Pagina 1 van 2

stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 18 mei 2012, 12:50
door GTI-mkVII
pffff de dealer....

Had vorig jaar bij JD mn auto laten tunen, echter vooraf bleek dat er iets niet goed was. Uiteraard diverter valve maar daarna stotterde die ook nog. Mark zei dat he de bobine's zouden zijn, echter waren die net voor recall vervangen, dan moesten het de bougie's zijn, volgens Mark, dit klopt. Alles opgelost en getuned.

Nu na jaar beurtje laten geven bij universele garage, binnen 500 km erna weer hetzelfde. Zij konden geen foutcodes uitlezen en hebben geen apparatuur dat rijdende te doen. Bij volle belasting vanaf 3.000 omw/minuut dat bokken, duidelijk misfire, mark zei al dat ik even naar Hans van der Sloot Autotechniek moest gaan, maar zo lastig zo ver weg.
Dacht ga toch maar even nar de dealer, en gezegd dat het niet voorkomt in foutcodes maar dat je even met testkast moet rijden om te zien om welke cilinder het gaat, dan is het die bobine of bougie.
Zit je daar te wachten gaan ze niet rijden, komen ze terug met dat ze een (sporadische) storing tegen komen van tankontluchting en dat dat het probleem is. Nou dat geloof ik ff niet, vorige week met 240 km/h een uur over de auto baan en geen last, dan zou tankontluchting ook wel problemen geven. Het alleen bij volgas rijden boven de 3.000 omw/m, dus volle belasting, exact zo als voor het tunen. Maar goed zij willen er niet mee rijden met de testkast, lekkere service van de dealer.

Iemand een idee over er ergens omg Hilversum een goede volkswagen specialist zit die dat wel kan en wil ? Anders moet ik wel afreizen naar Lochem maar das zon eind weg voor iets relatiefs eenvoudig.
Iemand idee wat bobine's trouwens per stuk kosten ?


En het is echt alleen bij vollast, dus volgas vanaf 3.000-3.500 omw/m, deellast komt het niet voor, niet volgas naar hoge snelheden ook niet

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 18 mei 2012, 13:13
door wehoo
Misschien hetzelfde, wat bij mij pakweg een jaar geleden gebeurde:
(topic) http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... slag#p5225
Cilinderoverslag wordt in het foutengeheugen weergegeven.

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 18 mei 2012, 13:19
door GTI-mkVII
yep lijkt erop. Alleen vreemde is dus dat jaar geleden bougies zijn gedaan en 2 mnd geleden beurt heeft gehad met nwe bougies. Opmerkelijke was wel dat het na de beurt na 500 tevoorschijn kwam. Staat uds niets over in foutgeheugen maar dacht dat Mark dat toen ook niet vond, alleen bij rijden...

Maar zou jij ze dan gewoon weer vervangen, is dus net 2.500 km geleden gedaan.... Hoe kwamen ze erachter bij jou dat het de bougies waren dan als ze er eerst niet aan wilden, hoezo dan toch vervangen ?

Zou zo lekker zijn als ik een meewerkend bedrijf in de buurt kon vinden

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 18 mei 2012, 13:23
door GTI-mkVII
maar als ze alleen fout code (sporadisch stond erbij) van tankontluchting vinden, dat kan het toch niet zijn lijkt mij? Komt namelijk elke keer bij volgas geven, ook direct na tanken, en dan speelt tankontluchting niet meteen een rol lijkt mij na de dop eraf gehad te hebben.....

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 18 mei 2012, 14:15
door Edition30
Heb zelf mijn auto ook in onderhoud bij Hans Sloot. Is voor mij ook even rijden, maar dat heb ik er graag voor over.

Bij Hans Sloot weet je dat er iemand naar kijkt die er verstand van heeft en die goed met je auto omgaat. En dat vind ik het rijden best wel waard. En zeg nou zelf, rijden in een GTI doe je toch voor je plezier!

