White Sludge in motor..
White Sludge in motor..
Hallo allemaal,
Ik heb white sludge in mijn golf 5 gti zitten, heb afgelopen Augustus mijn motorolie + filter vervangen.
Maar heb weer white sludge in mijn motor zitten.
Ik rijd niet hele lange stukken, dat heeft er ook mee te maken dat weet ik.
Zou het ook aan de brandstof kunnen liggen?
En zijn er misschien speciale middelen/toevoegingen die tegen white sludge gaan.
Want heb weinig zin in motorschade dalijk.
Wie kan mij helpen a.u.b.
Ik heb white sludge in mijn golf 5 gti zitten, heb afgelopen Augustus mijn motorolie + filter vervangen.
Maar heb weer white sludge in mijn motor zitten.
Ik rijd niet hele lange stukken, dat heeft er ook mee te maken dat weet ik.
Zou het ook aan de brandstof kunnen liggen?
En zijn er misschien speciale middelen/toevoegingen die tegen white sludge gaan.
Want heb weinig zin in motorschade dalijk.
Wie kan mij helpen a.u.b.
- NL_MK5 GTI
- Type auto: MK5 GTI DSG
Re: White Sludge in motor..
Veel of weinig? Zal je thermostaat kunnen zijn
Wat veel of weinig?NL_MK5 GTI schreef:Veel of weinig? Zal je thermostaat kunnen zijn
En hoezo mijn thermostaat??
De white sludge is idd te wijten aan korte afstanden in koude periodes.
De motor komt niet op temperatuur waardoor er condensafzetting plaatsvindt.
Dat is de sludge die terugvindt.
Hoe veel/ver zit de sludge in je motor, kan je het wat beter omschrijven?
Heb je een climatronic?
Dan kan je de temperatuur uit hieruit aflezen.
Zowel olie als als water temp.
Je kan dan eens een ritje maken als hij volledig koud staat.
Je kan dan opmeten wanneer olie en water temp op peil staan(ong 90°/90°).
Noteer ook welk type baan je doet + afstand.
Aan de hand van de gegevens zijn er wel personen die kunnen bepalen of de thermostaat eventueel defect is.
Heb je een climatronic?
Aan de hand van de gegevens zijn er wel personen die kunnen bepalen of de thermostaat eventueel defect is.
Ik heb climatronic, climatcontrol ja.yelti schreef:De white sludge is idd te wijten aan korte afstanden in koude periodes.
Heb je een climatronic?
Hoe bedoel je temperaturen uitlezen?
De olietemperatuur kan ik niet zien.
Ik rij dagelijks 8 km heen en terug naar mijn werkt.
Daar doe ik 10 minuten over ongeveer. De auto is dan ongeveer +- bij km 6-7 op temperatuur.
Het koelwater dan, de olie dan niet, want dat duurt altijd iets langer.
Ik draaide gister de motoroliedop eraf, en er zat flink wat white sludge aan. (had eigenlijk een foto moeten maken)..
Ik zat ook te denken, mijn vader rijd altijd lange afstanden voor zijn werk, als ik de auto nou is een keer meegeef.
En dat hij dan tussen de 3000 & 4000 t/pm moet laten draaien. Zal de white sludge dan weggaan, of is het beter om de motor inwendig te laten reinigen + olie en oliefilter vervangen??
Graag wat meer reacties a.u.b.
(Te) korte ritten waardoor de motor niet op bedrijfstemperatuur komt, zorg voor condensafzetting in de motor. Water vermengt zich dan met motorolie waardoor een witte, mayonaise-achtig mengsel ontstaat. De zgn. "witte sludge". In de koude wintermaanden is dit verschijnsel vaker, dan in de warme zomermaanden. Kortstondig is dit niet erg. Vaak, langdurig heeft dit nadelige gevolgen voor de motor. Oplossing: langere rit, eventueel met vol vermogen, zodat de motor warm (heet) wordt. (volledig gedurende langere tijd op bedrijfstemperatuur komt).
Gr. Wehoo.

Ik heb mijn motorolie op www.oliewereld.nl/castrol-edge-5w30-5-liter gekocht.
Heeft de olie en de soort benzine er ook invloed op?
Tank sinds kort brandstof van bp 95 ongelood, eerst bij de shell 95 of 98.
Stuur me je mailadres of telefoonnummer, kan ik je even wat foto's doorsturen.yelti schreef:De white sludge is idd te wijten aan korte afstanden in koude periodes.
Heb je een climatronic?
Weet eigenlijk niet hoe dat hierop moet..
Nee.MichelB! schreef:Ik heb mijn motorolie op http://www.oliewereld.nl/castrol-edge-5w30-5-liter gekocht.
Gr. Wehoo.

wehoo schreef:Nee.MichelB! schreef:Ik heb mijn motorolie op http://www.oliewereld.nl/castrol-edge-5w30-5-liter gekocht.
Nou ik zit net op internet te kijken, maar slechte kwaliteit brandstof is ook niet goed hor.
En de olie kwaliteit is ook zeker belangrijk.
Maar is geen oorzaak van witte sludge.
Rij hem maar eens goed warm en check je oliedop. Is er nog steeds veel sludge, check je koelvloeistofpeil en kijk of er olie in het overloopreservoir van de koelvloeistof zit. (naar binnen lekkende koppakking). Plus witte rook uit je uitlaat.
Rij hem maar eens goed warm en check je oliedop. Is er nog steeds veel sludge, check je koelvloeistofpeil en kijk of er olie in het overloopreservoir van de koelvloeistof zit. (naar binnen lekkende koppakking). Plus witte rook uit je uitlaat.
Gr. Wehoo.

Zo kun je in het diagnosemenu geraken

http://www.my-gti.com/224/volkswagen-cl ... iagnostics
kanaal 19.2 is je koelwatertemp.
Olietemp is blijkbaar niet af te lezen via de climatronic.
Maar aan de hand van je watertemperatuur is het ook wel mogelijk om te bepalen of er iets mis is met je termostaat.
maar 8 km enkel is wat te weinig voor een gti'je.

http://www.my-gti.com/224/volkswagen-cl ... iagnostics
kanaal 19.2 is je koelwatertemp.
Olietemp is blijkbaar niet af te lezen via de climatronic.
Maar aan de hand van je watertemperatuur is het ook wel mogelijk om te bepalen of er iets mis is met je termostaat.
maar 8 km enkel is wat te weinig voor een gti'je.
-
- Type auto: Golf IV TDI
Zou eens 200km "sportief" gaan toeren , neem een flesje olie mee voor onderweg zodat je kan bijvulen. De kans is nameljk groot dat je oliepijl flink daalt omdat äl het condens (water) in de olie verdampt.
- KnuffelTurk
Met een catch can vang je toch alle sludge op? ( als je die zou installeren )
Met vriendelijke groet,
KnuffelTurk
''Grappen over vrouwen zijn niet leuk. Tenzij ze om te lachen zijn.''
slechte brandstof kwaliteit?? daarvoor moet je onderhand eerst voor naar afrika of het oostblokMichelB! schreef:wehoo schreef:Nee.MichelB! schreef:Ik heb mijn motorolie op http://www.oliewereld.nl/castrol-edge-5w30-5-liter gekocht.
Nou ik zit net op internet te kijken, maar slechte kwaliteit brandstof is ook niet goed hor.
En de olie kwaliteit is ook zeker belangrijk.

Daar ving ik zoveel blubber mee op , niet normaal!KnuffelTurk schreef:Met een catch can vang je toch alle sludge op? ( als je die zou installeren )
Auto heb ik verkocht en alles heb ik nog liggen , zal het eens in de verkoop gooien.
Ik heb set van Forge maar vond het erg duur.....
mk1 GTI DX / mk2 GTI 16v KR
Hoe werkt die catch can? En is het zelf te monteren?yal schreef:Daar ving ik zoveel blubber mee op , niet normaal!KnuffelTurk schreef:Met een catch can vang je toch alle sludge op? ( als je die zou installeren )
Auto heb ik verkocht en alles heb ik nog liggen , zal het eens in de verkoop gooien.
Ik heb set van Forge maar vond het erg duur.....
Waar is het te koop?
- MkVI Nmgn
- Type auto: Golf7R
Ik heb ook een catch can gehad ik werd gek ervan om elke week/2weken deze te legen.
Er kwam niet alleen het vocht erin maar ook behoorlijk wat olie dit kwam omdat ik vaak 200+ reed en de druk in de carter wat hoger werd en perste hij de olie door de slangen de can in. Enigste oplossing voor je sludge is rijd lekker in de ochtend keer via de Autobahn naar de Ring en ga daar even een dagje kijken en rijd in de middag lekker naar huis met soms even flink door trekken dan weet ik zeker als je thuis komt dat je witte smurrie weg is en deze niet binnen een maand terug is.
Er kwam niet alleen het vocht erin maar ook behoorlijk wat olie dit kwam omdat ik vaak 200+ reed en de druk in de carter wat hoger werd en perste hij de olie door de slangen de can in. Enigste oplossing voor je sludge is rijd lekker in de ochtend keer via de Autobahn naar de Ring en ga daar even een dagje kijken en rijd in de middag lekker naar huis met soms even flink door trekken dan weet ik zeker als je thuis komt dat je witte smurrie weg is en deze niet binnen een maand terug is.
Groetjes Tonnie
-----------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb deze sludge ook in de winter, en tank altijd minimaal ron100 dus daar ligt het niet direct aan.
Als je een keer een paar uurtjes sportief gaat toeren is het weer weg, dus ik zou me er niet te druk om maken eerlijk gezegd.
Catch can is leuk, maar ook veel werk. Zou zeggen gewoon elke 40k even inlaat laten cleanen voor 150-200 euro en niks aan het handje lijkt mij
Als je een keer een paar uurtjes sportief gaat toeren is het weer weg, dus ik zou me er niet te druk om maken eerlijk gezegd.
Catch can is leuk, maar ook veel werk. Zou zeggen gewoon elke 40k even inlaat laten cleanen voor 150-200 euro en niks aan het handje lijkt mij
Audi S4 Avant B8, JD motor en S-Tronic software (529pk/640nm)
ex: Octavia RS Combi, JD stage 2 (309pk/448nm)
Waar heb jij je inlaat laten schoonmaken dan?O2RS schreef:Ik heb deze sludge ook in de winter, en tank altijd minimaal ron100 dus daar ligt het niet direct aan.
Is het zelf ook mogelijk om hem te reinigen, niet dat het mij om die 200 gaat hor!
Ik heb dat bij Hans Sloot laten doen, zelf is geen optie aangezien ze dit met een bepaald systeem reinigen.
Er zijn wel meer garages die dit kunnen.
Er zijn wel meer garages die dit kunnen.
Audi S4 Avant B8, JD motor en S-Tronic software (529pk/640nm)
Ik heb het bij mijn auto ook wel eens gezien aan de olie dop. Maar als ik wat langere stukken heb gereden dan is het weg. Ik maak me er niet al te druk om. Ik doe gewoon netjes mijn beurten. Me inlaat reinigen staat wel op de planning.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Ex edition 30
Ik heb sinds kort ook een oil catch can en hij vangt bijna een halve liter water op per maand! De hoeveelheid sludge/olie is te verwaarlozen.
Ik vind het echt een aanrader en lijkt mij ook veel beter voor je olie kwaliteit en je inlaat blijft schoner omdat niet al die vette dampen naar binnen gaan.
Ik vind het echt een aanrader en lijkt mij ook veel beter voor je olie kwaliteit en je inlaat blijft schoner omdat niet al die vette dampen naar binnen gaan.