Golf MK5 GTI mist vermogen na kleine beurt + multiriem
Geplaatst: 12 dec 2016, 20:29
Beste leden,
Ben sinds vandaag lid geworden van het forum, lees hier al een tijdje mee, heb me dan ook even voorgesteld bij "even voorstellen".
Nogmaals bij deze: ik ben Jarino uit Hellevoetsluis, 27 jaar en ben sinds een maand in het bezit van een originele Nederlandse Golf MK5 GTI. Bouwjaar 2008 en heeft ondertussen 134xxx gelopen.
De wagen was bij het begin helemaal perfect, niks op aan te merken. Maar na een week begon de thermostaat af en toe een beetje gek te doen. Analoog op 90 maar af en toe terugvallen naar 80/85. Met de climate control hack (-19,2) kwam ik erachter dat de motortemperatuur schommelde tussen de 70-80 graden.
Lang verhaal kort, m'n thermostaat is aan vervanging toe. Aangezien m'n auto in januari toch voor de APK moet heb ik hem naar m'n vaste garage gebracht voor een kleine beurt ( afgelopen januari bij 118xxx nog een grote beurt gehad ) + APK + multiriem ( die piepte af en toe met vochtig weer ) + throttlebody schoon laten maken + accuspanning nameten + uitlezen + thermostaat laten vervangen. Dacht pak gelijk maar alles mee kan geen kwaad!
Heb trouwens ook de 5w30 die erin zat laten vervangen voor 5w40 aangezien ik dat hier op het forum al had gelezen en m'n maatje met een MK5 240 LE zei ook dat dat beter was. Gewoon elke 15K km de olie laten verversen!
Afgelopen vrijdag m'n wagen weggebracht in de ochtend en eind van de middag werd ik gebeld dat alles gedaan was, behalve de thermostaat, want die kwam pas 16:45 binnen ( een originele ). Maar ze zouden zorgen dat de auto weer "rijdende" was en moet woensdag terugkomen om m'n thermostaat te laten doen, verder was alles gedaan. Dus zodoende die vrijdag rond 17:30 m'n wagen opgehaald en voor woensdag nieuwe afspraak gemaakt voor m'n thermostaat.
Blijkbaar, vanwege m'n accu die laatst leeg was, had ik wel 8 (oude) storingen in m'n blok maar die waren volgens hem gereset en niks aan de hand verder. Eerste dag dat ik m'n wagen had opgehaald (gekocht) had ik namelijk 30-45 min met de motor uit en muziek etc. aan stil gestaan en toen startte hij niet meer. Pas weer met startkabels..
Maar in ieder geval die vrijdagavond en zaterdag amper gereden alleen kleine stukjes binnen mijn woonplaats en dan rij ik gewoon rustig zonder te trappen uiteraard. Merkte ook niks raars aan m'n auto ofzo.
Tot dat ik gister een date had en haar ging ophalen. Na ongeveer kwartiertje rustig warm rijden wou ik hem even op z'n straat trappen, maar gebeurde er niet veel.. Alsof m'n turbo het niet meer doet, het lijkt wel alsof die minimaal 50/60 pk mist.. Plus als ik bijvoorbeeld met een stabiele voet 100 / 120 rij gaat het gas lichtjes schommelen, ook op de cruise control btw. Verder geeft hij niks aan, geen storingen niks.
Vandaag even de garage gebeld en die vonden het ook raar. Hij zei je kan eerder langskomen maar ivm werk gaat dat niet dus zodoende rij ik gewoon rustig heen en weer van werk naar huis en ga ik woensdagochtend langs de garage. Zolang er geen lampjes gaan branden lijkt mij dat dit geen kwaad kan?
Nou ben ik niet echt technisch ofzo, maar las ik hier op het forum ook dat zoiets eventueel de DV kan zijn?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, sorry voor het lange verhaal maar dacht leg het liever zo uitgebreid mogelijk uit!
Met vriendelijke groet,
Jarino
Ben sinds vandaag lid geworden van het forum, lees hier al een tijdje mee, heb me dan ook even voorgesteld bij "even voorstellen".
Nogmaals bij deze: ik ben Jarino uit Hellevoetsluis, 27 jaar en ben sinds een maand in het bezit van een originele Nederlandse Golf MK5 GTI. Bouwjaar 2008 en heeft ondertussen 134xxx gelopen.
De wagen was bij het begin helemaal perfect, niks op aan te merken. Maar na een week begon de thermostaat af en toe een beetje gek te doen. Analoog op 90 maar af en toe terugvallen naar 80/85. Met de climate control hack (-19,2) kwam ik erachter dat de motortemperatuur schommelde tussen de 70-80 graden.
Lang verhaal kort, m'n thermostaat is aan vervanging toe. Aangezien m'n auto in januari toch voor de APK moet heb ik hem naar m'n vaste garage gebracht voor een kleine beurt ( afgelopen januari bij 118xxx nog een grote beurt gehad ) + APK + multiriem ( die piepte af en toe met vochtig weer ) + throttlebody schoon laten maken + accuspanning nameten + uitlezen + thermostaat laten vervangen. Dacht pak gelijk maar alles mee kan geen kwaad!
Heb trouwens ook de 5w30 die erin zat laten vervangen voor 5w40 aangezien ik dat hier op het forum al had gelezen en m'n maatje met een MK5 240 LE zei ook dat dat beter was. Gewoon elke 15K km de olie laten verversen!
Afgelopen vrijdag m'n wagen weggebracht in de ochtend en eind van de middag werd ik gebeld dat alles gedaan was, behalve de thermostaat, want die kwam pas 16:45 binnen ( een originele ). Maar ze zouden zorgen dat de auto weer "rijdende" was en moet woensdag terugkomen om m'n thermostaat te laten doen, verder was alles gedaan. Dus zodoende die vrijdag rond 17:30 m'n wagen opgehaald en voor woensdag nieuwe afspraak gemaakt voor m'n thermostaat.
Blijkbaar, vanwege m'n accu die laatst leeg was, had ik wel 8 (oude) storingen in m'n blok maar die waren volgens hem gereset en niks aan de hand verder. Eerste dag dat ik m'n wagen had opgehaald (gekocht) had ik namelijk 30-45 min met de motor uit en muziek etc. aan stil gestaan en toen startte hij niet meer. Pas weer met startkabels..
Maar in ieder geval die vrijdagavond en zaterdag amper gereden alleen kleine stukjes binnen mijn woonplaats en dan rij ik gewoon rustig zonder te trappen uiteraard. Merkte ook niks raars aan m'n auto ofzo.
Tot dat ik gister een date had en haar ging ophalen. Na ongeveer kwartiertje rustig warm rijden wou ik hem even op z'n straat trappen, maar gebeurde er niet veel.. Alsof m'n turbo het niet meer doet, het lijkt wel alsof die minimaal 50/60 pk mist.. Plus als ik bijvoorbeeld met een stabiele voet 100 / 120 rij gaat het gas lichtjes schommelen, ook op de cruise control btw. Verder geeft hij niks aan, geen storingen niks.
Vandaag even de garage gebeld en die vonden het ook raar. Hij zei je kan eerder langskomen maar ivm werk gaat dat niet dus zodoende rij ik gewoon rustig heen en weer van werk naar huis en ga ik woensdagochtend langs de garage. Zolang er geen lampjes gaan branden lijkt mij dat dit geen kwaad kan?
Nou ben ik niet echt technisch ofzo, maar las ik hier op het forum ook dat zoiets eventueel de DV kan zijn?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, sorry voor het lange verhaal maar dacht leg het liever zo uitgebreid mogelijk uit!
Met vriendelijke groet,
Jarino