In het kort door een leek

:
Vroeger werden carterdampen via de uitlaat gedumpt, maar wegens milieueisen worden andere oplossingen gezocht.
De tsi/tfsi motoren zijn zo gebouwd, dat carterdampen terug worden geleid naar het inlaattraject van je motor.
Vervuilde lucht wordt dus gebruikt in het verbrandingsproces.
De motor vergiftigd zichzelf,zo kun je het zien.
Essentiële onderdelen raken besmeurd met carbonaanslag. Verbranding wordt slechter, kleppen sluiten niet goed meer enzovoorts.
De vervuiling zal zich uiten in onregelmatig lopen, vermogen verlies en uiteindelijk volledig falen.
Korte stukjes rijden versneld en verergerd deze vervuiling.
Een handmatige reiniging kost circa €1500, maar dit is sterk afhankelijk van welke schades er gaande weg nog worden ontdekt.
De essentie is..... je wilt het voorkomen.
Daar is de chemische reiniging voor.
Hierbij worden onder druk chemicaliën het inlaattraject ingespoten.
Kosten circa €200 bij Hans Sloot.
Het is zeker aan te raden om dit elke 50.000 kilometer of elke 2 jaar te laten uitvoeren.
Hier op het forum zijn er inmiddels veel mensen met een positieve ervaring. Waaronder ik
