straks geen 'Super 95' meer (in België)
-
- Type auto: Golf 5 GTI
straks geen 'Super 95' meer (in België)
Automobilisten kunnen weldra geen Eurosuper 95-benzine meer tanken in ons land. Europa verplicht België om vanaf 1 januari 2017 stilaan over te schakelen op de milieuvriendelijkere versie 95-E10.
Aan die versie wordt 10 procent ethanol toegevoegd, een biobrandstof die gewonnen wordt uit suikerbieten, tarwe of maïs en dus hernieuwbaar is. België is een grote producent, in Gent, Aalst en Hoei. Voor hen is het dus een zeer goede zaak.
Ethanol is wel bijtender dan benzine en daarom verdragen niet alle auto's 10 procent toegevoegde ethanol. Auto's vanaf bouwjaar 2000 kunnen 95-E10 aan, dat is 95% van alle benzinewagens in ons land. Voor de andere 5%, supersportwagens en oudere wagens, blijft Super 98.
Voor de meeste auto's is het dus geen enkel probleem, maar het zal wel voelbaar zijn voor onze portemonnee: 95-E10 zou namelijk duurder zijn. "Verwaarloosbaar" stellen de producenten van bio-ethanol.
De Belgische petroleumfederatie heeft gemengde gevoelens, want onze raffinaderijen exporteren veel benzine naar Nederland en Luxemburg waar E10 nog niet is ingevoerd. Ze zullen dus hun productie moeten aanpassen
Aan die versie wordt 10 procent ethanol toegevoegd, een biobrandstof die gewonnen wordt uit suikerbieten, tarwe of maïs en dus hernieuwbaar is. België is een grote producent, in Gent, Aalst en Hoei. Voor hen is het dus een zeer goede zaak.
Ethanol is wel bijtender dan benzine en daarom verdragen niet alle auto's 10 procent toegevoegde ethanol. Auto's vanaf bouwjaar 2000 kunnen 95-E10 aan, dat is 95% van alle benzinewagens in ons land. Voor de andere 5%, supersportwagens en oudere wagens, blijft Super 98.
Voor de meeste auto's is het dus geen enkel probleem, maar het zal wel voelbaar zijn voor onze portemonnee: 95-E10 zou namelijk duurder zijn. "Verwaarloosbaar" stellen de producenten van bio-ethanol.
De Belgische petroleumfederatie heeft gemengde gevoelens, want onze raffinaderijen exporteren veel benzine naar Nederland en Luxemburg waar E10 nog niet is ingevoerd. Ze zullen dus hun productie moeten aanpassen
Re: straks geen 'Super 95' meer (in België)
als het gelijk is aan de blue one die we in nederland kennen is het helemaal dikke prima, rijd super
- MK5GTI
- Type auto: Golf MK5 GTI
Als super 98 blijft is er geen enkel probleem toch?
Ex ride Golf MKV GTI 08' - JD 268PK & 384NM - AP Schroefset - 19" Phaeton Helios - Milltek Catback - Carbonio
-
- Type auto: Golf 5 GTI
Super 98 blijft.
Maar 95 e10 wordt duurder dan de huidige 95 en met e10 erbij doe je minder km's. In Duitsland bv. is het de goedkopere variant voor benzinewagens.
Of ben ik verkeerd?
Maar 95 e10 wordt duurder dan de huidige 95 en met e10 erbij doe je minder km's. In Duitsland bv. is het de goedkopere variant voor benzinewagens.
Of ben ik verkeerd?
- MK5GTI
- Type auto: Golf MK5 GTI
Iedereen hier op het forum rijd toch met minimaal 98? Dus denk niet dat wij er veel last van zullen hebben dan..
Ex ride Golf MKV GTI 08' - JD 268PK & 384NM - AP Schroefset - 19" Phaeton Helios - Milltek Catback - Carbonio
- Famous1303
- Type auto: Polo AW GTI
Minimaal Aral 102 hierMK5GTI schreef:Iedereen hier op het forum rijd toch met minimaal 98? Dus denk niet dat wij er veel last van zullen hebben dan..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Polo AW GTI Stage 1+: 265PK
VW Golf 6R DSG Stage3 + DSG tuning: 405PK
VW Golf VI GTI DSG Stage1: 291PK
VW Polo 6R BM
Opel Astra GSI

VW Golf 6R DSG Stage3 + DSG tuning: 405PK
VW Golf VI GTI DSG Stage1: 291PK
VW Polo 6R BM
Opel Astra GSI

- MK5benGTI
- Type auto: Golf MK 5 GTI
Jij bent ook een reserve DuitserFamous1303 schreef:Minimaal Aral 102 hierMK5GTI schreef:Iedereen hier op het forum rijd toch met minimaal 98? Dus denk niet dat wij er veel last van zullen hebben dan..![]()
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik vraag mij nog af hoelang de 98 in Nederland nog aanwezig zal zijn. Heb het idee dat steeds meer en meer pompen deze brandstof niet meer gaan leveren..