Golf 5 2.0TFSI, diagnose motormanagement

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Golf 5 2.0TFSI, diagnose motormanagement

Bericht door Victor GTI »

Heb nu een maand mijn GTi en qua rijden super.

Ondertussen laten tunen bij VAG-techniek (positieve ervaring) en daar meteen riem, spanners en waterpomp laten vervangen. Ook brandstoffilter want er zat een verkeerde op waardoor de olie eruit kwam. En laatst bij eigen garage de drukregelklep laten vervangen omdat de motor onregelmatig liep in stationair.

Het volgende is nog aan de hand en graag jullie ideeën en advies:

Zodra ik de contactsleutel in het contact omdraai (maar nog niet start), gebeuren er twee dingen: gerommel vanachter het dashboard (beetje achter de toerenteller) en een piepgeluid vanonder de motorkap (heb ik pas vanochtend ontdekt toen ik de motorkap opende).
Het eerste (gerommel) gebeurt met of zonder de airco aan en lijkt niet op te houden totdat ik de motor start.
Het tweede (piepgeluidje, het lijkt bijna op een signaaltje) blijft ongeveer 10 seconden en gaat dan uit. Als ik dan de motor start en later weer af zet, dan hoor ik nog ongeveer 4 seconden hetzelfde piepgeluidje nadat de motor is afgeslagen.
Als laatste heb ik tijdens het rijden het gevoel dat de motor minimaal hapert, een soort voorwaarts gevoel van net niet goed te zijn afgesteld. Dit voel ik niet tijdens versnellen of afremmen, maar vooral als ik met constante snelheid rijd (ook met cruise control). Het is bijna niet te voelen, maar dus toch wel. Ook bij stationair draaien (ca 800 toeren/minuut) voel je op een gegeven moment een soort superlicht haperen in een voorwaartse/achterwaarste richting.

Ik ben van plan om eerst naar een Volkswagen-garage te gaan (Martin Schilder in Haarlem) om naar het piepgeluid en dieselachtig starten te kijken en daarna misschien naar een GMTO-bedrijf (TuningvanWijk in Alphen a/d Rijn) om een echte diagnose (niet alleen uitlezen van motormngt) te laten uitvoeren om gas/lucht/temp sensoren, injectoren en bougies te controleren.

Herkent iemand bovenstaande "problemen" en weet een oplossing of heeft commentaar op mijn vervolgstappen?

Oja, auto start de eerste keer 's ochtends altijd slecht (als een diesel), ook al wacht ik 10 seconden. Latere starts gaan veel beter. Motor loopt na een paar minuten rijden altijd wel weer mooi stationair.
Gebruikersavatar
Race Eend
Berichten: 1327
Lid geworden op: 17 apr 2011, 10:15
Type auto: A3 SB 2.0 TFSI DSG
Locatie: Lochem
Contacteer:

Re: Golf 5 2.0TFSI, diagnose motormanagement

Bericht door Race Eend »

Het piepen onder de kap is normaal, dat is oa je gasklep die je hoort stellen in zijn basis afstelling.

Het dieselachtige lopen komt vaak door je nokkenas ketting spanners en deze ketting zelf (je hebt alleen de riemkant vervangen toch?)
A3 8P SB 2.0 TSI 200pk Quattro DSG6 475pk & 560Nm - http://www.jdengineering.nl
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Golf 5 2.0TFSI, diagnose motormanagement

Bericht door Victor GTI »

Race Eend schreef:Het piepen onder de kap is normaal, dat is oa je gasklep die je hoort stellen in zijn basis afstelling.

Het dieselachtige lopen komt vaak door je nokkenas ketting spanners en deze ketting zelf (je hebt alleen de riemkant vervangen toch?)
Hallo Race Eend,

Bedankt. Dan laat ik dat piepen zitten en ga ik eens bij de dealer vragen hoe het staat met mijn nokkenas ketting spanners en ketting. Deze heb ik namelijk inderdaad niet laten vervangen.

Ik ga er vanuit dat de dealer de ketting wel makkelijk kan controleren.
Gebruikersavatar
paulvugt
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 aug 2013, 14:58

Re: Golf 5 2.0TFSI, diagnose motormanagement

Bericht door paulvugt »

Victor GTI schreef:
Race Eend schreef:Het piepen onder de kap is normaal, dat is oa je gasklep die je hoort stellen in zijn basis afstelling.

Het dieselachtige lopen komt vaak door je nokkenas ketting spanners en deze ketting zelf (je hebt alleen de riemkant vervangen toch?)
Hallo Race Eend,

Bedankt. Dan laat ik dat piepen zitten en ga ik eens bij de dealer vragen hoe het staat met mijn nokkenas ketting spanners en ketting. Deze heb ik namelijk inderdaad niet laten vervangen.

Ik ga er vanuit dat de dealer de ketting wel makkelijk kan controleren.
Ze zullen waarschijnlijk alleen luisteren... het is namelijk een algemeen probleem bij deze motoren.
Dealer rekent hier 492 euro voor.
GOLF MKV R32
GOLF MKV GTI JD STAGE 2 (SOLD)
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Golf 5 2.0TFSI, diagnose motormanagement

Bericht door Victor GTI »

paulvugt schreef:
Victor GTI schreef:
Race Eend schreef:Het piepen onder de kap is normaal, dat is oa je gasklep die je hoort stellen in zijn basis afstelling.

Het dieselachtige lopen komt vaak door je nokkenas ketting spanners en deze ketting zelf (je hebt alleen de riemkant vervangen toch?)
Hallo Race Eend,

Bedankt. Dan laat ik dat piepen zitten en ga ik eens bij de dealer vragen hoe het staat met mijn nokkenas ketting spanners en ketting. Deze heb ik namelijk inderdaad niet laten vervangen.

Ik ga er vanuit dat de dealer de ketting wel makkelijk kan controleren.
Ze zullen waarschijnlijk alleen luisteren... het is namelijk een algemeen probleem bij deze motoren.
Dealer rekent hier 492 euro voor.
Hoi Paul,

Dan lijkt me het niet zo'n goed plan om bijna € 500 over de balk te smijten om te horen dat het een standaardprobleem is.

Waar ik nog wel moeite mee heb is om te begrijpen hoe dit kan. Toen deze auto nieuw verkocht werd door de dealer, zal die toch zeker wel mooi hebben gestart?
Gebruikersavatar
paulvugt
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 aug 2013, 14:58

Re: Golf 5 2.0TFSI, diagnose motormanagement

Bericht door paulvugt »

Klopt, dat zal de auto ook zeker hebbenn gedaan.
Alleen de kettingspanner slijt op een gegeven moment waardoor de ketting spelling krijgt.

Ik zou er niet te lang mee wacht met vervangen, het kan minder leuke gevolgen hebben met een duurder prijs kaartje!

Er is genoeg te vinden op het forum over dit probleem.

Ik weet toevallig dat mp carworks in denhaag het voor 300euro doet.
GOLF MKV R32
GOLF MKV GTI JD STAGE 2 (SOLD)
Victor GTI
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2014, 11:14
Type auto: Golf Mk5 GTI
Locatie: Haarlem

Re: Golf 5 2.0TFSI, diagnose motormanagement

Bericht door Victor GTI »

paulvugt schreef:Klopt, dat zal de auto ook zeker hebbenn gedaan.
Alleen de kettingspanner slijt op een gegeven moment waardoor de ketting spelling krijgt.

Ik zou er niet te lang mee wacht met vervangen, het kan minder leuke gevolgen hebben met een duurder prijs kaartje!

Er is genoeg te vinden op het forum over dit probleem.

Ik weet toevallig dat mp carworks in denhaag het voor 300euro doet.
Top. Bedankt voor de tip. Maar eens informeren...
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten