TE KOOP: VW Golf GTI type 1 1.8 DX 1983
Geplaatst: 06 apr 2013, 07:26
Deze oorspronkelijk Nederlandse auto is afkomstig van de Nederlandse ambassade te Madrid en opnieuw ingevoerd in 1989. De auto heeft in de periode 1983 t/m 1986 veel snelwegritten erop zitten. (Spanje -Nederland). Dit verklaart de relatief hoge kilometerstand. Dit betreft een zgn ‘Plus’ GTI en was destijds net zo duur als de meest luxe Golf, de GLS. Bij velen is het bestaan van de Plus GTI niet eens bekend.
De ‘Plus’GTI was de Nederlandse tegenhanger van de Duitse ‘Pirelli’GTI. Een GTI die alleen in Duistland geleverd werd. Dit is een van de laatste, in februari 1984 stopte de productie van de type 1.
De kleur is bijzonder omdat de laatste series type besteld konden worden met een ‘Porsche’ kleur nl Platinadiamant metallic. Deze kleur betreft kleur L98e. Deze uitvoering is leverbaar geweest van mei 1983 t/m oktober 1983. De auto is heeft nog het originele interieur met golbalpookknop en originele stuurwiel De auto is voorzien van zgn Rial Ats velgen 15 inch. met Bridgestone Turanza ER300 banden. Bandenprofiel is nog goed, ongeveer 3 tot 4 mm.
Auto verkeerd in originele staat zoals een echte originele GTI hoort te zijn. Motor heeft wel veel gelopen maar loopt nog prima. Cosmetisch misschien niet helemaal perfect, maar een uitstekende basis om met niet al te veel werk deze GTI naar een hoger plan te tillen.
Diverse onderdelen reeds vernieuwd waaronder:
Buitenspiegel links vernieuwd
Bestuurdersstoel opnieuw de wangen bekleed
Nieuwe voorspoiler
Veerpootlagers voor vernieuwd in 2008
Distributieriem bij 300.000 km vervangen
Startmotor
Koppelingskabel vernieuwd
Complete ontsteking waaronder bobine, speciale GTI bougiekabels met ingebouwde weerstand,
Rotor, verdeelkap en bougies
Remblokken vernieuwd in 2007
Alle wiellagers vernieuwd
Homokineet li voor vernieuwd
Remleidingen voor vernieuwd (koper)
Achterremmen gereviseerd; nieuwe remschoenen alsmede remcilinders
Achterkleprubber vernieuwd
Achterklepdemper vernieuwd
Voorruitrubber vernieuwd
Rechterkoplamp vernieuwd
V-snaar vernieuwd
Tankdop vernieuwd
Diverse schakelaars interieur vernieuwd o.a lichtschakelaar, alarmlichtschakelaar, mistlichtschakelaar
Middenuitlaatstuk vernieuwd in 2011
Tevens is het motorcompartiment gereinigd en waar nodig vernieuwd.
Carroseriewerkzaamheden:
Auto is gedeeltelijk overgespoten als gevolg van reparaties aan dak en paravan en linker voordrempel.
Aanhechting bandenbak is ook gerepareerd. Hiervan zijn beelden van reparaties aanwezig
Tevens zijn van deze auto een historisch dossier en vele foto’s voorhanden
Reparatie/restauratieaandachtspunten:
Dak bij het schuifdak
Achterruiterwisser gangbaar maken (motor is ok)
Schakelmechanisme (bekende plastic busjes)
Deze oer GTI heeft mij veel plezier gebracht.
Ik daarom zou graag zien dat de auto terecht komt bij een echte liefhebber.
Bij echte interesse mail ik je graag foto's. 8-)
De ‘Plus’GTI was de Nederlandse tegenhanger van de Duitse ‘Pirelli’GTI. Een GTI die alleen in Duistland geleverd werd. Dit is een van de laatste, in februari 1984 stopte de productie van de type 1.
De kleur is bijzonder omdat de laatste series type besteld konden worden met een ‘Porsche’ kleur nl Platinadiamant metallic. Deze kleur betreft kleur L98e. Deze uitvoering is leverbaar geweest van mei 1983 t/m oktober 1983. De auto is heeft nog het originele interieur met golbalpookknop en originele stuurwiel De auto is voorzien van zgn Rial Ats velgen 15 inch. met Bridgestone Turanza ER300 banden. Bandenprofiel is nog goed, ongeveer 3 tot 4 mm.
Auto verkeerd in originele staat zoals een echte originele GTI hoort te zijn. Motor heeft wel veel gelopen maar loopt nog prima. Cosmetisch misschien niet helemaal perfect, maar een uitstekende basis om met niet al te veel werk deze GTI naar een hoger plan te tillen.
Diverse onderdelen reeds vernieuwd waaronder:
Buitenspiegel links vernieuwd
Bestuurdersstoel opnieuw de wangen bekleed
Nieuwe voorspoiler
Veerpootlagers voor vernieuwd in 2008
Distributieriem bij 300.000 km vervangen
Startmotor
Koppelingskabel vernieuwd
Complete ontsteking waaronder bobine, speciale GTI bougiekabels met ingebouwde weerstand,
Rotor, verdeelkap en bougies
Remblokken vernieuwd in 2007
Alle wiellagers vernieuwd
Homokineet li voor vernieuwd
Remleidingen voor vernieuwd (koper)
Achterremmen gereviseerd; nieuwe remschoenen alsmede remcilinders
Achterkleprubber vernieuwd
Achterklepdemper vernieuwd
Voorruitrubber vernieuwd
Rechterkoplamp vernieuwd
V-snaar vernieuwd
Tankdop vernieuwd
Diverse schakelaars interieur vernieuwd o.a lichtschakelaar, alarmlichtschakelaar, mistlichtschakelaar
Middenuitlaatstuk vernieuwd in 2011
Tevens is het motorcompartiment gereinigd en waar nodig vernieuwd.
Carroseriewerkzaamheden:
Auto is gedeeltelijk overgespoten als gevolg van reparaties aan dak en paravan en linker voordrempel.
Aanhechting bandenbak is ook gerepareerd. Hiervan zijn beelden van reparaties aanwezig
Tevens zijn van deze auto een historisch dossier en vele foto’s voorhanden
Reparatie/restauratieaandachtspunten:
Dak bij het schuifdak
Achterruiterwisser gangbaar maken (motor is ok)
Schakelmechanisme (bekende plastic busjes)
Deze oer GTI heeft mij veel plezier gebracht.
Ik daarom zou graag zien dat de auto terecht komt bij een echte liefhebber.
Bij echte interesse mail ik je graag foto's. 8-)