De juiste onderhoudsbeurt benodigd bij vw 'casus'...
Geplaatst: 31 okt 2011, 18:04
Beste dames/heren,
Even een casus met als eerste een stukje voorgeschiedenis:
Mijn VW Golf V GTI, DSG, ABT, 5 deurs, united grey is uit juni 2005.
Ik heb deze auto in oktober 2010 (precies één jaar geleden) bij VW Muntstad in de Meern gekocht met VW voorkeursselectie garantie. Bij aanschaf een kilometerstand van 85.000km.
Van deze voorkeursselectie garantie heb ik in de eerste maanden véélvuldig gebruik gemaakt.
Aan de ene kant 'helaas', omdat er toch wel wat probleempjes met de auto waren. Aan de andere kant gelukkig, daar werkelijk elk probleem telkens meer dan keurig door VW Muntstad en VW Hoogenboom (in Rotterdam, dichter bij mijn huis, dus mocht hem daar steeds heen brengen) opgelost is.
(VW/PON heeft € 3530,66 euro in totaal uit moeten geven aan reparaties aan mijn Golf, waaronder vervanging draagarmen, rubbers, 3e remlicht, diverse sensoren, nieuwe cruisecontrolhendel, nieuwe ruitenwisserhendel, nieuwe regensensor, nieuwe flappermotor, nieuwe ketting en kettingspanner, etc.)
Vele van deze reparaties zijn uitgevoerd omdat ik misschien wel érg kritisch ben en met vagcom zelf foutjes opspoorde.
Echter heb ik nu een werkelijk perfecte Golf GTI, waarvan vele essentiële onderdelen (zo goed als nieuw) zijn.
Sinds februari 2011 waren alle klachten behandeld en opgelost.
Sinds die tijd rij ik dan ook compleet storingsloos en met volle tevrendenheid in de auto.
VW Muntstad heeft hierop geregeld dat ik nog een extra half jaar (bovag) garantie kreeg, bovenop mijn al één jaar geldende voorkeursselectie garantie.
Dit om de 'opstartellende' (die dus met alle reparaties keurig opgelost is) te verzachten en nieuw vertrouwen in de auto te geven.
Dit betekend dat ik t/m april 2012 (!!!) nog steeds garantie heb.
DIKKE COMPLIMENTEN voor de dealer!
Nu, precies een jaartje na aankoop staat de teller op +/- 98.000km en werkt alles top.
Ik heb dus een kleine 15.000km gereden het afgelopen jaar (ik rij veel korte stukjes, woonwerkverkeer, etc.)
Het MFA begon mij te vertellen dat het tijd was/wordt voor een servicebeurt.
Dit kan kloppen, want volgens mijn longlife onderhoudsschema (alle beurten en stempels in boekje, allen door vw), moeten beurten gebeuren bij maximaal 30.000km óf na max 2 jaar.
De sensoren/afstands/tijds-rekensom in mijn GTI heeft besloten dat het bij mij wat eerder moet gebeuren (na +/- 15.000km), maar dat kan denk ik ook wel met mijn rijgedrag en korte ritjes.
Opmerking: Bij aflevering toen ik hem kocht in oktober 2010, is door VW Muntstad onder de voorkeursselectie aflevervoorwaarden de eerst volgens onderhoudsplan benodigde beurt uitgevoerd. Dit was in mijn geval de zogenaamde '90.000 km beurt', hierbij is een grote onderhoud service uitgevoerd, longlife olie gebruikt, getande riem en spanrol vervangen, remvloeistof vervangen, dsg olie vervangen.
Ik zojuist naar de VW dealer (Hoogenboom), onderhoudsboekje onder de arm, het volgende:
Ik: Goeiedag, mijn auto is volgens het display aan een beurtje toe, kan u mij vertellen welke beurt benodigd is.
VW man: (na check via kenteken in hun systemen) Ik zie dat hij vorig jaar oktober aan u geleverd is en dat door VW Muntstad toen een uitgebreide afleverbeurt is gedaan. Volgens opgaaf bent u nu aan de volgende service interval toe en dat is de 120.00km beurt.
Ik: Maar de teller staat nog lang niet op 120.000km? Ik heb er pas +/- 15.000km mee gereden en er staat dus nu (bijna) 100.000km op?
VW man: Ja maar volgens het plan komt u dan toch alvast op de 120.000km beurt.
Ik: Oke wat kost dat?
VW man: (na kijken) +/- €312,- euro (ikzelf weet helaas niet meer of dit in of ex btw was)
Ik: En wat gebeurt er voor deze 312,- euro?
VW man: Daar krijgt hij 4.6liter nieuwe longlife olie voor, wordt de longlife interval in de computer gereset en wordt een hele checklist nagelopen en afgewerkt
Ik: Toonde de man de specifieke checklist, opgemaakt en aangevinkt bij aflevering, 1 jaar/15.000km geleden, waarop je ziet wat er allemaal toen aan gedaan is (dus een grote onderhoud service uitgevoerd, longlife olie gebruikt, getande riem en spanrol vervangen, remvloeistof vervangen, dsg olie vervangen, etc.), vroeg hem hierop dat de meeste zaken dus al gedaan waren en bij deze check ongetwijfeld niet weer zullen gebeuren (misschien enkel bougies? Deze zijn volgens boekje op 29/06/2010 vervangen bij km stand 81.422km).?
VW man: Ja maar ze lopen de hele checklist na en er gaat nieuwe olie in.
Ik: Wat kost de olie dan?
VW man: De olie kost (ongeveer) 25 euro per liter.
Ik: Oke dus dan kost het totaal aan olie zeg 115,- euro. Wordt er dan zeg 200,- euro arbeidsloon voor deze oliewissel gerekend?
VW man: Nee er zit ook nog heffing/afvalstoffen in werk wordt in arbeidseenheden aangeduid, kijk maar!
Ik: kijkende op monitor zag dat er (ongeveer) 176,- werd gerekend voor 'arbeidseenheden'. Dus vroeg nogmaals waarom er zoveel arbeid gerekend werd voor enkel een oliewissel (die in mijn optiek enkel benodigd is gezien onderhoudshistorie).
VW man: Ja maar u behoud door deze keuze ook uw mobiliteitsgarantie!
Ik: Aha dus ik betaal 'zo veel' voor de mobiliteitsgarantie.
VW man: Nou zo moet u het niet zien, ze lopen de checklist na.
Ik: Ik snap het niet helemaal maar, zucht.... Maar ik heb via VW Muntstad nog sowieso t/m april 2012 garantie (zie verhaal hierboven), dus ik heb niet zo zeer de mobiliteitsgarantie nodig. Wat kost nou enkel een 'kleine beurt' bij VW? Dus ze de oliewissel?
VW man: Tonende op monitor, dat kost (ongeveer) 105,- euro en dan gaat er ook dezelfde (longlife?) olie in (ook hiervan weet ik niet meer of het in of ex btw was)
Ik: Dus om hetzelfde te bereiken kan ik zeg maar kiezen tussen 312,- en 105,- euro?! En als ik nu mijn volgende beurt (die natuurlijk weer wel een 'grote beurt' moet zijn) bij VW kom doen, krijg ik daarna dan wel weer recht op mobiliteitsgarantie?
VW man: Jahoor, dan gaat de mobiliteitsgarantie gewoon weer in.
Ik: Nou doet u dan maar de kleine beurt van 105,- euro! Kan u hierbij wel opgeven dat ze mijn service interval niet resetten/omcoderen naar vaste waardes, maar gewoon weer op longlife meting resetten (dus met de nieuwe olie rijden en coomputer weer net als nu uit laten rekenen aan de hand van rijgedrag, wanneer ik weer service moet)?
VWman: Jahoor dat kan, ik zal het in de werkorder erbij zetten
Dus afspraak gemaakt, volgende week woensdag (2 november).
Achteraf snap ik eigenlijk amper wat van het hele serviceplan.
Ik ben nooit te beroerd om geld uit geven aan onderhoud. Alles wat nodig is wil ik direct voor betalen en laat het graag bij VW doen (stempels, service, garantie, etc.).
Maar ditmaal kreeg ik echt het idee dat die 312,- euro niet klopte.
Is mijn keuze slim geweest of zal ik het alsnog wijzigen naar een 'ander soor beurt'/begrijp ik het niet geheel?
(niet vragende om een discussie of het nou goedkoper is om het bij een andere vw specialist of universele garage te laten doen).
Mvg,
Tim
(sorry voor het wat lange verhaal)
Even een casus met als eerste een stukje voorgeschiedenis:
Mijn VW Golf V GTI, DSG, ABT, 5 deurs, united grey is uit juni 2005.
Ik heb deze auto in oktober 2010 (precies één jaar geleden) bij VW Muntstad in de Meern gekocht met VW voorkeursselectie garantie. Bij aanschaf een kilometerstand van 85.000km.
Van deze voorkeursselectie garantie heb ik in de eerste maanden véélvuldig gebruik gemaakt.
Aan de ene kant 'helaas', omdat er toch wel wat probleempjes met de auto waren. Aan de andere kant gelukkig, daar werkelijk elk probleem telkens meer dan keurig door VW Muntstad en VW Hoogenboom (in Rotterdam, dichter bij mijn huis, dus mocht hem daar steeds heen brengen) opgelost is.
(VW/PON heeft € 3530,66 euro in totaal uit moeten geven aan reparaties aan mijn Golf, waaronder vervanging draagarmen, rubbers, 3e remlicht, diverse sensoren, nieuwe cruisecontrolhendel, nieuwe ruitenwisserhendel, nieuwe regensensor, nieuwe flappermotor, nieuwe ketting en kettingspanner, etc.)
Vele van deze reparaties zijn uitgevoerd omdat ik misschien wel érg kritisch ben en met vagcom zelf foutjes opspoorde.
Echter heb ik nu een werkelijk perfecte Golf GTI, waarvan vele essentiële onderdelen (zo goed als nieuw) zijn.
Sinds februari 2011 waren alle klachten behandeld en opgelost.
Sinds die tijd rij ik dan ook compleet storingsloos en met volle tevrendenheid in de auto.
VW Muntstad heeft hierop geregeld dat ik nog een extra half jaar (bovag) garantie kreeg, bovenop mijn al één jaar geldende voorkeursselectie garantie.
Dit om de 'opstartellende' (die dus met alle reparaties keurig opgelost is) te verzachten en nieuw vertrouwen in de auto te geven.
Dit betekend dat ik t/m april 2012 (!!!) nog steeds garantie heb.
DIKKE COMPLIMENTEN voor de dealer!
Nu, precies een jaartje na aankoop staat de teller op +/- 98.000km en werkt alles top.
Ik heb dus een kleine 15.000km gereden het afgelopen jaar (ik rij veel korte stukjes, woonwerkverkeer, etc.)
Het MFA begon mij te vertellen dat het tijd was/wordt voor een servicebeurt.
Dit kan kloppen, want volgens mijn longlife onderhoudsschema (alle beurten en stempels in boekje, allen door vw), moeten beurten gebeuren bij maximaal 30.000km óf na max 2 jaar.
De sensoren/afstands/tijds-rekensom in mijn GTI heeft besloten dat het bij mij wat eerder moet gebeuren (na +/- 15.000km), maar dat kan denk ik ook wel met mijn rijgedrag en korte ritjes.
Opmerking: Bij aflevering toen ik hem kocht in oktober 2010, is door VW Muntstad onder de voorkeursselectie aflevervoorwaarden de eerst volgens onderhoudsplan benodigde beurt uitgevoerd. Dit was in mijn geval de zogenaamde '90.000 km beurt', hierbij is een grote onderhoud service uitgevoerd, longlife olie gebruikt, getande riem en spanrol vervangen, remvloeistof vervangen, dsg olie vervangen.
Ik zojuist naar de VW dealer (Hoogenboom), onderhoudsboekje onder de arm, het volgende:
Ik: Goeiedag, mijn auto is volgens het display aan een beurtje toe, kan u mij vertellen welke beurt benodigd is.
VW man: (na check via kenteken in hun systemen) Ik zie dat hij vorig jaar oktober aan u geleverd is en dat door VW Muntstad toen een uitgebreide afleverbeurt is gedaan. Volgens opgaaf bent u nu aan de volgende service interval toe en dat is de 120.00km beurt.
Ik: Maar de teller staat nog lang niet op 120.000km? Ik heb er pas +/- 15.000km mee gereden en er staat dus nu (bijna) 100.000km op?
VW man: Ja maar volgens het plan komt u dan toch alvast op de 120.000km beurt.
Ik: Oke wat kost dat?
VW man: (na kijken) +/- €312,- euro (ikzelf weet helaas niet meer of dit in of ex btw was)
Ik: En wat gebeurt er voor deze 312,- euro?
VW man: Daar krijgt hij 4.6liter nieuwe longlife olie voor, wordt de longlife interval in de computer gereset en wordt een hele checklist nagelopen en afgewerkt
Ik: Toonde de man de specifieke checklist, opgemaakt en aangevinkt bij aflevering, 1 jaar/15.000km geleden, waarop je ziet wat er allemaal toen aan gedaan is (dus een grote onderhoud service uitgevoerd, longlife olie gebruikt, getande riem en spanrol vervangen, remvloeistof vervangen, dsg olie vervangen, etc.), vroeg hem hierop dat de meeste zaken dus al gedaan waren en bij deze check ongetwijfeld niet weer zullen gebeuren (misschien enkel bougies? Deze zijn volgens boekje op 29/06/2010 vervangen bij km stand 81.422km).?
VW man: Ja maar ze lopen de hele checklist na en er gaat nieuwe olie in.
Ik: Wat kost de olie dan?
VW man: De olie kost (ongeveer) 25 euro per liter.
Ik: Oke dus dan kost het totaal aan olie zeg 115,- euro. Wordt er dan zeg 200,- euro arbeidsloon voor deze oliewissel gerekend?
VW man: Nee er zit ook nog heffing/afvalstoffen in werk wordt in arbeidseenheden aangeduid, kijk maar!
Ik: kijkende op monitor zag dat er (ongeveer) 176,- werd gerekend voor 'arbeidseenheden'. Dus vroeg nogmaals waarom er zoveel arbeid gerekend werd voor enkel een oliewissel (die in mijn optiek enkel benodigd is gezien onderhoudshistorie).
VW man: Ja maar u behoud door deze keuze ook uw mobiliteitsgarantie!
Ik: Aha dus ik betaal 'zo veel' voor de mobiliteitsgarantie.
VW man: Nou zo moet u het niet zien, ze lopen de checklist na.
Ik: Ik snap het niet helemaal maar, zucht.... Maar ik heb via VW Muntstad nog sowieso t/m april 2012 garantie (zie verhaal hierboven), dus ik heb niet zo zeer de mobiliteitsgarantie nodig. Wat kost nou enkel een 'kleine beurt' bij VW? Dus ze de oliewissel?
VW man: Tonende op monitor, dat kost (ongeveer) 105,- euro en dan gaat er ook dezelfde (longlife?) olie in (ook hiervan weet ik niet meer of het in of ex btw was)
Ik: Dus om hetzelfde te bereiken kan ik zeg maar kiezen tussen 312,- en 105,- euro?! En als ik nu mijn volgende beurt (die natuurlijk weer wel een 'grote beurt' moet zijn) bij VW kom doen, krijg ik daarna dan wel weer recht op mobiliteitsgarantie?
VW man: Jahoor, dan gaat de mobiliteitsgarantie gewoon weer in.
Ik: Nou doet u dan maar de kleine beurt van 105,- euro! Kan u hierbij wel opgeven dat ze mijn service interval niet resetten/omcoderen naar vaste waardes, maar gewoon weer op longlife meting resetten (dus met de nieuwe olie rijden en coomputer weer net als nu uit laten rekenen aan de hand van rijgedrag, wanneer ik weer service moet)?
VWman: Jahoor dat kan, ik zal het in de werkorder erbij zetten
Dus afspraak gemaakt, volgende week woensdag (2 november).
Achteraf snap ik eigenlijk amper wat van het hele serviceplan.
Ik ben nooit te beroerd om geld uit geven aan onderhoud. Alles wat nodig is wil ik direct voor betalen en laat het graag bij VW doen (stempels, service, garantie, etc.).
Maar ditmaal kreeg ik echt het idee dat die 312,- euro niet klopte.
Is mijn keuze slim geweest of zal ik het alsnog wijzigen naar een 'ander soor beurt'/begrijp ik het niet geheel?
(niet vragende om een discussie of het nou goedkoper is om het bij een andere vw specialist of universele garage te laten doen).
Mvg,
Tim
(sorry voor het wat lange verhaal)