit of dit 'goed' is of niet.
In ieder geval loopt jouw temp op snelweg bij 100km/u+ snelheid niet zo heftig terug tot bijv 70 graden digitaal (wat bij mij dus nu gebeurd)?
Oh en helaas gaan we mijn thermostaat toch nog niet deze zondag vervangen. Want als er iets afbreekt (bijv slangetje oid) dan kan je die op een zondag niet ff gelijk nieuw kopen en dan sta je. Slimme tip van spuugemmer. Nu dus maar op zoek naar een andere datum.
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
@ patrick, zolang hij boven de 80 blijft is alles ok.
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
- Patrick B
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:55
- Type auto: Golf MK5 GTI
- Locatie: Drenthe
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Bedankt voor de reacties.
Ben ik ook weer gerustgesteld.
Ben ik ook weer gerustgesteld.
Groetjes Patrick
--------------------------------------------------------------------------
Ziet er uit als de brandweer en gaat als de brandweer.
VW Golf V GTI Tornadorood / JD stage2 (287,6pk/407.6nm) / DSG Stage 1 / Carbonio air intake / 3" downpipe
--------------------------------------------------------------------------
Ziet er uit als de brandweer en gaat als de brandweer.
VW Golf V GTI Tornadorood / JD stage2 (287,6pk/407.6nm) / DSG Stage 1 / Carbonio air intake / 3" downpipe
- ronald81
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:15
- Type auto: Golf MKV GTI DSG USA
- Locatie: Flevoland
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Weet iemand toevallig of de thermostaat op een edition 30 blok (BYD) hetzelfde is als de thermostaat op de andere GTI blokken (AXX, BWA, etc)?
Op alle onderdelen sites verdwijnt namelijk de thermostaat zodra ik BYD als motorcode gebruik.
Wil deze graag vervangen maar wil even zeker weten dat ik wel de juiste bestel.
Alvast bedankt!
Op alle onderdelen sites verdwijnt namelijk de thermostaat zodra ik BYD als motorcode gebruik.
Wil deze graag vervangen maar wil even zeker weten dat ik wel de juiste bestel.
Alvast bedankt!
Groeten Ronald
Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
Re: Motor niet op temperatuur, thermostaat of toch...
Zou ik gewoon bij de dealer halen. Ding kost 6 tientjes in de BTW. Weet je zeker dat je de goede en ook een goede hebt.ronald81 schreef:Weet iemand toevallig of de thermostaat op een edition 30 blok (BYD) hetzelfde is als de thermostaat op de andere GTI blokken (AXX, BWA, etc)?
Op alle onderdelen sites verdwijnt namelijk de thermostaat zodra ik BYD als motorcode gebruik.
Wil deze graag vervangen maar wil even zeker weten dat ik wel de juiste bestel.
Alvast bedankt!
Wat kost een niet-originele nou. Voor dat geld en een Edition 30 ga je toch niet aanklooien, haal gewoon een echte. Kan me niet voorstellen dat de goedkopere echt een tientje zijn, en als ze dat wel zijn, wil je ze dan wel hebben.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten