Grotere intake beter?
- ronald81
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:15
- Type auto: Golf MKV GTI DSG USA
- Locatie: Flevoland
Grotere intake beter?
Beste collega gti rijders,
Even een vraag die me eigenlijk al een tijdje bezig houdt en waar ik geen (goed) antwoord op kan vinden met dr google;
Heeft een grotere intake een positief effect op het vermogen (of een positief effect op iets anders)?
Als voorbeeld even 3 intakes;
1. een intake met dezelfde diameter buis van begin tot eind
2. een intake die na de MAF groter wordt qua diameter en dus ook een filter met meer oppervlak bevat
3. een intake met dezelfde diameter als de intake in het eerste voorbeeld alleen dan met 2 luchtfilters (twintake)
Hebben intake nummer 2 en 3 nu een beter (meetbaar?) effect?
En zou intake 3 weer beter zijn dan intake 2? Of juist intake 3 beter als 2 vanwege een grotere diameter buis?
Is dit wel eens gemeten door iemand? Of is dit door iemand met natuurkundige ervaring te verklaren?
Ik kan het zelf namelijk beide kanten op redeneren, je zou kunnen zeggen dat intake 2 en 3 beter zijn omdat deze groter worden. Echter kan ik het ook de andere kant op redeneren omdat de buizen allemaal uiteindelijk dezelfde maat hebben na de MAf sensor dus er niet meer lucht doorheen kan. Maar ik weet het gewoon simpelweg niet. Wie o wie....?
Even foto's puur als voorbeeld;
intake 1, zelfde diameter buis van begin tot eind:
intake 2, grotere diameter na de MAF:
intake 3, twintake:
Even een vraag die me eigenlijk al een tijdje bezig houdt en waar ik geen (goed) antwoord op kan vinden met dr google;
Heeft een grotere intake een positief effect op het vermogen (of een positief effect op iets anders)?
Als voorbeeld even 3 intakes;
1. een intake met dezelfde diameter buis van begin tot eind
2. een intake die na de MAF groter wordt qua diameter en dus ook een filter met meer oppervlak bevat
3. een intake met dezelfde diameter als de intake in het eerste voorbeeld alleen dan met 2 luchtfilters (twintake)
Hebben intake nummer 2 en 3 nu een beter (meetbaar?) effect?
En zou intake 3 weer beter zijn dan intake 2? Of juist intake 3 beter als 2 vanwege een grotere diameter buis?
Is dit wel eens gemeten door iemand? Of is dit door iemand met natuurkundige ervaring te verklaren?
Ik kan het zelf namelijk beide kanten op redeneren, je zou kunnen zeggen dat intake 2 en 3 beter zijn omdat deze groter worden. Echter kan ik het ook de andere kant op redeneren omdat de buizen allemaal uiteindelijk dezelfde maat hebben na de MAf sensor dus er niet meer lucht doorheen kan. Maar ik weet het gewoon simpelweg niet. Wie o wie....?
Even foto's puur als voorbeeld;
intake 1, zelfde diameter buis van begin tot eind:
intake 2, grotere diameter na de MAF:
intake 3, twintake:
Groeten Ronald
Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
Re: Grotere intake beter?
Ik raad je deze het liefste aan
Dit is een intake van HFI, ontwikkeld en getest door HG Motorsport. Deze intake heeft dezelfde en maximale diameter tot de turbo. Doordat deze geen vernauwingen heeft of verdikkingen verkrijg je de minste wervelingen in het inlaattraject. De carbon box zit met de aanzuiging aan de kant waar de rijwind komt. Hierdoor wordt een maximale luchttoevoer van koude lucht verkregen. In deze box zit een pepercross dry filter welke speciaal voor dit systeem is ontwikkeld. Deze filter heeft als eigenschap dat deze een zeer goede filtering heeft en een zeer goede luchtdoorstroming.
Deze dry filter wordt door velen beter ervaren dan een katoenen filter zoals die van K&N. Deze zijn vaak ook geïmpregneerd met een olie of vet wat de luchtdoorstroming belemmerd en volgens sommigen de luchtmassameter kan beschadigen.
Of het wat uitmaakt of de buis eerst dikker of dunner is voor of na de MFA durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar mij lijkt 1 diameter tot aan de turbo het beste, aangezien je zo de minste weerstand verkrijgt
Mocht je interesse hebben in de intake, pb me even voor de forumprijs. Deze sets zijn leverbaar met aluminium en met volledig carbonnen aanzuigbuis.
Ook heb ik een vermogensgrafiek waar je het verschil kunt zien in vermogen
24TUNED.com | Importeur en distributeur voor Nederland van het Duitse Bull-X uitlaatsystemen -- HF-Series intercoolers, Cold Air Intakes, Carbon luchtaanzuigingen en Turbo-optimalisatie onderdelen -- Performance Fluid Systems -- Silicone Factory Hoses
- ronald81
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:15
- Type auto: Golf MKV GTI DSG USA
- Locatie: Flevoland
Re: Grotere intake beter?
In het kader; Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend24TUNED schreef: Ik raad je deze het liefste aan
Helaas geen antwoord op de vraag, wel bedankt voor de info, maar ben niet op zoek naar een intake, puur op zoek naar de informatie.
Groeten Ronald
Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
Re: Grotere intake beter?
Even (heel) kort door de bocht:
De MAF is de sensor die a.h.v. de doorstroomlucht de brandstofinspuiting regelt. Dit binnen vastgestelde waarden van de fabrikant.
Motorvermogen kan op 3 manieren tot stand komen:
- vergroten van de zuigerdruk,
- vergroten van de cilinderinhoud,
- verhogen van het toerental.
Zie bijv. de Formule 1 (race-) motoren, waar een hele grote luchtinlaat gekoppeld aan een hoog toerental zorgt voor vermogen. Het toenemen van het brandstofverbruik is in deze tak van sport niet relevant.
Zie de "oude" Amerikanen met een grote cilinderinhoud, waar destijds ook het brandstofverbruik niet doorslaggevend was.
Het antwoord op je vraag:
Natuurlijk heeft een goede doorstroming van de lucht, c.q. vergroten van je luchtinlaat effect op het vermogen. Echter zijn er enkele beperkende factoren (althans in de optiek van meer vermogen en niet in de optiek van downsizen, lager verbruik en levensduur van motoren), namelijk cilinderinhoud, maximale zuigerdruk en toerentalbegrenzer.
Heeft het effect op je GTI (inspuitmotor): ja, met een geschatte vermogenstoename van een 1-cijferig getal.
De MAF is de sensor die a.h.v. de doorstroomlucht de brandstofinspuiting regelt. Dit binnen vastgestelde waarden van de fabrikant.
Motorvermogen kan op 3 manieren tot stand komen:
- vergroten van de zuigerdruk,
- vergroten van de cilinderinhoud,
- verhogen van het toerental.
Zie bijv. de Formule 1 (race-) motoren, waar een hele grote luchtinlaat gekoppeld aan een hoog toerental zorgt voor vermogen. Het toenemen van het brandstofverbruik is in deze tak van sport niet relevant.
Zie de "oude" Amerikanen met een grote cilinderinhoud, waar destijds ook het brandstofverbruik niet doorslaggevend was.
Het antwoord op je vraag:
Natuurlijk heeft een goede doorstroming van de lucht, c.q. vergroten van je luchtinlaat effect op het vermogen. Echter zijn er enkele beperkende factoren (althans in de optiek van meer vermogen en niet in de optiek van downsizen, lager verbruik en levensduur van motoren), namelijk cilinderinhoud, maximale zuigerdruk en toerentalbegrenzer.
Heeft het effect op je GTI (inspuitmotor): ja, met een geschatte vermogenstoename van een 1-cijferig getal.
Gr. Wehoo.
- ronald81
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:15
- Type auto: Golf MKV GTI DSG USA
- Locatie: Flevoland
Re: Grotere intake beter?
Thanks voor de uitleg, dat een betere luchtstroom tot meer vermogen kan leiden staat als een paal boven water.
Maar hoe zou je bovenstaande uitleg nou kunnen gebruiken om te bepalen hoe de intakes uit de voorbeelden presteren t.o.v. elkaar?
Of is dit simpelweg niet te berekenen of redeneren? Of zijn de verschillen zo miniem dat het eigenlijk niet zo heel veel uit zal maken?
Qua kosten die je ervoor moet betalen zitten er namelijk best nogal wat verschillen in de diverse soorten intakes.
Maar hoe zou je bovenstaande uitleg nou kunnen gebruiken om te bepalen hoe de intakes uit de voorbeelden presteren t.o.v. elkaar?
Of is dit simpelweg niet te berekenen of redeneren? Of zijn de verschillen zo miniem dat het eigenlijk niet zo heel veel uit zal maken?
Qua kosten die je ervoor moet betalen zitten er namelijk best nogal wat verschillen in de diverse soorten intakes.
Groeten Ronald
Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
Re: Grotere intake beter?
Misschien kan je hier iets mee.
Uit de oude doos.
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... er+formule
Uit de oude doos.
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... er+formule
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Ex edition 30
Re: Grotere intake beter?
Ook kort door de bocht. Je zult behalve de luchtinstroomkanalen ook andere componenten moeten aanpassen. Verbrandingsmotoren werken met brandstof en lucht. In dit geval benzinetoevoer.ronald81 schreef:Thanks voor de uitleg, dat een betere luchtstroom tot meer vermogen kan leiden staat als een paal boven water.
Ja, is uit te rekenen. Natuurkunde-sommetje.ronald81 schreef:Maar hoe zou je bovenstaande uitleg nou kunnen gebruiken om te bepalen hoe de intakes uit de voorbeelden presteren t.o.v. elkaar?
Voor een GTI, zonder aanpassing van het brandstofsysteem en andere motorcomponenten o.a. versterkte zuigers, krukas etc. is er een "meerwaarde" (wat een woord niet al zegt) van een 1-cijferig getal. Meer rendement levert een aanpassing na de verbranding.ronald81 schreef:Of is dit simpelweg niet te berekenen of redeneren? Of zijn de verschillen zo miniem dat het eigenlijk niet zo heel veel uit zal maken?
Er is een markt voor.ronald81 schreef:Qua kosten die je ervoor moet betalen zitten er namelijk best nogal wat verschillen in de diverse soorten intakes.
Gr. Wehoo.
- ronald81
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:15
- Type auto: Golf MKV GTI DSG USA
- Locatie: Flevoland
Re: Grotere intake beter?
Dat stukje uit de "oude doos" is top! Zal bij mn volgende JD bezoekje is navraag doen wat hun ervaringen zijn op de bank met de diverse intakes.
@wehoo; natuurkundig ben ik helaas niet zo goed, maar welke intake zou jij prefereren (als geld en geluid niks uitmaakte) en je het beste zou willen qua performance?
@wehoo; natuurkundig ben ik helaas niet zo goed, maar welke intake zou jij prefereren (als geld en geluid niks uitmaakte) en je het beste zou willen qua performance?
Groeten Ronald
Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
Re: Grotere intake beter?
deze zin van mark vat het mooi samen:
"Als de (ideale) turbodruk gehaald kan worden met het originele filter, dan kan je een groter filter plaatsen, maar zul je geen pk winnen, dit wordt immers door je motormanagement afgeregeld."
"Als de (ideale) turbodruk gehaald kan worden met het originele filter, dan kan je een groter filter plaatsen, maar zul je geen pk winnen, dit wordt immers door je motormanagement afgeregeld."
Re: Grotere intake beter?
@ronald81, datgene, dat ik optisch het mooiste vind. Geluid is m.i. niet belangrijk, daarvoor dient een audio-installatie. Vermogensverbetering <10 pk is niet relevant.
Vermogen vergroten begint aan de "voorkant" met het plaatsen van een grotere capaciteit turbolader.
Aan de "achterkant" met een ander uitlaatsysteem.
Het "tussenliggende gedeelte" moet er dan wel op berekend zijn.
Wat is de ideale turbodruk? Berekend naar vermogen, verbruik, levensduur? Rendement heeft verschillende maatstaven.
Vermogen vergroten begint aan de "voorkant" met het plaatsen van een grotere capaciteit turbolader.
Aan de "achterkant" met een ander uitlaatsysteem.
Het "tussenliggende gedeelte" moet er dan wel op berekend zijn.
Wat is de ideale turbodruk? Berekend naar vermogen, verbruik, levensduur? Rendement heeft verschillende maatstaven.
Gr. Wehoo.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten