Golf 5 2.0TFSI, diagnose motormanagement
Geplaatst: 21 sep 2014, 11:17
Heb nu een maand mijn GTi en qua rijden super.
Ondertussen laten tunen bij VAG-techniek (positieve ervaring) en daar meteen riem, spanners en waterpomp laten vervangen. Ook brandstoffilter want er zat een verkeerde op waardoor de olie eruit kwam. En laatst bij eigen garage de drukregelklep laten vervangen omdat de motor onregelmatig liep in stationair.
Het volgende is nog aan de hand en graag jullie ideeën en advies:
Zodra ik de contactsleutel in het contact omdraai (maar nog niet start), gebeuren er twee dingen: gerommel vanachter het dashboard (beetje achter de toerenteller) en een piepgeluid vanonder de motorkap (heb ik pas vanochtend ontdekt toen ik de motorkap opende).
Het eerste (gerommel) gebeurt met of zonder de airco aan en lijkt niet op te houden totdat ik de motor start.
Het tweede (piepgeluidje, het lijkt bijna op een signaaltje) blijft ongeveer 10 seconden en gaat dan uit. Als ik dan de motor start en later weer af zet, dan hoor ik nog ongeveer 4 seconden hetzelfde piepgeluidje nadat de motor is afgeslagen.
Als laatste heb ik tijdens het rijden het gevoel dat de motor minimaal hapert, een soort voorwaarts gevoel van net niet goed te zijn afgesteld. Dit voel ik niet tijdens versnellen of afremmen, maar vooral als ik met constante snelheid rijd (ook met cruise control). Het is bijna niet te voelen, maar dus toch wel. Ook bij stationair draaien (ca 800 toeren/minuut) voel je op een gegeven moment een soort superlicht haperen in een voorwaartse/achterwaarste richting.
Ik ben van plan om eerst naar een Volkswagen-garage te gaan (Martin Schilder in Haarlem) om naar het piepgeluid en dieselachtig starten te kijken en daarna misschien naar een GMTO-bedrijf (TuningvanWijk in Alphen a/d Rijn) om een echte diagnose (niet alleen uitlezen van motormngt) te laten uitvoeren om gas/lucht/temp sensoren, injectoren en bougies te controleren.
Herkent iemand bovenstaande "problemen" en weet een oplossing of heeft commentaar op mijn vervolgstappen?
Oja, auto start de eerste keer 's ochtends altijd slecht (als een diesel), ook al wacht ik 10 seconden. Latere starts gaan veel beter. Motor loopt na een paar minuten rijden altijd wel weer mooi stationair.
Ondertussen laten tunen bij VAG-techniek (positieve ervaring) en daar meteen riem, spanners en waterpomp laten vervangen. Ook brandstoffilter want er zat een verkeerde op waardoor de olie eruit kwam. En laatst bij eigen garage de drukregelklep laten vervangen omdat de motor onregelmatig liep in stationair.
Het volgende is nog aan de hand en graag jullie ideeën en advies:
Zodra ik de contactsleutel in het contact omdraai (maar nog niet start), gebeuren er twee dingen: gerommel vanachter het dashboard (beetje achter de toerenteller) en een piepgeluid vanonder de motorkap (heb ik pas vanochtend ontdekt toen ik de motorkap opende).
Het eerste (gerommel) gebeurt met of zonder de airco aan en lijkt niet op te houden totdat ik de motor start.
Het tweede (piepgeluidje, het lijkt bijna op een signaaltje) blijft ongeveer 10 seconden en gaat dan uit. Als ik dan de motor start en later weer af zet, dan hoor ik nog ongeveer 4 seconden hetzelfde piepgeluidje nadat de motor is afgeslagen.
Als laatste heb ik tijdens het rijden het gevoel dat de motor minimaal hapert, een soort voorwaarts gevoel van net niet goed te zijn afgesteld. Dit voel ik niet tijdens versnellen of afremmen, maar vooral als ik met constante snelheid rijd (ook met cruise control). Het is bijna niet te voelen, maar dus toch wel. Ook bij stationair draaien (ca 800 toeren/minuut) voel je op een gegeven moment een soort superlicht haperen in een voorwaartse/achterwaarste richting.
Ik ben van plan om eerst naar een Volkswagen-garage te gaan (Martin Schilder in Haarlem) om naar het piepgeluid en dieselachtig starten te kijken en daarna misschien naar een GMTO-bedrijf (TuningvanWijk in Alphen a/d Rijn) om een echte diagnose (niet alleen uitlezen van motormngt) te laten uitvoeren om gas/lucht/temp sensoren, injectoren en bougies te controleren.
Herkent iemand bovenstaande "problemen" en weet een oplossing of heeft commentaar op mijn vervolgstappen?
Oja, auto start de eerste keer 's ochtends altijd slecht (als een diesel), ook al wacht ik 10 seconden. Latere starts gaan veel beter. Motor loopt na een paar minuten rijden altijd wel weer mooi stationair.