Sinds deze week krijg ik mijn GTI niet meer in de eerste versnelling. Het voelt alsof ik tegen een 'rubber blokje' aandruk.
Heb de auto op een avond zonder problemen geparkeerd en bij vertrek enkele uren later schakelde de auto niet meer in de eerste versnelling.
Het enige wat voorafgaand is gebeurd: enkele weken geleden is de auto bij de dealer geweest voor het vervangen van de distributieriem + waterpomp.
Vanochtend ben ik terug bij de dealer geweest voor dit probleem.
Daar hebben ze gezocht naar het probleem en de schakelkabels overnieuw afgesteld.
Het enige wat ze me konden vertellen is dat het niet aan het afstellen van de schakelkabels ligt.
Voor een duidelijk antwoord zou de versnellingsbak uit elkaar moeten. En dit wil ik natuurlijk liever niet.
Het gaat om een GTI, bj. 2005 (in 2007 op de weg gekomen). Huidige km-stand is 82.000.
Motorcode: AXX, versnellingsbak: GVT.
De auto is volledig dealer onderhouden en de complete historie (inclusief eigenaren) is bekend, voor zover dit van belang is.
Is er hier iemand die weet waar dit probleem vandaan kan komen?
Probleem 1e versnelling handgeschakeld
- ChriskeGTI
- Type auto: Golf 5 GTI
- ChriskeGTI
- Type auto: Golf 5 GTI
Re: Probleem 1e versnelling handgeschakeld
Om dit topic even omhoog te schoppen, met tevens de mededeling dat het gesloten kan worden.
De versnellingsbak is uit elkaar gehaald en het probleem is gevonden, namelijk:
Aan het uiteinde van de as waarover de schakelvork schuift zit een kunststof dopje. Deze is - op de een of andere onbekende reden - uit de as gekomen
en heeft vervolgens de schakelvork geblokkeerd in zijn beweging.
Compleet nieuwe schakelvork (kunststof dopje is natuurlijk niet los verkrijgbaar) en nu werkt 'ie weer naar behoren.
De versnellingsbak is uit elkaar gehaald en het probleem is gevonden, namelijk:
Aan het uiteinde van de as waarover de schakelvork schuift zit een kunststof dopje. Deze is - op de een of andere onbekende reden - uit de as gekomen
en heeft vervolgens de schakelvork geblokkeerd in zijn beweging.
Compleet nieuwe schakelvork (kunststof dopje is natuurlijk niet los verkrijgbaar) en nu werkt 'ie weer naar behoren.