Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
- Berggeit
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 24 feb 2013, 15:21
- Type auto: Golf V GTI
- Locatie: Omg. Nijmegen
Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Hallo,
Vandaag heb ik de jaarlijkse APK keuring gehad voor mijn auto. Wat hieruit is gekomen is dat bij een stationair toerental de lambdawaarde te hoog is. Wanneer je vervolgens gas geeft is hij weer in orde. Dus in toerental is er niets mis mee maar stationair is hij niet oke.
Verder merk ik dat hij in het gehele toerenverloop een beetje schommelt kwa vermogen. Dit is niet erg veel maar je merkt dat hij niet in een rechte streep doortrekt. Ik dacht zelf misschien dat de luchtmassameter kapot is, maar kan dit ook invloed hebben op het eerste probleem van de lambdawaarden?
Aanpassingen aan de motor zijn:
1.8T AUM
Forge Split-r
K&N 57i kit
JD-engineering chip
Zijn er mensen die enig idee hebben hoe ik dit op kan lossen?
Alvast bedankt!
Groeten, Tom
Vandaag heb ik de jaarlijkse APK keuring gehad voor mijn auto. Wat hieruit is gekomen is dat bij een stationair toerental de lambdawaarde te hoog is. Wanneer je vervolgens gas geeft is hij weer in orde. Dus in toerental is er niets mis mee maar stationair is hij niet oke.
Verder merk ik dat hij in het gehele toerenverloop een beetje schommelt kwa vermogen. Dit is niet erg veel maar je merkt dat hij niet in een rechte streep doortrekt. Ik dacht zelf misschien dat de luchtmassameter kapot is, maar kan dit ook invloed hebben op het eerste probleem van de lambdawaarden?
Aanpassingen aan de motor zijn:
1.8T AUM
Forge Split-r
K&N 57i kit
JD-engineering chip
Zijn er mensen die enig idee hebben hoe ik dit op kan lossen?
Alvast bedankt!
Groeten, Tom
- Berggeit
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 24 feb 2013, 15:21
- Type auto: Golf V GTI
- Locatie: Omg. Nijmegen
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Wat ik nog vergeten ben te vermelden is dat het lijkt of ik ook vermogen mis. Vooral de topsnelheid vind ik wat laag maar ik weet niet wat het hoort te zijn vandaar dat ik dit niet zeker weet.
Hij trekt vlot naar 200 maar daarna gaat hij langzaam naar 220 en dan houd het een heel eind op. Is dit normaal voor een gechipte aum 20vt met 2.5inch uitlaatsysteem en dergelijke?
Hij trekt vlot naar 200 maar daarna gaat hij langzaam naar 220 en dan houd het een heel eind op. Is dit normaal voor een gechipte aum 20vt met 2.5inch uitlaatsysteem en dergelijke?
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Volgens mij geef je het antwoord al in je eerste zin
.
Lijkt me dat je lambda sensor overleden is, of in ieder geval niet goed werkt.
Je lmm kan het ook zijn. Haal m eens los en kijk of ie er rotter/beter door gaat lopen.
Zou eerst de wagen eens uit proberen te lezen. Dan heb je direct al Wat meer info.

Lijkt me dat je lambda sensor overleden is, of in ieder geval niet goed werkt.
Je lmm kan het ook zijn. Haal m eens los en kijk of ie er rotter/beter door gaat lopen.
Zou eerst de wagen eens uit proberen te lezen. Dan heb je direct al Wat meer info.
VW passat 2.0 tdi '06 - schroefset BC-racing - 19" breedteset RH AN Crossline (daily)
VW golf GTI '79 - schroefset - ronal turbo (fun)
Mini Cooper S (daily) SOLD
VW golf '99 - daily
VW golf GTI '79 - schroefset - ronal turbo (fun)
Mini Cooper S (daily) SOLD
VW golf '99 - daily
- Berggeit
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 24 feb 2013, 15:21
- Type auto: Golf V GTI
- Locatie: Omg. Nijmegen
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Bedankt voor je antwoord. Ik heb hem vanavond even losgetrokken en het lijkt erop dat hij dan wel wat beter loopt. Vooral in toerenverloop lijkt het allemaal wat beter te gaan wanneer de stekker eraf is. Kan ik hier al iets uit opmaken?
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Als je de stekker loshaalt, gaat de wagen in fabrieksinstellingen lopen (=beter lopen). Het kan dus zijn dat ie overleden is, maar kan net zo goed dat ie iets vervuild is.
Als ie echt kapot zou zijn, zou ie volgens mij ook stationair beroerd moeten lopen. Los daarvan kan het ook een gescheurde of losgeschoten slang zijn, waardoor valse lucht wordt aangezogen.
Door de hoge waarden bij de keuring, zou ik t toch ergens anders zoeken, zoals de lambdasensor. Heb je geen motormanagement lampje wat oplicht?
Als ie echt kapot zou zijn, zou ie volgens mij ook stationair beroerd moeten lopen. Los daarvan kan het ook een gescheurde of losgeschoten slang zijn, waardoor valse lucht wordt aangezogen.
Door de hoge waarden bij de keuring, zou ik t toch ergens anders zoeken, zoals de lambdasensor. Heb je geen motormanagement lampje wat oplicht?
VW passat 2.0 tdi '06 - schroefset BC-racing - 19" breedteset RH AN Crossline (daily)
VW golf GTI '79 - schroefset - ronal turbo (fun)
Mini Cooper S (daily) SOLD
VW golf '99 - daily
VW golf GTI '79 - schroefset - ronal turbo (fun)
Mini Cooper S (daily) SOLD
VW golf '99 - daily
- Berggeit
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 24 feb 2013, 15:21
- Type auto: Golf V GTI
- Locatie: Omg. Nijmegen
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Nee, geen lampje. Hij is trouwens wel goedgekeurd omdat de waardes die tijdens de keuring gemeten worden op toerental moeten zijn. En dan is alles gewoon goed en zijn de waardes prima. Het enigste probleem is dat de waardes bij stationair toerental niet goed zijn, maar hier hoeven ze bij de APK gelukkig niet naar te kijken 

Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
In ieder geval door de keuring, dus daar hoef je niet meer over na te denken haha.
Zou in het volgende geval eens kijken of ie geen valse lucht trekt.
Zou in het volgende geval eens kijken of ie geen valse lucht trekt.
VW passat 2.0 tdi '06 - schroefset BC-racing - 19" breedteset RH AN Crossline (daily)
VW golf GTI '79 - schroefset - ronal turbo (fun)
Mini Cooper S (daily) SOLD
VW golf '99 - daily
VW golf GTI '79 - schroefset - ronal turbo (fun)
Mini Cooper S (daily) SOLD
VW golf '99 - daily
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Controleer de (carterventilatie) slangen onder het inlaatspruitstuk goed, deze gaan nog al eens lek, met verkeerd mengsel/schommelen toerental/vermogensverlies en schommelend motorvermogen tot gevolg..
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
- Berggeit
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 24 feb 2013, 15:21
- Type auto: Golf V GTI
- Locatie: Omg. Nijmegen
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
In een keer goed! Maar ik was het internet al aan het afstruinen geweest en kwam al bij meerder mensen uit die daar een lekkage hadden gevonden dus ik ben gister uit het werk maar begonnen met het onderzoek.
Na wat demontagewerk ben ik met de hand alle slangetjes maar na gaan voelen op eventuele scheurtjes en ik kwam hierbij in ieder geval al 1 slang tegen die gescheurd is, en goed ook. Hij was niet makkelijk te vinden maar ben toch blij dat ik in ieder geval dit lek al heb gevonden.
Het betreft dit slangetje:


Vanmiddag ga ik verder zoeken naar lekkages, misschien vind ik er nog meer.
Ook lees ik dat het volgende onderdeel erg vaak stuk is, soms zelfs zonder dat je dit goed kan zien dus ik denk dat ik dit onderdeel maar gewoon vervang om te voorkomen dat dit misschien toch lek is.
Het betreft dit onderdeel:

Na wat demontagewerk ben ik met de hand alle slangetjes maar na gaan voelen op eventuele scheurtjes en ik kwam hierbij in ieder geval al 1 slang tegen die gescheurd is, en goed ook. Hij was niet makkelijk te vinden maar ben toch blij dat ik in ieder geval dit lek al heb gevonden.
Het betreft dit slangetje:


Vanmiddag ga ik verder zoeken naar lekkages, misschien vind ik er nog meer.
Ook lees ik dat het volgende onderdeel erg vaak stuk is, soms zelfs zonder dat je dit goed kan zien dus ik denk dat ik dit onderdeel maar gewoon vervang om te voorkomen dat dit misschien toch lek is.
Het betreft dit onderdeel:

Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Goed om te horen!
VW passat 2.0 tdi '06 - schroefset BC-racing - 19" breedteset RH AN Crossline (daily)
VW golf GTI '79 - schroefset - ronal turbo (fun)
Mini Cooper S (daily) SOLD
VW golf '99 - daily
VW golf GTI '79 - schroefset - ronal turbo (fun)
Mini Cooper S (daily) SOLD
VW golf '99 - daily
- Berggeit
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 24 feb 2013, 15:21
- Type auto: Golf V GTI
- Locatie: Omg. Nijmegen
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Inderdaad. Ik heb deze slang nu tijdelijk afgedopt. Dit kan toch geen kwaad? Dan is de lekkage in ieder geval weg
Maandag gelijk een nieuwe halen bij de VW.

Maandag gelijk een nieuwe halen bij de VW.
- Berggeit
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 24 feb 2013, 15:21
- Type auto: Golf V GTI
- Locatie: Omg. Nijmegen
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Ik denk dat ik misschien nog een probleem heb gevonden. De klep van de volgende foto, wat moet deze doen? Is dit een klep waarbij je een kant in kan blazen en aan de andere kant niet? Want ik kan aan alle twee de kanten gewoon blazen. Ik neem aan dat deze er niet voor niets tussen zit. Het is de klep die net na de LLM op de slang zit van de inlaat richting de turbo.




Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Zou m eerder aftapen dan afdoppen.
VW passat 2.0 tdi '06 - schroefset BC-racing - 19" breedteset RH AN Crossline (daily)
VW golf GTI '79 - schroefset - ronal turbo (fun)
Mini Cooper S (daily) SOLD
VW golf '99 - daily
VW golf GTI '79 - schroefset - ronal turbo (fun)
Mini Cooper S (daily) SOLD
VW golf '99 - daily
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Volgens mij is dat je PCV.
Deze voorkomt overdruk in je carter.
Deze voorkomt overdruk in je carter.

- Berggeit
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 24 feb 2013, 15:21
- Type auto: Golf V GTI
- Locatie: Omg. Nijmegen
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Bedankt voor je reactie. Maar wat moet deze klep precies doen? Is het de bedoeling dat ik aan beide kanten gewoon kan blazen of moet deze eigenlijk aan een kant afsluiten wanneer ik dit doe? Anders moet ik deze ook vervangen namelijk.
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Je noemt het zelf al een klep.Berggeit schreef:Bedankt voor je reactie. Maar wat moet deze klep precies doen? Is het de bedoeling dat ik aan beide kanten gewoon kan blazen of moet deze eigenlijk aan een kant afsluiten wanneer ik dit doe? Anders moet ik deze ook vervangen namelijk.

Carterdampen eruit, niets terug erin.

- staffpride
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
- Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Dat is je diverter valve,deze gaan vaker kapot en als je hem vervang voor een Oem dv valve moet je een D nemen.
Hij is eventueel ook te vervangen voor een Open dump valve. Gat waar hij in zit Afdoppen (luchtfilterkant) en aan de andere kant de Open dump valve monteren.
Dit type bv:
http://m.ebay.co.uk/itm/121442420404?nav=SEARCH
Hij is eventueel ook te vervangen voor een Open dump valve. Gat waar hij in zit Afdoppen (luchtfilterkant) en aan de andere kant de Open dump valve monteren.
Dit type bv:
http://m.ebay.co.uk/itm/121442420404?nav=SEARCH
- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Ho ho, dit is geen divertervalve! Lijkt er qua uiterlijk misschien op, maar is echt totaal anders.
Dit is de divertervalve

Dit is de carterventilatie klep/ventiel

Op deze foto zie je zijn divertervalve trouwens keurig gemonteerd zitten, forge split-r zo te zien.

Dit is de divertervalve

Dit is de carterventilatie klep/ventiel

Op deze foto zie je zijn divertervalve trouwens keurig gemonteerd zitten, forge split-r zo te zien.

A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
- staffpride
- Berichten: 2711
- Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
- Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Je hebt gelijk mark, zat op mijn telefoon en heb de plaatjes niet (goed) bekeken.
Zat meer naar zijn beschrijving te oordelen waar hij hem tussenuit had gehaald, daar zit de DV namelijk ook.
Heb hier zelf namelijk ook nog een kapotte DV liggen van een AGU. Miss moet ik toch maar eens ff wat beter lezen en plaatjes kijken de volgende keer
.

Zat meer naar zijn beschrijving te oordelen waar hij hem tussenuit had gehaald, daar zit de DV namelijk ook.
Heb hier zelf namelijk ook nog een kapotte DV liggen van een AGU. Miss moet ik toch maar eens ff wat beter lezen en plaatjes kijken de volgende keer

- Berggeit
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 24 feb 2013, 15:21
- Type auto: Golf V GTI
- Locatie: Omg. Nijmegen
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Bedankt voor de reacties! Ik rijd vanmiddag wel even langs de VW en bestel een nieuw slangetje (die gescheurde) een nieuwe ''zuigstraalpomp'' en ook maar een nieuwe carterventilatieklep. Verder nog maar eens kijken of ik nog meer lekker slangen kan vinden maar ik dacht dat dit het wel een heel eind was.
Ik hoop dat hij hierna ook weer wat beter gaat lopen, we zullen het gaan zien.
En inderdaad Mark, daar zit een Forge Split-r gemonteerd. Een goed oog voor detail heb je!
Ik hoop dat hij hierna ook weer wat beter gaat lopen, we zullen het gaan zien.
En inderdaad Mark, daar zit een Forge Split-r gemonteerd. Een goed oog voor detail heb je!
- Berggeit
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 24 feb 2013, 15:21
- Type auto: Golf V GTI
- Locatie: Omg. Nijmegen
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Nou vandaag heb ik de onderdelen opgehaald en natuurlijk gelijk gemonteerd.
Resultaat:
Man, wat een verschil! Ik weet bijna zeker dat hij nog niet zo goed heeft gelopen als dat hij op dit moment doet
Nu dan ook wel erg benieuwd wat mijn daadwerkelijk vermogen is, volgens mij veel hoger dan eerst.
Ofwel, deze slang en/of de zuigstraalpomp en carterklep zijn al een hele tijd stuk. Ik denk zelf al toen ik de auto kocht.
Binnenkort de golf maar eens ergens op een rollerbank zetten, dan weet ik het.
Maargoed, het is dus opgelost. Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken!
Resultaat:
Man, wat een verschil! Ik weet bijna zeker dat hij nog niet zo goed heeft gelopen als dat hij op dit moment doet

Nu dan ook wel erg benieuwd wat mijn daadwerkelijk vermogen is, volgens mij veel hoger dan eerst.
Ofwel, deze slang en/of de zuigstraalpomp en carterklep zijn al een hele tijd stuk. Ik denk zelf al toen ik de auto kocht.
Binnenkort de golf maar eens ergens op een rollerbank zetten, dan weet ik het.
Maargoed, het is dus opgelost. Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken!

- Race Eend
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
- Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
- Locatie: Lochem
- Contacteer:
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
27 september is de tdi club in Lochem, er zijn maar 4 rollers geloof ik, je zou daar nog in mee kunnen.. kun je meteen 102 tanken hier vlak voor lochem (in harfsen wordt as vrijdag de competition 102 brandstof vrijgegeven).
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
- Berggeit
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 24 feb 2013, 15:21
- Type auto: Golf V GTI
- Locatie: Omg. Nijmegen
Re: Golf 4 1.8t problemen met lambda waarden
Dat was al helemaal ideaal geweest! Helaas ben ik zaterdag niet thuis
Misschien dat het binnenkort iets word met de JD meeting hier vanuit het GTI forum, dan kan ik mooi op die datum meekomen

Misschien dat het binnenkort iets word met de JD meeting hier vanuit het GTI forum, dan kan ik mooi op die datum meekomen

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten