Fluitend geluid bij (warme) motor

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 996
Lid geworden op: 06 okt 2012, 01:10
Type auto: Seat Leon ST FR 2016

Fluitend geluid bij (warme) motor

Bericht door Maarten »

Goedemiddag,

Sinds kort is mijn reistijd verdubbeld en rij ik nu ongeveer 45 min. naar mijn werk.
Als de motor goed warm is gaat de motor fluiten (goed hoorbaar).
Als de motor stationair draait is het iets minder maar wel hoorbaar, vervolgens bij optrekken weer goed hoorbaar en rond de 2000 toeren is het weg.
Laat ik het gas los is het weer terug.

Als ik de motor uitzet hoor je dat het nog een seconde doorgaat en het minder wordt (van een fluitend geluid naar een piepend geluid wat nog een aantal keren herhaald). Het is dus een draaiend deel van de motor...

Staat nu 80k op de teller en hij het is een DSG. Vermogen in de motor is er nog.

Weet iemand wat het probleem is?

Bedankt alvast.
Serviced by EMServices.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 996
Lid geworden op: 06 okt 2012, 01:10
Type auto: Seat Leon ST FR 2016

Re: Fluitend geluid bij (warme) motor

Bericht door Maarten »

Vandaag langs Erwin (straffpride) gereden en toevallig bij het inparkeren begint het fluiten. Na veel gekut en een springende koelvloeistof leiding is het vermoeden er sterk dat het met de distributie riem te maken heeft (hoe het nou precies het weet ik niet meer). Deze wordt noodgedwongen z.s.m. vervangen (is nog niet gebeurd).

Erwin bedankt weer en indien je een probleem hebt of iets wilt laten inbouwen: ik beveel Erwin aan.
Serviced by EMServices.
walend
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 jul 2012, 21:13
Type auto: Golf MK5 GTI

Re: Fluitend geluid bij (warme) motor

Bericht door walend »

bedoel je dit?

https://www.youtube.com/watch?v=gUcvQ0ILUyE

het gefluit op het filmpje kan ik zeggen wat het is...
VW Bora 1.9 TDI (chipped)
VW Golf 5 GTI DSG
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 996
Lid geworden op: 06 okt 2012, 01:10
Type auto: Seat Leon ST FR 2016

Re: Fluitend geluid bij (warme) motor

Bericht door Maarten »

Ja, precies hetzelfde. Ik ben erg benieuwd

A.s. donderdag wordt mn distributie riem vervangen, aangezien we denken dat het dat is.
Serviced by EMServices.
Gebruikersavatar
Brassertje
Berichten: 153
Lid geworden op: 07 jul 2014, 18:59
Type auto: Golf 6 GTI
Locatie: Zeeland

Re: Fluitend geluid bij (warme) motor

Bericht door Brassertje »

En probleem opgelost? ?
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 996
Lid geworden op: 06 okt 2012, 01:10
Type auto: Seat Leon ST FR 2016

Re: Fluitend geluid bij (warme) motor

Bericht door Maarten »

Brassertje schreef:En probleem opgelost? ?
Ik hoopte van wel... echter niet... :cry:

Dus ik wacht met smart af op reactie van Walend...
Serviced by EMServices.
Gebruikersavatar
Brassertje
Berichten: 153
Lid geworden op: 07 jul 2014, 18:59
Type auto: Golf 6 GTI
Locatie: Zeeland

Re: Fluitend geluid bij (warme) motor

Bericht door Brassertje »

Mmh das vervelend,
Kan het geluid ook niet zo thuis brengen.
En de garage hoeft er niks van gezegt?
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 996
Lid geworden op: 06 okt 2012, 01:10
Type auto: Seat Leon ST FR 2016

Re: Fluitend geluid bij (warme) motor

Bericht door Maarten »

De garage is om de hoek bij mij dus de motor was niet warm. Verder hebben ze uit voorzorg alles vervangen wat bij de distributie riem hoort (set zelf, multi riem, spanners en waterpomp).

Verder zagen ze niets geks...
Serviced by EMServices.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 996
Lid geworden op: 06 okt 2012, 01:10
Type auto: Seat Leon ST FR 2016

Re: Fluitend geluid bij (warme) motor

Bericht door Maarten »

Walend reageert al enige tijd niet. Iemand anders die het geluid herkend in bovenstaand filmpje? Ik wordt er een beetje hopeloos van. :cry:
Serviced by EMServices.
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Fluitend geluid bij (warme) motor

Bericht door NL_MK5 GTI »

Lijkt mij een vacuüm lek puur omdat het geluid nog aanwezig is na het uitschakelen van de motor. Ik heb wel eens een tjilpend geluid gehoord bij een mk5 dat was de spanrol van de d-riem.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 996
Lid geworden op: 06 okt 2012, 01:10
Type auto: Seat Leon ST FR 2016

Re: Fluitend geluid bij (warme) motor

Bericht door Maarten »

Het probleem is opgelost. Net langs Erwin (staffpride) geweest en na bijna 3 uur zoeken en proberen bleek het een kapotte/gescheurde PCV (carter ventilatie) te zijn (zie foto).

Afbeelding

Eerst dacht Erwin dat het mogelijk de divertervalve was, hij had nog een oude (goede) van zijn eigen auto om dit te testen.
Er zit al een D versie op mijn auto, maar toch het proberen waard om te proberen. Maar dit was het helaas ook niet.... :?

Vervolgens de PCV getest, het membraan sloeg goed dicht en verloor geen druk. Dus dit "was" ook uitgesloten. Tot Erwin het idee kreeg om tijdens een draaiende motor de oliedop te verwijderen en deze er weer op te doen... en ja het fluiten was er. VW dealer had er gelukkig nog 1 op voorraad (36,- ex btw. :) )

Bleek dat er bij de oude PCV een extra stukje op zat die bij inblazen dichtsloeg en zo kon je dus niet testen of hij kapot was...

Probleem uiteindelijk opgelost en geen schaamtelijke harde fluit vanuit m'n auto! :D
Serviced by EMServices.
Gebruikersavatar
staffpride
Berichten: 2711
Lid geworden op: 31 dec 2011, 00:20
Type auto: Golf MK6 GTI + Lupo
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Fluitend geluid bij (warme) motor

Bericht door staffpride »

Uiteindelijk toch de PCV inderdaad.

De piep kwam tijdens het rijden op willekeurige momenten opzetten, was geen touw aan vast te knopen. Bij stilstand hoorde je het niet of heel kort, dus lastig te lokaliseren.

Vermoeden was dat er (ivm) leeftijd een oude DV op zou zitten, en die staan bekend om problemen. Maar bij het loshalen bleek dat er al een D inzat.
De DV goed nagekeken en schoongemaakt en weer terug geplaatst. Ook gelijk even de blaastest op de PCV gedaan en daar was geen lucht door te krijgen.
Even testrijden uiteraard en toen was de piep ineens heel anders qua geluid. Toen toch maar mijn oude DV er op gezet om uit te sluiten dat die D defect was, maar de piep was er daarna nog.
De DV was dus niet het probleem.

Toch nog maar heel de carterontluchting nalopen dan.
Vreemd, want de test met het blazen op de slang en de test met de oliedop loshalen doorstond de oude pcv gewoon. Naast het oranje membraam wat gescheurd is, zit er in het pijpje waar de slang op zit (die naar het inlaatspruitstuk gaat) nog een terugslagklep.
Dus met het blazen hoor je die ook netjes dicht slaan en krijg je er geen lucht door. Bij de nieuwe zit die terugslagklep daar niet meer.

Ook nog de oliepeilstok paar keer los getrokken, en daarna bij het terugklikken gaf hij steeds de piep. Dus nu kon het geluid goed gelokaliseerd worden.
Belletje en ritje naar de dealer en uiteindelijk toch opgelost.


Conclusie is dus dat de blaastest zeker niet altijd gebruikt kan worden om de pcv te testen, omdat er dus ook types zijn waar een extra terugslagklep in zit.
MVG EMServices

Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 996
Lid geworden op: 06 okt 2012, 01:10
Type auto: Seat Leon ST FR 2016

Re: Fluitend geluid bij (warme) motor

Bericht door Maarten »

Voor een betere uitleg dan de mijne: zie hierboven! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Serviced by EMServices.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast