turbodruk meter plaatsen: ja of nee?

Voor alle modellen. Geef wel aan om welk type het gaat door voor je post het type tussen [ ] te zetten.
Glenne
Type auto: Golf VI GTI

turbodruk meter plaatsen: ja of nee?

Bericht door Glenne »

Hallo,
misschien ga ik een turbodruk meter plaatsen, alleen is de vraag of dit echt interessant is.
Kan je aan de meter afleiden indien er iets niet pluis is met de turbo?
Mijn wagen is gechipt naar 260pk. Wat is de maximum turbodruk die je eigenlijk mag hebben zonder dat de turbo er zwaar onder leidt?

Bedankt,
Glenn
Golf VI GTI
Edition30
Type auto: Edition 30

Re: turbodruk meter plaatsen: ja of nee?

Bericht door Edition30 »

Er is een aantal op het forum die al meters hebben geplaatst.

Helaas hoor ik hier nog niet bij, ik wil het wel gaan doen.

Turbodrukmeter: omdat je dan in de gaten kan houden of de turbo aan zijn maximumdruk komt en omdat het gewoon leuk is zo`n bewegende meter ;)

Olietemperatuurmeter: wanneer mag je nu op het gas. Je kan wel een x-aantal minuten of km`s aanhouden, maar dat is wel omslachtig (en als je gestopt bent hoeveel is de motor afgekoeld als je dan weer verder gaat).

Oliedrukmeter: als deze wegvalt of minder wordt, wordt de turbo en de motor ook minder gesmeerd (gekoeld) en dat wil je niet.

Ik denk zelf aan een Osir met Podi meters.
Gr. Renco

Serviced by Hans Sloot Autotechniek Lochem
KlouxOne

Bericht door KlouxOne »

ik zeg doen. heb ze zelf ook :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Glenne

Bericht door Glenne »

mooi zijn ze in ieder geval :).
ik zou graag eens foto's zien van dezelfde soort montage, maar dan bij een VI.
kan je nog makkelijk bij je aansteker?
Golf VI GTI
Timvgti

Bericht door Timvgti »

Er zijn ook digitale meters voor de mk5/mk6 te koop.
Zelfs lcd displays die volledig geïntegreerd zijn in een ventilatiesleuf.
Deze worden middels een kabel op de obd poort aangesloten en je kan zodoende van alles (net als met vagcom) op het lcd schermpje tonen, van druk tot temperaturen.
Ook als stopwatch, 0 tot 100 tijden, etc. etc. te loggen.
veel meer info dan (meerdere) analoge meters dus.
wáánzinnig mooi en ik zou dit graag nog eens willen, beetje duur alleen!
http://www.p3cars.com/catalog/
Afbeelding
Afbeelding

Een andere oplossing is de KIWI wifi dongle in de obd poort. Dan kan je met bijv een iPhone/HTC bovengenoemde info zien.
http://plxdevices.com/product_info.php?id=GSSTWIFI
Afbeelding
Glenne

Bericht door Glenne »

Die kende ik al tim. Zeer netjes maar veel te duur en bovendien kun je via de obd poort geen turbodruk uitlezen en moet er dus ook een slangetje gelegd en aangesloten worden.
Golf VI GTI
Timvgti

Bericht door Timvgti »

Glenne schreef:Die kende ik al tim. Zeer netjes maar veel te duur en bovendien kun je via de obd poort geen turbodruk uitlezen en moet er dus ook een slangetje gelegd en aangesloten worden.
Turbodruk is weldegelijk via obd keurig uit te lezen via vagcom/vcds.
Vraag me daarom altijd af waarom andere apparaatjes dat niet kunnen (zoals ook de kufatec e-mfa module)...
wehoo

Bericht door wehoo »

Timvgti schreef:Turbodruk is weldegelijk via obd keurig uit te lezen via vagcom/vcds.
Nou... dan leg dit maar eens uit. :?: :?:
Want zelfs op de dure Kiwi wifi uitvoering is de turbodruk niet aanwezig. (bij een GTI)
Turbodruk ligt "verder" in de canbus(-software) en ligt niet "vrij" op de OBDII poort.

Voor de Kiwi wifi zijn ook andere oplossingen, kwestie van BT van je Iphone aanpassen. Kosten OBD module: 20-30 usdollar.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
GolfL
Type auto: MKV GTI ED30 DSG

Bericht door GolfL »

Ik kon (ja ben mijn ELM327 kwijt..) de turbodruk prima aflezen op mijn mobiel met Torque, dmv de OBDII.
Golf 5 GTI DSG ED30 on Air

JD stage 2 340pk/460nm | Milltek | Carbonio | 3SDM | Airlift | Viair
Glenne

Bericht door Glenne »

Voor zover ik weet is dit niet vrijgeschakeld in een VI.
Golf VI GTI
Chris5gti
Type auto: Golf 5 GTI

Bericht door Chris5gti »

of gewoon een laptop op je bijrijderstoel met vcds erop . Kun je alles aflezen ;-)
Timvgti

Bericht door Timvgti »

wehoo schreef:
Timvgti schreef:Turbodruk is weldegelijk via obd keurig uit te lezen via vagcom/vcds.
Nou... dan leg dit maar eens uit. :?: :?:
Want zelfs op de dure Kiwi wifi uitvoering is de turbodruk niet aanwezig. (bij een GTI)
Turbodruk ligt "verder" in de canbus(-software) en ligt niet "vrij" op de OBDII poort.

Voor de Kiwi wifi zijn ook andere oplossingen, kwestie van BT van je Iphone aanpassen. Kosten OBD module: 20-30 usdollar.
Groep 115 in vcds?!
wehoo

Bericht door wehoo »

GolfL schreef:Ik kon (ja ben mijn ELM327 kwijt..) de turbodruk prima aflezen op mijn mobiel met Torque, dmv de OBDII.
Hebben we destijds al een hele draad over gehad... maar ik dacht dat de turbodruk bij de app. Torque via een berekening tot stand kwam. Niet rechtstreeks uitgelezen van de OBDII aansluiting. App Torque is er niet voor de Iphone.
Via de Elm327 lees ik vanalles uit (behalve turbodruk, of een berekening die hier iets van weergeeft). Deze wel werkend gekregen met BT op de Iphone 4.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
wehoo

Bericht door wehoo »

Glenne schreef:Voor zover ik weet is dit niet vrijgeschakeld in een VI.
In de MKV ook niet.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Timvgti

Bericht door Timvgti »

En hier de handleiding over hoe de boost het best gemeten kan worden in groep 115 met vcds:
http://www.goapr.com/support/datalogging.php
wehoo

Bericht door wehoo »

wehoo schreef:
GolfL schreef:Ik kon (ja ben mijn ELM327 kwijt..) de turbodruk prima aflezen op mijn mobiel met Torque, dmv de OBDII.
Hebben we destijds al een hele draad over gehad... maar ik dacht dat de turbodruk bij de app. Torque via een berekening tot stand kwam. Niet rechtstreeks uitgelezen van de OBDII aansluiting. App Torque is er niet voor de Iphone.
Via de Elm327 lees ik vanalles uit (behalve turbodruk, of een berekening die hier iets van weergeeft). Deze wel werkend gekregen met BT op de Iphone 4.
En inmiddels de info hierover weer gedeeltelijk gevonden:

Afbeelding

Op deze wijze doet Torque en Dashcommand het.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
Glenne

Bericht door Glenne »

als het nu af te lezen is via vcds of niet, dit speelt eigenlijk geen rol want het is niet af te lezen met een ander toestel dus die discussie mag gesloten worden en heeft eigenlijk weinig te maken met mijn openingspost (no hard feelings ;) )
Golf VI GTI
wehoo

Bericht door wehoo »

Glenne schreef:als het nu af te lezen is via vcds of niet, dit speelt eigenlijk geen rol want het is niet af te lezen met een ander toestel dus die discussie mag gesloten worden en heeft eigenlijk weinig te maken met mijn openingspost (no hard feelings ;) )
Misschien niet met Vagcom; je rijdt niet met een laptop naast je, neem ik aan. Maar het is wel zinvol voor je vraag, t.a.v. het nut en de juistheid van de weergegeven informatie. M.a.w. hoe komt deze informatie tot stand en hoe moet je dit interpreteren.
Glenne schreef:misschien ga ik een turbodruk meter plaatsen, alleen is de vraag of dit echt interessant is.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
KlouxOne

Bericht door KlouxOne »

de osir meter houder is van een 5 het zelfde als bij de 6. past prima. en ja de aansteker is nog te gebruiken :)
Dutch Delight
Type auto: Scirocco MK3

Bericht door Dutch Delight »

Ik wil graag ook dergelijke meters gaan plaatsen, waarschijnlijk wel podi. Ik heb wat vraagjes hierover :

Wagen is een Scirocco 2.0 TDI, zelfde motor als de Golf VI TDI. Via de standaard MFA kan ik olietemperatuur aflezen, en temperatuurmeter zit in het cluster verwerkt. Wat kan ik nu het beste overwegen qua meters aan te schaffen, welke mogelijkheden heb ik? Ik dacht zelf aan een Boost- en Voltmeter, maar een derde meter zou ook tof zijn.

Ik vraag me ook direct af welke adapters ik nodig zou hebben. Ik heb me de tandjes gezocht, maar kan niks vinden specifiek voor Scirocco.

Hebben jullie advies?
Afbeelding
Renekesgti
Type auto: MK7 GTI CS
Contacteer:

Bericht door Renekesgti »

Waarom een voltmeter? Je kunt dat beter kiezen voor een oil pressure meter. Dan kun je in ieder geval in de gaten houden of je oliedruk hoog genoeg blijft.
Verlengsnoer

Bericht door Verlengsnoer »

Dit is misschien niet de juiste plek maar hoe hoog zou je olie druk moeten zijn bij volle belasting en bij stationair draaien? Weet iemand dat?
Renekesgti schreef:Dan kun je in ieder geval in de gaten houden of je oliedruk hoog genoeg blijft.
wehoo

Bericht door wehoo »

Dutch Delight schreef:Ik wil graag ook dergelijke meters gaan plaatsen, waarschijnlijk wel podi. Ik heb wat vraagjes hierover :

Wagen is een Scirocco 2.0 TDI, zelfde motor als de Golf VI TDI. Via de standaard MFA kan ik olietemperatuur aflezen, en temperatuurmeter zit in het cluster verwerkt. Wat kan ik nu het beste overwegen qua meters aan te schaffen, welke mogelijkheden heb ik? Ik dacht zelf aan een Boost- en Voltmeter, maar een derde meter zou ook tof zijn.

Ik vraag me ook direct af welke adapters ik nodig zou hebben. Ik heb me de tandjes gezocht, maar kan niks vinden specifiek voor Scirocco.

Hebben jullie advies?
Een voltmeter is leuk, maar niet echt toegevoegde waarde. Wel het makkelijkste aan te sluiten. Ik dacht dat bij een TDI de turbodruk vrij ligt op de OBD-poort.
Gr. Wehoo.
Afbeelding
crazykev

Bericht door crazykev »

Glenne schreef:Hallo,
misschien ga ik een turbodruk meter plaatsen, alleen is de vraag of dit echt interessant is.
Kan je aan de meter afleiden indien er iets niet pluis is met de turbo?
Mijn wagen is gechipt naar 260pk. Wat is de maximum turbodruk die je eigenlijk mag hebben zonder dat de turbo er zwaar onder leidt?

Bedankt,
Glenn

waar haal je zo'n druk/ turbo meter en waar laat je die er in zetten?
s3.
Type auto: Golf MK5 GTI

Bericht door s3. »

http://www.zzottel.de/index.php/en/car/fis-control

Deze kan enkel overweg met de Golf 4 types en is uitverkocht, máár er komt een verbeterde versie waarbij ik wel vermoed dat deze de nieuwe generatie VAG's wel zal ondersteunen.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch, carroserie, uitlaat en Tuning”