haantje de voorste schreef:Vandaag de eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Er is 4,5 liter verse olie ingegaan voor € 14,- per liter. Ik had aangegeven dat ik over wilde stappen van longlife naar kortere intervallen aangezien ik niet zoveel KM's maak. Hoewel ik had gezegd dat ik graag 5W-40 van Castrol edge of Shell Helix Ultra wil, hebben ze toch 10W-40 Shell Helix HX7 erin gekieperd. Want het is geen sportauto.....
Weet iemand of deze Shell olie slechtere eigenschappen heeft dan 5W-40 olie van bijvoorbeeld Castrol?
Raar verhaal weer dit. VW hanteert voor vaste intervallen altijd 5w-40 en geen 10w-40. Uiteraard zijn de eigenschappen daar ook weer anders van. Hier op het forum wel is gelezen dat er problemen ontstaan omdat de olie bij koude start te dik is. ik zou er niet mee akkoord gegaan zijn. Hoezo geen sport auto? 335 pk is niet misselijk. maar dat weet de dealer zeker niet

De R8 van mijn baas rijd ook gewoon op 5w30 Castrol Edge. niks speciaals aan.
Bovendien vraag je er toch nadrukkelijk om?
Zoek voor de zekerheid is op het forum. ik weet zeker dat er mensen problemen hebben gehad met het tikken van kleppen voor 10w-40 dit was overigens bij een MKV en niet bij een MKVI
Shell Helix ultra is overigens prima olie. zeker geen troep. maar de viscositeit moet wel goed zijn uiteraard.