Cold Air Intake

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
SjoerdB
Type auto: Golf 5 GTI ED30
Contacteer:

Cold Air Intake

Bericht door SjoerdB »

Inmiddels een half jaar in het bezit van mijn GTI ED30 en dat bevalt nog steeds goed. Echter, na het vol gas geven (wat een leuke brom geeft), blaast de (Forge) dumpvalve maar zielig af, ondanks dat er toch een behoorlijke turbodruk op zit (gechipt door JD, 340pk). Een maat van me had dit ook op zijn MK4 1.8T en die heeft een stuk meer geluid gekregen door een Cold Air Intake te plaatsen. Ik wil dat ook, want het afblazen wat je hoort klinkt toch stiekem wel gruwelijk. :roll:

Ik ben dus op zoek naar een CAI. Dit hoeft wat mij betreft geen vermogenswinst op te leveren (dat is er immers genoeg en met FWD toch niet in bedwang te houden), het gaat me puur om het geluid. Hoe harder het straks afblaast, des te beter het is. Sommigen vinden dit misschien een hoog sjonnie/petjes-gehalte hebben, ik vind het juist gaaf. Trouwens, bij normaal rijden hoor je het toch amper.

Wat kan ik het beste pakken? Looks boeien me niet, de motorkap is altijd gesloten. Is er überhaupt verschil tussen de ED30 en normale GTI vwb. de aansluitingen?
Current: Volkswagen Golf 5 GTI Edition 30 @ 339,5pk/448,9Nm
Ex: Opel Astra GTC 1.9CDTi / Seat Ibiza 6k2 1.9TDi / Seat Ibiza 6k 1.9D
Edition30
Type auto: Edition 30

Re: Cold Air Intake

Bericht door Edition30 »

Hoi Sjoerd,

Ben zelf ook aan het kijken naar een cai, heb zelf nu een Carbonio. Het schijnt dat een Twintake aardig geluid maakt, zodanig veel zelfs dat er lieden zijn die hem daarom hebben weggedaan. Een andere en goedkopere oplossing is een CTS systeem.

De inlaatbuis van een Ed30 wijkt inderdaad af van die van de "gewone" GTI, bij de Ed zit er ook een aansluiting vanaf de divertervalve op (is gelijk aan die van de R).
Laatst gewijzigd door Edition30 op 01 apr 2015, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Renco

Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Schippersss
Type auto: Passat CC TSI

Bericht door Schippersss »

Zelf heb ik de cts. Prima systeem uit aluminium. Aanzuig geluid is met raam open wel wat te horen, maar met dicht toch niet zo aanwezig in Passat cc.
FGT
Type auto: 7R Lapiz Blue

Bericht door FGT »

Ik heb een CTS. Motorkap bekleding/isolatie verwijderd en je 'm hoort zelf met de ramen dicht en de radio aan aanzuigen als een ........ :mrgreen:
Golf 7R DSG Lapiz Blue
SjoerdB
Contacteer:

Bericht door SjoerdB »

Onderstaand lees ik in een review van het CTS-systeem op een MK6. Het moet juist wel geluid gaan maken. Hoe harder dat ding afblaast, hoe beter! :twisted:

"Sound: Absolutely love it!! I was worried that this thing was going to be loud and obnoxious like most intakes. This is my first experience with a mkVI tsi intake so I don't have any comparison but this thing is quiet! When the hood is up, you can hear the blow off valve pretty good. When driving, you can hear a little more turbo and a very small amount of "suck" noise and blow off valve. But the difference is very slight. Please consider that the intake noise is competing with regular road noise and my exhaust system but I hear very little difference with the stock intake compared to the CTS intake when driving. Very very happy with the quietness of this intake."
Dexizzle

Bericht door Dexizzle »

FGT schreef:Ik heb een CTS. Motorkap bekleding/isolatie verwijderd en je 'm hoort zelf met de ramen dicht en de radio aan aanzuigen als een ........ :mrgreen:
als een vrouw die een golfbal door een tuinslang zuigt? :o :lol:
FGT

Bericht door FGT »

Daar lijkt het wel op :mrgreen:
Golf 7R DSG Lapiz Blue
Edition30

Bericht door Edition30 »

Nu is geluid natuurlijk een persoonlijke belevenis en is dus relatief. De e'e'n vind mijn auto lawaai maken en ik vind het geluid mooi, maar eigenlijk nog een beetje te zacht dus .....

Maar Fabian, jij vind het geluid van CTS geweldig, maar in het stukje van Sjoerd post lees je dat de intake "mooi stil" is ..... :roll:

Volgens mij rijdt Koreaan in zijn Skoda ook met CTS en daar maakt het een lekker geluid. Hoor je de intake ook bij constante snelheid, want dat zou ik niet willen.
Gr. Renco

Dexizzle

Bericht door Dexizzle »

Klinkt een CTS echt zo op een 6 GTI? Super geluidje komt daar vanaf als je 't mij vraagt :shock: Toch maar eens gaan kijken hier voor dan
SjoerdB
Contacteer:

Bericht door SjoerdB »

Edition30 schreef:Nu is geluid natuurlijk een persoonlijke belevenis en is dus relatief. De e'e'n vind mijn auto lawaai maken en ik vind het geluid mooi, maar eigenlijk nog een beetje te zacht dus .....

Maar Fabian, jij vind het geluid van CTS geweldig, maar in het stukje van Sjoerd post lees je dat de intake "mooi stil" is ..... :roll:

Volgens mij rijdt Koreaan in zijn Skoda ook met CTS en daar maakt het een lekker geluid. Hoor je de intake ook bij constante snelheid, want dat zou ik niet willen.
Op constante snelheid is het inderdaad niet fijn, dat wil ik ook niet. Vanaf halfgas een goed geluid is wel wenselijk. Ik zag op eBay het onderstaande, wellicht dat zoiets ook kan?
http://www.ebay.nl/itm/151321624134?_tr ... 041.R1.TR1
Edition30

Bericht door Edition30 »

Volgens mij hoor je in dat filmpje ook duidelijk dat er niet alleen een CTS intake opzit, maar ook een andere uitlaat. Geeft toch een wat vertekend beeld.
Gr. Renco

Dexizzle

Bericht door Dexizzle »

Edition30 schreef:Volgens mij hoor je in dat filmpje ook duidelijk dat er niet alleen een CTS intake opzit, maar ook een andere uitlaat. Geeft toch een wat vertekend beeld.
Ja dat dacht ik ook al maar het gaat mij daar meer om het "afblaasgeluid"
Edition30

Bericht door Edition30 »

Qua geluid van de CTS moeten we afgaan op de ervaring die Fabian heeft en hij is reuze enthousiast.

Heb even gezocht naar de intake die Koreaan (Bas) heeft en dat is een volledige K&N intake. Deze hoor je ook goed (zelf gehoord ;) ).
Gr. Renco

FGT

Bericht door FGT »

Bij constant is hij stil, alleen bij een beetje gas begint hij al te zuigen. En vol gas brult hij erop los.

Ik wil bij de meeting wel een half uurtje later komen, dan kan iedereen het horen ;)

Ik ben ook op zoek gegaan naar filmpjes, maar dat vertekend heel erg met de werkelijkheid. Ik zal vanavond even het filmpje zoeken dat mij over de streep trok.
Golf 7R DSG Lapiz Blue
Schippersss
Type auto: Passat CC TSI

Bericht door Schippersss »

Vergeet niet dat de Passat goed geïsoleerd is. Motorkap bekleding wilde ik maar laten zitten :mrgreen: ;)
SjoerdB
Contacteer:

Bericht door SjoerdB »

FGT schreef:Bij constant is hij stil, alleen bij een beetje gas begint hij al te zuigen. En vol gas brult hij erop los.

Ik wil bij de meeting wel een half uurtje later komen, dan kan iedereen het horen ;)

Ik ben ook op zoek gegaan naar filmpjes, maar dat vertekend heel erg met de werkelijkheid. Ik zal vanavond even het filmpje zoeken dat mij over de streep trok.
Dat is ook precies wat ik zoek. Bij constante snelheid hoef ik geen aanzuiggeluid te hebben, maar met gas geven moet je wel iets aan horen komen. 8-)
BASK04

Bericht door BASK04 »

ik ben ook bezig met een andere intake.
de intake die ik wil staat het volgende bij

Carbon intake Pipe Gen.2 ( please kindly choose, which connect you have. S3 or OEM K04 Pop-Off Connection)

word daar de aansluiting van de DV mee bedoeld??

Ook wil ik de noisepipe verwijderen maar bij mijn ED30 gaat de soundpipe niet alleen naar
het schutbord naar binnen maar ook naar de DV.
Hoe moet dat als de soundpipe straks weg is??
Lijkt me dat er nog wel druk op de DV moet blijven staan>???
terwijl ik juist vanaf de intercooler de enkele pijp naar de inlaat
wil zonder aftakkingen naar de noisepijp.

wie heeft raad
Mikkel

Bericht door Mikkel »

Ik snap nooit die filmpjes met een open motorkap, zo luister je er toch normaal ook niet naar :lol: .

Ik heb zelf een K&N systeem, weet eigenlijk niet of er een dumpvalve op zit maar ik hoor hem heel hard afblazen bij gas lossen. Gas geven valt wel mee, iigv als je er in zit. Van buiten nog nooit gehoord :D .

dit is em:

Afbeelding
BASK04

Bericht door BASK04 »

je ziet bij je soundpipe een aftakking naar je DV
dat is precies waar ik nu ook aan het uitzoeken ben als
die vervalt wat ik er dan mee moet doen
Mikkel

Bericht door Mikkel »

Als je het aangeeft in de foto kan ik wel ff kijken wat ze er bij mij mee gedaan hebben, heb het niet zelf gedaan :lol:
SjoerdB
Contacteer:

Bericht door SjoerdB »

Ik heb nu een K&N intake overgenomen van iemand voor een 'normale' GTI (dus met K03 turbo). Weet iemand hoe lang het buisje moet zijn dat er op deze intake gelast moet worden? Tevens wil ik ook graag de diameter weten. Bedankt alvast!
SjoerdB
Contacteer:

Bericht door SjoerdB »

Lengte is niet zo interessant, gaat me vooral om de diameter. Iemand die kan helpen? :roll:
FGT

Bericht door FGT »

Ik heb net even snel gekeken op mijn buis(R20), maar buitenmaats 20 mm. Misschien kan iemand dit bevestigen?
Golf 7R DSG Lapiz Blue
24TUNED
Contacteer:

Bericht door 24TUNED »

Bedoel je de diameter van het buisje links op de bocht naar de turbo? Ik kan hem zo even nameten voor je. Maar is dacht ik 22mm.

Afbeelding
Afbeelding
24TUNED.com | Importeur en distributeur voor Nederland van het Duitse Bull-X uitlaatsystemen -- HF-Series intercoolers, Cold Air Intakes, Carbon luchtaanzuigingen en Turbo-optimalisatie onderdelen -- Performance Fluid Systems -- Silicone Factory Hoses
Afbeelding
SjoerdB
Contacteer:

Bericht door SjoerdB »

Ik heb het al opgelost. Buisje met een diameter van 25mm en 50mm lengte gelast. Zit inmiddels al op de CAI en gemonteerd. ;)
(maar stiekem snap ik wel dat je even reclame wilt maken)
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”