RNS 510 B versie firmware upgrade

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
wnxjuh
Type auto: Passat 1.9 TDI

RNS 510 B versie firmware upgrade

Bericht door wnxjuh »

Beste mensen,

Ik zal me even kort voorstellen, mijn naam is Weneks en ik ben een trotse eigenaar van een passat 1.9 tdi uit 2006. Onlangs (5 dagen geleden ong.) heb ik een RNS 510 B versie aangeschaft (wat een tof ding zeg). Nu is het zo dat ik de snelheidsborden niet in het scherm zie. Door een beetje hier en daar te zoeken blijkt het dat ik daarvoor een firmware upgrade moet uitvoeren. Aangezien ik nieuw ben met het apparaat, weet ik zo niet hoe dat moet.. Kan iemand mij helpen? Ik las op andere forums dat je eerst moet kijken naar HW of SW van het apparaat. Als ik het setup knop ingedrukt houd, dan komt er een menu voor radiofrequenties en verder niets.. ik ben ook bang dat als ik het apparaat (om te kijken naar de sticker op de achterkant) er weer uit haal hem er niet weer in krijg (iemand anders heeft hem voor mij ingebouwd). Als ik zo'n firmware upgrade uitvoer, moet ik dan ook de rns 510 opnieuw inleren? trekt het de accu leeg? wist het de navigatiekaart?

hieronder ziet u hoe het op mijn RNS 510 eruitziet, misschien dat u uit de foto's kunt herleiden welke upgrade hij nodig heeft.
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt!
Crokko
Type auto: Scirocco 3

Re: RNS 510 B versie firmware upgrade

Bericht door Crokko »

Hoi Weneks,

allereerst welkom op het forum.
Ik heb toevallig net een firmware-update laten doen. Hier net gepost klik

Bij mij staan nu ook de snelheidsborden in mijn scherm.

Als je iets over je RNS wil weten moet je echt bij Klouxone en Staffpride zijn.

greetz en succes
Afbeelding
wnxjuh

Bericht door wnxjuh »

Crokko bedankt, ik heb inderdaad StaffPride een PM berichtje gestuurd.. hopelijk kan hij mij helpen.
staffpride
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Contacteer:

Bericht door staffpride »

Heb je vragen beantwoord ;)
MVG EMServices

Afbeelding
wnxjuh

Bericht door wnxjuh »

Dankjewel Staffpride!
wnxjuh

Bericht door wnxjuh »

Ik hou het liever zoals het is, ben bang dat ik iets fouts doe :)
staffpride
Contacteer:

wnxjuh schreef:Ik hou het liever zoals het is, ben bang dat ik iets fouts doe :)
Geen dank ;)

Je loopt idd altijd een risico, maar is wel minimaal hoor.
Maar wat ik al aangaf, je zit met de leeftijd van je auto en bijbehorende can gateway.

Met je kaarten moet het wel lukken denk nu, mocht je er toch niet uitkomen hoor ik het wel ;)
MVG EMServices

Afbeelding
schaef
Type auto: GTI 7 Perfom

Bericht door schaef »

Nog een vraagje over de 510, is het mogelijk om dvd's te kijken vanaf een kaartje of in welk bestand formaat moet de dvd zijn, Divx of Avi bestanden leest hij dat ook? Kan je ook de dvd op je harde schijf zetten en zo de dvd bekijken?
Gr
Menno
wehoo

Bericht door wehoo »

schaef schreef:Nog een vraagje over de 510, is het mogelijk om dvd's te kijken vanaf een kaartje of in welk bestand formaat moet de dvd zijn, Divx of Avi bestanden leest hij dat ook? Kan je ook de dvd op je harde schijf zetten en zo de dvd bekijken?
Op alle vragen: "nope...." DVD's alleen vanuit de DVDspeler in het DVD-bestand (VOB). (ik weet even niet wat ie met WMV bestanden doet).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
schaef

Bericht door schaef »

Ik heb als ik een tunnel in rij dat de radio dat stop omdat er geen ontvangst is, maar aks de tunnel uitkom heb ik nog steeds geen ontvangst. Moet eerst een andere zender kiezen en dan heb ik weer ontvangst????

Iemand hier een verklaring voor?
Gr
Menno
wehoo

Bericht door wehoo »

schaef schreef:Ik heb als ik een tunnel in rij dat de radio dat stop omdat er geen ontvangst is, maar aks de tunnel uitkom heb ik nog steeds geen ontvangst. Moet eerst een andere zender kiezen en dan heb ik weer ontvangst????

Nee... is niet normaal. De RNS510 moet na de tunnel het sterkste signaal van je ingestelde zender weer oppakken. In de tunnel kan het radiosignaal wegvallen, dat is afhankelijk van de tunnel(beheerder). Als hij re-broadcast (in lange tunnels worden een aantal radiosignalen opnieuw in de tunnel uitgezonden, je RNS510 stemt daar, zonder dat je het merkt, op af) blijf je radio-ontvangst houden.
Je gps-ontvangst wordt ook onderbroken. Bij een RNS510 merk je dit niet (TomTom's scherm wordt in dit geval zwartwit, Garmin geeft een melding), omdat deze er vanuit gaat dat je dezelfde weg blijft volgen. ;)

Blijft je RNS510 wel de laatst ingestelde zender onthouden, nadat je hem hebt uitgezet? (langer dan 30 minuten). Of start hij steeds op met dezelfde radiozender?
Gr. Wehoo.
Afbeelding
schaef

Bericht door schaef »

Ja de laatste zender wordt onthouden volgens mij, zal dat eens nakijken voor de zekerheid. Maar duurt het een tijdje voordat hij weer een zender na een tunnel of gaat dit vrij snel, want misschien ben ik dan te ongeduldig.
Gr
Menno
wehoo

Bericht door wehoo »

schaef schreef:Ja de laatste zender wordt onthouden volgens mij, zal dat eens nakijken voor de zekerheid. Maar duurt het een tijdje voordat hij weer een zender na een tunnel of gaat dit vrij snel, want misschien ben ik dan te ongeduldig.
Zenderwisseling (dezelfde FMzender in verschillende regio's) gaat zo snel dat je het niet eens moet merken. RNS510 heeft 2 tuners, die beiden onderling wisselend op zenders afstemmen. (t.b.v. TMC verkeersinformatie). (zie verschillende topics op dit forum, met plaatjes waar dit zichtbaar wordt).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
schaef

Bericht door schaef »

Nou vandaag even opgelet maar hij onthoud gewoon de laatste zender, maar uit de tunnel nog steeds geen ontvangst.
Gr
Menno
wehoo

Bericht door wehoo »

Kijk maar even in dit topic:http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... nne#p41577
Check of je 2e antenne /tuner werkt. Zie plaatjes in bovenstaand topic. Zo niet, gebruik de fakrastekker om de antenne te splitsen en op de 2e antenne-ingang van de RNS510 aan te sluiten. Phase diversity op DD zetten.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
schaef

Bericht door schaef »

Dank je Wehoo, ga er even naar kijken en anders maar de stekker erbij doen.
Gr
Menno
staffpride
Contacteer:

schaef schreef:Ik heb als ik een tunnel in rij dat de radio dat stop omdat er geen ontvangst is, maar aks de tunnel uitkom heb ik nog steeds geen ontvangst. Moet eerst een andere zender kiezen en dan heb ik weer ontvangst????

Is dit ineens gekomen of al vanaf het begin?

Je zou eens moeten kijken of je wel 2 actieve antennes hebt (2e menu). Je hebt hem dacht ik achteraf ingebouwd toch?

De 1e antenne wordt voornamelijk gebruikt voor de radio en de 2e antenne wordt voornamelijk gebruikt voor de traffic functie.

Vaak zie je na achteraf inbouwen met maar 1 antenne dat het ook heel lang duurt voordat de traffic info geladen is.

Miss is je ontvangst al beter als de antenne in de andere ingang van de rns stopt.

2 antennes blijft natuurlijk nog het beste voor de snelste werking.
MVG EMServices

Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

staffpride schreef:Je zou eens moeten kijken of je wel 2 actieve antennes hebt (2e menu). De 1e antenne wordt voornamelijk gebruikt voor de radio en de 2e antenne wordt voornamelijk gebruikt voor de traffic functie.
Beide tuners wisselen voor ontvangst van TMC en Radio. Het TMC signaal wordt bij verschillende radiozenders meegezonden. De RNS510 heeft geen "voorkeurstuner" voor TMC. De fakrastekker maakt van één verbinding, twee verbindingen, zodat beide antenne-aansluitingen van de RNS510 een ingangssignaal hebben. Of er dan één antenne op je dak en een tweede bij je achterruit zit, maakt niet uit. (het punt is er moet een antennesignaal op beide tuners (ingangen) komen). Fakrastekker (ik dacht rond de 10 euro) bij de VW dealer verkrijgbaar.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
staffpride
Contacteer:

Daarom staat er ook voornamelijk. Doe maar eens wisselen met 1 antenneaansluiting, dan merk je het verschil snel genoeg ;)

Maar sowieso zijn 2 antennes altijd beter natuurlijk
MVG EMServices

Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

staffpride schreef:Daarom staat er ook voornamelijk. Doe maar eens wisselen met 1 antenneaansluiting, dan merk je het verschil snel genoeg ;)

Maar sowieso zijn 2 antennes altijd beter natuurlijk
Dit laatste betwijfel ik. Wat is het verschil tussen een goede (max. signaalsterkte) en nog beter?
Wat moet ik wisselen met 1 antenne-aansluiting? Van antenne-ingang wisselen? Tja... is toch logisch dat er dan een slechte ontvangst is. De andere (2e of 1e zo je wilt) tuner ontvangt dan geen signaal. Het gaat erom dat beide tuners een signaal ontvangen. Dit is ruim voldoende voor een goede ontvangst (signaal wordt versterkt).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
schaef

Bericht door schaef »

Net even gekeken, mijne is vrij geschakeld maar ik zie maar 1 antenne in ANT2 bij ANT1 staat off. Dus dan heb ik de farka kabel nodig? Of moet ergens nog een tweede antenne liggen. Ik heb wel de vin op het dak maar of dat orifineel weet ik niet.
Gr
Menno
wehoo

Bericht door wehoo »

schaef schreef:Net even gekeken, mijne is vrij geschakeld maar ik zie maar 1 antenne in ANT2 bij ANT1 staat off. Dus dan heb ik de farka kabel nodig? Of moet ergens nog een tweede antenne liggen. Ik heb wel de vin op het dak maar of dat orifineel weet ik niet.
Dan is er op je 2e (of 1e, maakt niet uit) antenne-ingang van je RNS510 niets aangesloten. Ligt er geen 2e antennekabel achter je RNS510, zet je de fakrastekker ertussen. E.e.a. is afhankelijk met welk systeem (satnav.: al dan niet en welk) de auto origineel werd geleverd. Is hij origineel geleverd met een satnav. is de vin op het dak de satelietontvanger.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
staffpride
Contacteer:

wehoo schreef: Dit laatste betwijfel ik. Wat is het verschil tussen een goede (max. signaalsterkte) en nog beter?
Niets natuurlijk, 100% ontvangst is 100% uiteraard. Dat ben ik volledig met je eens ;) .
Het gaat om de plaatsing van de 2e antenne, die heeft een andere plaatsing, zodat je een groter "oppik'' bereik voor het signaal heb. Valt 1 antenne buiten het bereik bv, Heeft de ander wellicht nog wel signaal. Koppel je beide op 1 antenne, heb je maar 1 ''oppik'' punt voor beide tuners.
Je ziet ook dat als beide antennes in de achterruit zitten dat 1 aansluiting slechts op 1 klein ''draadje boven op je ruit zit en de 2e bezetting op heel je achterruitverwarming. (dit is uiteraard bij een fabrieksaf rns510 inbouw) Heb je achteraf ingebouwd heb je alleen de ''kleine'' aansluiting boven op je ruit (mits de auto met radio is geleverd, anders heb je die ook niet).
Je kan dan ook nog alleen de dakantenne (spriet) aansluiting hebben.

