Grotere intake beter?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ronald81
Berichten: 131
Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:15
Type auto: Golf MKV GTI DSG USA
Locatie: Flevoland

Grotere intake beter?

Bericht door ronald81 »

Beste collega gti rijders,

Even een vraag die me eigenlijk al een tijdje bezig houdt en waar ik geen (goed) antwoord op kan vinden met dr google;

Heeft een grotere intake een positief effect op het vermogen (of een positief effect op iets anders)?
Als voorbeeld even 3 intakes;

1. een intake met dezelfde diameter buis van begin tot eind
2. een intake die na de MAF groter wordt qua diameter en dus ook een filter met meer oppervlak bevat
3. een intake met dezelfde diameter als de intake in het eerste voorbeeld alleen dan met 2 luchtfilters (twintake)

Hebben intake nummer 2 en 3 nu een beter (meetbaar?) effect?
En zou intake 3 weer beter zijn dan intake 2? Of juist intake 3 beter als 2 vanwege een grotere diameter buis?

Is dit wel eens gemeten door iemand? Of is dit door iemand met natuurkundige ervaring te verklaren?
Ik kan het zelf namelijk beide kanten op redeneren, je zou kunnen zeggen dat intake 2 en 3 beter zijn omdat deze groter worden. Echter kan ik het ook de andere kant op redeneren omdat de buizen allemaal uiteindelijk dezelfde maat hebben na de MAf sensor dus er niet meer lucht doorheen kan. Maar ik weet het gewoon simpelweg niet. Wie o wie....?

Even foto's puur als voorbeeld;

intake 1, zelfde diameter buis van begin tot eind:
Afbeelding

intake 2, grotere diameter na de MAF:
Afbeelding

intake 3, twintake:
Afbeelding
Groeten Ronald

Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
Gebruikersavatar
24TUNED
Berichten: 95
Lid geworden op: 06 apr 2015, 22:15
Contacteer:

Re: Grotere intake beter?

Bericht door 24TUNED »

Afbeelding

Ik raad je deze het liefste aan :)

Dit is een intake van HFI, ontwikkeld en getest door HG Motorsport. Deze intake heeft dezelfde en maximale diameter tot de turbo. Doordat deze geen vernauwingen heeft of verdikkingen verkrijg je de minste wervelingen in het inlaattraject. De carbon box zit met de aanzuiging aan de kant waar de rijwind komt. Hierdoor wordt een maximale luchttoevoer van koude lucht verkregen. In deze box zit een pepercross dry filter welke speciaal voor dit systeem is ontwikkeld. Deze filter heeft als eigenschap dat deze een zeer goede filtering heeft en een zeer goede luchtdoorstroming.

Deze dry filter wordt door velen beter ervaren dan een katoenen filter zoals die van K&N. Deze zijn vaak ook geïmpregneerd met een olie of vet wat de luchtdoorstroming belemmerd en volgens sommigen de luchtmassameter kan beschadigen.

Of het wat uitmaakt of de buis eerst dikker of dunner is voor of na de MFA durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar mij lijkt 1 diameter tot aan de turbo het beste, aangezien je zo de minste weerstand verkrijgt

Mocht je interesse hebben in de intake, pb me even voor de forumprijs. Deze sets zijn leverbaar met aluminium en met volledig carbonnen aanzuigbuis.

Ook heb ik een vermogensgrafiek waar je het verschil kunt zien in vermogen

Afbeelding
24TUNED.com | Importeur en distributeur voor Nederland van het Duitse Bull-X uitlaatsystemen -- HF-Series intercoolers, Cold Air Intakes, Carbon luchtaanzuigingen en Turbo-optimalisatie onderdelen -- Performance Fluid Systems -- Silicone Factory Hoses
Afbeelding
Gebruikersavatar
ronald81
Berichten: 131
Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:15
Type auto: Golf MKV GTI DSG USA
Locatie: Flevoland

Re: Grotere intake beter?

Bericht door ronald81 »

24TUNED schreef: Ik raad je deze het liefste aan :)
In het kader; Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend :lol:

Helaas geen antwoord op de vraag, wel bedankt voor de info, maar ben niet op zoek naar een intake, puur op zoek naar de informatie.
Groeten Ronald

Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Grotere intake beter?

Bericht door wehoo »

Even (heel) kort door de bocht:

De MAF is de sensor die a.h.v. de doorstroomlucht de brandstofinspuiting regelt. Dit binnen vastgestelde waarden van de fabrikant.

Motorvermogen kan op 3 manieren tot stand komen:
- vergroten van de zuigerdruk,
- vergroten van de cilinderinhoud,
- verhogen van het toerental.

Zie bijv. de Formule 1 (race-) motoren, waar een hele grote luchtinlaat gekoppeld aan een hoog toerental zorgt voor vermogen. Het toenemen van het brandstofverbruik is in deze tak van sport niet relevant.
Zie de "oude" Amerikanen met een grote cilinderinhoud, waar destijds ook het brandstofverbruik niet doorslaggevend was.

Het antwoord op je vraag:
Natuurlijk heeft een goede doorstroming van de lucht, c.q. vergroten van je luchtinlaat effect op het vermogen. Echter zijn er enkele beperkende factoren (althans in de optiek van meer vermogen en niet in de optiek van downsizen, lager verbruik en levensduur van motoren), namelijk cilinderinhoud, maximale zuigerdruk en toerentalbegrenzer.
Heeft het effect op je GTI (inspuitmotor): ja, met een geschatte vermogenstoename van een 1-cijferig getal.

Afbeelding
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ronald81
Berichten: 131
Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:15
Type auto: Golf MKV GTI DSG USA
Locatie: Flevoland

Re: Grotere intake beter?

Bericht door ronald81 »

Thanks voor de uitleg, dat een betere luchtstroom tot meer vermogen kan leiden staat als een paal boven water.

Maar hoe zou je bovenstaande uitleg nou kunnen gebruiken om te bepalen hoe de intakes uit de voorbeelden presteren t.o.v. elkaar?

Of is dit simpelweg niet te berekenen of redeneren? Of zijn de verschillen zo miniem dat het eigenlijk niet zo heel veel uit zal maken?

Qua kosten die je ervoor moet betalen zitten er namelijk best nogal wat verschillen in de diverse soorten intakes.
Groeten Ronald

Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Grotere intake beter?

Bericht door ferry »

Misschien kan je hier iets mee.

Uit de oude doos.
http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewto ... er+formule
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Grotere intake beter?

Bericht door wehoo »

ronald81 schreef:Thanks voor de uitleg, dat een betere luchtstroom tot meer vermogen kan leiden staat als een paal boven water.
Ook kort door de bocht. Je zult behalve de luchtinstroomkanalen ook andere componenten moeten aanpassen. Verbrandingsmotoren werken met brandstof en lucht. In dit geval benzinetoevoer.
ronald81 schreef:Maar hoe zou je bovenstaande uitleg nou kunnen gebruiken om te bepalen hoe de intakes uit de voorbeelden presteren t.o.v. elkaar?
Ja, is uit te rekenen. Natuurkunde-sommetje.
ronald81 schreef:Of is dit simpelweg niet te berekenen of redeneren? Of zijn de verschillen zo miniem dat het eigenlijk niet zo heel veel uit zal maken?
Voor een GTI, zonder aanpassing van het brandstofsysteem en andere motorcomponenten o.a. versterkte zuigers, krukas etc. is er een "meerwaarde" (wat een woord niet al zegt) van een 1-cijferig getal. Meer rendement levert een aanpassing na de verbranding.
ronald81 schreef:Qua kosten die je ervoor moet betalen zitten er namelijk best nogal wat verschillen in de diverse soorten intakes.
Er is een markt voor.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ronald81
Berichten: 131
Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:15
Type auto: Golf MKV GTI DSG USA
Locatie: Flevoland

Re: Grotere intake beter?

Bericht door ronald81 »

Dat stukje uit de "oude doos" is top! Zal bij mn volgende JD bezoekje is navraag doen wat hun ervaringen zijn op de bank met de diverse intakes.

@wehoo; natuurkundig ben ik helaas niet zo goed, maar welke intake zou jij prefereren (als geld en geluid niks uitmaakte) en je het beste zou willen qua performance?
Groeten Ronald

Golf MKV GTI DSG USA / 30Ed motor - 342pk & 452nm
bzb
Berichten: 3161
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:42

Re: Grotere intake beter?

Bericht door bzb »

deze zin van mark vat het mooi samen:

"Als de (ideale) turbodruk gehaald kan worden met het originele filter, dan kan je een groter filter plaatsen, maar zul je geen pk winnen, dit wordt immers door je motormanagement afgeregeld."
Gebruikersavatar
wehoo
Berichten: 4270
Lid geworden op: 09 jun 2011, 11:24

Re: Grotere intake beter?

Bericht door wehoo »

@ronald81, datgene, dat ik optisch het mooiste vind. Geluid is m.i. niet belangrijk, daarvoor dient een audio-installatie. Vermogensverbetering <10 pk is niet relevant.

Vermogen vergroten begint aan de "voorkant" met het plaatsen van een grotere capaciteit turbolader.
Aan de "achterkant" met een ander uitlaatsysteem.
Het "tussenliggende gedeelte" moet er dan wel op berekend zijn.

Wat is de ideale turbodruk? Berekend naar vermogen, verbruik, levensduur? Rendement heeft verschillende maatstaven.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten