Golf V GTI 2008 aandachtspunten?

Bespreek hier alles met betrekking tot de mkV.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Berggeit
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 feb 2013, 15:21
Type auto: Golf V GTI
Locatie: Omg. Nijmegen

Golf V GTI 2008 aandachtspunten?

Bericht door Berggeit »

Goedenavond allemaal,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Golf 5 GTI uit november 2008 met motorcode BWA.
Nu wil ik deze uiteraard zo goed mogelijk onderhouden maar hiervoor zou ik graag de kwalen of aandachtspunten willen weten (van de 20vt weet ik ze wel maar deze motor is nieuw voor me).
Ik heb al heel wat rondgezocht op dit forum om informatie te verzamelen, zoals een aantal topics in het GOLF V gedeelte, maar sommige dingen zijn me nog niet helemaal duidelijk, vandaar dit topic.
Longlife intervallen doe ik niet aan, elk jaar (12.000-15.000km krijgt hij nieuwe olie (Castrol).

Korte info betreffende de GTI:
- 120.000 gelopen
- van 1e eigenaar en altijd bij dezelfde VW-dealer onderhouden en daar heb ik hem ook gekocht

Reeds vervangen:
- distributieriem
- thermostaat


Nu de vragen:

HPFP Stoter:
Deze schijnen nog wel eens te slijten. Gezien mijn kilometerstand laat ik deze binnenkort vervangen. Zijn er rond dit onderdeel nog meer slijtagedelen?

Kettingspanner:
Hier lees ik ook verschillende verhalen over maar deze gaan vooral over de axx motoren. Moet ik hier ook op letten met mijn BWA van nov. 2008?
Hoor dat het vooral kenbaar word door het extreme geratel, zijn er nog meer bijzaken die dit kenbaar maken?

Kan iemand hier misschien nog iets aan toevoegen of misschien opmerken? Of misschien zijn er nog meer punten aan deze motor waar ik rekening mee moet houden of op tijd moet vervangen?

Wil de GTI van de zomer een JD-kuur geven dus dan moet alles uiteraard wel in orde zijn :D
Ik heb nu ook nog garantie dus mocht er iets mis zijn ga ik er natuurlijk mee terug naar de VW-dealer.

In ieder geval alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Mvg, Tom
Gebruikersavatar
MK5GTI
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 aug 2015, 19:24
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Golf V GTI 2008 aandachtspunten?

Bericht door MK5GTI »

Wat ook zeer aan te raden is; inlaatkleppen laten walnootschilstralen (walnutblasting)
In mijn topic staat wel een voorbeeldje van hoe mijn kleppen er uit zagen na 140.000 km :)

Verder ff je divertervalve checken, originele gaan vaak lekken, deze word vaak vervangen voor de D versie, deze lekken niet.
Ex ride Golf MKV GTI 08' - JD 268PK & 384NM - AP Schroefset - 19" Phaeton Helios - Milltek Catback - Carbonio
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Golf V GTI 2008 aandachtspunten?

Bericht door NielsED30 »

MK5GTI schreef:Wat ook zeer aan te raden is; inlaatkleppen laten walnootschilstralen (walnutblasting)
In mijn topic staat wel een voorbeeldje van hoe mijn kleppen er uit zagen na 140.000 km :)

Verder ff je divertervalve checken, originele gaan vaak lekken, deze word vaak vervangen voor de D versie, deze lekken niet.
De originele divertervalve scheuren vaak, dan lekken ze. De D versie lekt altijd iets. Het beste is om een GFB te monteren ;)

Verder is het wel aan te raden om de nokkenasketting + spanner te vervangen.. Doen wij regelmatig onder voorbehoud op het werk, en vaak zie je dat na 120 - 180.000km dit geen overbodige luxe is... :)
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Gebruikersavatar
Berggeit
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 feb 2013, 15:21
Type auto: Golf V GTI
Locatie: Omg. Nijmegen

Re: Golf V GTI 2008 aandachtspunten?

Bericht door Berggeit »

Bedankt voor jullie reacties. Ik had inderdaad ook al wat gelezen over het walnutblasting, misschien mooi om dit te doen net voor zijn JD kuur.
Betreft de divitervalve; ik denk dat je de GFB DV+ bedoelt? Dan zet ik deze ook op mijn lijstje :D .

Heb op de site van XT wat rond zitten kijken en denk dat het dan inderdaad een goede reparatie is. Stel dat hij faalt dan zijn de kosten wat hoger. Ook maar eens op het to do lijstje zetten :P .

Bedankt nogmaals, ben weer wat wijzer geworden.
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Golf V GTI 2008 aandachtspunten?

Bericht door NielsED30 »

Als er meer vragen zijn hoor ik (wij) het wel..
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
wes
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jan 2016, 01:02
Type auto: golf mk5 gti

Re: Golf V GTI 2008 aandachtspunten?

Bericht door wes »

Het olie pijl ook goed in de gaten houwden.
ze verbruiken nou eenmaal allemaal wat olie.

Komt door een fabrieks fout met de cilinderwand en de zuigers.

Greetz
Gebruikersavatar
MK5GTI
Berichten: 412
Lid geworden op: 10 aug 2015, 19:24
Type auto: Golf MK5 GTI
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Golf V GTI 2008 aandachtspunten?

Bericht door MK5GTI »

Dat is alleen bij de Audi 2.0 tfsi motoren (correct me if I'm wrong) in een gti ligt een andere motor.

Gti's verbruiken vaak wel iets olie, maar lang niet zoveel als de Audi motoren (deze kunnen wel 1L op 600km verbruiken)

Mijn gti heeft nu 147xxx gelopen, verbruikt +/- 1L op 9000 km met 5w30, dit zal met 5w40 nog wat minder zijn. Dit is gewoon normaal te noemen.
Ex ride Golf MKV GTI 08' - JD 268PK & 384NM - AP Schroefset - 19" Phaeton Helios - Milltek Catback - Carbonio
Gebruikersavatar
NielsED30
Berichten: 1231
Lid geworden op: 11 aug 2011, 20:49
Type auto: MK7 GTI Clubsport
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Golf V GTI 2008 aandachtspunten?

Bericht door NielsED30 »

Elke turbomotor mag wat olie verbruiken.. Een liter op 10.000km is niet erg..
Golf VII GTI Clubsport - 375PK, 500NM

Ex: Golf VI GTI - 285PK, 415NM
Ex: Golf V GTI Edition30 - 385PK, 506NM
Ex: Golf IV GTI 25 Jahre Jubileum Edition - 310PK, 430NM
Gebruikersavatar
Berggeit
Berichten: 220
Lid geworden op: 24 feb 2013, 15:21
Type auto: Golf V GTI
Locatie: Omg. Nijmegen

Re: Golf V GTI 2008 aandachtspunten?

Bericht door Berggeit »

Weet iemand toevallig het aandraaimoment van de 3 bouten waarmee de hpfp aan het blok bevestigd zit?
dangerpaki
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2014, 20:57
Type auto: Golf V GTI LE 240

Re: Golf V GTI 2008 aandachtspunten?

Bericht door dangerpaki »

Geen expert hier, maar dit zijn de dingen waar ik last van gehad heb of waar ik na het lezen erachter ben gekomen dat men daar vaak last van heeft:
- DV (als je vervangt gewoon de GFB DV+ nemen)
- PVC valve gaat relatief vaak kapot (kun je evt vervangen door een catch tank)
- Nokkenas ketting/spanner
- Thermostaat (gaat relatief vaak kapot)

Volgens mij allemaal behalve de PVC valve al genoemd.
Vincent328
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 aug 2015, 01:30
Type auto: Golf gti 2007

Re: Golf V GTI 2008 aandachtspunten?

Bericht door Vincent328 »

Is het raadzaam om de ketting en spanner onder voorbehoud al te vervangen? Ik zit nu op 115.000km
Gebruikersavatar
NL_MK5 GTI
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 sep 2012, 17:47
Type auto: MK5 GTI DSG
Locatie: Gelderland

Re: Golf V GTI 2008 aandachtspunten?

Bericht door NL_MK5 GTI »

Als het niet kapot is moet je niet gaan vervangen. Zonde geld.
Plaats reactie

Terug naar “GOLF V GTI”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten