Advies: aankoop eerste woning/Koopzeker subsidieregeling

Hoeft niet eens over auto's te gaan, alles kan besproken worden, maar hou het netjes.
Plaats reactie
GTI_MaRsS-72
Berichten: 259
Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:05
Type auto: Golf 6 GTI

Advies: aankoop eerste woning/Koopzeker subsidieregeling

Bericht door GTI_MaRsS-72 »

Beste forumleden,

Een heel ander topic dan gewend maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/adviseren.

Mijn vriendin en ik zijn ons aan het oriënteren voor een koopwoning. Op dit moment huren we allebei maar voor het geld dat we kwijt zijn aan huur kunnen we zeg maar net zo goed een woning kopen. Op het gebied van woningen/hypotheken e.d. zijn wij echter echt leken. Uiteraard hebben we veel research gedaan maar veel is nog abracadabra voor ons.

Nu zijn we een mooie maisonette tegengekomen waar we een momenteel een optie op hebben genomen. Deze woning wordt echter aangeboden met slimmer kopen/koopzeker subsidieregeling.
De woning wordt nu dus met een korting van € 100.000 aangeboden (is eigenlijk een soort rentevrije lening) waardoor de koopprijs € 220.000 v.o.n. is in plaats van de originele vraagprijs van € 320.000. Wat wij van deze constructie weten is dat je bij verkoop van de woning eventuele winst of verlies met de verkoper deelt (ik dacht tussen 25 en 33%) en de € 100.000 (korting) ook terug moet betalen aan de verkoper. Inmiddels hebben we ook een gesprek gehad met een onafhankelijke hypotheekadviseur en zijn we ook wat wijzer geworden wat betreft hypotheken.

Wij hebben documentatie (bepalingen Koopzeker subsidieregelingen en (concept)overeenkomst) van de verkoopmakelaar ontvangen en uitvoering gelezen maar het is echt notaris taal en veel dingen begrijpen we gewoon niet (volledig). Het is ook heel veel papierwerk en er zitten haken en ogen aan (bepaalde voorwaarden). Mijn vriendin en ik gaan ook nog hypotheekadviesgesprekken aanvragen bij onze eigen banken.

In eerste instantie lijkt het een goede deal omdat je (aanzienlijke) korting krijgt op je hypotheek-/woonlasten gedurende de tijd dat je in het huis woont. De haken en ogen van de Koopzeker subsidieregeling willen wij goed laten onderzoeken.

Zijn er hier mensen of deskundige personen die ervaring met een dergelijke regeling hebben of tips voor ons hebben bij het kopen van een huis?

Ik hoor graag jullie reacties.

Alvast bedankt!
ferry
Berichten: 1401
Lid geworden op: 10 aug 2014, 14:39
Type auto: golf mk5 gti ed 30

Re: Advies: aankoop eerste woning/Koopzeker subsidieregeling

Bericht door ferry »

Ik had een koopwoning met korting gekocht via een woningstichting. Zat een heel contract bij. Ismvoor mij echter goed uitgepakt. Ik had me woning dit jaar met winst verkocht. Wat vaak de beperkingen zijn kan voor jou heel vervelend zijn. Zoals uitbouwen grote verbouwingen. Dit zijn vaak constructie waar je als (leek) heel erg moeilijk in wegwijs word. Misschien is een aankoopmakelaar handig daarbij. Alleen die kosten ook weer geld. Maar zijn vaak wel weer fiscaal aftrekbaar. Ik heb zelf een goede hypotheekadviseur in dienst genomen. Persoonlijk zou ik ook nooit voor een adviseur van je eigen bank kiezen. Zijn duurder en niet onafhankelijk. Ik zou echt zorgen dat je de gehele regeling goed snapt. Om even op terug te komen ik had 25% procent korting op mijn oude woning. Bij verkoop deel je eventuele winst of verlies. Dus het kan ook gunstig uitpakken. Wat er ook vaak verplichtigt word gesteld is dat je bij verkoop in staat moet zijn de hypotheek te kunnen aflossen. Dat kan je een hoop geld kosten of het belemmeren dat je wilt verhuizen. Dus inderdaad veel haken en ogen. Kijk of je iemand kan inhuren die het voor jullie duidelijk kan uitleggen en eventueel op papier zet.en probeer rond de tafel te gaan met je pa en ma of schoonpa en ma. En dan filteren jullie langzaam aan de moeilijke punten eruit.
Ex Mercedes b-klasse full options.
Ex edition 30
Plaats reactie

Terug naar “Wat je maar wil”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten