
Na de GTI, Bluemotion, Variant, R en 4motion is het nu tijd voor de elektrische E-Golf. De auto komt pas eind 2013 op de markt, maar de specificaties zijn nu al bekend. De elektromotor levert 116 pk en houdt het dankzij de in de wagenbodem verstopte lithium-ionaccu’s van Siemens in theorie 175 km vol. De topsnelheid is 135 km/h. De accu’s opladen duurt zes uur, snelladen kan in drie kwartier.
De bagageruimte heeft relatief weinig te lijden onder de aandrijflijn en levert 35 liter in. Er blijft nog 345 liter over. Het gewicht ondervindt meer last: de Golf komt ten opzichte van een conventionele versie 250 kilo aan.
De elektrische Golf is van buiten te herkennen aan een anders gevormde voorbumper met bijzondere C-vormige ‘luchtinlaten’. Voor de rest is het gewoon een Golf, lekker onopvallend elektrisch rijden dus. Voor wie de genoemde 175 km niet toereikend is komt er op termijn een plug-in Golf die een elektromotor combineert met een 122 pk sterke TSI. De aandrijflijn levert naar verwachting 224 pk en wordt als eerst gepresenteerd in de Audi A3 op de autosalon van Genève.
Bron: Autoweek.nl Tekst: Jan Lemkes