Golf V GTI of R32
Golf V GTI of R32
Goedemorgen,
Ooit al eens een Polo en een Golf 3 GTI gehad, maar daarna overgestapt naar Seat, eerst een 1.4 16v, toen een 1.8 20VT, daarna een Leon 1P TDI uit 2006 en toen weer een 1.8 20VT uit 2003.
Deze heb ik onlangs verkocht en we willen de komende (winter)maanden even zonder auto doen om wat geld te besparen. Na terug te gaan van een 2006 Leon (1P) naar een 2003 Leon (1M), viel het me toch wat tegen, was gewend aan meer luxe en comfort en de 1M reed niet meer zoals ik me kon herinneren.
Vandaar dat ik geen auto meer wil die ouder is dan 2006. Op de Leon 1P was ik op het comfort na wel snel uitgekeken, beetje saaie auto.
Het liefst wil ik een 4motion en het liefst een 2.5-3.2 liter V5/V6 motorblok zonder turbo.
Aangezien er sinds de Golf V geen blokken meer zijn boven de 2 liter (170pk of meer), blijft er eigenlijk alleen maar een R32 over. Maar deze zijn nog zeer prijzig en ik ben niet bekend met veelvoorkomende problemen. Is die 5000 euro extra die je neerlegt voor een R32 het waard tegenover een GTI of zeggen jullie, ga voor een Golf V GTI? Of heel misschien een Golf 6 TSI? Weet niet of die al te krijgen zijn onder de 15.000 euro?
Ooit al eens een Polo en een Golf 3 GTI gehad, maar daarna overgestapt naar Seat, eerst een 1.4 16v, toen een 1.8 20VT, daarna een Leon 1P TDI uit 2006 en toen weer een 1.8 20VT uit 2003.
Deze heb ik onlangs verkocht en we willen de komende (winter)maanden even zonder auto doen om wat geld te besparen. Na terug te gaan van een 2006 Leon (1P) naar een 2003 Leon (1M), viel het me toch wat tegen, was gewend aan meer luxe en comfort en de 1M reed niet meer zoals ik me kon herinneren.
Vandaar dat ik geen auto meer wil die ouder is dan 2006. Op de Leon 1P was ik op het comfort na wel snel uitgekeken, beetje saaie auto.
Het liefst wil ik een 4motion en het liefst een 2.5-3.2 liter V5/V6 motorblok zonder turbo.
Aangezien er sinds de Golf V geen blokken meer zijn boven de 2 liter (170pk of meer), blijft er eigenlijk alleen maar een R32 over. Maar deze zijn nog zeer prijzig en ik ben niet bekend met veelvoorkomende problemen. Is die 5000 euro extra die je neerlegt voor een R32 het waard tegenover een GTI of zeggen jullie, ga voor een Golf V GTI? Of heel misschien een Golf 6 TSI? Weet niet of die al te krijgen zijn onder de 15.000 euro?
Laatst gewijzigd door JDx op 27 nov 2014, 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Audi A3 Sportback 2.0 TFSI @231PK & 345Nm, 18" S-Line Zomervelgen, Eibach Pro Kit 30/30, Eibach Pro Spacers 10mm achter
Re: Golf V GTI of R32
Mogguh,
Wellicht vind je hier de info die je zoekt:
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... =16&t=6929
En
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... =25&t=6057

Wellicht vind je hier de info die je zoekt:
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... =16&t=6929
En
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... =25&t=6057

Thanks, dat is precies wat ik wilde horen.
Twijfelde om binnenkort al te gaan kijken bij een Golf V GTI, maar ik wacht lekker nog een paar maandjes en ga voor een R32.
Twijfelde om binnenkort al te gaan kijken bij een Golf V GTI, maar ik wacht lekker nog een paar maandjes en ga voor een R32.
Audi A3 Sportback 2.0 TFSI @231PK & 345Nm, 18" S-Line Zomervelgen, Eibach Pro Kit 30/30, Eibach Pro Spacers 10mm achter
- HansR32
- Type auto: Golf mk5 R32
Goede beslissing
Keuze voor de R32 is zeer persoonlijk.
Ik had een Golf 2.8 V6 4motion. Daarna een vier cilinder GTI waarbij ik toch het geluid van de V6 miste...
uiteindelijk deze auto snel weer verkocht, en nu dus de R32.
Normaliter zou ik al weer omkijken naar wat nieuws, maar hij bevalt me te goed
Het verbruik valt mij mee, hangt zeer af van je rechter voet.
Qua onderhoud denk ik niet dat een R32 duurder is dan een GTI.