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 18 mei 2012, 17:53
door Crokko
GTI-mkv schreef:pffff de dealer....

Had vorig jaar bij JD mn auto laten tunen, echter vooraf bleek dat er iets niet goed was. Uiteraard diverter valve maar daarna stotterde die ook nog. Mark zei dat he de bobine's zouden zijn, echter waren die net voor recall vervangen, dan moesten het de bougie's zijn, volgens Mark, dit klopt. Alles opgelost en getuned.

Nu na jaar beurtje laten geven bij universele garage (vanwege nog lopend garantie), binnen 500 km erna weer hetzelfde. Zij konden geen foutcodes uitlezen en hebben geen apparatuur dat rijdende te doen. Bij volle belasting vanaf 3.000 omw/minuut dat bokken, duidelijk misfire, mark zei al dat ik even naar Hans van der Sloot Autotechniek moest gaan, maar zo lastig zo ver weg.
Dacht ga toch maar even nar de dealer, en gezegd dat het niet voorkomt in foutcodes maar dat je even met testkast moet rijden om te zien om welke cilinder het gaat, dan is het die bobine of bougie.
Zit je daar te wachten gaan ze niet rijden, komen ze terug met dat ze een (sporadische) storing tegen komen van tankontluchting en dat dat het probleem is. Nou dat geloof ik ff niet, vorige week met 240 km/h een uur over de auto baan en geen last, dan zou tankontluchting ook wel problemen geven. Het alleen bij volgas rijden boven de 3.000 omw/m, dus volle belasting, exact zo als voor het tunen. Maar goed zij willen er niet mee rijden met de testkast, lekkere service van de dealer.

Iemand een idee over er ergens omg Hilversum een goede volkswagen specialist zit die dat wel kan en wil ? Anders moet ik wel afreizen naar Lochem maar das zon eind weg voor iets relatiefs eenvoudig.
Iemand idee wat bobine's trouwens per stuk kosten ?


En het is echt alleen bij vollast, dus volgas vanaf 3.000-3.500 omw/m, deellast komt het niet voor, niet volgas naar hoge snelheden ook niet
Hebben ze tijdens die beurt, je bougies vervangen?

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 18 mei 2012, 17:57
door MkVI Nmgn
Ik heb exact het zelfde een keer gehad,
10.000km bougies kapot ook inhouden stotteren op cruisecontrol deed die ook iets hikken 50 in de 4e versnelling.
meteen laten vervangen probleem was weg, (onder garantie)

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 18 mei 2012, 18:44
door wehoo
GTI-mkv schreef:yep lijkt erop. Alleen vreemde is dus dat jaar geleden bougies zijn gedaan en 2 mnd geleden beurt heeft gehad met nwe bougies. Opmerkelijke was wel dat het na de beurt na 500 tevoorschijn kwam. Staat uds niets over in foutgeheugen maar dacht dat Mark dat toen ook niet vond, alleen bij rijden...

Maar zou jij ze dan gewoon weer vervangen, is dus net 2.500 km geleden gedaan.... Hoe kwamen ze erachter bij jou dat het de bougies waren dan als ze er eerst niet aan wilden, hoezo dan toch vervangen ?

Zou zo lekker zijn als ik een meewerkend bedrijf in de buurt kon vinden
Het was niet zo dat mijn dealer niet meewerkte. Ze gaan alleen niet alles (meteen) vervangen als de oorzaak niet duidelijk is. Het was of de bougie(s) of de bobine(s). In het foutengeheugen stond exact bij welke cilinder er cilinderoverslag plaats had gevonden. Daarvoor hoefde de auto niet rijdend uitgelezen te worden. Het motormanagement/storingslampje ging ook aan. In 1e instantie werden de bobines verwisseld (2) om eventueel uit te kunnen sluiten dat het daaraan lag. Storingsgeheugen werd gewist. Mijn testritje daarna met volgas gaf meteen weer een motorstoringslampje en meteen weer een fout in het foutengeheugen. (cilinderoverslag). Op dezelfde cilinder, hetgeen de bobines uitsloot. Het euvel lag dus aan de bougie van die cilinder. De dealer heeft tenslotte de bougies (alle vier) verwisseld. Dit viel onder garantie (ofschoon mijn VW garantie verlopen is) omdat de bougies binnen de beurten die voorgeschreven staan, niet stuk mogen gaan. (mijn GTI is bij die dealer in onderhoud).

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 18 mei 2012, 19:35
door GTI-mkVII
Crokko schreef:
GTI-mkv schreef:pffff de dealer....

Had vorig jaar bij JD mn auto laten tunen, echter vooraf bleek dat er iets niet goed was. Uiteraard diverter valve maar daarna stotterde die ook nog. Mark zei dat he de bobine's zouden zijn, echter waren die net voor recall vervangen, dan moesten het de bougie's zijn, volgens Mark, dit klopt. Alles opgelost en getuned.

Nu na jaar beurtje laten geven bij universele garage (vanwege nog lopend garantie), binnen 500 km erna weer hetzelfde. Zij konden geen foutcodes uitlezen en hebben geen apparatuur dat rijdende te doen. Bij volle belasting vanaf 3.000 omw/minuut dat bokken, duidelijk misfire, mark zei al dat ik even naar Hans van der Sloot Autotechniek moest gaan, maar zo lastig zo ver weg.
Dacht ga toch maar even nar de dealer, en gezegd dat het niet voorkomt in foutcodes maar dat je even met testkast moet rijden om te zien om welke cilinder het gaat, dan is het die bobine of bougie.
Zit je daar te wachten gaan ze niet rijden, komen ze terug met dat ze een (sporadische) storing tegen komen van tankontluchting en dat dat het probleem is. Nou dat geloof ik ff niet, vorige week met 240 km/h een uur over de auto baan en geen last, dan zou tankontluchting ook wel problemen geven. Het alleen bij volgas rijden boven de 3.000 omw/m, dus volle belasting, exact zo als voor het tunen. Maar goed zij willen er niet mee rijden met de testkast, lekkere service van de dealer.

Iemand een idee over er ergens omg Hilversum een goede volkswagen specialist zit die dat wel kan en wil ? Anders moet ik wel afreizen naar Lochem maar das zon eind weg voor iets relatiefs eenvoudig.
Iemand idee wat bobine's trouwens per stuk kosten ?


En het is echt alleen bij vollast, dus volgas vanaf 3.000-3.500 omw/m, deellast komt het niet voor, niet volgas naar hoge snelheden ook niet
Hebben ze tijdens die beurt, je bougies vervangen?
Ja klopt, en na ong 400-500 km begon het weer

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 18 mei 2012, 21:57
door RvR
Bij mijn eigen GTI (Incl. JD tuning) herken ik dit probleem. In het eind van de winter zijn de bobines onder garantie vervangen na zwaar inhouden en stotteren in het noodloopprogramma. Gelukkig was de garage dichtbij. Een paar duizend km later begon de motor weer sporadisch te stotteren. Vooral bij volgas geven in derde en vierde versnelling rond de 3.000 - 3.500 toeren. Het vreemde is dus dat dit af en toe gebeurt. Het lijkt bij een warmere motor minder te gebeuren. Ligt dit nu aan cilinderoverslag of zou dit het vliegwiel kunnen zijn? Ik dacht eerst het vliegwiel, omdat ik even het toerental zie bevriezen bij volgas geven. Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Na het lezen van deze berichten ga ik twijfelen. In ieder geval lijkt mij het een goed idee de bougies te gaan vervangen. Ik las ook over de diverter valve. Wat is hiervan het effect/de functie? Overigens merk ik bij warm weer op dat de motor licht schudt. Toch vliegwiel?

Gr.

