Tekst: nldutchyjay (vwforum)
Even een berichtje voor je eigen (online) veiligheid:
Een foto'tje met een mobile camera is snel gemaakt, maar camera's slaan meer gegevens op dan alleen een foto. En bij mobieltjes, die tegenwoordig ook uitgerust zijn met een GPS chip, betekent dit dat locatie van een foto soms -belachelijk- gemakkelijk te achterhalen is. Vooral bij Iphones is dit zeer gemakkelijk, en kom ik dan ook vaak tegen hier op het forum.
Hierbij een voorbeeldje:

Simpel foto'tje, right? Fout! Zie hier, met een gratis google chrome plugin krijg ik meer informatie zichtbaar.

Gemaakt met een Iphone 3GS in 2009. Valt je het rode GPS knopje op? Zie hier:

Krijg op een mooi kaartje te zien waar deze foto gemaakt is. Even kijken of dit klopt, via streetview:

Jep! Vergelijk ze zelf maar.
Nu is dit slechts een kleine demo natuurlijk. Het wordt erger als je een "slot kapot" post aanmaakt, of je mooie bolide te koop zet. We geven ontzettend veel informatie prijs op fora/online, combineer dit met een simpele truc om achter je huisnummer te komen... Dat maakt shoppen zonder te betalen wel erg makkelijk als je snapt wat ik bedoel.
Hoe voorkom je dit?!
- In Photoshop, via File->Save for Web & Devices en zorg ervoor dat “Metadata” op “None” staat.
- Via "third party software", even op google kijken naar "exif remover" o.i.d.
- Even een screenshot van je foto maken, en deze vervolgens uploaden
- Zet je GPS uit bij het maken van foto's