Keuze voor de R32 is zeer persoonlijk.
Ik had een Golf 2.8 V6 4motion. Daarna een vier cilinder GTI waarbij ik toch het geluid van de V6 miste...
uiteindelijk deze auto snel weer verkocht, en nu dus de R32.
Normaliter zou ik al weer omkijken naar wat nieuws, maar hij bevalt me te goed

Het verbruik valt mij mee, hangt zeer af van je rechter voet.
Qua onderhoud denk ik niet dat een R32 duurder is dan een GTI.
Met een 3.2 kom je vooruit in het leven !!
Ik hou genoeg geld over per maand voor wat onderhoud enzo, dus dat boeit ook niet zo.
En groot onderhoud is ook niet erg, als ie er daarna maar weer lang mee vooruit kan.
Voorkeur gaat uit naar een lage km-stand, omdat ik zelf ook maar weinig rij. En verbruik maakt me al helemaal niet uit, het gaat vaak om korte verplichte ritjes en plezier ritjes. Woon-werk enzo doe ik altijd gewoon met het OV, behalve op een mooie zomerdag (woensdag vallen de file's vaak mee), dan wilde ik nog wel eens de 230pk van m'n Leon pakken.
Die 250pk + geluid + 4motion lijkt me gewoon geweldig. Wel een stukkie zwaarder, maar ach, zo'n gechipte turbo is wel super nerveus. Denk dat je met R32 ook wel rustig kan rijden.
En groot onderhoud is ook niet erg, als ie er daarna maar weer lang mee vooruit kan.
Voorkeur gaat uit naar een lage km-stand, omdat ik zelf ook maar weinig rij. En verbruik maakt me al helemaal niet uit, het gaat vaak om korte verplichte ritjes en plezier ritjes. Woon-werk enzo doe ik altijd gewoon met het OV, behalve op een mooie zomerdag (woensdag vallen de file's vaak mee), dan wilde ik nog wel eens de 230pk van m'n Leon pakken.
Die 250pk + geluid + 4motion lijkt me gewoon geweldig. Wel een stukkie zwaarder, maar ach, zo'n gechipte turbo is wel super nerveus. Denk dat je met R32 ook wel rustig kan rijden.
Als ik er vanuit mag gaan, dat je refereert aan een gechipt 2.0 ts(f)i blok, dan ben ik het 100% niet met je eens.JDx schreef:Wel een stukkie zwaarder, maar ach, zo'n gechipte turbo is wel super nerveus. Denk dat je met R32 ook wel rustig kan rijden.
Dat kan vier redenen hebben:
1 - of je hebt nog nooit een goed gechipte 2.0 ts(f)i mogen ervaren en je weet totaal niet waar je over praat.
of
2 - wij hebben een hele andere interpretatie van het "super nerveus" zijn van een motor. (En dat betwijfel ik)
Of
3 - je verzint dingen om een minpuntje van de R32 (daar deze moeilijker te tunen is) voor jezelf te verzachten.
of
4 - non of the above, gebruik nieuwe post om toe te lichten.

- HansR32
- Type auto: Golf mk5 R32
GTI is een super mooie en fijne autoCrokko schreef:Als ik er vanuit mag gaan, dat je refereert aan een gechipt 2.0 ts(f)i blok, dan ben ik het 100% niet met je eens.JDx schreef:Wel een stukkie zwaarder, maar ach, zo'n gechipte turbo is wel super nerveus. Denk dat je met R32 ook wel rustig kan rijden.
Dat kan vier redenen hebben:
1 - of je hebt nog nooit een goed gechipte 2.0 ts(f)i mogen ervaren en je weet totaal niet waar je over praat.
of
2 - wij hebben een hele andere interpretatie van het "super nerveus" zijn van een motor. (En dat betwijfel ik)
Of
3 - je verzint dingen om een minpuntje van de R32 (daar deze moeilijker te tunen is) voor jezelf te verzachten.
of
4 - non of the above, gebruik nieuwe post om toe te lichten.
R32 is een andere fijne en mooie auto
Volgens mij is dit puur persoonlijk, de gegeven argumenten zullen altijd per persoon verschillen.
Snel zijn ze beide, voor de rest is het een kwestie van smaak.
Volgens mij moet je ze gewoon beide gehad hebben

Met een 3.2 kom je vooruit in het leven !!
Beide autos zijn zeker goed, daar gaat het zeker niet om.
Een gechipte turbo is volgens JDx super nerveus, dit is een stelling die niet onderhevig is aan mening of persoonlijke voorkeur.
De niet onderbouwde stelling is gewoon fout.
Een goed gechipte turbo is niet nerveus.

Een gechipte turbo is volgens JDx super nerveus, dit is een stelling die niet onderhevig is aan mening of persoonlijke voorkeur.
De niet onderbouwde stelling is gewoon fout.
Een goed gechipte turbo is niet nerveus.

@Crokko +1
Audi S4 Avant B8, JD motor en S-Tronic software (529pk/640nm)
ex: Octavia RS Combi, JD stage 2 (309pk/448nm)
ex: Octavia RS Combi, JD stage 2 (309pk/448nm)
Ben rustig aan het sparen en kom opeens 2 toffe GTI's op het pad met minder dan 150.000 kilometer op de teller en van de 2e en 3e eigenaar. Nou hebben ze beide bijna dezelfde specs, maar de ene heeft een handbak en de andere DSG met flippers.
Ik lees wel eens dingen over DSG, ik vind het een heel tof systeem en zou die auto best willen, maar hoe groot is de kans dat je daar problemen mee krijgt?
Auto met DSG heeft 146.000 gelopen.
Auto met handbak heeft 101.000 gelopen, maar heeft flinke parkeerschade (schaafschade aan 1 onderdeel).
Beide zijn net geen 10.000 euro.
Ik zie bijna alleen maar GTI's onder de 10k met bijna 2 ton op de teller en vaak van de 7e eigenaar of erger zelfs, vandaar dat ik dit wel interessante auto's vind.
Ik lees wel eens dingen over DSG, ik vind het een heel tof systeem en zou die auto best willen, maar hoe groot is de kans dat je daar problemen mee krijgt?
Auto met DSG heeft 146.000 gelopen.
Auto met handbak heeft 101.000 gelopen, maar heeft flinke parkeerschade (schaafschade aan 1 onderdeel).
Beide zijn net geen 10.000 euro.
Ik zie bijna alleen maar GTI's onder de 10k met bijna 2 ton op de teller en vaak van de 7e eigenaar of erger zelfs, vandaar dat ik dit wel interessante auto's vind.
was er laats niet hier auto gestolen met schaafschade? dsg heb ik juist in mn ruime kring nog maar 1 keer probleem gehoord, als tie al 146.000 geeft wel aan dat het niet een heel slechte bak is op zich
anders kom je niet zo ver. dsg rijd wel super vooral met dsg chiptuning van JD engineering te lochem en open knalpijp 

DSG kan goed gaan , echter hebben wij 2X een defecte DSG6 binnen de familie gehad en 1x een DSG7.
Die DSG7 was na vervanging nog steeds slecht....
Gelukkig was het in alle 3 de gevallen garantie aangezien een DSG zeer prijzig is.......
@bzb , wellicht is de auto na 146.000km al met de zoveelste nieuwe DSG onderweg.
Ik hoor vaker bij de dealer dat er DSG ellende is......vaak versleten koppelingen en defecte mechatronics.
Die DSG7 was na vervanging nog steeds slecht....
Gelukkig was het in alle 3 de gevallen garantie aangezien een DSG zeer prijzig is.......
@bzb , wellicht is de auto na 146.000km al met de zoveelste nieuwe DSG onderweg.
Ik hoor vaker bij de dealer dat er DSG ellende is......vaak versleten koppelingen en defecte mechatronics.
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Ik neig sowieso naar die met plaatschade (101.000km op teller), intern is alles super, net een grote beurt gehad en long life en distributie vervangen. Rekeningen al ingezien a 1458,- euro.
Ik heb liever een deuk dan een kapotte DSG. Maar wat zou dat kosten, een plaat vervangen en spuiten zit je ook gauw op 1500 euro volgens mij. Nou stoort het mij nu niet, maar ik wil het wel ooit laten fixen.
Ik heb liever een deuk dan een kapotte DSG. Maar wat zou dat kosten, een plaat vervangen en spuiten zit je ook gauw op 1500 euro volgens mij. Nou stoort het mij nu niet, maar ik wil het wel ooit laten fixen.
Heb je een foto van de schade? Welk paneel is het?
Schade 'wit' laten repareren loopt al snel in de papieren ja, maar er zijn zat jongens/bedrijven die het 'zwart' voor veel interessantere prijzen kunnen repareren..
Schade 'wit' laten repareren loopt al snel in de papieren ja, maar er zijn zat jongens/bedrijven die het 'zwart' voor veel interessantere prijzen kunnen repareren..
Het is een schaafplek boven het wiel, een voorscherm heet dat toch?

Zit zeg maar waar op deze foto E65/Golf5 staat.

Zit zeg maar waar op deze foto E65/Golf5 staat.
ow paar honderd wit ofzo, of een vervanger zoeken, deze is 65 euro zo te zien 

En je kan rustig afwachten tot je er eentje tegenkomt.
Repareren vind ik eng, krijg je dan geen kleurverschil? Dat zie ik wel eens op auto's, dat is zo goedkoop.
Repareren vind ik eng, krijg je dan geen kleurverschil? Dat zie ik wel eens op auto's, dat is zo goedkoop.
En dan kies jij voor de gti met schade.JDx schreef:En je kan rustig afwachten tot je er eentje tegenkomt.
En je wilt rustig afwachten, op wat precies geld om over te spuiten. Of een ander scherm. Dat klinkt mij 'goedkoop'.
Als ik het zo leest wil je ten alle tijde het niet reparen.
Gewoon afspreken dat het even gerepareerd wordt voordat ze de auto voor je afleveren. Kost hun heel weinig.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Ex edition 30
Hun? Waar heb je het over? Deze auto is van de 2e eigenaar, een meid in de 20 die hem al 2 jaar heeft. Zij gaat het niet repareren, want ze moet hem verkopen ivm ruimte.En dan kies jij voor de gti met schade.
En je wilt rustig afwachten, op wat precies geld om over te spuiten. Of een ander scherm. Dat klinkt mij 'goedkoop'.
Als ik het zo leest wil je ten alle tijde het niet reparen.
Gewoon afspreken dat het even gerepareerd wordt voordat ze de auto voor je afleveren. Kost hun heel weinig.
Het is een unieke kans, een GTI met 100k op de teller van de 2e eigenaar, super goed onderhouden, aankoopbon, alle rekeningen, alles aanwezig, onlangs groot onderhoud gehad, alles bij VW, hij is helemaal perfect op een schaafplek na.
De enige auto die in de buurt komt kost bijna 3.500 euro meer en is van de 3e eigenaar.
Deze komt ook aardig in de buurt:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... xenon.html
Qua kilometers dan, is al van 7e eigenaar, verschrikkelijke velgen, nee doe mij maar zo origineel mogelijk.
PS. maar hij is nog niet gekocht hoor, dit weekend bij 2 auto's kijken.
Zo'n deuk eruit trekken en opnieuw spuiten kost je 300 max... Geen reden om het NIET te doen dus!
Gister wezen kijken het was echt verroest die plaat, durfde het niet aan. Zag er slechter uit dan op de foto's en ook aan de achterkant zat weggewerkte schade:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... zwart.html
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volk ... zwart.html
Zo te zien is de prijs ook aangepast na mijn bezoekje.
- MK5benGTI
- Type auto: Golf MK 5 GTI
Vindhet persoonlijk ook een flut argument om de auto te verkopen. Ze gaat een hond aanschaffen en daardoor moet de GTI weg?
Ga je nu voor de DSG. Of ga je voor een handbak?

Ga je nu voor de DSG. Of ga je voor een handbak?
Geen idee nog, ik wacht af tot er weer iets moois in de aanbieding is.
Sorry GTI boys!
Het is een schadevrije Audi A3 Sportback 2.0 TFSI geworden met 147.000km op de teller NAP met DSG en mobiliteitsgarantie, altijd Audi onderhouden.

Het is een schadevrije Audi A3 Sportback 2.0 TFSI geworden met 147.000km op de teller NAP met DSG en mobiliteitsgarantie, altijd Audi onderhouden.