Massari schreef:Het is nog geen twee maanden terug, maar vanochtend werd ik wederom geattendeerd op de zin "Politie, volgen..."
Frusterend dat het was, maar ik volgde de Volvo V50 maar netjes... we stonden onder een brug, de beste dienders parkeerden op de stoep, op de weg kon niet geparkeerd worden vanwege het verkeer en ik dacht nog; "Ja hallo, ik kan niet ff zomaar op de stoep parkeren vanwege mijn velgen!" maar enfin, ik had hem dus voorzichtig op de stoep geparkeerd waarna ik door de diender met een lage stem werd begroet; "Goedemorgen, uw kenteken- en rijbewijs alstublieft" (de heren waren nog in de twintig...). Ik heb ze de bewijzen laten zien waarna ik van oom agent ineens de motorkap open moest doen en ik moest het ook zelf doen. Hij was met een zaklampje op zoek naar het chassisnr, terwijl die ook onder de voorruit te zien was, maar ik begrijp de reden. Hij stond ook even te loeren naar mijn Twintake

Vroeg waarom ze me aan de kant hadden gezet (ik weet de reden wel); "Meneer we mogen alle auto's van de weg halen...", ik zei: "Of is het omdat ik een GTI rij?", maar daar werd niet op geantwoord. Ook hadden ze de binnenkant van de auto even bekeken, maar niks opvallends gezien behalve een Maxicosi, mijn werktas en jas van mijn pak

Enfin de beste mannen hadden alles nog even geverifieerd via de centrale en ik moest vervolgens nog eens een blaastest doen (om 8.15 uur, zie ik er dan uit alsof ik gedronken heb?)... pfff, zo gezegd zo gedaan en de uitkomst was "P" (duhhh) en ik kon weer doorrijden.
Leuk dat je zo'n GTI rijdt, maar ik begin er steeds meer moeite mee te krijgen. Alsof ik een drugspiloot of crimineel ben en ja ik heb een opvallende GTI, maar met mijn vorige auto's had ik hier geen last van.
Sorry, moest het even kwijt. Sorry @Timvgti, dit is niet persoonlijk naar jou toe bedoeld.
Ik merk, gezien het topic en de reacties hierop, dat de meesten het niet 'prettig' vinden om door de politie gecontroleerd te worden.
Als er naar documenten gevraagd wordt, de controle wat uitvoeriger gedaan wordt (zoals een voertuigcontrole/het in de auto kijken/onder de motorkap/chassisnummer/etc), en er vragen worden gesteld zoals 'of de auto van u is', dan vinden bepaalde personen dit 'belachelijk' (toch bijv. Verlengsnoer?)...
Nu kan ik mij situaties indenken waarin een dergelijke controle vervelend is, zoals wanneer je haast hebt of wanneer je met het gehele gezin de de auto zit (en in jouw ogen het dus een 'familiebak' is en er bij de politie dus geen bellen horen te gaan rinkelen), wanneer je van jezelf vindt dat je er niet 'crimineel' uit ziet, of er andere aanwijzingen zouden zijn die er volgens jou op zouden moeten wijzen dat jij geen crimineel bent (zoals een kinderzitje achterin, of een golftas, etc) en je je dus afvraagt waarom je gecontroleerd wordt.
Echter:
Feit is dat de Golf mk5 en mk6 in GTI en R uitvoeringen (al dan niet enkel qua uiterlijk zo gemaakt, maar intern een diesel) momenteel niet enkel door liefhebbers als wijzelf gereden worden.
Dit type voertuig is het meest onderhevig aan allerlei soorten criminaliteit.
Ik heb het hier dan over zowel voertuigcriminaliteit (dus omgekat, gestolen, opgebouwd uit gestolen onderdelen, etc), als betrokkenheid bij andere criminaliteit (dus betrokken bij overvallen, vluchtacties, drugsrunners, elke dag een andere persoon/niet zijnde de tenaamgestelde die er in rijdt, etc.)
Het type 'persoon' dat bij een dergelijke controle in het voertuig zit is enigszins bepalend (want ja we treffen vaak 'prototype' personen van oa Antiliaanse, Marokkaanse en ook steeds meer Oostblok afkomst aan), maar lang niet altijd. Ook andere factoren (zoals het kinderzitje of andere attributen die het 'burgerlijk en netjes' moeten maken, weten de criminelen handig te gebruiken.
