Volkswagen houdt er niet van om te dralen en dus wil het merk vrij snel na de onthulling van de Golf VII ook al met de GTI komen. De auto rijdt nu al ongecamoufleerd rond in de buurt van de Ring.
De auto is een echte GTI in de zin dat-ie z'n identiteit niet weggeeft door allerlei opvallende details. De rode bies op de grille en de bekende wielen ontbreken hier nog. Nee, het zijn de beide uitlaten op de hoeken die prijsgeven dat dit prototype toch echt de GTI is.
Het lagere gewicht van de zevende generatie Golf komt in het geval van de GTI extra goed uit. In dit geval is het bijbehorende lagere verbruik natuurlijk al mooi meegenomen, maar hier zijn het lichtvoetiger weggedrag en de snellere sprints toch wel belangrijker.
'Mechanisch sperdifferentieel'
Onder de kap komt weer een 2,0-liter turbomotor te liggen. Verwacht geen extreme sprong in het vermogen, we mikken voor de Golf VII GTI op 220 tot 240 pk. Daarmee komt de GTI aardig in de buurt van z'n grote concurrent, de Ford Focus ST. Zoals we vorig jaar al konden melden, krijgt de GTI een scherper randje dan voorheen. De Volkswagen-ingenieurs kiezen naar eigen zeggen voortaan waarschijnlijk voor een mechanisch sperdifferentieel (in plaats van het elektronische XDS) en de besturing wordt directer.
Verwacht geen directe concurrent voor de Astra OPC en Mégane RS: die auto's zitten qua vermogen meer in de buurt van de Golf R. Die krijgt waarschijnlijk 280 pk, maar door de vierwielaandrijving zal de R alsnog anders van karakter worden dan de kanonnen van Opel en Renault.
We hopen op de Autosalon van Parijs al een eerste levensteken van de GTI te zien, maar zeker is dat nog niet. In ieder geval komt de Golf VII GTI in de eerste helft van 2013 op de markt.


Overige foto's bij de bron: http://www.autoweek.nl/autonieuws/20525 ... amoufleerd