Overigens zijn alle achterruiten hetzelfde en hebben ze allemaal de antenne er in verwerkt. Het verschil zit er in dat het lipje waar je de antenne versterker op aan moet sluiten (solderen) ontbreekt op de ruit bij auto's zonder standaard rns510 geleverd.

wehoo schreef:Wat moet ik wisselen met 1 antenne-aansluiting? Van antenne-ingang wisselen? Tja... is toch logisch dat er dan een slechte ontvangst is. De andere (2e of 1e zo je wilt) tuner ontvangt dan geen signaal. Het gaat erom dat beide tuners een signaal ontvangen. Dit is ruim voldoende voor een goede ontvangst (signaal wordt versterkt).
Ja, ik bedoel idd van antenne ingang wisselen, bij de ene ingang heb je beter radio ontvangst en bij de andere een snellere traffic info.
De versterkers van de antenne zitten overigens in je achterklep gemonteerd (aan de zijkant van de achterklep aan weerskanten van de ruit). Hebben toevallig een setje klaar liggen om in te bouwen op een golf V van het weekend, waar we een vin op geplaatst hebben ;)

Heb je een spriet op het dak, dan zit de versterker in de voet

Geloof best dat het doorlussen van de 2e tuner naar 1 antenne ook prima kan werken, maar er zal niet voor niets 2 antennes geplaatst zijn voor het rns510 systeem
Laatst gewijzigd door staffpride op 30 jul 2012, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG EMServices

Afbeelding
staffpride
Contacteer:

wehoo schreef:
schaef schreef:Net even gekeken, mijne is vrij geschakeld maar ik zie maar 1 antenne in ANT2 bij ANT1 staat off. Dus dan heb ik de farka kabel nodig? Of moet ergens nog een tweede antenne liggen. Ik heb wel de vin op het dak maar of dat orifineel weet ik niet.
Dan is er op je 2e (of 1e, maakt niet uit) antenne-ingang van je RNS510 niets aangesloten. Ligt er geen 2e antennekabel achter je RNS510, zet je de fakrastekker ertussen. E.e.a. is afhankelijk met welk systeem (satnav.: al dan niet en welk) de auto origineel werd geleverd. Is hij origineel geleverd met een satnav. is de vin op het dak de satelietontvanger.
Klopt idd, maar als de satnav niet standaard geleverd is op je auto, zal de vin een dummie zijn en ligt de kabel die oorspronkelijk op de antennespriet zat los onder je hemelbekleding. Dat is dan de antenne die je mis ;)

In dat geval kan je de kabel doortrekken naar de achterruit en daar een versterker plaatsen voor de 2e aansluiting op je achterruit. Je hebt 2 keuzes daarin: of een lipje op je achterruit solderen voor de aansluiting (priegelwerk en kan mis gaan) of een andere ruit laten plaatsen met de 2 lipjes er al op ;)
MVG EMServices

Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

staffpride schreef:Klopt idd, maar als de satnav niet standaard geleverd is op je auto, zal de vin een dummie zijn en ligt de kabel die oorspronkelijk op de antennespriet zat los onder je hemelbekleding. Dat is dan de antenne die je mis ;)
Oh.... ik dacht dat als er geen satnav wordt geleverd, er een spriet op je dak staat. In de originele vin van VW zit de satellietontvanger. Ergens op dit forum circuleren de verschillende leveringsmogelijkheden van VW. (zoekfunctie).
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Electronica en Audio / Video”