Van de 10 gecontroleerde Golf mk5 en mk6 in GTI en R uitvoeringen, kan ik je melden dat er helaas bij de helft iets niet in orde is (en dan heb ik het niet over een gladde band).
Persoonlijk ben ik erg blij met hoe de politie doelgericht dit soort criminaliteit (met de soms weinig moderne middelen die ter beschikking zijn voor de 'normale straatagent') opspoort.
Mijn eigen GTI is in 2011 gestolen geweest en door bovengenoemde compleet schadevrij opgespoord!
Zodoende rij ik er dus nu (na tig extra beveiligingsmaatregelen in/aan het voertuig) nog steeds vol trots in!
In mijn vorige auto (een Audi TT quattro) werd er een stuk minder aandacht aan mijn voertuig besteed, simpelweg omdat deze niet door bovengenoemde doelgroepen wordt gebruikt.
Want Ronnie, jij bent in jouw mk1 en mk2 TT vast ook nooit/amper gecontroleerd en nu merk je dat je 'anders behandeld' wordt in je Golf.
Dus als personen het echt zo
'belachelijk' vinden en je je afvraagt of de politie
'niets beters heeft te doen', dan kan je helaas beter een ander type voertuig aanschaffen.
Als je toch besluit in je huidige Golf te blijven rijden, dan hoop ik niet dat je voertuig eens betrokken raakt bij dergelijke criminele acties en als hij wel gestolen wordt en teruggevonden (of een variant hiervan, zoals dat jouw kenteken wordt gekopieerd, etc) en de politie spoort jouw voertuig ook door dergelijke controles op, dat je dan je mening over de politie mogelijk bij durft te stellen!
Ennuh de politie
'niets beters te doen'??--> Ik kan je uit lange ervaring vertellen dat door dit soort controles zeer veel belangrijke informatie naar boven komt, er meer (voertuig)criminelen opgepakt zijn dan je denkt, er meer Golfjes naar hun rechtmatige eigenaren terug zijn gebracht dan verwacht en dat hierdoor dus 'ECHTE BOEVEN' worden gevangen...
Dat je bij een dergelijke controle (ervanuit gaande dat je dus een liefhebber van de VW Golf bent en je geen enkele criminele intentie in je hebt) het vervelend vindt dat je sowieso aan de kant wordt gezet en dat een controle net iets 'te' lang duurt, dat kan ik begrijpen.
Als de controle echter korter en minder uitgebreid is, dan ontdekt de politie uiteraard ook vaak niets.
Ook zullen de personen die wel kwaad in de zin hebben (die het voertuig dus bijv gestolen hebben, maar dit zodanig goed hebben gedaan dat de politie dit niet 1.2.3. aan bijv. het kenteken of chassisnummer kan zien) pas 'zenuwachtig/opvallend/afwijkend gedrag gaan vertonen' wanneer het wat lang duurt/het wat heet onder hun voeten wordt...
Bedenkt dus even hoe fijn je het zal vinden als de politie door dergelijk werk jouw kostbare Golf schadevrij terug kan brengen, of kan voorkomen dat er bij je huis of eigen pand/bedrijf ingebroken wordt (inbrekerswerktuig wordt ook al veel aangetroffen in deze auto's), of voorkomen wordt dat je partner onder bedreiging van een vuurwapen in haar auto de kant in wordt gedrukt, haar auto of kostbare goederen af moet staan en men er vervolgens vandoor gaat in oa een Golf, etc.
En over die blaastest om 08:15 uur: De meeste artikel 8/alcohol aanhoudingen vinden plaats in de vroege ochtend van personen die de nacht ervoor flink ingenomen hebben. 5 uurtjes hebben geslapen en niet stil staan bij de rest-alcohol in hun lichaam...
Dat je met een 'lage stem' werd begroet en de heren pas in de twintig waren... tja, ook zij hebben al de baard in de keel, moeten ergens beginnen en worden vanzelf ouder Ronnie.
P.s.: Telkens als ik in mijn bovenstaande verhaal het woord 'je' gebruik, dan refereer ik absoluut niet alleen naar jou (Ronnie) of naar Verlengsnoer (die ik ook in mijn verhaal noem) hoor. Ik doel hier op een ieder/elke Golf liefhebber/forumgebruiker mee. Geen persoonlijke aanvallen dus...