Goedemiddag,
Ik ben me een beetje aan het orienteren op een versterkte koppeling maar nu zie ik dat er 2 verschillende types te verkrijgen zijn.
De een is voor een Luk vliegwiel en de andere voor een Sachs. Mijn vraag is; hoe kan ik zien of waar kan ik vinden welk merk er standaard bij mij inzit? Golf 5 GTI BWA 2008? Dan weet ik welke koppeling ik nodig heb.
Heb al rondgezocht op internet maar kon hierover niet zo snel een antwoord vinden helaas.
Misschien dat een van jullie het weet, alvast bedankt.
Mvg, Tom
Welk merk vliegwiel?
- Berggeit
- Type auto: Golf V GTI
Re: Welk merk vliegwiel?
Even een toevoeging: Ik lees ook veel verschillende dingen over de standaard LUK en Sachs. De een zegt dat een LUK koppeling minder koppel kan hebben bijvoorbeeld.
Kan het misschien zo zijn dat ik een OEM LUK koppeling heb die dus het vermogen niet aankan? Maar dat wanneer ik een OEM Sachs koppeling monteer hij het prima vol gaat houden (de 415Nm)? Anders monteer ik uiteraard een versterkte set. Maar meer vermogen dan nu krijgt hij in de toekomst toch niet dus vandaar de vraag.
Om nog even terug te komen op het vliegwiel; Is er een kenmerk waar ik van buitenaf kan zien welk merk er nu inzit? Ik neem aan dat er wel een verschil zit tussen het LUK en het Sachs vliegwiel? En ik dus niet zomaar een koppelingsset kan bestellen en laten monteren? Aangezien ze overal bij zetten op welk vliegwiel hij past. Of zit er op een bwa standaard een merk bijvoorbeeld of varieert dit nogal?
Ik neem aan dat niet iedereen eerst de versnellingsbak gaat demonteren om te kijken welk merk vliegwiel erin zit, en vervolgens weer in mekaar zet om een koppelingsset te bestellen?
Moet toch te achterhalen zijn lijkt me.
Ik hoop dat iemand me hier bij kan helpen, of een tip kan geven waar ik moet zoeken
Alvast erg bedankt!
Kan het misschien zo zijn dat ik een OEM LUK koppeling heb die dus het vermogen niet aankan? Maar dat wanneer ik een OEM Sachs koppeling monteer hij het prima vol gaat houden (de 415Nm)? Anders monteer ik uiteraard een versterkte set. Maar meer vermogen dan nu krijgt hij in de toekomst toch niet dus vandaar de vraag.
Om nog even terug te komen op het vliegwiel; Is er een kenmerk waar ik van buitenaf kan zien welk merk er nu inzit? Ik neem aan dat er wel een verschil zit tussen het LUK en het Sachs vliegwiel? En ik dus niet zomaar een koppelingsset kan bestellen en laten monteren? Aangezien ze overal bij zetten op welk vliegwiel hij past. Of zit er op een bwa standaard een merk bijvoorbeeld of varieert dit nogal?
Ik neem aan dat niet iedereen eerst de versnellingsbak gaat demonteren om te kijken welk merk vliegwiel erin zit, en vervolgens weer in mekaar zet om een koppelingsset te bestellen?

Moet toch te achterhalen zijn lijkt me.
Ik hoop dat iemand me hier bij kan helpen, of een tip kan geven waar ik moet zoeken

Alvast erg bedankt!
Re: Welk merk vliegwiel?
Zolang je zelf nooit er wat aan heb gedaan en hem zo gekocht heb, weet je niet van buitenaf welk vliegwiel erop zit helaas.. Je zult echt de bak eraf moeten halen om het te zien. Je moet dus een keuze maken wat je wilt. Ik ga zelf voor max. stage 1, dus ik hou standaard koppelingsset en vliegwiel. Het standaard vliegwiel kan (correct me if I'm wrong) tot 320 Nm koppel hebben. Als je tot 415 gaat kom je dus wat te kort en zou je een versterkte moeten nemen. Welk type zou ik 1.2.3 niet weten, volgens mij zijn Sachs en LUK allebei goed.
Golf V GTI 08 Black Magic Pearl
Forge PCV Delete / GFB DV+ / 3" DownPipe / CTS Turbo Intake
Forge PCV Delete / GFB DV+ / 3" DownPipe / CTS Turbo Intake