Pagina 1 van 3

Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1

Geplaatst: 25 feb 2014, 20:40
door Erics
ik wil graag een 1.8 16V 'KR' blok monteren in deze GTI mk1 1800 van 1983 (moet m nog ophalen), en dan voorzien van webers met snelle nokkenassen.

Gaat dat passen in de motorruimte op de bestaande steunen van de 1800 en aan de versnellingsbak?

Afbeelding

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 25 feb 2014, 20:44
door bzb
ow sjit zo snel kan ik het niet bijspammen :)

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 26 feb 2014, 21:15
door RobvR
Mooie vraag voor Spuugemmer. Die weet dit soort dingen wel.

Sorry Yal, jij natuurlijk ook!!

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 27 feb 2014, 09:51
door yal
De motorsteunen zijn hetzelfde , dus dat moet passen.
Wel zou ik de 2Y bak die bij een 16v hoort monteren.

De klinknagels uit het differentieel vervangen voor bouten.

Succes , grt yal.

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 27 feb 2014, 15:13
door Erics
yal schreef:De motorsteunen zijn hetzelfde , dus dat moet passen.
Wel zou ik de 2Y bak die bij een 16v hoort monteren.

De klinknagels uit het differentieel vervangen voor bouten.

Succes , grt yal.
Oke dan! dan moet ik ook nog even op zoek naar de bak.

In ieder In ieder geval heb ik de auto alvast... net gekocht en op de terugweg naar huis. :D

Ik ga dadelijk op pad voor een KR motor… weer op pad, zucht….
Afbeelding

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 27 feb 2014, 15:33
door jellejelle
Twee mooie auto's bij elkaar!!

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 27 feb 2014, 16:31
door yal
Als je een KR motor compleet van een Scirocco II koopt pas het allemaal plug & play.
Scirocco is op basis v/d mk1 golf.

Injectie heb je niet nodig i.v.m. webers , wellicht heb ik wel interesse om de injectie spullen van je over te nemen.

Mooi duo zo , de eerste en laatste GTI...... hier ook zo :mrgreen:

Grt Yal

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 27 feb 2014, 21:14
door Erics
yal schreef:Als je een KR motor compleet van een Scirocco II koopt pas het allemaal plug & play.
Scirocco is op basis v/d mk1 golf.

Injectie heb je niet nodig i.v.m. webers , wellicht heb ik wel interesse om de injectie spullen van je over te nemen.

Mooi duo zo , de eerste en laatste GTI...... hier ook zo :mrgreen:

Grt Yal
Hebbus… een KR motor van een Scirocco met bak.

Het spruitstuk zal ik ws ook niet nodig hebben, ten minste als de jongens kiezen voor webers….
overigens zit er die versnellingsbak aan vast die jij al noemde.
Wat een bof he?

Afbeelding

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 27 feb 2014, 22:36
door yal
Erics schreef:
yal schreef:Als je een KR motor compleet van een Scirocco II koopt pas het allemaal plug & play.
Scirocco is op basis v/d mk1 golf.

Injectie heb je niet nodig i.v.m. webers , wellicht heb ik wel interesse om de injectie spullen van je over te nemen.

Mooi duo zo , de eerste en laatste GTI...... hier ook zo :mrgreen:

Grt Yal
Het spruitstuk zal ik ws ook niet nodig hebben, ten minste als de jongens kiezen voor webers….
overigens zit er die versnellingsbak aan vast die jij al noemde.
Wat een bof he?
Goed bezig , je laat er geen gras over groeien :D

Grt Yal

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 28 feb 2014, 11:17
door Erics
yal schreef:
Goed bezig , je laat er geen gras over groeien :D

Grt Yal
je moet het ijzer smeden als het heet is… :D
stel je voor dat er straks weer wat tussenkomt…

@Yal: heb jij ervaring met Weitec schroefsets?

Die set zit nu onder de Golf, maar de wegligging is wat mij betreft niet optimaal. De vering is erg stug, dat is oké, maar ik betwijfel of de veerkarakteristiek goed past bij de ingestelde demping.

Mijn vraag is eigenlijk: zouden verlagingsveren met Bilstein dempers een betere samenstelling zijn?

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 28 feb 2014, 13:26
door yal
[/quote]

je moet het ijzer smeden als het heet is… :D
stel je voor dat er straks weer wat tussenkomt…

@Yal: heb jij ervaring met Weitec schroefsets?

Die set zit nu onder de Golf, maar de wegligging is wat mij betreft niet optimaal. De vering is erg stug, dat is oké, maar ik betwijfel of de veerkarakteristiek goed past bij de ingestelde demping.

Mijn vraag is eigenlijk: zouden verlagingsveren met Bilstein dempers een betere samenstelling zijn?[/quote]

Zo is het maar net :D
Ik heb geen ervaring met Weitec of met Bilstein.

Wel positieve ervaringen met KW en onder mijn mk1 GTI heb ik Koni geel met originele veren , stug zat naar mijn idee zelfs met 175/70/13 ''ballon'' banden eronder. Wegligging is prima nadat ik alle rubbers heb vervangen.

Alle 16V Scirocco's hadden een dwars versteviging onderaan tussen de voorste draagarmen , die zou ik ook maar meteen scoren!
Zo voorkom je dat de boel uit elkaar getrokken wordt met dat extra vermogen.
Ik heb er ook 1 alleen weet ik het merk niet meer , auto staat nog in de winterstalling dus ik z.s.m. een kijken.

Grt Yal

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 28 feb 2014, 20:56
door Erics
Ik zal eens kijken of ik die versteviging tussen de draagarmen kan vinden.

Heb in ieder geval de dikkere aandrijfassen behorende bij de sirocco 16V en vandaag ook de 3-delige Zender spoiler gescoord

En, ik zag een soort carterbescherming onder de auto!? Is dat standaard?

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 28 feb 2014, 22:13
door yal
Erics schreef:Ik zal eens kijken of ik die versteviging tussen de draagarmen kan vinden.

Heb in ieder geval de dikkere aandrijfassen behorende bij de sirocco 16V en vandaag ook de 3-delige Zender spoiler gescoord

En, ik zag een soort carterbescherming onder de auto!? Is dat standaard?
Carter bescherming is niet standaard , wel beter!
Zender achterklep spoiler is wel een fraai ding.

Grt Yal

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 08 mar 2014, 13:52
door Jako
Als je toch met die Zender spoiler aan de gang gaat ben ik wel benieuwd hoe je die vast zet.
Ik wilde hem er bij mij afhalen om de originele zwarte sticker op de achterklep te plakken maar loshalen van de 4 schroeven was niet voldoende om hem los te krijgen. Zit zo'n ding ook nog met kit vast oid?

BTW, mooi project alleen ik zie jouw foto niet in de tweede reactie. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 20 mar 2014, 17:12
door Erics
Jako schreef:Als je toch met die Zender spoiler aan de gang gaat ben ik wel benieuwd hoe je die vast zet.
Ik wilde hem er bij mij afhalen om de originele zwarte sticker op de achterklep te plakken maar loshalen van de 4 schroeven was niet voldoende om hem los te krijgen. Zit zo'n ding ook nog met kit vast oid?

BTW, mooi project alleen ik zie jouw foto niet in de tweede reactie. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Ik vermoed dat de spoiler idd vast zit met een dubbelzijdig tape, en soms zelfs met raamkit,
hoop het niet voor je…

Ik heb overigens eens gekeken waar die schroeven doorheen gaan, maar daar word ik niet vrolijk van: dwars door het mooie plaatwerk :shock:
Misschien is wel allen te plakken, zonder schroeven, maar het is best een zwaar ding…

iemand enig idee?

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 20 mar 2014, 19:17
door yal
Erics schreef:
Jako schreef:Als je toch met die Zender spoiler aan de gang gaat ben ik wel benieuwd hoe je die vast zet.
Ik wilde hem er bij mij afhalen om de originele zwarte sticker op de achterklep te plakken maar loshalen van de 4 schroeven was niet voldoende om hem los te krijgen. Zit zo'n ding ook nog met kit vast oid?

BTW, mooi project alleen ik zie jouw foto niet in de tweede reactie. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Ik vermoed dat de spoiler idd vast zit met een dubbelzijdig tape, en soms zelfs met raamkit,
hoop het niet voor je…

Ik heb overigens eens gekeken waar die schroeven doorheen gaan, maar daar word ik niet vrolijk van: dwars door het mooie plaatwerk :shock:
Misschien is wel allen te plakken, zonder schroeven, maar het is best een zwaar ding…

iemand enig idee?
Daarom kom je ook vaak rottigheid tegen onder zo'n zender spoiler.
Boren in het plaatwerk doe ik niet dus vandaar dat ik geen zender spoiler heb.....wellicht RVS schroeven gebruiken en montage kit...

Grt Yal

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 20 mar 2014, 21:15
door Golf88
yal schreef:...wellicht RVS schroeven gebruiken en montage kit...
Dit zou ik zeker niet doen. RVS schroeven in staal draaien is vragen om corrosie. Dan kun je beter nieuwe stalen schroeven gebruiken (electrolitisch verzinkt). Dit eventueel invetten/spuiten/afkitten zodat er geen vocht meer aan kan komen. RVS en staal werken gewoon niet lekker samen.

http://rvs-land.blogspot.nl/2012/03/gal ... rorie.html

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 21 mar 2014, 07:25
door Erics
Golf88 schreef:
yal schreef:...wellicht RVS schroeven gebruiken en montage kit...
Dit zou ik zeker niet doen. RVS schroeven in staal draaien is vragen om corrosie. Dan kun je beter nieuwe stalen schroeven gebruiken (electrolitisch verzinkt). Dit eventueel invetten/spuiten/afkitten zodat er geen vocht meer aan kan komen. RVS en staal werken gewoon niet lekker samen.

http://rvs-land.blogspot.nl/2012/03/gal ... rorie.html

ik geloof dat ik nu ook een zender spoiler over heb :(

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 21 mar 2014, 09:26
door Golf88
Erics schreef:
Golf88 schreef:
yal schreef:...wellicht RVS schroeven gebruiken en montage kit...
Dit zou ik zeker niet doen. RVS schroeven in staal draaien is vragen om corrosie. Dan kun je beter nieuwe stalen schroeven gebruiken (electrolitisch verzinkt). Dit eventueel invetten/spuiten/afkitten zodat er geen vocht meer aan kan komen. RVS en staal werken gewoon niet lekker samen.

http://rvs-land.blogspot.nl/2012/03/gal ... rorie.html

ik geloof dat ik nu ook een zender spoiler over heb :(
Als het alleen om die schroeven gaat, zou dat voor mij geen reden zijn om het te laten. Persoonlijk vind ik deze spoiler alleen geen toegevoegde waarde voor een MK1.

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 21 mar 2014, 10:15
door yal
Golf88 schreef:
yal schreef:...wellicht RVS schroeven gebruiken en montage kit...
Dit zou ik zeker niet doen. RVS schroeven in staal draaien is vragen om corrosie. Dan kun je beter nieuwe stalen schroeven gebruiken (electrolitisch verzinkt). Dit eventueel invetten/spuiten/afkitten zodat er geen vocht meer aan kan komen. RVS en staal werken gewoon niet lekker samen.

http://rvs-land.blogspot.nl/2012/03/gal ... rorie.html
:shock: , dan zal ik z.s.m. eens kijken bij mijn wielkuipen/voorspoiler aangezien ik alles heb vastgezet met RVS.
Bedankt voor de tip!

Grt Yal

Re: 1.8 16V in een mk1

Geplaatst: 22 mar 2014, 22:14
door Erics
vanavond twee uurtjes met mijn zoon aan de gang met de 16V motor.

Uitlaatspruitstuk met de K-Jectronic gedemonteerd,
Die ga ik alvast te koop zetten, meteen weer ruimte maken… :D

Ik had gedacht verder te gaan met de 8V, maar heb mij toch bedacht.

De standaard 27pk verschil heb ik dan alvast gewonnen.

Maar wat een ongelooflijk dom profiel van de inlaatpoorten zeg. :o Misschien laat ik die gekke openingen aan de bovenkant van de inlaatpoorten wel deels oplassen zodat de gaten normaal ovaal worden en de luchtstroming wat sneller gaat. Heel wat anders dan een standaard Cosworth kop.

Re: Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1

Geplaatst: 27 mar 2014, 11:00
door Erics
Het motortje ligt uit elkaar.
Nu eens kijken wanneer en waar ik met de kop en het onderblok langs ga.

Ik heb in een spreadsheet vrijwel alle componenten apart benoemd en er zo veel mogelijk prijzen achter gezet, uhum, het kostenplaatje doet zo maar € 10.000. Ik zal wel te veel er op hebben gezet :shock: (zal kijken of ik de spreadsheet kan toevoegen)

Is het nodig om bv nieuwe (sterkere) klepveren te nemen voor 276° graden nokkenas van Schrick (geschikt voor hydraulische stoters)? En is het dan echt nodig om nieuwe hydraulische klepstoters te nemen zoals Schrick aangeeft (anders vervalt garantie)?

Afbeelding
Afbeelding

Re: Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1

Geplaatst: 27 mar 2014, 11:11
door Erics
Heb ook nog wat huiswerk gedaan…

De diameter vd zuigers: 80,8 mm
Slaglengte: 85,8 mm
Dikte koppakking: 2 mm
Hoogte tot Deck: 1,5 mm
CC verbrandingskamer: 46 mm (nog niet gemeten)

Dan kom ik op een compressieverhouding van: 9,2:1 ! berekend met Hotrod.nl calcs, http://www.hotrod.nl/calculators/compre ... ouding.php

Ik zal de som wel fout hebben…

Maar het "puzzels" mij of ik met een 276 graden nokkenas omhoog kan/moet met compressieverhouding?

Re: Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1

Geplaatst: 27 mar 2014, 14:57
door Spuugemmer
Compressie kan sowieso naar 11:1.
Setje verse stoters kan sowieso geen kwaad.
Kijk ook even bij cat cams. Die hebben hele mooie nokkenassen profielen voor KR motoren.

Re: Tuningproject KR 1.8 16V voor een mk1

Geplaatst: 27 mar 2014, 16:58
door yal
Klepstoters kan je meten , meer dan 0,1mm speling is vervangen.
Zou ze sowieso vervangen.... zijn er maar 16 :mrgreen:

Boring van zowel KR als PL is 81mm , slag 86,4 en compressie verhouding 10,0:1 standaard.
Koppel PL is hoger bij lager toerental 168nm/4250 rpm en KR 163nm/4600 rpm :lol:
Inlaat nokkenassen zit ook behoorlijk verschil in, uitlaat as beide hetzelfde.

€10.000,- is wel een beetje veel :shock:

Lijkt dat er een beste stootrand in het onderblok zit , je gaat toch opboren.
Gekke inlaat of niet, ik vond zowel de PL als de KR fijne motoren en best zuinig bij normaal gebruik.....

Succes met je mooie project!

Groet Yal