Robert

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 19 mei 2012, 09:24
door Back@GTI
@GTI-mkv

Weet je misschien ook welke bougies erin gegaan zijn? Misschien goedkope woepiewapie bougies?
Het advies van JD is NGK7 serie bougies.

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 19 mei 2012, 09:35
door Crokko
Ik hoorde laatst dat de elektrodenafstand 0,7 moest zijn.
Zomaar bougies (nieuw uit de doos) erinraggen geeft nog weleens problemen bij getunde auto's.

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 19 mei 2012, 11:15
door GTI-mkVII
Back@GTI schreef:@GTI-mkv

Weet je misschien ook welke bougies erin gegaan zijn? Misschien goedkope woepiewapie bougies?
Het advies van JD is NGK7 serie bougies.
Ja bij de garage op advies van Mark gevraagd om NGK-BCPR7ES-11 te monteren, dus geen woepiewappie bougies :D

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 19 mei 2012, 12:26
door Race Eend
Die NGK's moeten wel op 0.7 gezet worden en moeten ook elke 15-20k km vervangen worden.

Rijdend met de laptop en vag-com op meetwaardenblok 15 en 16 kun je cilinderoverslag zien.

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 19 mei 2012, 13:50
door GTI-mkVII
Race Eend schreef:Die NGK's moeten wel op 0.7 gezet worden en moeten ook elke 15-20k km vervangen worden.

Rijdend met de laptop en vag-com op meetwaardenblok 15 en 16 kun je cilinderoverslag zien.
Thanks Mark, ik heb e alleen die bougies opgegeven, wat is de standaard afstand dan? Want ze hebben er gewoon 4 van die ingedraaid en ik heb natuurlijk niks gezegd over 0,7

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 19 mei 2012, 13:54
door GTI-mkVII
Race Eend schreef:
Rijdend met de laptop en vag-com op meetwaardenblok 15 en 16 kun je cilinderoverslag zien.
En daar hadden ze nou ff bij de dealer geen zin in helaas...

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 19 mei 2012, 14:24
door GTI-mkVII
Woonde ik maar in Lochem *zucht*, daar waar het leven een stuk makkelijker is als GTI rijder :D

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 19 mei 2012, 15:14
door Race Eend
standaard staan ze op 1.1 mm en ze moeten naar 0.7mm terug gezet worden.

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 19 mei 2012, 15:27
door GTI-mkVII
Race Eend schreef:standaard staan ze op 1.1 mm en ze moeten naar 0.7mm terug gezet worden.
Grote kans dus dat dat het probleem dan is toch? Dan rij ik er nog maar even mee naar de garage

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 19 mei 2012, 16:00
door Race Eend
Yes, lijkt me ook!

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 19 mei 2012, 18:09
door GTI-mkVII
Je praat dan toch over de elektrode afstand neem ik aan he? Kan het ook nog met die er nu al 2.500 km inzitten of meteen weer nieuwe?

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 19 mei 2012, 19:00
door Back@GTI
Race Eend schreef:standaard staan ze op 1.1 mm en ze moeten naar 0.7mm terug gezet worden.
Dit vind ik wel interessant. Hoe moet je dat doen? Gewoon even een tikje met de hamer en een voelermaat ertussen?

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 20 mei 2012, 08:59
door Race Eend
meestal tik je de bougie op een ander stevig deel (bij ons de rand vd werkbank meestal). en den met de voelermaat checken inderdaad.

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 20 mei 2012, 09:10
door Back@GTI
Geldt dit dan voor alle bougies (ook de standaard) of alleen voor de NGK-7series?

Re: stotteren bij volle belasting

Geplaatst: 21 mei 2012, 08:56
door Race Eend
vaak alleen voor deze bougie, het is eigenlijk een bougie voor een andere motor, maar werkt erg goed op de vag-groep.

Kwaad kan het niet om de electrode afstand te controleren voor je ze gaat vervangen.