Pagina 1 van 3

Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 18 jun 2011, 16:31
door NICO!
Iedereen spreekt er over, maar hoe ziet een divertervalve er uit?

En als hij kapot is, hoe ziet hij er dan uit?

Het oudere model divertervalve:
Afbeelding

Dit kan er dus aan kapot, kan ook kleiner, maar zeker een mooi voorbeeld:
Afbeelding

Scheur van dichtbij:
Afbeelding

Type B staat links, de iets betere type C staat rechts, de type D (geen foto), de beste, zit in de auto:
Afbeelding

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 18 jun 2011, 17:19
door Race Eend
Toevoeging:

Bij de GTI zit hij in de turbo, bij de ED30 ligt hij links naast de luchtfilterbak.

Hier links op foto type D:
Afbeelding

Afbeelding

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 07 jan 2012, 14:54
door BND
Een vraagje, kan het zijn dat bij een beschadigde DV de wagen boost verliest dus niet naar behoren optrekt en soms weer wel?
K'zal volgende week DV vervangen door D type. Hopelijk is m'n kwaaltje dan opgelost.
Bij uitlezen heeft ie melding van ladedruk ondergrens overschreden.
Bobine's en bougie's zijn reeds vervangen geweest.
Allesinds mis ik soms serieus power? :cry:

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 07 jan 2012, 15:18
door Race Eend
De wagen zal dan eigenlijk nooit goed trekken, maar hij kan zelfs in noodloop gaan als hij te weinig druk heeft, waardoor hij nóg minder vermogen hebt.

Grote kans bij deze storing, dat je het probleem hiermee oplost.

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 07 jan 2012, 15:37
door MkVI Nmgn
Bij mij was dat zeer zeker het geval toen,
Bij mij zat er een flinke scheur in maar geen enkele foutmelding,
Heb deze toen vervangen voor een D en nu merk je dat je veel meer power onderin heb

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 07 jan 2012, 17:21
door BND
Bedankt voor de info,
benieuwd naar het resultaat :D
Trouwens de verstrekte info met foto's zijn TOP.
Bjorn.

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 07 jan 2012, 23:41
door foekie
Is dit ook het onderdeel waar je zo'n afblaasventiel van Forge tussen kunt zetten?
Worden DV's ook wel eens op voorhand vervangen, zonder dat deze kapot is? Wat kost een dv eigenlijk?

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 08 jan 2012, 09:01
door MkVI Nmgn
Ja dit is exact waar je waar ze de forge tussen zetten ben er alleen geen fan van
En over het vervangen zonder een klacht heb ik nog niet eerder gehoord of mee gemaakt
En de kosten weet ik niet neer precies maar het was best gemakkelijk om zelf te doen als je gebruik kan maken van een brug als je de beschermkap eraf haald kijk je vanonder op de turbo en Zie je 2 schroefjes zitten en de derde is een klein beetje op gevoel maar goed te doen

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 14 jan 2012, 15:35
door BND
Deze week DV type D ingebouwd na eerder vermelde klachten.
Resultaat is een toch wel serieus verschil in koppel en pk's.
In de oude DV met blauw membraam zat ook een redelijk gaatje zoals in een foto zoals hierboven.
'K ben zeer tevreden nu, terug alle lof voor de gti. :D
Weet er iemand vanaf welke waarde de auto eventueel bijhorende fout heeft van "ladedruk ondergrens overschreden". Normaal draaien ze 0.9Bar dacht ik.
Ik denk dat ik toch ongeveer 30pk miste. Dat voelde ik toch zo aan.
Blij dat dit een voorkomend probleem was dat mensen delen, bespaard je een hoop ellende.

Groeten,
Bjorn.

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 14 jan 2012, 15:48
door Race Eend
Origineel draait hij gewenst maximaal 0.7 bar, als hij terug valt onder de 0.4 - 0.3 bar zal hij meestal pas in storing schieten, maar omdat de turbo zoveel 'over' heeft, kan hij in veel gevallen, ondanks de lekkage, nog aardig tot zijn gewenste druk komen (al is het koppel onderuit compleet weg).

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 14 jan 2012, 15:55
door BND
Bedankt voor je reactie Race Eend!

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 28 jan 2012, 16:17
door foekie
Einde van dit jaar wil ik voor een 5 gti gaan kijken... nu is mijn vraag of ik op de een of andere manier tijdens een proefrit kan merken dat de DV niet goed werkt? Misschien komt deze vraag wat dommig over... maar ik wil geen kat in de zak kopen tzt.

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 28 jan 2012, 16:52
door MkVI Nmgn
Merk je vrij weinig van als je niet eerder turbo auto's gehad heb
Je voelt er sowieso niet heel veel van alleen de turbo vond ik toen niet lekker opgang komen en niet zo lekker door trekken,
Maar zo een Valve kost de kop niet je kan je beter drukker maken over hele andere dingen als een valve die niet na behoren werkt.
klein voorbeeld de turbo,olie lekkage,Slug in de motor omdat er misschien veel korten stukken mee gereden is,
En de lak is ook wel belangrijk ;) onder de motor goed kijken naar originele Kit naden geldt het zelfde voor in de kofferbak

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 28 jan 2012, 17:07
door foekie
Turbomotoren heb ik opzich wel ervaring mee (volvo C70 T5 en ibiza tdi), maar ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal qua V gti

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 18 sep 2012, 16:11
door Doohie
De diverter valve 710D...
Zit die al standaard op een Golf VI GTi 2012 ?

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 18 sep 2012, 16:37
door MkVI Nmgn
Doohie schreef:De diverter valve 710D...
Zit die al standaard op een Golf VI GTi 2012 ?
Yep die zit erop.
Ook op de 1.2 tsi op de 1.4tsi

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 18 sep 2012, 17:19
door Timvgti
Ik heb ook geen foutmeldingen maar wil ergens mijn DV ook vervangen omdat ik gewoon 100% zeker wil zijn dat ik alle boost heb. Kan je de DV met vcds loggen? Want ergens is 'preventief' vervangen natuurlijk ook zonde van de centen (70,- euro??).

Verder is dit topic mogelijk uit te breiden met info over vervanging van de PCV vakve???
Deze is kennelijk net zo obderhevig aan lek gaan, net als de dv. Ook hier zijn diverse revisies van. Weet niet welke ik voor mijn mk5 axx uit 06-2005 moet hebben.
Als ik vervang, dan graag gelijk dus voor geschikte en ge-update DV en PCV versies.

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 18 sep 2012, 19:02
door bert heylen
en wat doet de divertervalve juist?

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 18 sep 2012, 19:32
door Timvgti
Overigens is er ook nog een type G DV Nico!
Deze geeft ook zo goed als nooit storing/scheuren maar is wel een 'diaphragm' versie. Dus geen 'piston' verie zoals de 'D' versie. Dit zou een vlottere/snellere reactie geven.
Sommigen zien dus nu de G als de beste valve en niet meerde D.
De D schijnt dan wel weer beter tegen hogere boost te kunnen.

Zie voor foto's:
http://www.golfmk6.com/forums/showthrea ... 370&page=2

Wat kosten de DV's eigenlijk?

Oh en op deze manier schijn je de werking van de PCV te kunnen testen (dus niet d DV, maar de PCV! Welke kennelijk net zo makkelijk lekt als de DV):

When removing either your dipstick or oil cap with car on your car will do one of the following indicated the status of your PCV

PCV good - if the car begins to idle rough

PCV bad - idle remains the same

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 18 sep 2012, 21:35
door GolfL
Handige tip van je PCV checken!.

Ik kon alleen de blaas/zuig methode.

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 18 sep 2012, 23:33
door KlouxOne
een DV heb je al voor 45 euro nieuw. een D versie

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 19 sep 2012, 18:50
door Dumdum_Edition30
Waar is de locatie van de divertervalve bij een edition 30? En gemakkelijk zelf om te wisselen naar een D-Type?

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 19 sep 2012, 19:01
door MkVI Nmgn
KlouxOne schreef:een DV heb je al voor 45 euro nieuw. een D versie
klopt Via eBay en via dealer €60,- en als je hem bij mij bestelt heb je hem in 2 dagen binnen ;)

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 19 sep 2012, 20:22
door Crokko
Dumdum_Edition30 schreef:Waar is de locatie van de divertervalve bij een edition 30? En gemakkelijk zelf om te wisselen naar een D-Type?
Zoals Race Eend zei: bij de ED30 ligt hij links naast de luchtfilterbak

Dus je kan er makkelijk bij.
Stekkertje loshalen, 3 boutjes, los, nieuwe erin, 3 boutjes vast, stekkertje er weer op. 5 minuten bij een ED30.

Re: Hoe ziet een divertervalve er uit?

Geplaatst: 19 sep 2012, 22:31
door KlouxOne
bij een ED30 moet je nog wel even de noise pipe los halen voor je er bij kan. maar veel werk is het zeker niet!