Eindelijk heb ik een Kufatec Fiscon Basic Plus ingebouwd! Ik wilde deze al veel langer, maar vond hem altijd wat prijzig.
Nu ik dus ook bezig ben met de inbouw van een actieve subwoofer en niet in de originele quadlock kabelboom wilde knippen, kwam de kufatec weer op mijn pad, omdat daar ook gelijk een mooie kabelboom bij zit die ik af kan takken.
Dus 2ehands een mooie Fiscon Basic Plus gekocht en ingebouwd.
Werkt perfect.
Nu wat vraagjes:
- bij deze set zat een originele fiscon microfoon welke reeds aangepast was om op de originele plek van vw te kunnen, dus in het console bij de interieurverlichting in het plafond. Dus niet zo'n origineel vw vierhoekig microfoon blokje, maar de fiscon mic aangepast zoals hier: http://www.fiscon-mobile.cz/products/mic.php
Levert dit goed geluid?
- Heeft iemand ervaring met spraakbesturing van de rns510? Heb ik hier een extra microfoon voor nodig of kan dit via de fiscon mic? (ik weet dat ik de functie sowieso moet activeren in vcds).
Ik heb RNS510 firmware versie 2760 (is een speciaal aangepaste versie die zorgt dat ik geen powerdrain krijg, ondanks dat ik een wat oudere can gateway heb. Werkt keurig). Is de spraakbediening in het Nederlands of in het Engels en wat zijn alle mogelijke commando's?
- Helaas heb ik geen groot mfa (mfa+), waardoor ik nog geen gebruik kan maken van de kufatec extra mfa opties zoals de olietemp, etc.
Ik wil mijn midline tellerbak gaan vervangen voor een tellerbak met groot mfa (mfa+).
nu heb ik echter ook nog het oude model knoppen op mijn stuurwiel. Hier kan ik dus niet het mfa mee bedienen (nu bedien ik mijn midline mfa, mbt scrollen door verbruikscijfers enzo, met de extra knopjes die op mijn ruitenwisserhendel zitten).
Kan ik straks met een groot mfa deze ook compleet bedienen met die extra knopjes op de ruitenwisserhendel? Of moet ik ook de nieuwe stuurwielknoppen kopen/installeren.
Zie verschil in knoppen hier: http://www.myturbodiesel.com/images/a5/ ... button.jpg
- Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een mfa+ tellerbak?
Ik ben in het bezit van vagcommander en vcds en kan dus bepaalde type tellerbakken programmeren (immo oude bak overzetten, etc.)
Op dit moment heb ik de volgende midline tellerbak: 1K6 920 860 E
Ik heb begrepen dat de volgende bakken zouden moeten werken: 1K6 920 870, 871 & 872
Iemand hier ervaring mee? Een idee waar ik voor een goede prijs een voor mij geschikte tellerbak kan kopen?
Ervaring met spraakbesturing rns510/fiscon, mfa+, etc vragen
- staffpride
- Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
- Contacteer:
Re: Ervaring met spraakbesturing rns510/fiscon, mfa+, etc vr
Je hebt voor de rns voicecontrol geen 2e microfoon nodig. Het is een kwestie van doorlussen.
Zie schema:

Durf niet te zeggen of de fiscon microfoon door de rns herkend wordt en het dus met die mic door te lussen is
Met fw 2xxx is er geen nederlands beschikbaar, dat is pas vanaf fw 3xxx. Engels kan wel bij 2xxx.
Spraakcommando's zijn heel uitgebreid, je kan in principe heel je rns er mee bedienen.
Voor de radio en media is het een beetje overbodig vind ik. Soms is het wel handig om door de mappen van je hdd te bladeren, maar om een nummer verder te gaan is op je stuur/rns drukken sneller.
Voor navigatiedoelen in te voeren is het ideaal. Je kan plaats straat en huisnummer gewoon inspreken. Handig tijdens het rijden.
Als je help zeg, krijg je de desbetreffende mogelijkheden die voor de toepassing geldig zijn die dan actief is.
Op je bedieningsknoppen vraag durf ik je geen antwoord te geven, maar vermoed dat het via je handle te bedienen is.
Je zou even in je codering kunnen kijken of de optie er in zit
Hier vind je de info voor het inleren van een nieuwe/gebruikte tellerbak per type
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Immobilizer
Zie schema:

Durf niet te zeggen of de fiscon microfoon door de rns herkend wordt en het dus met die mic door te lussen is
Met fw 2xxx is er geen nederlands beschikbaar, dat is pas vanaf fw 3xxx. Engels kan wel bij 2xxx.
Spraakcommando's zijn heel uitgebreid, je kan in principe heel je rns er mee bedienen.
Voor de radio en media is het een beetje overbodig vind ik. Soms is het wel handig om door de mappen van je hdd te bladeren, maar om een nummer verder te gaan is op je stuur/rns drukken sneller.
Voor navigatiedoelen in te voeren is het ideaal. Je kan plaats straat en huisnummer gewoon inspreken. Handig tijdens het rijden.
Als je help zeg, krijg je de desbetreffende mogelijkheden die voor de toepassing geldig zijn die dan actief is.
Op je bedieningsknoppen vraag durf ik je geen antwoord te geven, maar vermoed dat het via je handle te bedienen is.
Je zou even in je codering kunnen kijken of de optie er in zit
Hier vind je de info voor het inleren van een nieuwe/gebruikte tellerbak per type
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Immobilizer
Staffpride bedankt voor je schema en uitleg!
Bij de fiscon modules komt er een female jack connector uit de module zelf (dus mic in + en - draadjes gaan rechtstreeks de module in), in die jack connector klik je de kabel van de microfoon.
De mic bekabeling loopt dus niet naar de rns510, dus doorlussen is niet direct optie.
Wel kan ik natuurlijk de mic + en - vanaf de female jack kant eerst naar de rns laten lopen, daar op mic out aansluiten en de microfoon vervolgens op de mic in pinnen aansluiten, dan zit het alsnog hetzelfde als op jouw schema...
Over de mfa+ icm de extra knopjes op de ruitenwisserhendel:
Ik heb wel eens vaker GTI's gezien die fabrieksaf wél een mfa+ hebben maar geen (of net als ik het oude model) knoppen op het stuur. Dus die bedienen hun grote mfa ook met de knopjes op de ruitenwisserhendel.
Is er hier iemand die deze combinatie heeft?
Benieuwd welk typenummer deze tellerbak is, dan kan ik naar een dergelijke op zoek.
(of dus ook de nieuwe knoppen voor op het stuur zien te bemachtigen)
Bij de fiscon modules komt er een female jack connector uit de module zelf (dus mic in + en - draadjes gaan rechtstreeks de module in), in die jack connector klik je de kabel van de microfoon.
De mic bekabeling loopt dus niet naar de rns510, dus doorlussen is niet direct optie.
Wel kan ik natuurlijk de mic + en - vanaf de female jack kant eerst naar de rns laten lopen, daar op mic out aansluiten en de microfoon vervolgens op de mic in pinnen aansluiten, dan zit het alsnog hetzelfde als op jouw schema...
Ik heb wel eens vaker GTI's gezien die fabrieksaf wél een mfa+ hebben maar geen (of net als ik het oude model) knoppen op het stuur. Dus die bedienen hun grote mfa ook met de knopjes op de ruitenwisserhendel.
Benieuwd welk typenummer deze tellerbak is, dan kan ik naar een dergelijke op zoek.
- staffpride
- Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
- Contacteer:
Ja precies zo zou je het moeten aansluiten.Timvgti schreef:Staffpride bedankt voor je schema en uitleg!
Om de microfoon kabel op de rns aan te sluiten heb de repair wire nodig (2 x 000 979 009). Deze kan je bij de dealer halen.

Heb bij mezelf ook de kabel van de telefoon microfoon doorgeknipt en via de rns doorgelust. Werkt perfect.
Heb alleen wel een originele vw microfoon. Heb wel eens gelezen dat het ook met andere microfoons gaat, maar weet niet of dat met de jouwe ook gaat.
Zal eens kijken of ik een nummer van een tellerunit met groot mfa en bediening via handle in mij database heb staan

Heel graag!staffpride schreef: Zal eens kijken of ik een nummer van een tellerunit met groot mfa en bediening via handle in mij database heb staan