turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
- Glenne
- Berichten: 586
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:09
- Type auto: Golf VI GTI
- Locatie: West-Vlaanderen
turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Hallo,
misschien ga ik een turbodruk meter plaatsen, alleen is de vraag of dit echt interessant is.
Kan je aan de meter afleiden indien er iets niet pluis is met de turbo?
Mijn wagen is gechipt naar 260pk. Wat is de maximum turbodruk die je eigenlijk mag hebben zonder dat de turbo er zwaar onder leidt?
Bedankt,
Glenn
misschien ga ik een turbodruk meter plaatsen, alleen is de vraag of dit echt interessant is.
Kan je aan de meter afleiden indien er iets niet pluis is met de turbo?
Mijn wagen is gechipt naar 260pk. Wat is de maximum turbodruk die je eigenlijk mag hebben zonder dat de turbo er zwaar onder leidt?
Bedankt,
Glenn
Golf VI GTI
- Edition30
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 21:55
- Type auto: Edition 30
- Locatie: Zuid-Holland
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Er is een aantal op het forum die al meters hebben geplaatst.
Helaas hoor ik hier nog niet bij, ik wil het wel gaan doen.
Turbodrukmeter: omdat je dan in de gaten kan houden of de turbo aan zijn maximumdruk komt en omdat het gewoon leuk is zo`n bewegende meter
Olietemperatuurmeter: wanneer mag je nu op het gas. Je kan wel een x-aantal minuten of km`s aanhouden, maar dat is wel omslachtig (en als je gestopt bent hoeveel is de motor afgekoeld als je dan weer verder gaat).
Oliedrukmeter: als deze wegvalt of minder wordt, wordt de turbo en de motor ook minder gesmeerd (gekoeld) en dat wil je niet.
Ik denk zelf aan een Osir met Podi meters.
Helaas hoor ik hier nog niet bij, ik wil het wel gaan doen.
Turbodrukmeter: omdat je dan in de gaten kan houden of de turbo aan zijn maximumdruk komt en omdat het gewoon leuk is zo`n bewegende meter

Olietemperatuurmeter: wanneer mag je nu op het gas. Je kan wel een x-aantal minuten of km`s aanhouden, maar dat is wel omslachtig (en als je gestopt bent hoeveel is de motor afgekoeld als je dan weer verder gaat).
Oliedrukmeter: als deze wegvalt of minder wordt, wordt de turbo en de motor ook minder gesmeerd (gekoeld) en dat wil je niet.
Ik denk zelf aan een Osir met Podi meters.
Gr. Renco
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
ik zeg doen. heb ze zelf ook 







- Glenne
- Berichten: 586
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:09
- Type auto: Golf VI GTI
- Locatie: West-Vlaanderen
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
mooi zijn ze in ieder geval
.
ik zou graag eens foto's zien van dezelfde soort montage, maar dan bij een VI.
kan je nog makkelijk bij je aansteker?

ik zou graag eens foto's zien van dezelfde soort montage, maar dan bij een VI.
kan je nog makkelijk bij je aansteker?
Golf VI GTI
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Er zijn ook digitale meters voor de mk5/mk6 te koop.
Zelfs lcd displays die volledig geïntegreerd zijn in een ventilatiesleuf.
Deze worden middels een kabel op de obd poort aangesloten en je kan zodoende van alles (net als met vagcom) op het lcd schermpje tonen, van druk tot temperaturen.
Ook als stopwatch, 0 tot 100 tijden, etc. etc. te loggen.
veel meer info dan (meerdere) analoge meters dus.
wáánzinnig mooi en ik zou dit graag nog eens willen, beetje duur alleen!
http://www.p3cars.com/catalog/


Een andere oplossing is de KIWI wifi dongle in de obd poort. Dan kan je met bijv een iPhone/HTC bovengenoemde info zien.
http://plxdevices.com/product_info.php?id=GSSTWIFI

Zelfs lcd displays die volledig geïntegreerd zijn in een ventilatiesleuf.
Deze worden middels een kabel op de obd poort aangesloten en je kan zodoende van alles (net als met vagcom) op het lcd schermpje tonen, van druk tot temperaturen.
Ook als stopwatch, 0 tot 100 tijden, etc. etc. te loggen.
veel meer info dan (meerdere) analoge meters dus.
wáánzinnig mooi en ik zou dit graag nog eens willen, beetje duur alleen!
http://www.p3cars.com/catalog/


Een andere oplossing is de KIWI wifi dongle in de obd poort. Dan kan je met bijv een iPhone/HTC bovengenoemde info zien.
http://plxdevices.com/product_info.php?id=GSSTWIFI

- Glenne
- Berichten: 586
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:09
- Type auto: Golf VI GTI
- Locatie: West-Vlaanderen
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Die kende ik al tim. Zeer netjes maar veel te duur en bovendien kun je via de obd poort geen turbodruk uitlezen en moet er dus ook een slangetje gelegd en aangesloten worden.
Golf VI GTI
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Turbodruk is weldegelijk via obd keurig uit te lezen via vagcom/vcds.Glenne schreef:Die kende ik al tim. Zeer netjes maar veel te duur en bovendien kun je via de obd poort geen turbodruk uitlezen en moet er dus ook een slangetje gelegd en aangesloten worden.
Vraag me daarom altijd af waarom andere apparaatjes dat niet kunnen (zoals ook de kufatec e-mfa module)...
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Nou... dan leg dit maar eens uit.Timvgti schreef:Turbodruk is weldegelijk via obd keurig uit te lezen via vagcom/vcds.


Want zelfs op de dure Kiwi wifi uitvoering is de turbodruk niet aanwezig. (bij een GTI)
Turbodruk ligt "verder" in de canbus(-software) en ligt niet "vrij" op de OBDII poort.
Voor de Kiwi wifi zijn ook andere oplossingen, kwestie van BT van je Iphone aanpassen. Kosten OBD module: 20-30 usdollar.
Gr. Wehoo.


Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Ik kon (ja ben mijn ELM327 kwijt..) de turbodruk prima aflezen op mijn mobiel met Torque, dmv de OBDII.
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
- Glenne
- Berichten: 586
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:09
- Type auto: Golf VI GTI
- Locatie: West-Vlaanderen
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Voor zover ik weet is dit niet vrijgeschakeld in een VI.
Golf VI GTI
- Chris5gti
- Berichten: 1837
- Lid geworden op: 22 sep 2011, 19:19
- Type auto: Golf 5 GTI
- Locatie: zuid limburg
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
of gewoon een laptop op je bijrijderstoel met vcds erop . Kun je alles aflezen 

Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Groep 115 in vcds?!wehoo schreef:Nou... dan leg dit maar eens uit.Timvgti schreef:Turbodruk is weldegelijk via obd keurig uit te lezen via vagcom/vcds.![]()
![]()
Want zelfs op de dure Kiwi wifi uitvoering is de turbodruk niet aanwezig. (bij een GTI)
Turbodruk ligt "verder" in de canbus(-software) en ligt niet "vrij" op de OBDII poort.
Voor de Kiwi wifi zijn ook andere oplossingen, kwestie van BT van je Iphone aanpassen. Kosten OBD module: 20-30 usdollar.
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Hebben we destijds al een hele draad over gehad... maar ik dacht dat de turbodruk bij de app. Torque via een berekening tot stand kwam. Niet rechtstreeks uitgelezen van de OBDII aansluiting. App Torque is er niet voor de Iphone.GolfL schreef:Ik kon (ja ben mijn ELM327 kwijt..) de turbodruk prima aflezen op mijn mobiel met Torque, dmv de OBDII.
Via de Elm327 lees ik vanalles uit (behalve turbodruk, of een berekening die hier iets van weergeeft). Deze wel werkend gekregen met BT op de Iphone 4.
Gr. Wehoo.


Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
In de MKV ook niet.Glenne schreef:Voor zover ik weet is dit niet vrijgeschakeld in een VI.
Gr. Wehoo.


Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
En hier de handleiding over hoe de boost het best gemeten kan worden in groep 115 met vcds:
http://www.goapr.com/support/datalogging.php
http://www.goapr.com/support/datalogging.php
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
En inmiddels de info hierover weer gedeeltelijk gevonden:wehoo schreef:Hebben we destijds al een hele draad over gehad... maar ik dacht dat de turbodruk bij de app. Torque via een berekening tot stand kwam. Niet rechtstreeks uitgelezen van de OBDII aansluiting. App Torque is er niet voor de Iphone.GolfL schreef:Ik kon (ja ben mijn ELM327 kwijt..) de turbodruk prima aflezen op mijn mobiel met Torque, dmv de OBDII.
Via de Elm327 lees ik vanalles uit (behalve turbodruk, of een berekening die hier iets van weergeeft). Deze wel werkend gekregen met BT op de Iphone 4.

Op deze wijze doet Torque en Dashcommand het.
Gr. Wehoo.


- Glenne
- Berichten: 586
- Lid geworden op: 11 sep 2011, 16:09
- Type auto: Golf VI GTI
- Locatie: West-Vlaanderen
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
als het nu af te lezen is via vcds of niet, dit speelt eigenlijk geen rol want het is niet af te lezen met een ander toestel dus die discussie mag gesloten worden en heeft eigenlijk weinig te maken met mijn openingspost (no hard feelings
)

Golf VI GTI
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Misschien niet met Vagcom; je rijdt niet met een laptop naast je, neem ik aan. Maar het is wel zinvol voor je vraag, t.a.v. het nut en de juistheid van de weergegeven informatie. M.a.w. hoe komt deze informatie tot stand en hoe moet je dit interpreteren.Glenne schreef:als het nu af te lezen is via vcds of niet, dit speelt eigenlijk geen rol want het is niet af te lezen met een ander toestel dus die discussie mag gesloten worden en heeft eigenlijk weinig te maken met mijn openingspost (no hard feelings)
Glenne schreef:misschien ga ik een turbodruk meter plaatsen, alleen is de vraag of dit echt interessant is.
Gr. Wehoo.


Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
de osir meter houder is van een 5 het zelfde als bij de 6. past prima. en ja de aansteker is nog te gebruiken 

- Dutch Delight
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 16 jul 2012, 09:55
- Type auto: Scirocco MK3
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Ik wil graag ook dergelijke meters gaan plaatsen, waarschijnlijk wel podi. Ik heb wat vraagjes hierover :
Wagen is een Scirocco 2.0 TDI, zelfde motor als de Golf VI TDI. Via de standaard MFA kan ik olietemperatuur aflezen, en temperatuurmeter zit in het cluster verwerkt. Wat kan ik nu het beste overwegen qua meters aan te schaffen, welke mogelijkheden heb ik? Ik dacht zelf aan een Boost- en Voltmeter, maar een derde meter zou ook tof zijn.
Ik vraag me ook direct af welke adapters ik nodig zou hebben. Ik heb me de tandjes gezocht, maar kan niks vinden specifiek voor Scirocco.
Hebben jullie advies?
Wagen is een Scirocco 2.0 TDI, zelfde motor als de Golf VI TDI. Via de standaard MFA kan ik olietemperatuur aflezen, en temperatuurmeter zit in het cluster verwerkt. Wat kan ik nu het beste overwegen qua meters aan te schaffen, welke mogelijkheden heb ik? Ik dacht zelf aan een Boost- en Voltmeter, maar een derde meter zou ook tof zijn.
Ik vraag me ook direct af welke adapters ik nodig zou hebben. Ik heb me de tandjes gezocht, maar kan niks vinden specifiek voor Scirocco.
Hebben jullie advies?

- Renekesgti
- Berichten: 1185
- Lid geworden op: 08 jun 2011, 15:54
- Type auto: MK7 GTI CS
- Contacteer:
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Waarom een voltmeter? Je kunt dat beter kiezen voor een oil pressure meter. Dan kun je in ieder geval in de gaten houden of je oliedruk hoog genoeg blijft.
- Verlengsnoer
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 29 jun 2011, 14:19
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Dit is misschien niet de juiste plek maar hoe hoog zou je olie druk moeten zijn bij volle belasting en bij stationair draaien? Weet iemand dat?
Renekesgti schreef:Dan kun je in ieder geval in de gaten houden of je oliedruk hoog genoeg blijft.
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Een voltmeter is leuk, maar niet echt toegevoegde waarde. Wel het makkelijkste aan te sluiten. Ik dacht dat bij een TDI de turbodruk vrij ligt op de OBD-poort.Dutch Delight schreef:Ik wil graag ook dergelijke meters gaan plaatsen, waarschijnlijk wel podi. Ik heb wat vraagjes hierover :
Wagen is een Scirocco 2.0 TDI, zelfde motor als de Golf VI TDI. Via de standaard MFA kan ik olietemperatuur aflezen, en temperatuurmeter zit in het cluster verwerkt. Wat kan ik nu het beste overwegen qua meters aan te schaffen, welke mogelijkheden heb ik? Ik dacht zelf aan een Boost- en Voltmeter, maar een derde meter zou ook tof zijn.
Ik vraag me ook direct af welke adapters ik nodig zou hebben. Ik heb me de tandjes gezocht, maar kan niks vinden specifiek voor Scirocco.
Hebben jullie advies?
Gr. Wehoo.


Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
Glenne schreef:Hallo,
misschien ga ik een turbodruk meter plaatsen, alleen is de vraag of dit echt interessant is.
Kan je aan de meter afleiden indien er iets niet pluis is met de turbo?
Mijn wagen is gechipt naar 260pk. Wat is de maximum turbodruk die je eigenlijk mag hebben zonder dat de turbo er zwaar onder leidt?
Bedankt,
Glenn
waar haal je zo'n druk/ turbo meter en waar laat je die er in zetten?
Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?
http://www.zzottel.de/index.php/en/car/fis-control
Deze kan enkel overweg met de Golf 4 types en is uitverkocht, máár er komt een verbeterde versie waarbij ik wel vermoed dat deze de nieuwe generatie VAG's wel zal ondersteunen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten